Epoksilla liimaaminen?
Epoksilla liimaaminen?
Ostettiin SP epoksia ja siinä ei hirveitä ohjeita ollut. Kiinostaisikin tietää perus "tekniikka" tuosta liimasta männylle ja mahongille, lähinnä mikä on paras/kestävin väliaine puu-puu liima liitokseen, ja erityisesti se tieto että kuinka paljon pitää olla paksennettua liimaa välissä ja millaisella painolla puristetaan. Joku sanoo että tiiliskivi päälle painoksi, joku sanoo että 20cm ratakiskonpätkä ja joku sanoo että puristimilla puristetaan... joo, mutta kuinka lujaa?
Voiko tuota paksennettua laittaa liikaa?
Voiko tuota paksennettua laittaa liikaa?
Re: Epoksilla liimaaminen?
Epoksi on hauska aine, koska sekoitettuna ja lämpöisenä se on kuin vettä, eli pintojen liimaukseessa kannattaa ja pitää aina molemmat liimattavat pinnat kastella ohentamattomalla epoksilla, joka antaa pohjustuksen itse liimaukselle. Tämän jälkeen olen itse sekoittanut mikrokuitua senverran että epoksi vielä tippuu "sekoitustikusta", kun sitä heilauttaa, eli ei puuromainen rakenne. Paksumpi rakenne sopii pakkeloimisen. Epoksissa täytyy siis olla liimattavien pintojen välissä epoksia, tämän takia yleensä sanotaan että puristus ei ole pakollista. Liika puristus puristaa myös epoksin liimattavien pintojen välistä. Tämä on sellaista tietoa, minkä olen kuullut ja itse testaillut omassa projektissani. Ainakin viilutuksessa huomaa, jos ei ole puristusta ollut tarpeeksi. Westillä ja NM:llä on hyvät ohjeistukset millä tavalla epoksia tulee käsitellä ja youtubessa on hyviä videoita josta saa hieman ideaa.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Epoksilla liimaaminen?
Moro
Esim tuolta löytyy ohjeita jos enklanti taipuu:
http://www.westsystem.com/ss/bonding-gluing-clamping/" onclick="window.open(this.href);return false;
Periaatteessa liimaa ei voi laittaa liikaa, sillä ylimääräinen kyllä pursuu saumasta pois. Hukkaan se ylimääräinen tietetenkin sitten menee ja siivomisessa on kova työ sitten jos se kovettuu.
Vanha puuseppien totuus on, että se liima vasta pitää, mikä ulos pursuaa.
Eli mielummin pikkasen liikaa kuin liian vähän.
Täyteaineena voi käyttää vaikka sen puun hiomapölyä, jota liimaat. Niitä on kaupallisia täyteaineita paljon erilaisia: talkki, mikrolasipallot, kolloidiaalinen silica, tuo Anan mainitsema mikrokuitu, jota lasikuitumiehet taitaa kutsua enkelipölyksi. Kaikki toimivat. Tärkeätä on että kostutat liimatut pinnat kunnolla, jotta epoksia ehtii imeytyä puuhun, jotta se muodostaa tartunta"kynnet". Liian nopea epoksi kovettuu ennen kuin se ehtii imeytyä puun liimisessa, eli hidas kovetin on puuhommissa paras. Huomiona että höylätyn pinnan liimaaminen ei ole paras, vaan pinta pitää olla hiomalla karhennettu, Höylätessä pinta kiillottuu eikä epoksi imeydy kunnolla.
Nortti
Esim tuolta löytyy ohjeita jos enklanti taipuu:
http://www.westsystem.com/ss/bonding-gluing-clamping/" onclick="window.open(this.href);return false;
Periaatteessa liimaa ei voi laittaa liikaa, sillä ylimääräinen kyllä pursuu saumasta pois. Hukkaan se ylimääräinen tietetenkin sitten menee ja siivomisessa on kova työ sitten jos se kovettuu.
Vanha puuseppien totuus on, että se liima vasta pitää, mikä ulos pursuaa.
Eli mielummin pikkasen liikaa kuin liian vähän.
