Ehdotuksia lakka/petsi combolle hondurasille?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
raimå

Ehdotuksia lakka/petsi combolle hondurasille?

Viesti Kirjoittaja raimå » 16 Maalis 2011 23:00

Nyt on alkanut hytin ulko-osien hionta ja ei tässä nyt kauaa kulu kun pääsee jo kyllästys ja lakkauspuuhiin kun ilmat lämpiävät.

Itselle ei ole kovinkaan tuttua petsin sekoittaminen lakkaan tai petsaaminen muutenkaan. Olen pienen lorauksen kaverin purkista heittänyt vg63 (muistaakseni) sekaan jotta hieman vaaleahkot khayavanerit saivat vähän tukevamma sävyn.

Olen mietiskellyt lakaksi tutoa vg63:sta tai oikeastaan olen täysin avoin ehdotuksille! Internationalin Original kiinnostaa myös. Olen nähnyt pirun kiiltävää ja hyvännäköistä pintaa sillä tehtävän ihan arkisissa olosuhteissa. Niin ja tosiaan International ainakin lupaa että heidän mahonkipetsiä voi rauhassa sekoittaa lakan sekaan. Miten lienee tuon vg63 kohdalla tämä asia? No eipä ollut ongelmia taannoin senkään kanssa.

Mitenköhän muuten noiden lakkojen UV suojaus? Nyt tehdään iso duuni ja haluaisin hytin ulkorakenteiden pysyvän tosi tumman punaisena toivonmukaan pitkänkin aikaan. Ja jos vielä opettelis lakkaamaan rauhassa niin sais siitä varmaan flyygelinkin tehtyä:)

Ehdotella tosiaan saa lakka/petsi comboja. Voittaja voi tulla jätskille Pyysaareen kesällä:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Veli-Matti

Re: Ehdotuksia lakka/petsi combolle hondurasille?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Maalis 2011 23:32

Tee ihan mitä vaan mutta älä ihmeessä mene lakkaamaan petsilakalla. Petsi pitää saada sinne puuhun jolloin se on luonnollisen näköinen eikä mikään elmutuorekelmu vetäistynä pintaan niin kuin se useimmiten on kun lakataan petsilakalla...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

raimå

Viesti Kirjoittaja raimå » 16 Maalis 2011 23:47

Ah joo, vai olikohan se niin että sekoitin owa ykköseen sekaan tuota mahonkipetsiä, niin se itseasiassa taisi olla. Silloinhan se menee juuri niin syvälle kuin kyllästeainekin eikö vain??

Ajatuksena siis olisi tummentaa sävyä vain hiukan eikä tehdä punaisen mustaa lopputulosta:)

Ja tälläkin kertaa hyttien pintojen kyllästys tapahtuu owalla. Pohja menee pellavaöljyllä.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ana » 17 Maalis 2011 07:15

Kokeile tuota Rylardin impregante tuotetta, sitä käytin omassa projektissani ja tätä saa mahongin värisenä. Antaa syvemmän punasen värin mahongille. Tuolla mun päiväkirjassa taisi olla ainakin kahdesta luukusta kuva jossa toinen oli petsattu tuolla kyllästeellä ja toinen oli pelkällä peruskyllästeellä. Jos kuitenkin käytät noita Rylardin tuotteita niin ihan tutustumisen arvoinen tuote. Tämä värjätty kylläste kyllä sulkee pinnat, eli toimii pohjusteena myös lakalle, mutta laitoin itse vielä tämän päälle pari kerrosta defenderiä ennen lakkaa.

raimå

Viesti Kirjoittaja raimå » 17 Maalis 2011 08:18

Vedit Ana vissiin pöö käsiteltyyn pintaa tuon Ryllen petsikyllästeen vai?

Aion käytää Owaa tohon mökkiin jotta ei tule epätasaisesti "kyllästyneitä" kohtia kuin ed. projektissa tapahtui pööllä. Ongelmanahan on että owa tekee aivan selkeän pinnan ja sen läpi tuskin ainakaan tasaisesti menee enää mikään. Eli toisinsanoen joudun siihen owan sekaan lyömään petsin.

