Perinnelaivarekisterin kriteereihin on tulossa muutoksia, ja käsittääkseni esimerkiksi pituusrajoitus poistetaan. Klassikkovenerekisteri ja K-merkintä ovat tulevilla Helsingin venemessuilla esillä, ja messuilla onkin tarkoitus esitellä veneitä, joille näitä merkintöjä myönnetään.Donna 28 kirjoitti:Merimuseo hyväksyy kuidutetun troolarin perinnelaivaksi. Perinnelaivarekisteriin ei sen sijaan oteta niinkin hienosti entisöityä venettä kuin AEB. Mutta syy ei ole entisöinnin tasossa vaan pituus, joka on AEB:ssä 0,50 m liian vähän. Täytyy olla vähintäin 12 metriä pitkä, saadakseen veneensä perinnelaivarekisteriin. Tosin muitakin ehtoja Merimuseo asettaa. Suomalaiset eivät ole osanneet tehdä Merimuseon vaatimukset täyttäviä veneitä, ei ainkaan salonkiveneitä. Ruotsissa klassisten veneiden rekisteriin otetaan nimellä motorkryssare yli 12,5 m veneet. Ne ovat pääasiassa salonkiveneitä.
Nimelle Klassikot hyväksytään sitten lähes kaikki muut riittävän vanhat veneet, jotka eivät ole racereita. Ruotsissa yleinen salonkivenetyyppi on ns. 1/2 salonki, jossa
ei ole yleisesti koko takaseinää, siis laipiota. En sitten tiedä, tukeeko Ruotsin Merimuseo
näitä luokiteltuja veneitä esim. kunostustarkoituksissa niin kuin Suomen Merimuseo.
Donna 28
Suomesta löytyy myös vielä paljon oikein vanhojakin puuveneitä, joiden historia ja alkuperä on tiedossa. Valitettavasti on kuitenkin myös niitä, joiden syntyhistoria on vaikeasti jäljitettävissä. Kaikkia johtolankoja kannattaa kuitenkin seurata, koskaan ei tiedä millaiseen kultasuoneen osuu. Meillä on Sikarin historian tutkiminen edelleen kesken, paljon merkittävää tietoa on löydetty, mutta vielä tuntuu olevan paljon löydettävää, varsinkin kuvien muodossa.