Täyteaineena voi käyttää vaikka sen puun hiomapölyä, jota liimaat. Niitä on kaupallisia täyteaineita paljon erilaisia: talkki, mikrolasipallot, kolloidiaalinen silica, tuo Anan mainitsema mikrokuitu, jota lasikuitumiehet taitaa kutsua enkelipölyksi. Kaikki toimivat. Tärkeätä on että kostutat liimatut pinnat kunnolla, jotta epoksia ehtii imeytyä puuhun, jotta se muodostaa tartunta"kynnet". Liian nopea epoksi kovettuu ennen kuin se ehtii imeytyä puun liimisessa, eli hidas kovetin on puuhommissa paras. Huomiona että höylätyn pinnan liimaaminen ei ole paras, vaan pinta pitää olla hiomalla karhennettu, Höylätessä pinta kiillottuu eikä epoksi imeydy kunnolla.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
Re: Epoksilla liimaaminen?
Kiitoksia, tuo enklanti ei oikein taivu. Ja GooleEnglanjti oli vähän... epäselvää 
Mutta se puristus? Jos liimaan esimerkiksi
1) Lautajatkoksen (12mm lauta ja viiste on mulla pitkä 8 krt. lautapaksuus, ja leveys on 120mm), niin riittääkö tiiliskivi painoksi? Vai ratakiskon pätkä? Vai puristimet "löysillä" kierroksilla niin että pursuu vähän yli?
2) Palan kiinni lohjenneeseen ruuhen keulapeilin yläreunaan, josta ankkurin huolimaton käyttö lohkaisi viime kesänä palan, niin miten puristan?
--> ajattelin jyrsiä lohjenneeseen kohtaan noin 20-30 ast. kulmalla palan pois peilistä niin että samoilla viisteillä uusi pala työnnetään ulkoa sisään päin, niin meneekö oikein?

Mutta se puristus? Jos liimaan esimerkiksi
1) Lautajatkoksen (12mm lauta ja viiste on mulla pitkä 8 krt. lautapaksuus, ja leveys on 120mm), niin riittääkö tiiliskivi painoksi? Vai ratakiskon pätkä? Vai puristimet "löysillä" kierroksilla niin että pursuu vähän yli?
2) Palan kiinni lohjenneeseen ruuhen keulapeilin yläreunaan, josta ankkurin huolimaton käyttö lohkaisi viime kesänä palan, niin miten puristan?
--> ajattelin jyrsiä lohjenneeseen kohtaan noin 20-30 ast. kulmalla palan pois peilistä niin että samoilla viisteillä uusi pala työnnetään ulkoa sisään päin, niin meneekö oikein?
Re: Epoksilla liimaaminen?
1.Tee "paketti; tukilauta(20cm), muovi, liimattavat laudat, muovi, tukilauta, puristimet siihen liimausviisteen reunaan, täyspaksun laudan kohdalle, molemmin puolin liimausviistettä.pos kirjoitti: 1) Lautajatkoksen (12mm lauta ja viiste on mulla pitkä 8 krt. lautapaksuus, ja leveys on 120mm), niin riittääkö tiiliskivi painoksi? Vai ratakiskon pätkä? Vai puristimet "löysillä" kierroksilla niin että pursuu vähän yli?
2) Palan kiinni lohjenneeseen ruuhen keulapeilin yläreunaan, josta ankkurin huolimaton käyttö lohkaisi viime kesänä palan, niin miten puristan?
--> ajattelin jyrsiä lohjenneeseen kohtaan noin 20-30 ast. kulmalla palan pois peilistä niin että samoilla viisteillä uusi pala työnnetään ulkoa sisään päin, niin meneekö oikein?
Jos puristat viisteen kohdalta, niin epoksista liukkaat laudat liukuvat päittäin ja liitoskohta jää ohuemmaksi . Kun puristimet ovat tasapaksun laudan kohdalla, et voi puristaa liikaa, eikä puristus pakota lautoja liukumaan erilleen vaan pitävät laudat paikoillaan.
2. OK
Matti
Re: Epoksilla liimaaminen?
Siihen viistoliitokseen voi ripotella myös vähän hiekanmuruja tai vastaavaa, niin ei liiku niin helposti puristaessa. Ja tosiaan puristusta ei tarvitamatti kirjoitti: 1.Tee "paketti; tukilauta(20cm), muovi, liimattavat laudat, muovi, tukilauta, puristimet siihen liimausviisteen reunaan, täyspaksun laudan kohdalle, molemmin puolin liimausviistettä.
