Sivu 1/1

Puuveneen talvitelakointi lappeelleen

Lähetetty: 28 Heinä 2011 13:35
Kirjoittaja msysta
Mahtaakohan olla mahdollista tahi viisasta telakoida 6m puufiskari siten että laskisi sen poikittaisten lankkujen päälle toiselle kyljelleen, esim pari autonrengasta taikka "skeittiramppi" sopivaan kohtaan tueksi/pehmikkeeksi? Rasittaako rakennetta liiaksi?

Idean syynä olisi helpompi käsiksipäästävyys pohjahommia ajatellen. Voisi käydä läpi kylki kerrallaan ja keinauttaa välissä toiselle lappeelleen. Sen verran toki pitäisi niillä poikittaisilla lankuilla olla korkoa ettei potkuri pääse osumaan maahan. Tarkoituksena on hyödyntää H:gin kaupungin telakointikenttää, miten mahtavat fiskaalit suhtautua? Muutama ylimääräinen neliö tuohon kuluu tietysti...

Re: Puuveneen talvitelakointi lappeelleen

Lähetetty: 30 Heinä 2011 11:03
Kirjoittaja Jape
kyllähän se aika paljon rakenteita vääntää kun vene on kyljellään. Kannattaa säilyttää suorassa ja laskea kylelleen aina sillon kun jotain tekee.

Re: Puuveneen talvitelakointi lappeelleen

Lähetetty: 30 Heinä 2011 20:28
Kirjoittaja janix761
8o 8o en ole mestari alallaan mutta miulla on se käsitys että kun vene on telakoitu kuivalle maalle niin veneen pää paino on kölissä ja sivu tuet on vain sitä varten ettei venhonen kaadu mutta veneen painoa ei saa laskea niiden varaan. nyt jos jätät pitemmäksi aikaa veneen kyljelleen niin rungon vääntyminen on mahdollista jolloin vene menee vesillä kuin ajokoira. töitten ajaksi voi kait laskea toiselle kyljelleen mutta mitenhän köli reakoi kun sivuttais vääntöä tulee. 8} 8}

Re: Puuveneen talvitelakointi lappeelleen

Lähetetty: 30 Heinä 2011 21:45
Kirjoittaja Antti Korhonen

Re: Puuveneen talvitelakointi lappeelleen

Lähetetty: 30 Heinä 2011 23:52
Kirjoittaja msysta
Kiitoksia vastauksista. Tässä asiaa pohdiskeltua olen kanssa sen pystyssä säilyttämisen kannalla. Kyllä se veneen runko on symmetristä kuormitusta varten suunniteltu, ei sitä vastaan ole hyvä mennä sotimaan. Kontataan sitten vähän enemmän. Mielenkiintoinen oli tuo linkkaus toiseen ketjuun kyllä, eli ainakin joskus niinkin kuitenkin on menetelty. Vai oliko kyse tosiaan takavarikon yhteydessä tehdystä poikkeuksesta jos on vaikka pitäny kiireesti päästä pohjat katsastamaan "torpedojen" varalta.

Tässä nyt pyörii uudella puuveneenomistajalla mielessä kaikenlaista, viikon verran tullu pohdiskeltua fiskarin rakennetta aikas monena valveillaolotuntina. Aika moisen työmaan ostin itselleni, alan tulla huomaamaan... No, puutöitä tässä oli tarkoitus tehdäkin. Tosin pääsee uusimaan myös vetolinjan mutta kunhan ny rauhassa kattelee ensin.

Re: Puuveneen talvitelakointi lappeelleen

Lähetetty: 26 Syys 2011 22:04
Kirjoittaja msysta
No nyt on potski pukilla. Tulipa hyvä kun itte teki. Takapukki tosin syntyi joutilaana olevista sähkömiehen "ankanjalkapukeista" joita käytetään keskikokoisten kaapelikelojen akseloinnissa.

Re: Puuveneen talvitelakointi lappeelleen

Lähetetty: 27 Syys 2011 21:37
Kirjoittaja Jari Reijonen
Pistä vielä muutama lisätuki / puoli. Vaikka vaan pönkät partaan alta ja jotain levyä/isoa kiveä alle, ettei tötti uppoa maahan.
Koskaan ei kannata jättää veneen pystyssä pysymistä "yhden kortin" varaan.
On sen verran korkealla, että tulee oikeasti vahinkoja, jos ainoa tuki pettää.

Re: Puuveneen talvitelakointi lappeelleen

Lähetetty: 28 Syys 2011 00:07
Kirjoittaja Ande
Kunnon trykkarit vaan ettei kantäkki repeä irti ku heilahtaa jo sen varaan tukea pistää.

Re: Puuveneen talvitelakointi lappeelleen

Lähetetty: 28 Syys 2011 07:51
Kirjoittaja raimå
Kölin alla pitää olla sopivin välein tasainen tuki jotta "lepää" eikä ole jatkuvassa jännityksessä. Vanhoja rouvia kuitenkin. Jos vene on suorassa (kuten ei aina ole...) sivutuilla ei juurikaan ole merkitystä. Harvemmin tapahtuu maanjäristyksiä että venho alkaisi yhtäkkiä heittelehtimään sivuttain:) Toki tietysti on hyvä olla tukia 2 kpl/puoli jos jostain syystä toinen luiskahtaa pois kun kävelee veneen sivukansilla. Kannattaa mieluummin nähdä lisävaivaa syksyisin kuin kiroilla sitten keväisin kuinka olikaan laiska:)