Puurakenteisten avoveneiden mallit
Lähetetty: 20 Maalis 2011 13:03
Sitä olen ihmetellyt että uppoumaveneissä löytyy kokoluokassa 5-7 metriä tukevia, vakiintuneita venetyyppejä huru mykket työkäyttöä varten mutta tasaperäiset moottoriveneet ovat suurimmaksi osaksi noita 4,60 pitkiä pienehköjä epäuskottavan näköisiä "merisoutuveneitä".
Hirveän harvoin näkee esim. 6-7 metristä tasaperäistä avopuuvenettä joka on korkealaitainen, jykevä, keliin ja tavaran kuljetukseen sopiva jne. Yleensä ne ovat matalalaitaisia, pieniä ja/tai sen näköisiä että riski mies voisi paljain käsin repiä ne palasiksi. Aivan muutaman kerran olen nähnyt ihan "oikean" veneen mutta veistäjillä ei näy olevan mitään yleistä vakiintunutta mallia kuten esim. fiskareissa on. Fiskari on moneen käyttöön liian hidas ja vähän kiikeräkin.
Uudempia muoviveneitä kyllä löytyy paljonkin laadukkaan mallisia esim. Kulkuri, Nymar, Kurikkala jne. jne.
Miksikähän avopuuvene on pelkistynyt 4-5 metriseksi matalalaitaiseksi "merisoutuveneeksi"? Luulisi että muinoinkin olisi ollut kysyntää tukevammista ja kantavemmista työveneistä.
Hirveän harvoin näkee esim. 6-7 metristä tasaperäistä avopuuvenettä joka on korkealaitainen, jykevä, keliin ja tavaran kuljetukseen sopiva jne. Yleensä ne ovat matalalaitaisia, pieniä ja/tai sen näköisiä että riski mies voisi paljain käsin repiä ne palasiksi. Aivan muutaman kerran olen nähnyt ihan "oikean" veneen mutta veistäjillä ei näy olevan mitään yleistä vakiintunutta mallia kuten esim. fiskareissa on. Fiskari on moneen käyttöön liian hidas ja vähän kiikeräkin.
Uudempia muoviveneitä kyllä löytyy paljonkin laadukkaan mallisia esim. Kulkuri, Nymar, Kurikkala jne. jne.
Miksikähän avopuuvene on pelkistynyt 4-5 metriseksi matalalaitaiseksi "merisoutuveneeksi"? Luulisi että muinoinkin olisi ollut kysyntää tukevammista ja kantavemmista työveneistä.