Jos puristat viisteen kohdalta, niin epoksista liukkaat laudat liukuvat päittäin ja liitoskohta jää ohuemmaksi . Kun puristimet ovat tasapaksun laudan kohdalla, et voi puristaa liikaa, eikä puristus pakota lautoja liukumaan erilleen vaan pitävät laudat paikoillaan.
yhtään enempää, kuin että palat on halutussa asennossa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
Re: Epoksilla liimaaminen?
Mistä sen SP epoksin ostit? Saitko mukaan mitään käyttöohjeita?
Ainakin maahantuojalta Kevra :lta kun ostin SP:tä niin mukaan sain suomenkieliset käyttöohjeet.
Ainakin maahantuojalta Kevra :lta kun ostin SP:tä niin mukaan sain suomenkieliset käyttöohjeet.
Mile
Re: Epoksilla liimaaminen?
Unohtui edellisestä.
Käytä hakutoimintoa näillä sivuilla; aiheesta kirjoitettu varmaan satoja sivuja. Löytyy vastausta ja mielipidettä jokaiseen epoksia koskevaan kysymykseen.
Ja ethän laita niitä vehnäjauhoja tai perunajauhoja täytteeksi? Ethän.
Puukuitukin epoksin sisällä vettyy ja turpoaa mikäli ovat auki pintaan. Eli jos on vaarana että kitti tai liimamassa jää peittämättä kirkkaalla epoksilla ja on paikassa jossa se voi joutua upoksiin veteen, en käyttäisi mitään orgaanisia fillereitä. Piituhka eli "colloidal silica" sopii epoksin paksuntamiseen hyvin, tekee epoksista myös valumatonta. Mikrokuidut ( selluloosakuitua) tekee myös valumatonta, mutta imevät vettä kuin pesusieni kun pääsevät veden kanssa kosketuksiin.
Kiteissä ja täytemassoissa voi käyttää piituhkan tai mikrokuitujen lisäksi pallomaisia täyteaineita, tai sekoittaa mukaan vaikka lasikuitutäytettä ( hyvin lyhyitä kuidun pätkiä - lähes jauhemaista).
Puujauhoa, esim. hiontapölyä, tai vaikkapa kovettuneen epoksikitin hiontapölyä voi käyttää pakkeleissa täytteenä, mielellään piituhkan tai mikrokuitujen kanssa. Ilman noita kolloidisia täyteaineita on vaarana että epoksi valuu pois ja tilalle jää vain kuiva täyteaine.
Käytä hakutoimintoa näillä sivuilla; aiheesta kirjoitettu varmaan satoja sivuja. Löytyy vastausta ja mielipidettä jokaiseen epoksia koskevaan kysymykseen.
Ja ethän laita niitä vehnäjauhoja tai perunajauhoja täytteeksi? Ethän.
Puukuitukin epoksin sisällä vettyy ja turpoaa mikäli ovat auki pintaan. Eli jos on vaarana että kitti tai liimamassa jää peittämättä kirkkaalla epoksilla ja on paikassa jossa se voi joutua upoksiin veteen, en käyttäisi mitään orgaanisia fillereitä. Piituhka eli "colloidal silica" sopii epoksin paksuntamiseen hyvin, tekee epoksista myös valumatonta. Mikrokuidut ( selluloosakuitua) tekee myös valumatonta, mutta imevät vettä kuin pesusieni kun pääsevät veden kanssa kosketuksiin.
Kiteissä ja täytemassoissa voi käyttää piituhkan tai mikrokuitujen lisäksi pallomaisia täyteaineita, tai sekoittaa mukaan vaikka lasikuitutäytettä ( hyvin lyhyitä kuidun pätkiä - lähes jauhemaista).
Puujauhoa, esim. hiontapölyä, tai vaikkapa kovettuneen epoksikitin hiontapölyä voi käyttää pakkeleissa täytteenä, mielellään piituhkan tai mikrokuitujen kanssa. Ilman noita kolloidisia täyteaineita on vaarana että epoksi valuu pois ja tilalle jää vain kuiva täyteaine.
Mile
Re: Epoksilla liimaaminen?
Kiitos Mile lisätiedoista.
