Sivu 1/2
Pohjan käsittely
Lähetetty: 17 Touko 2011 22:28
Kirjoittaja raimå
Ei tainnut olla tän tyyppista ketjua vielä joten paukautanpa kysymyksen pohjan käsittelystä.
Eli kun pohja on puupuhdas ja kyllästetty, vetelen pari rundia lyijymönjää. Mutta suuri kysymys on, tarvitsenko primeriä ennen myrkkyä? Tuntuu hieman oudolta, eikös lyijymönjät, ferrexit ym. ole jo sinänsä pohjamaaleja?
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 17 Touko 2011 22:47
Kirjoittaja jor
Lyijymönjää parempaa myrkky- ja pohjamaalia tuskin onkaan. Eiköhän se
myrkky pysy ihan siinä kiinni, jos pohjasta haluaa jonkun muun värisen
kuin komean oranssin.
Aleksin pohjasta ainakin Hempelin Yacht primer hilseili aika hyvin
irti lyijymönjästä ja myrkkymaali tietty siinä mukana. Suoraan mönjässä
on pysynyt paremmin.
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 17 Touko 2011 23:02
Kirjoittaja raimå
Kiitos Jukka, näillä eväillä menhään:)
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 17 Touko 2011 23:33
Kirjoittaja Northling
Moro
Mun kokemusten mukaan Hempelin Hard Racing tai Mille ei ainakaan pysy lyijymönjässä ilman primeriä (Yacht Primer) ollenkaan.
Primerikin pitää vetää märkää-märälle menetelmällä mönjän päälle että pysyy.
Jos mönjä ehtii kuivua liikaa se on karhennettava ennen primerointia!
Tällaiset oli myös Hömpelin asiantuntijan ohjeet.
Nortti
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 17 Touko 2011 23:58
Kirjoittaja raimå
No perskele, pysyykö vai eikö pysy. Pitää järjestää kansanäänestys tai sitten tehdä vaan niinkuin laiska ja nuuka mies tekee:)
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 18 Touko 2011 00:07
Kirjoittaja jor
Tää pittää vissiin testata. Mönjään tässä parin viikon sisään
ton ht-veneprojektin pohjan ja vois tietty pistää varastosta
löytyvää homppelin yacht primeria toiselle puolelle ja jättää
toiselta puolen pois ja kattoa kuinka äijän käy.
Mulla oli Aleksin pohjassa myrkkymaalina Blakesin sininen,
jota tosiaan irtoili isoina riekalaina juurikin tuon yacht primerin
kanssa. Tuo primeri tuntui muutenkin olevan kovin pehmeää
tavaraa.
Lyijymönjä menee kuivuessaan melkein lasimaiseksi, eli
siksi siinä saattaa seuraava maalikerros vähän liukastella.
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 18 Touko 2011 07:18
Kirjoittaja raimå
Njaah, itse en oikeen kerkeä testailemaan. Ja testihän pitäisi kuitenkin olla ns. kesän yli. Taidan vetäistä pari varvia lyijymönjää, käyttää karhunkielta pinnassa ja ei muuta kuin myrkyt persiiseen. Saapa nähä kuin rahikaisen käy:)
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 18 Touko 2011 08:56
Kirjoittaja caracal
Mulle on opetettu, että se primeri on noista kolmesta ainoa kunnolla vedenpitävä. Siksi sitä pitäisi olla mielellään useampikin kerros välissä.
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 18 Touko 2011 14:05
Kirjoittaja raimå
Eikös tuo päde lähinnä kusilaituveneisiin, jolloin epoksiprimerillä estetään rutto vesilinjan alapuolella? Kertokaa joku viisaampi?
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 18 Touko 2011 21:28
Kirjoittaja GlennHughes
Mulle neuvoi Remoxin ukkeli, että kyllästyksen jälkeen vedetään lyijymönjää ensin ohennettu kerros ja sitten paksu kerros. Päälle sitten Yach Primer(en muista pitikö vetää useampi kerros) ja sitten purjeveneeseen, vaikka onkin hidas vauhtinen vene, Hard Racing Xtra- myrkky alle ja päälle Mille Xtra kerros. Ideana on se, että kun nopeammin kuluva Mille Xtra häipyy purjehtiessa päältä on alla Hard Racing Xtra eikä Primer. Myrkyt laitetaan vielä eri väreillä niin helpottaa maalausta kummasti. Tänä keväänä vaan katsoin missä kohdin paistoi punainen Hard Racing alta ja niihin vedin sitten mustat Mille Xtrat päälle. Buick!

Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 19 Touko 2011 09:08
Kirjoittaja Northling
Moro
Juu, mulla on ollu tolla mönjä-primer-hard-mille synsteemillä ja muuten toimii hyvin, mutta alkaa kuorimaan laattoina irti siitä lyijymönjästä alkaen ja olen epäilly sen johtuvan siitä kovasta hardracingista??? Kokeilen seuraavan kerran kun pohjan putsaan ilman sitä hardia... ans kattoo?
