Wanha puuvene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
hei55
Viestit: 18
Liittynyt: 15.05.2011 11:04

Wanha puuvene

Viesti Kirjoittaja hei55 » 15.05.2011 11:18

Viime syksynä ostin 30-luvulla tehdyn limisaumaisen "moottoripurjehtijan". Alunperin vene on tervattu, sittemmin vesirajan alapuoli maalattu punaisella ilm. eliönestomaalilla ja kupeet sinisellä maalilla. Ylin lauta ja kannet on lakattu. Ostin veneen vedestä ja siirsin sen suoraan talveksi talliin. Nyt kun oli tarkoitus maalata pohja otin veneen ulos ja huomasin, että paikka paikoin pohja on ulkopuolelta märkä. Vene on ollut ulkona pari viikkoa eikä se ole täysin kuivunut vieläkään ja nyt alkaa aiemmin ehjä sininen maali kupeista lohkeilla. Mitähän mahtaa olla meneillään ja mitä mun pitäisi tehdä?

janix761
Viestit: 80
Liittynyt: 07.05.2011 22:40
Paikkakunta: liperi

Re: Wanha puuvene

Viesti Kirjoittaja janix761 » 15.05.2011 19:02

8] 8] no venhosesi on selvästi pitänyt viimesyksyn kosteudet.... jos oisit maalit poistanut pohjasta niin ois kuivunut mutta nyt kun maalit paikoillaan niin kosteus pysynyt puussa.... tosin en tekis nyt mitään vaan antaisin olla ensi syksyyn veneillen ja ylös noston yhteydessä pesisin pohjan maaleista ja antaisin kuivua.... jonka jälkeen öljy kyllästys... onko sisäpuolella joku maali vai puulla

hei55
Viestit: 18
Liittynyt: 15.05.2011 11:04

Re: Wanha puuvene

Viesti Kirjoittaja hei55 » 15.05.2011 19:36

Viime syksynä painepesurilla pohjan pesin, mutta jäihän sinne sitä maalia. Sisäpuoli on tervattu. Oisko mitään järkeä poistaa myös kupeista lohkeileva maali kokonaan ja tervata se uudelleen. Mulla olisi mahdollisuus pitää paatti maissa vaikka koko kesä kun se ei ole ainoani. ostin sen muuten vaan kun oli niin nätti. Kuivuukohan se liika jos sen pitää maissa? Puuvenepuoli on mulle oudompaa kun on tullut pelattua enmpi noiden lasikuituisten kanssa.

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Wanha puuvene

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 15.05.2011 19:42

Entäpä jos sipaset varovasti vaan irtoavat maalit pois, huoltomaalaat ja laitat vaan kiireesti veteen n. viikon sisällä. Nosta syksyllä vaikka vähän aikaisemmin. Näin menetellen tiedät ensi keväänä mitä sille pitää sitten oikeasti tehdä. Onnea vaan "uuden" veneen johdosta.
- Petri

jos
Viestit: 5
Liittynyt: 15.05.2010 8:41

Re: Wanha puuvene

Viesti Kirjoittaja jos » 15.05.2011 20:21

hei55 kirjoitti:Mulla olisi mahdollisuus pitää paatti maissa vaikka koko kesä kun se ei ole ainoani. ostin sen muuten vaan kun oli niin nätti. Kuivuukohan se liika jos sen pitää maissa?
Ihan akateemisena pohdintana, ei toteutusta varten: Miksi ei voisi pitää maissa vaikka koko kesän. Toki kuivuu, ja pahasti. Mutta minusta siinä tapahtuu ainoastaan se, että laudat halkeilevat heikoista kohdista. Sen jälkeen jyrsinkonetta peliin ja uutta, entistä ehompaa puuta tilalle.

Näin saadaan helposti heikot kohdat selville ja puu varmasti kuivaksi kyllästämistä varten.

Mitä mieltä?

Vastaa Viestiin