Ostin Seppälästä ja kun se pakettina tuli niin ei ollut ainakaan mitään mukaan laitetttu ohjetta. Asiaa on tästä toki paljonkin netissä mutta en löytänyt niinkään tuosta itse kysymyksen aiheesta täsmätietoa, vaan juttu oli aika nopeasti muuttunut West vs. SP vs. muu epoksimaailma väliseen tietoiluun, joka eksyi aika ajoin aiheesta. Siksi ajattelin laittaa lyhyen kysymyksen asiheesta jossa ei käsitellä sitä mikä on paras epoksi
Hain täyteaineeksi Westin purkin mikropalloja ja lähinnä ongelmani on tuo paksunoksen paksuus ja oikea puristustekniikka ja -lujuus, joista jälkimmäinen askarrutti eniten
Tein koeliimauksen niin kuin Matti viestissään (03.04.2011 12:00) kehoitti, ja tuntui menevän hyvin. Sitten laitoin myös niin että oli lautojen päässä topparit, ja viisteen päälle 2 kpl tiiliskiveä painoksi (muovin päälle), joka sekin toimi oikein hyvin eikä laudat päässeet juoksemaan pois kun lautojen päissä oli naulasta topparit naputeltu kevyesti lattiaan.
Näyttäisi siltä että molemmat tekniikat oli ihan hyvät kun niitä väänneltiin, ja tiiliskivi versiossa saumassa oli kyllä millin verran enemmän epoksia (ts. paksumpi sauma), mutta kumpikohan puristus olisi parempi... kai ihan yhtä hyviä?
Ostin Seppälästä ja kun se pakettina tuli niin ei ollut ainakaan mitään mukaan laitetttu ohjetta. Asiaa on tästä toki paljonkin netissä mutta en löytänyt niinkään tuosta itse kysymyksen aiheesta täsmätietoa, vaan juttu oli aika nopeasti muuttunut West vs. SP vs. muu epoksimaailma väliseen tietoiluun, joka eksyi aika ajoin aiheesta. Siksi ajattelin laittaa lyhyen kysymyksen asiheesta jossa ei käsitellä sitä mikä on paras epoksi

Hain täyteaineeksi Westin purkin mikropalloja ja lähinnä ongelmani on tuo paksunoksen paksuus ja oikea puristustekniikka ja -lujuus, joista jälkimmäinen askarrutti eniten
Tein koeliimauksen niin kuin Matti viestissään (03.04.2011 12:00) kehoitti, ja tuntui menevän hyvin. Sitten laitoin myös niin että oli lautojen päässä topparit, ja viisteen päälle 2 kpl tiiliskiveä painoksi (muovin päälle), joka sekin toimi oikein hyvin eikä laudat päässeet juoksemaan pois kun lautojen päissä oli naulasta topparit naputeltu kevyesti lattiaan.
Näyttäisi siltä että molemmat tekniikat oli ihan hyvät kun niitä väänneltiin, ja tiiliskivi versiossa saumassa oli kyllä millin verran enemmän epoksia (ts. paksumpi sauma), mutta kumpikohan puristus olisi parempi... kai ihan yhtä hyviä?
Re: Epoksilla liimaaminen?
Piituhka tai mikrokuidut olisivat pelkässä liimauskäytössä palloja parempia. Niitä tarvitaan vähemmän ja ehkäisevät liiman valumista - toisin kuin pallot. Piituhka tekee epoksille saman minkä perunajauhot keitolle, eli kiisseliä, eli tekee litkusta liisteriä joka ei valu.
Kerran piituhka pääsi loppumaan kesken, joten palloja epoksin sekaan. EI hyvä, vaikka seoksesta teki miten paksun niin kohta valahti . Pahimmillaan johtaa siihen että liima valuu pois pallojen välistä ja pallot jäävät lähes kuiviksi - sellainen hötö ei mitään kestä.
Parin laudan välissä toimii tai ei toimi. Milläs näet sinne lautojen väliin ellet riko saumaa auki.
Palloja yksistään kannattaa käyttää oikeastaan vain valuissa, silloin kun seoksen on tarkoituskin valua pohjalle täyttämään kaikki koloset.
Kerran piituhka pääsi loppumaan kesken, joten palloja epoksin sekaan. EI hyvä, vaikka seoksesta teki miten paksun niin kohta valahti . Pahimmillaan johtaa siihen että liima valuu pois pallojen välistä ja pallot jäävät lähes kuiviksi - sellainen hötö ei mitään kestä.
Parin laudan välissä toimii tai ei toimi. Milläs näet sinne lautojen väliin ellet riko saumaa auki.
Palloja yksistään kannattaa käyttää oikeastaan vain valuissa, silloin kun seoksen on tarkoituskin valua pohjalle täyttämään kaikki koloset.
Mile