Nortti
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 19 Touko 2011 14:33
Kirjoittaja raimå
Varmaan on menny Nortti sitä hardracingiä vedettäessä joku vikaan. Mulla aiemmassa veneessä oli epoksiprimerin päällä hardracing ja se pysyi kiinni kun tauti. Pystyi syksyisin vetelemään painepesurilla huoletta.
Luulenpa että metodeja on monia. Tulin jutelleeksi erään "veneilyjeesuksen" kanssa ja hän mainitsi että puuveneiden pohjat on kautta aikojen tehty kyllästys, mönjä, myrkky yhdistelmällä ja homma toiminut. Miksi siis maksaa kaikista väliärhäpeistä turhaan:)
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 19 Touko 2011 17:45
Kirjoittaja Jommi
Luonteva pohjamaali (=primer) puuveneen pohjassa on rautamönjä tai lyijymönjä. Jos venettä on kyllästelty pellavaöljyllä, niin ei muita vaihtoehtoja kai olekaan, koska vain öljypohjaiset maalit tarttuvat valmiiksi öljyllä käsiteltyyn alustaan.
Ongelmia tulee siitä, että myrkkymaalit eivät tartu hyvin näihin öljypohjaisiin, koska niisä sideaineena ei ole öljy vaan jokin synteettinen aine, esim. vinyylisekoitus. Kun myrkkyä kuitenkin on laitettava, niin voisi ainakin karhentaa sen pohjamaalin ensin. Tai sitten voi maalata myrkkymaalin ennen kuin pohjamaali on täysin kuivunut ja toivoa, että jotkut molekyylit vielä löytävät toisensa ja muodostavat kemiallisia siteitä. Joka tapauksessa on pakko sietää myrkkymaalin jonkin asteista irtoilemista.
Jos puualusta ei ole öljyinen, voisi käyttää vinyylipohjaista (tai muuten myrkkymaalin kanssa yhteensopivaa) pohjamaalia. Niissä on useimmiten alumiinijauhetta pigmenttinä, ja käsittääkseni ne eristävät vedeltä ainakin yhtä hyvin kuin ne metallimönjät. Niissä sitten pysyy myrkkymaali hyvin kiinni.
Maalasin kerran kokeeksi toisen puolen lyijymönjällä ja toisen Internationalin Yacht Primer II:lla. Myrkky pysyi tietenkin paljon paremmin jälkimmäisessä. Mönjäpuolella oli seuraavaan kevääseen mennessä irronnut muistaakseni noin 20 % myrkkymaalista. Yacht Primer II ei taida olla enää myynnissä, mutta sen suraaja Primocon saattaa olla samantapainen, kuten ehkä myös Hömppölän Yacht Primer. Vaikea sanoa, kun eivät kerro mitä niihin maaleihin laitetaan...
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 19 Touko 2011 18:48
Kirjoittaja jor
Olikos se Jape vai joku Japen tuntema veijari, joka ihan testasi noiden
erilaisten myrkkyjen tehoja ja tänne palstallekin asiasta raportoi? Liotteli
eri tavoin suojattuja puupalikoita viikkokaupalla vedessä.
Jotenkin oli jäänyt mieleen, että joku ihan tavallinen Miranol tms. oli melkein
yhtä hyvä kuin kallis anti-fouling.
Eikös kuitenkin oikea lyijymönjä ole sellaista tököttiä, ettei siihen
eliöt pahemmin tartu, vaikka se aika kovaksi meneekin eikä siitä toivottavasti
enää kovana hirveitä määriä lyijyä liukene veteen?
Meinaan, että voisko pohjassa toimia joku ihan pelkkä lyijymönjä (jos kirkkaan
oranssi kelpaa) tai sitten väriä halutessaan esmes Miranol tms. kovahko ja
hyvin kiiltävä öljymaali? Tässä samassa hallissa on ainakin yksi Hai-vene, jonka
pohja on maalattu muistaakseni tolleen ja se on kyllä ihan uuden näköinen aina.
Tosin aika myöhään omistaja sen on yleensä pudottanut veteen ja Seelarissa
on muutenkin jokivettä eli pohjaan tarttuu lähinnä jotain limaa.
Aleksin pohjassa on tosiaan mönjä ja sen päällä Blakesin sininen, joka ensinnäkin
haalistuu melkein valkoiseksi auringossa ja toisekseen irtoaa iloisesti syssyllä
ja kolmannekseen kerää mattapintaisena ja aika pehmeänä vielä pahemmin
limaa kuin kiiltävä pohja
Peräsmerellähän ei juuri tarvitse näkeistä sun muista elävistä huolehtia.
Re: Pohjan käsittely
Lähetetty: 19 Touko 2011 22:59
Kirjoittaja raimå
Kaippa se on uskottava siis että sillä primerillä joku merkitys siinä välissä on:)
Ajattelin kuitenkin kokaista ilman sitä primeriä, mutta kuitenkin karhentaa pintaa hieman ennen myrkyn vetämistä. Ihan basicciä ajattelin vaikka aiemmin on ollut hyvät kokemukset hard racingistä uppoumarunkoisessakin.