Sivu 2/2

Re: Katkenneiden kaarien korjaus

Lähetetty: 02.04.2011 21:00
Kirjoittaja pellamo
Alkukysymys oli nykyisten kaarien korjausta koskeva eikä kaarenvaihtoa ollut ymmärtääkseni mielessä.......
Joka homma vaatii jotain panosta,eikä siihen peukaloiden heristely suuntaan jos toiseen alkuperäistä kysyjää paljon auta.

Re: Katkenneiden kaarien korjaus

Lähetetty: 03.04.2011 13:19
Kirjoittaja matti
Stroh70 kirjoitti:Kiitoksia mielipiteistä N ja Jape.

Kaarien vaihto tuntuu turhan järeältä operaatiolta, lähinnä nyt katselen sellaisia keinoja, joihin ei tarvitse ihan venepuusepän pätevyyttä. Olen puuhommissa aika peukalo eikä oikein ole sopivia työkalujakaan tai fasiliteettia tehdä isompaa remppaa. Nuo kaaret on vielä aika hankalan (kauniin?) näköisillä kupariniiteillä / niittinauloilla eli samannäköiseen jälkeen saisi takoa aika lailla. Restaurointikierroksellakin ammattimies päätyi paikkapaloihin, vaikka budjettia ei varsinaisesti ollut rajoitettu.

Tuo mitä totesit kaarien joustamattomuuden tuomasta riskistä kävi mielessäni ja oikeastaan kysymys kaiketi pitäisi muotoilla uusiksi näin: Kuinka pitkä tuon teräskaaren pätkän pitäisi olla? Jos on - sanotaan vaikka 30 cm, sen ei kaiketi pitäisi kaaren kokonaispituuden puitteissa vielä olla kovin radikaali jäykennys ja ainahan se kylkilautojen pituussuunnassa hiukan mahtuu liikahtelemaan? Soikeat reijät voisivat olla ratkaisu, itse meinasin pistää ruuveilla, mutta ette ilmeisesti kumpikaan suosittele?
Kyllä se korjaus toimii suunnittelemasi tavalla, eikä ne lyhyet pellinpalat (20cm) aiheuta mitään ongelmia. Unohda ne soikeat reijät tai vanerinpalat ja laita ruuveilla kiinni kuten aioitkin.
Tosin kommentoijat ovat oikeassa; parempi olisi kun katkenneet kaaret vaihdettaisiin.
Toisaalta, vene kestää kasassa vaikket tee vielä mitään.
Ihmetystä aiheuttaa se, ettei se ammattimies vaihtanut niitä katkenneita; onko kaarten yläpäät upotettu partaaseen? Se selittäisi sen ettei ole vaihdettu.
Niistä fasiliteeteista; ensimmäisen kerran vaihdoin kaaria veneeseen rannassa, pasuna galvanoitu räystäskourun pätkä (3m) parin kiven päällä johon vettä ja kosanilla kiehuvaksi, vartin keittämisen jälkeen kaaririma on tosi norja. Venettä käänneltiin parin pölkyn varassa niittauksen aikana. 8]

Matti

Re: Katkenneiden kaarien korjaus

Lähetetty: 04.04.2011 9:22
Kirjoittaja Stroh70
Matti, Kaarien yläpää ja parras olivat "jollakin" tavalla paketissa, kuvasta näette miten kaaret sukeltavat partaan alle, jotenkin se partaan vaaka puu siihen on niputettu.

Muille kommentoijille, olen samaa mieltä puuveneen yleisestä filosofiasta, muutenhan en moista olisi pitänyt tai restauroinut & restauroituttanut. (se oli aika raato, kun aloitettiin) Jos olisi aikaa rajattomasti, niin kyllähän tuota ihan huvikseenkin entisöisi.

Toinenkin syy on puisen soutupaatin pitoon; verkonlasku ja kalastelu on _jonkin verran_ mukavampaa kuin jostain keikkuvasta savolaisveneestä eikä sivutuulikaan vie ihan miten sattuu.

Mennään näillä, kiitos kaikille!

Re: Katkenneiden kaarien korjaus

Lähetetty: 05.04.2011 14:29
Kirjoittaja Jommi
Aika usein näkee sitäkin, että on lisätty kaaria joko kokonaisina tai vain osittaisina tukemaan niitä paikkoja, missä ajatellaan olevan heikkouksia. Varsinkin symmetrisinä lisäyksinä ne on ihan asiallisen näköisiä.

Re: Katkenneiden kaarien korjaus

Lähetetty: 06.04.2011 12:46
Kirjoittaja nikom
Täässäpä kuva. sisarkaaresta meitin jollassa voipi laminoida tai höyryttää

Kuva

Re: Katkenneiden kaarien korjaus

Lähetetty: 06.04.2011 20:27
Kirjoittaja MitjaT
Yhtyisin edelliseen. Laminoi epoksilla muutamasta viilusta n.20cm pituiset mutkat, poraa reiät kaariin ja laudoitukseen ja niittaa kupariniiteillä vanhojen kaarten viereen. Helppoa kuin mikä eikä pitäis tolla puuveneuskovaisjengilläkään olla nokan koputtamista. Ikivanha tapa. Mitja.

Re: Katkenneiden kaarien korjaus

Lähetetty: 10.07.2013 19:58
Kirjoittaja Gratang
Kuva
Kannattaako korjata millään tavalla` 8-| 8-|
Kuva
Voe maho |+| 8}