kiitoksia ensin vielä kaikille "katkenneet kaaret" keskusteluun kontribuutionsa antaneille.
Projektissa eli puusoutupaatti tuli uusi suorastaan tahmea ongelma: Olin tervannut sisustan viime kesänä ja näköjään tavaraa oli ollut liikaa tai liian jäykkää tai sitten puu vaan talvella veneen nurin ollessa pressun alla oli jotenkin hikoillut tervaa ulos.
Nimittäin pohjaa peitti paksuhko tervapatja, joka ei irtoa painepesurilla. Ihmetys on sitäkin suurempi, koskapa putsasin pohjan syksyllä ja nyt siis oli pahimmillaan puolen sentin tervakerros. Ongelma ei ole sinänsä katastrofi, koska suurin osatervaylijäämästä jaa turkkilautojen alle, mutta tukkii kaarien ja rungon raot eli vesi ei virtaa. Pesurilla availin noita ja sain vähän ongelmaa pienennettyä, mutta hurjan näköinen se oli. Ja kaikki roska mitä on pöllynnyt on bitumoitunut tanakasti tuohon puuroon. Luovuin lopulta painepesusta, kun yhden takertuneen koivunlehden irtipesuun meni minuutti

Pohja oli maalattu, joten pukattiin vesille ja tietysti odotustekin mukaisesti, ei tullut tippaakaan vettä sisälle. Tuolla tervasaturaatiolla se olisi ollut aika ihmekin jos olisi turvotusta ollut vaille.
No haitta on tietysti se, että sitä tervaa on valunut vähän sinne sun tänne eikä p....le lähde irti kuin taltalla.
Kysymys:
1. onko syytä tehdä mitään muuta kuin neuvoa veneen käyttäjiä varautumaan vaaraan ja suosimaan mustaa vaatetusta.
2. jos hypoteesi 1) on väärä, miten tuo terva kannattaa irroittaa. Itse en nyt keksi muuta kuin vene kyljelleen maihin ja skrapalla kaapimaan vähän samaan tapaan kuin rantoja putsataan öljystä.
3. Jos oletetaan, että olen lukutaitoinen ja ymmärsin käyttöohjeet, niin mistä tuo ilmiö johtuu? Aine oli Motonetin "venemiehen tervaa" jota lantrasin pellavaöljyllä tai tärpätillä, en muista kummalla. Puu oli kuivaa tervattaessa ja keli lämmin. Näytti hyvältä siis vielä syksyllä ja nyt on kuin asfalttitehtaan lattia...
nimimerkillä hyvin kelluu