Kylkilautojen kiinnitykset

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
termakin
Viestit: 19
Liittynyt: 10.09.2003 13:29

Kylkilautojen kiinnitykset

Viesti Kirjoittaja termakin » 03.01.2005 12:32

Rositassa on alkujaan paukuteltu kylkilaudat vesirajan yläpuolella rautanauloilla kaariin kiinni ja nyt 60 vuoden aikana sitten naulat ovat mädäntyneet ja vieneet vennessään ympäröivästä puustakin oman osansa. Muuuten kylkilaudat ovat hyvässä hapessa ja rimoitettavissa.
Nyt sitten onkin edessä vaikea valinta, vaihtaako laudat uusiin vai uusia kaikki kiinnitykset (noin n miljoonaa kappaletta) ja korjata pahiten haristuneet saumat rimoittamalla.
Alunperin ajattelin vaihtaa laudat, mutta työn määrä ja kustannukset alkoivat hirvittämään. Siksi aloin uudestaan miettimään noiden naulojen uusimista..

Ehdotuksia?

t:ro

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 03.01.2005 21:00

en ole tehnyt kun muutamaan paikkaan tämmösen korjauksen, pehmyt kohta " reikä poralla" ja ja valitse pora vauriosta riippuen 10- 20mm ja paikaksi epoksliiman kans tulppa samasta tavarasta kuin laudoitus on. sitte taltalla ylimääräinen pois ja hionta päälle. lopuksi terveeseen kohtaan viereen uusi , mieluummin niitti. pekka huhdan moottori vene rojekti ericassa oli huomattavasti parempi selotus asiasta.

termakin
Viestit: 19
Liittynyt: 10.09.2003 13:29

Viesti Kirjoittaja termakin » 04.01.2005 13:46

Onkos tosta ericasta sivuja netissä?
Noin sen ajattelin ajattelin minäkin tehä, tulpata vanhat ja viereen uudet. Korjattavien naulojen määrä vaan hirvittää, niistä kun kolme neljästä on poistunut jonnekin naulojen taivaaseen. Projekti on kiikunkaakun että kumpi on helpompaa, uusia naulat vai koko laudoitus. Naulojen/niittien uusiminen taitaisi tulla halvemmaksi ja mennä samalla kun vaihtaa kaaria.
Tässä vaiheessa kaipaisi ehdotuksia että kumpaa kannattaa lähteä tekemään, kokko ei ole vaihtoehto.

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 04.01.2005 14:44

Ericasta löytyy tietoa Huhdan Pekan sivuilta.

Olisi hyvä tietää montako lautaa pitäisi vaihtaa? Jos et ole tehnyt laudanvahtoa aikaisemmin, niin jo kahden vierekkäisen laudan vaihtamisessa voi tulla ongelmia (tai mennä aikaa). Minua ainakin hirvittäisi mennä vaihtamaan suurta määrää lautoja, koska milloinkaan ei tiedä, tuleeko saumasta tiivis ja mitenkä uusi puu elää vanhan kanssa. Elämisongelma voi tulla vastaan tapituksessakin, mutta tuskin kuitenkaan jokaisen tapin kanssa. Tapituksessa on sekin hyvä puoli, että siinä voi korjata ensin eniten korjausta vaativat kohdat ja jättää loput vaikka myöhemmäksi. Eipähän jää vene ainakaan ikuiseksi projektiksi, kun laudoitusta ei ole revitty auki.

Tämä oli vaan mielipide, vaikea sanoa juuta tai jaata ilman kuvia...
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 04.01.2005 18:09

Pirskatti, pitäis vielä sen Erican sivutkin päivittää.

Jos sekä kaaria että lautoja joutuu vaihtamaan, niin kyllä sitä tapitustakin voi yrittää. Se tehdään niin että ulkopuolelta ajetaan 1/3 laudan paksuudesta isompi tapinreikä (niin iso kun laudanreunan ja vanhan reiän väliin mahtuu) ja sisäpuolelta sitte pienempi 1/3 sisään. Keskelle pitäis siis jäädä 1/3 vanhaa lautaa, johon liimataan kaksi tappia, toinen sisältä ja toinen ulkoa. Kaikki tieten epoksilla kiinni.

Jos kaaria ei irroiteta, niin pienempi reikä ajetaan läpi, tulpataan ja liimataan, ajetaan isompi reikä, tulpataan ja sitten vedetään uusi ruuvi koko hivakan läpi kaareen.

Ongelmana on vaan se, että kaarikin on usein mätä ruuvin ympäriltä, niin että jos sitä ei vaihda, niin siitäkin tulee murhetta eikä korjaus kestä kovin pitkää aikaa. parasta olisi vaihtaa kaikki , mutta yhtä romuja ne on kaikki ruuvit veneessä...

Ruotsalaisilla on sana tälle ruostuvien ruuvien ongelmalle, "spiksjuka", naulatauti. Jos ruotsinkieli vähääkään taipuu, niin osta ihmeessä Thomas Larssonin Träbåtsrenovering, siinä oli asiaa tästäkin.

Pekka

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 04.01.2005 18:56

Pekka Huhta kirjoitti:Pirskatti, pitäis vielä sen Erican sivutkin päivittää.
Siis, minkähänlaisia päivityksiä on luvassa. Onko jotain uutta tietoa veneestä?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.01.2005 20:56

Niin, olisko uutta tietoa Ericasta?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 07.01.2005 13:55

Jee, eipä ole uutta tietoa Ericasta, lähinnä ajattelin ,että pitäis päivittää sivuille tarkempaa tietoa siitä kuinka korjaus tehtiin ja miten muuten sen olis voinut tehdä.

Se oli tosiaan Huuto.netissä myynnissä, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään.

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.01.2005 13:58

Ja minä kun olen kaiken lisäksi hukannut mereen pudonneen puhelimen mukana myyjän yhteystiedotkin... Sattuko jollain olemaan puhelinnumeroa myyjälle???
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin