Veneen kunnostusta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
raiskis
Viestit: 20
Liittynyt: 07.08.2011 22:47
Paikkakunta: Nokia

Veneen kunnostusta

Viesti Kirjoittaja raiskis » 08.10.2011 0:21

Noniin, nyt on veneprojekti päässyt alkuun, ja tässä on virinnyt muutamia kysymyksiä ja ajatelmia työmenetelmistä. Kyseessähän on siis mäntylautainen, limisaumainen ja etuhytillinen 7x2,2 metrinen fiskari. Seuraavassa olen naamioinut kysymyksiä erilaisiin mujotoihin, mutta jos sinulla on kokemuksia vastaavasta tai jopa jostain toimivammasta, anna palaa.

Eli onkos kokemuksia tervamaalin poistamisesta veneen pohjasta? Vinkit tulisivat tarpeeseen, kun istuu meinaa melko tiukasti lyijymönjän(?, oranssia) päällä. Niin, nythän käytössä on kuumailma ja erilaiset raapat. Ja kemikaalitkin.

Pohjaa raapiessani olen törmännyt tervamaalin ja lyijymönjän seassa mielestäni varsin turhan tiuhaan kuitupakkkeliin. Mikähän lienee ollut tarkoitus, kun ihan ehjällä puulla ja melko tasaisellakin on tällaista siellä täällä? On siellä joitain paikkoja, joita oin selvästi "korjattukin", mutta paljolti ihan tarkoituksettoman oloista.

Tänään otin sitten Nitromorssin lisäavuksi pohjan kanssa - mitenkähän reagoi aikanaan kyllästyksen kanssa? Täytynee pestä huolella sitten jossain vaiheessa.

Haittaako puuhun jäävä terva missä määrin vesirajan alapuolella kyllästystä ja/tai tulevia maalauksia? Taitaa olla melko toivotonta saada kaikkea pois, kun liiallinen hiontakin vähän arveluttaa. Kuinkas puhtaaksi noin yleensäkään olette pohjan hioneet? Etenkin lakattavat pinnathan pitää saada siisteiksi jo ulkonäön vuoksi, mutta pohjassa olennaista taitaa olla kyllästyvyys ja maalin tartunta. Jollain primerillä ku vetää, niin eihän se tartunta liene ongelma (?).

Kyllästykseen ajattelin sitten aikanaan Sateenkaarivärien puunkyllästysöljyä eli sitä valmista tavaraa. Lakaksi kylkiin ehkäpä Vanhan ajan venelakkaa. Pohjaan joku primeri ja pintamaali. Vai tarviiko se jonkun lyijymaalinkorvikkeen? Ja mitään varsinaisia myrkkyjähän en välttämättä kai tarvii tossa Pyhäjärvellä?

Kannen ja hytin ulkoseinät ajattelin kanssa siistiä, eli raapia/hioa. Kansi kantsii kanssa varmaan kyllästää (rimakansi) ja sitten varmaan tiivistellä jollain Sikatuotteella tms? En tässä vaiheessa aio tehdä mitään maata mullistavaa kansirakenteille, kun aikeissa on mahdollisesti muuttaa ainakin ajohytin muotoa sitten ensi kesän jälkeen. Eli olisko tuollaisesta esiavuksi, kun on kansi säiden armoilla kärsinyt.

Ja olen jo käyttänyt aika paljon aikaa haku-toiminnon parissa sekä selannut näitä keskusteluja ihan aikajärjestyksessä. Lähinnä kaipaisin helpottavia vinkkejä ja mahdollisesti erilaista näkökulmaa. Perusjutut kaiketi olen hoksannut ja erehdys on hyvä opettaja. Tota pintakäsittelyä ei vaan huvittais tehdä uusiks heti ens vuonna :))

janix761
Viestit: 80
Liittynyt: 07.05.2011 22:40
Paikkakunta: liperi

Re: Veneen kunnostusta

Viesti Kirjoittaja janix761 » 08.10.2011 11:50

8] 8] joo ite puhallutin nyt pariviikkoa sitten soodamestarilla pohjan ihan ok pinta tuli. miten paljon lämmitit pintaa ennen kuin kaavit maalin pois? kupliko maali? tervamaali istuu kuin täi tervassa :-) nimensä mukaista maalia. terva ei tiettävästi haittaa kyllästystä jos sitä ei oo kauttaaltaan mutta maalaamista haittaa kun siihen ei varmaankaan tartu oikein hyvin mikään.

raiskis
Viestit: 20
Liittynyt: 07.08.2011 22:47
Paikkakunta: Nokia

Re: Veneen kunnostusta

Viesti Kirjoittaja raiskis » 08.10.2011 12:18

Jotensakin halusin ainakin alkuun välttää liiallista kuumentamista, vaikka tosin tervamaaliin se kuumentaminen ei edes toimi ihan toivotulla tavalla. Eli pehmiää ja leviää aikas ikävästi.. skraba aivan tatinassa koko ajan. Ja oma lukunsa ovat pienet jämät lyijymönjästä, jotka tuntuvat imeytyneen puun pieniin epätasaisuuksiin.

Seuraavalla raaputuskerralla eli varmaan maanantaina, aion kokeilla tervamaalin kanssa työjärjestystä kylmäskrabaus, Nitromors, skrabaus ja lopuksi kuumennus ja skrabaus. Ei kai tähän mitään taikatemppuja löydykään. Lakattujen kylkien raappaaminenhan on ihan lastenleikkiä tohon pohjaan verrattuna, vaikka kyllä sitä aikaa tuhraantuu siihenkin, kun olot satamassa pienessä teltassa ei oo parhaat mahdolliset.

Mutta väärinkäsitysten välttämiseksi on pakko todeta, ettei tämä veneen kanssa puuhastelu ole mitenkään vastenmielistä touhua - aikaa vaan tietysti menee, kun joutuu kaiken alusta asti opettelemaan. Jopa tuo skrabaaminen on omalla tavallaan ihan rentouttavaa puuhaa :-)

janix761
Viestit: 80
Liittynyt: 07.05.2011 22:40
Paikkakunta: liperi

Re: Veneen kunnostusta

Viesti Kirjoittaja janix761 » 08.10.2011 14:24

8] 8] noo itekkiin tuolla 25km päässä olevassa satamassa laittelen venhosta. kun menee niin tulepaahan laitettuun. joo tuli vaan mieleen et tervahan lämmetessään vaan imeytyy tiukemmin puuhun sehän ei kuivu niin kun maali kun sitä lämmittää. entäs jos jätät jos kerta ok tervamaali niin paikoilleen ja laitat öljykyllästettä sisältä päin. niin paljon kun tulee ulkopuolelta pihalle. niin toiset vaan ajelaa venhosellaan A paikasta B paikkaan ja toiset taas nauttii ja harrastelee venhosen kanssa.. on muuten pirun hyvää terapiaa kun puuhastelee :-) :-)

Avatar
jaakkora
Viestit: 35
Liittynyt: 01.03.2007 16:33

Re: Veneen kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jaakkora » 10.10.2011 12:44

Moro,
lueskelin mielenkiinnolla projektiasi, kun satuin hankkimaan itselleni myös vähän vastaavan projektin. Eli puukenkä bella vaihtui kumpuselkäläiseen avofiskariin - vene on nyt talviteloilla Viholan venesatamassa. Keväällä tarkoitus huoltaa pikkuisen Wickstöm W2 konetta ja maalata 'myrkkymaalit' pohjaan. Missä itse venettäsi kunnostelet?

raiskis
Viestit: 20
Liittynyt: 07.08.2011 22:47
Paikkakunta: Nokia

Re: Veneen kunnostusta

Viesti Kirjoittaja raiskis » 10.10.2011 15:00

Moron vaan,

siellähän se paatti Viholassa makaa teltan suojissa. Onneksi ei oo matkaa satamaan kuin sellanen kuutisen kilsaa.

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Veneen kunnostusta

Viesti Kirjoittaja eklu » 11.10.2011 18:34

Mä nostin kädet pystyyn ja ajan veneen omalle trailerille ja vien Hartmannille säilytykseen, pojat huoltaa koneen pesee ja peittää. Keväällä viikkoa ennen soitan niin ottavat esille ja poistavat kuomun ja lataavat akun, istun rannassa ja nautin pari pilsneriä ja ammattikuski tuo valmiin veneen (olen tietenki ite käynu vähän vahaamassa ja vaihtamassa kaiun anturin ja kuski laskee mereen ja ajan laituriin kun kuski vie kärryni akan työmaalle ja se siittä veneen laitosta. En revi ja rasita itseäni moisella vaan käännän virta avaimesta, nyt jos joku sanoo että helpommalla pääsee olen kiinnostunut. Hinta on sopiva ja sairauteni tilaa ei voi ennustaa, rahalla on taivaallinen voima ja näytti että muutkin ovat huomanneet saman eli jonku Busterin kanssa ei kannata rehkiä. Ostan saunaam tervaesanssia löylyveteen ja etin sen puuratin. Komea uran lopetus käynnissä, tervaa, hikeä, kyyneleitä ja verta on vuodettu nyt se määrä mitä yhestä ukosta lähtee. Onnea muille ja moikataan kun ajetaan.

Vastaa Viestiin