Haljenneet fiskarin laudat vesilinjan alapuolella ja...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
KIMI
Viestit: 27
Liittynyt: 22.06.2003 15:37
Paikkakunta: Turku

Haljenneet fiskarin laudat vesilinjan alapuolella ja...

Viesti Kirjoittaja KIMI » 07.07.2003 23:34

Onko kokemuksia epoksilla liimaamisesta? Kuinka leveitä halkeamia olette puhdistaneet ja miten leveitä ( pitkiä ) rimoja olette käyttäneet? Onko kokemusta liian leveistä halkeamista vai onko sellaisia olemassakaan?
Vastauksia ongella odottaen...

Tetto
Viestit: 39
Liittynyt: 12.06.2003 8:23
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Tetto » 08.07.2003 8:15

Korjasin oman fiskarin halkeamia n.5 kpl, pisin taisi olla 1.5m leveys n.15mm. Pari lyhyttä 40mm leveätä kohtaa tuli myös korjattua. Käytin massaliimaa (samaa kuin sika) epoksin sijasta ja hyvin tuntuu pysyvän. Sähkön puuttuessa avasin halkeamat ensin puukolla sitten pyöreällä raspilla tasalevyisiksi, mutta jyrsin lienee tuohon paras vaihtoehto.

KIMI
Viestit: 27
Liittynyt: 22.06.2003 15:37
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja KIMI » 08.07.2003 9:20

Raspia ja terävää puukkoa sekä mattoveistä olen minäkin käyttänyt. Jyrsintäkin käytin mutta sen asettelu halkeaman kohdalle sekä ohjurien teko vei minulta niin kauan että päätin tehdä "käsityötä" jatkossakin.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 08.07.2003 10:24

Aiheesta on muuten artikkeli Puuvene-lehdessä 4/02.

Olen itse tehnyt upotukset terävällä taltalla ja veitsellä. Pääasiassa kunnostettavat veneet ovat olleet niin kaukana rannalla ettei sähköjen vetäminen ole ollut järkevää eikä talttaaminenkaan montaa tuntia kestä.

Sauman pitää olla tiivis. Kapeammat, alle laudan paksuuden levyiset urat voi liimata epoksilla, kovin leveitä ja pitkiä en suosittele tehtäväksi. Jos ura on kovin leveä, liimaksi Sika ja vielä varmistukseksi naulaus ohuilla nauloilla kaariin. Sikaliima on parempaa kuin epoksi myös mikäli uran reunat ovat kovin kyllästeen ja vanhojen bitumikitin jäämien rasvoittamat.

Kannattaa pyytää toimituksesta se artikkeli, siinä on selvitetty erilaisia halkeamien ja kolhujen korjaustapoja.

Pekka

Vastaa Viestiin