petsin käyttö

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
justus
Viestit: 10
Liittynyt: 20.05.2003 22:25

petsin käyttö

Viesti Kirjoittaja justus » 09.07.2003 13:34

moikka,

kannattaako tollasia vesipetsejä käyttää pinnan sävytyksessä ? Tilanne on se, että kansi on hiottu puulle ja mietin, että kannattaako siihen tummemman värin saamiseksi laittaa petsiä ennen kyllästämistä ? Lopuksi pintaan on suunniteltu lakka.

spr
Viestit: 20
Liittynyt: 02.06.2003 23:00

Viesti Kirjoittaja spr » 09.07.2003 14:46

Makuasia, minkä sävyisistä väreistä pitää. Petsauksen ongelmana on vain se, että mahdolliset puhkikulumat loistavat vaaleina tummennetusta pinnasta. Kotimaiset puulajit ainakin tummuvat iän myötä itsestäänkin melkoisesti.

Itse tein viime talvena uuden kajuutan luukun purjeveneeseen koivuvanerista, jonka petsasin mahonkipetsillä ennen epoksipinnoitusta ja lakkausta. Hieno tuli vaikka itse sanonkin.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 10.07.2003 8:13

Vesipetsillä saa mukavan näköisen ja tasaisen värin jos puussa ei ole yhtään entisiä lakkoja tai muita aineita. Itsellä myös kokemusta koivuvanerin petsaamisesta mahongin väriseksi. Hyvä tuli, mutta haalistu yhdessä kesässä melkein kaikki värit pois. Sen jälkeen olen käyttänyt ohennettua petsilakkaa. Se ei ole muutamassa vuodessa muuttunut juuri lainkaan. Joka tapauksessa kannattaa tehdä aiottua tummempi sävy koska se haalistuu kuitenkin.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 11.07.2003 8:53

Vesipetsit ovat huonoja veneessä kahdestakin syystä. Ensinnä vanhat lakan ja/tai kyllästeen jäämät estävät petsin tarttumista pintaan tasaisesti ja pinnasta tulee laikukas. Tätä voi vähentää sekoittamalla petsin valmistajan ohjeiden mukaan Sinoliin. Toisekseen vesipetsit eivät ole valonkestäviä. Ne haalistuvat nopeasti.

Suosittelisin jotain liuotinpohjaista venepetsiä (Hempels, International, Rylard; Vimmeksi mainittu tuntuisi sävynä olevan ainakin omaa silmääni miellyttävä) tai mahdollisesti jotain petsilakkaa.

Myös öljylakkaa voi sävyttää itse. Taiteilijatarvikekaupasta voi hakea maavärejä (väripigmenttejä).

Taisinkin kirjoitella aiheesta ihan hetki sitten jotain, viestistä viewtopic.php?t=99 löytyy lisää näistä petseistä ja sävyttämisestä.

Pekka

Vastaa Viestiin