Tervaus: Veneveistäjä vs. Sateenkaarivärit/Alfreds
Lähetetty: 04 Kesä 2011 15:04
Soutuveneet on nyt puuvalmiit. Osa lakataan ja osa tervataan. Otimme yhteyttä Sateenkaariväreihin Alfredsiin koska täällä suositeltiin sitä heidän valmista kyllästys sotkua. Ohjeet meillä oli eräältä ammatti venevesitäjältä seuraavanlaiset:
1) Läpikyllästys pöö:llä (pellavaöly, pineenitärpätti, lahonsuoja)
2a) Sitten päälle tervaus
2b) Sitten päälle lakkaus
Sateenkaarivärien Alfreds sanoo että jos vene tervataan, sitä EI kyllästetä vaan kipataan kuuma terva veneen päälle sellaisenaan, EI siis pöö:tä laisinkaan, koska terva itse kyllästää lähtökohtaisesti veneen. Hän siis tuomitsi veneveistäjän ohjeet varsin jyrkästi, koska ikinä "ennenvanhaan niin ei ole tehty" vaan aina pelkästään kuumaa tervaa.
Hän ohjeisti seuraavasti:
Jos vene halutaan tervapinnalle, on vaihtoehtoja kaksi:
1a) Käytetään tervaöljyä (40% tervaa, 40% pellavaöljyä, 20% pineenitärpättiä) johon sekoitetaan sopivasti lyijysikkatiivia (lahonestoa), ja annetaan olla sillensä. koska samalla tuee kyllästys ja itse pinta. Homma uusitaan vuosittain jos on tarvis. Tähän ei "missään nimessä" enää varsinaista tervaa päälle sitten lainkaan, oli ohjeistus.
1b) Jos veneeseen halutaa selvä tervapinta, niin kipataan kuuma terva veneen päälle sellaisenaan ja uusitaan juttu joka vuosi. Ja sitten "ei missään nimessä mitään kyllästettä saa mennä laittamaan pohjalle", oli tässä ohjeistus.
2) Jos veneeseen tulee lakkapinta tai maalipinta, tulee kyllästeeksi heidän täälläkin kehuttua puukyllästettä.
Miten nyt oikein on? Onko tuo ammattiveistäjä nyt ihan kuusaalla tun tervaamsien ja myös kyllästämisen suhteen? Vai oliko Alfreds? Ja jos jompi kumi on väärässä, niin olisi kiva tietää että miksi?
Kyllästmisestä itsessään on täällä ollut juttua ennenkin, mutta avasin uuden koska tämä oli tällainen täsmäkysymys ja selvästi ristiriitaiset ohjeet kahdelta ammatti ihmiseltä.
1) Läpikyllästys pöö:llä (pellavaöly, pineenitärpätti, lahonsuoja)
2a) Sitten päälle tervaus
2b) Sitten päälle lakkaus
Sateenkaarivärien Alfreds sanoo että jos vene tervataan, sitä EI kyllästetä vaan kipataan kuuma terva veneen päälle sellaisenaan, EI siis pöö:tä laisinkaan, koska terva itse kyllästää lähtökohtaisesti veneen. Hän siis tuomitsi veneveistäjän ohjeet varsin jyrkästi, koska ikinä "ennenvanhaan niin ei ole tehty" vaan aina pelkästään kuumaa tervaa.
Hän ohjeisti seuraavasti:
Jos vene halutaan tervapinnalle, on vaihtoehtoja kaksi:
1a) Käytetään tervaöljyä (40% tervaa, 40% pellavaöljyä, 20% pineenitärpättiä) johon sekoitetaan sopivasti lyijysikkatiivia (lahonestoa), ja annetaan olla sillensä. koska samalla tuee kyllästys ja itse pinta. Homma uusitaan vuosittain jos on tarvis. Tähän ei "missään nimessä" enää varsinaista tervaa päälle sitten lainkaan, oli ohjeistus.
1b) Jos veneeseen halutaa selvä tervapinta, niin kipataan kuuma terva veneen päälle sellaisenaan ja uusitaan juttu joka vuosi. Ja sitten "ei missään nimessä mitään kyllästettä saa mennä laittamaan pohjalle", oli tässä ohjeistus.
2) Jos veneeseen tulee lakkapinta tai maalipinta, tulee kyllästeeksi heidän täälläkin kehuttua puukyllästettä.
Miten nyt oikein on? Onko tuo ammattiveistäjä nyt ihan kuusaalla tun tervaamsien ja myös kyllästämisen suhteen? Vai oliko Alfreds? Ja jos jompi kumi on väärässä, niin olisi kiva tietää että miksi?
Kyllästmisestä itsessään on täällä ollut juttua ennenkin, mutta avasin uuden koska tämä oli tällainen täsmäkysymys ja selvästi ristiriitaiset ohjeet kahdelta ammatti ihmiseltä.