Ootko käyttäny owaa mihinkään pintaan? Siinäkin hieman tummentava sävy, eli tekeekö Ryllen petsikylläste selkeästi tummempaa vai onko se vähän samansuuntaista kamaa kuin owa1?

Neliöitä on melko paljon ja vähän pelottaa valita Ryllen lakkaa, eli kestääkö lompakko heh:)

Ana
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ana » 17 Maalis 2011 10:25

Juu pöö käsiteltyyn pintaan vedin. Minulla ei ole kokemusta owasta, mutta foorumilla on varmasti monia joilla on. Jos pinta on mennyt kiinni, niin silloin on uskoakseni aika hankala imeyttää enää mitään petsiä itse puuhun. Paremmin tietävät korjatkoon jos joku keino löytyy.

Petsikylläste ei mielestäni tummentanut paljoakaan pintaa vaan antoi sellaisen syvemmän punaisen värin. Huomasin projektissani että uusien, sekä vanhojen pintojen sävyero tasaantui. Aurinko tummensi sitten enemmänkin noita uusia pintoja ainakin näin ensimmäisenä kautena.

On se Rylardi aika arvokasta, mutta täytyy myöntää että ikinä ennen venelakkaan koskenut sai aikaan hyvää pintaa. :))

Oliko muistaakseni niin että puolitoista purkkia meni aina yhteen kerrokseen koko veneen ulko osiin ja 6 - 7 kerrosta tuli vedettyä ensimmäisenä kautena. Pohjana pöö, impregante, sekä defenderi. Kokonaiskustannukset oli alle 600 € lakan osuus alle 250 €

suoraa_huutoa

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 17 Maalis 2011 10:46

Vedin itse taannoin ensin hemppelin mahonki petsin.

Sitten kyllästin impregillä.

ja päälle lakka.

jäljestä tuli tolla järjestyksellä ainakin hyvin tasainen.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17 Maalis 2011 20:01

Petsi ei siis estä Impregin imeytymistä ??? Impreghän on samantyyppinen aine kuin Owatrollin kylläste, siis märkää märän päälle vedettävä. Veneen kyllästys sillä noin vuorokauden operaatio.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

suoraa_huutoa

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 17 Maalis 2011 21:19

Ei estänyt kyllästeen imeytymistä.

nopeasti voisin kuvitella että toisinpäin eli ensin kylläste ja sitten petsi voisi tulla huonompi lopputulos.

Kyllästyksessä ton imprekin kanssa kannattaa panostaa siihen että kun ei ime niin vetelee ne imeytymättömät ajoissa pois.Silloin ei jää mitään kylläste laimikoita kovettumaan puulle ja ei tarvi sihlailla tai hinkuttaa niitä vek. Sitten jos on laimikoita ja menee petsinkanssa sohimaan niin uskoisin että ei tu tasasta.

Tämä oma kokemus mutta jollain voi olla muita näkemysiä. Itse vetelisin mahonki hyttiin ilmanmuuta imprekki käsittelyn. koska kyllästettä ei rahallisesti paljon mene.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

raimå

Viesti Kirjoittaja raimå » 17 Maalis 2011 23:22

Hmmm pitääpä tehdä parit testit nyt kun vielä aikaa siihen että lopullinen päätös täytyy tehdä!

Jos unelmaliemi tuohon hommaan ois olemassa, olis se valmis kyllästeaine tyyliin owa/impreg joka sävytetty hieman rusehtavamman punaiseksi. Onhan se owa jo itessään hieman sävyä antavaa, mutta varmuuden vuoksi haluaisin vetää vieläkin tummemman sävyn.

Tein jo ed. veneen koko sisustan khayvanerit kaikkinensa siten että kevyt hionta vanerin pintaan, owa niskaan ja seuraavana päivänä lakkaus. Tuli hyvän näköistä ja ei ole korkkaillut. Tuo on vähän muodostunut jo työtavaksi.

Niin ja tosiaan tuo oli hyvä huomio että ylimääräiset "lammikot" pitää pyyhkäistä veke ennen kuivumaan jättämistä, muutoin tulee sellanen liimamämmi lammikon kohdalle.

Vastaa Viestiin