Savolaiset soutuveneet ym.

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22.08.2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Re: Savolaiset soutuveneet ym.

Viesti Kirjoittaja Arnie » 03.03.2011 12:04

Odessa kirjoitti:Ja jokainenhan tietää, että konjakki on eläinlääkintään ja pihvien liekittämiseen tarkoitettu. :-)
.... parasta mitä rypäleistä voi tehdä on rusinat

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Savolaiset soutuveneet ym.

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 17.03.2011 15:20

Hah, tässäpä taas kunnon provokaatio :-D!

Markolla on kyllä tietoa veneistä, kehotan lukemaan kaverin viestit toiseenkin kertaan. Itse voin sanoa, että hämäläismallisella pärjää Hämeessä parhaiten, näin 45 vuoden veneilykokemuksella.
Jos laidan mataluus hirvittää, niin kannattaa seuraavalla kerralla kallistella sitä lasia hiukan vähemmän, sillä venekin vakavoituu ;-)!

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Savolaiset soutuveneet ym.

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 20.03.2011 23:11

Kyllä olosuhteet kumminkin merellä ja järvellä ovat erilaisia. Ja jos nyt kuvasta näyttää että eihän tuo voi toimia niin suosittelen kumminkin kokeilemaan. Usko kun viisaampas sanoo, tai edes ne tyhmemmät jotka on järviveneilyä kokeillu :-)

Meillä on merellä 5,3 m pitkä verkkovene, ja Keiteleen rannalla 5,3 m pitkä soutuvene. Molempia voi hyvästi soutaa, mutta on ne vaan eri laitteita. Meriveneessä on yli 60 senttiä korkeasti vapaalaitaa eikä sitä saa hörppäämään vaikka ukko seisoo laidalla. Järviveneessä vapaalaitaa on ehkä 25 cm, mutta yllättäen sitäkään ei saa hörppäämään laidalla seisomalla, pitää oikeen keikuttamalla houkutella vesi sisään.

Toisaalta sitten sitä merivenettä on niin raskas soutaa että viiden kilometrin jälkeen on ihan oikeasti rakkoja paitsi kämmenissä niin myös ahterissa. Järvivenettä soutelee vaikka koko päivän.

Ja mitä tulee paikallisiin malleihin, niin kyllä vesistö siihen aika paljon vaikuttaa. Pienillä pirstaleisilla järvialueilla ei juuri aalto nouse ja silloin on helppo tehdä kevyt ja matalalaitainen vene. Isoilla järvillä sitten taas on selkiä joissa vaan horisontti näkyy ja niissä aallonmuodostus on kumminkin toisenlaista.

Vaikka paikallisessa perinteessä onkin paljon sitä että "tämmösiä me nyt on aina tehty" niin kyllä niissä nyt kuitenkin näkyy olosuhteiden vaikutus. Johan se on yksi olosuhde sekin että ollaanko meren vai makian veden ääressä.


Ehkä mä nyt vähän voisin irvistellä silläkin että jos kerran noin hyvin tiedät että järviveneet on kategorisesti hengenvaarallisia loukkuja niin miksi vaivautua edes alunalkaen kysymään? Tuntuu vähän turhalta: tässä koittaa useampi ihminen perustella sulle ihan asiallisesti että miksi ne veneet on semmoisia kuin on, ja sinä sitten valokuvan perusteella pystyt julistamaan että ei se niin voi olla. Semmoinen pikkuinen kissanhännänveto voi joskus olla ihan hauska homma, mutta älä venytä häntää taikka muiden kärsivällisyyttä liiaksi ;-)

Pekka

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Savolaiset soutuveneet ym.

Viesti Kirjoittaja pellamo » 21.03.2011 23:41

Aika erikoinen tuo lopetus Pekka Huhdalla tuossa edellisessä.
Tämä kai lie keskustelupalsta eikä keskustelunarvostelupalsta..... 8]
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: Savolaiset soutuveneet ym.

Viesti Kirjoittaja simo » 22.03.2011 14:10

Hyvä Pekka ! Arvostan palstan tasoa ylläpitäviä tai parantavia kommentteja. Aiheesta tai aiheen vierestä.

Jos haluaa xkanjauhantaa seurata veneaiheesta kannattaa siirtyä suomiXX tyyppisiin palstoihin asiakkaaksi. Joltain pikkupojalta tulee aina asiantuntija kommentti asiaan kuin asiaan.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09.02.2011 16:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Savolaiset soutuveneet ym.

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 22.03.2011 17:53

Pekka Huhta kirjoitti:Ehkä mä nyt vähän voisin irvistellä silläkin että jos kerran noin hyvin tiedät että järviveneet on kategorisesti hengenvaarallisia loukkuja niin miksi vaivautua edes alunalkaen kysymään? Tuntuu vähän turhalta: tässä koittaa useampi ihminen perustella sulle ihan asiallisesti että miksi ne veneet on semmoisia kuin on, ja sinä sitten valokuvan perusteella pystyt julistamaan että ei se niin voi olla. Semmoinen pikkuinen kissanhännänveto voi joskus olla ihan hauska homma, mutta älä venytä häntää taikka muiden kärsivällisyyttä liiaksi ;-)

Pekka
Ilmeisesti tuo viesti oli suunnattu ketjun aloittajalle eli minulle. Täytyy tunnustaa etten osannut ajatella tässä olevan näinkin vakavasta asiasta kysymys. 8\

Yritän muistaa pitää otsan tiukemmin kurtussa tästedes.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Savolaiset soutuveneet ym.

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 22.03.2011 21:22

Se etta et ymmarra eri venetyyppien eroja tuli jo ihan selvaksi, eli voit kylla keskittya vaikka huumoriin minun puolesta ;) ... Niista eroista viela sen verran etta ihan tassa Tenollakin on monia eri venetyyppeja eli ei tarvi vaihtaa edes maakuntaa tai vesistoa.

Cortina65
Viestit: 19
Liittynyt: 07.08.2014 14:54

Re: Savolaiset soutuveneet ym.

Viesti Kirjoittaja Cortina65 » 16.09.2015 13:15

Jampe9 kirjoitti:
Pekka Huhta kirjoitti:Ehkä mä nyt vähän voisin irvistellä silläkin että jos kerran noin hyvin tiedät että järviveneet on kategorisesti hengenvaarallisia loukkuja niin miksi vaivautua edes alunalkaen kysymään? Tuntuu vähän turhalta: tässä koittaa useampi ihminen perustella sulle ihan asiallisesti että miksi ne veneet on semmoisia kuin on, ja sinä sitten valokuvan perusteella pystyt julistamaan että ei se niin voi olla. Semmoinen pikkuinen kissanhännänveto voi joskus olla ihan hauska homma, mutta älä venytä häntää taikka muiden kärsivällisyyttä liiaksi ;-)

Pekka
Ilmeisesti tuo viesti oli suunnattu ketjun aloittajalle eli minulle. Täytyy tunnustaa etten osannut ajatella tässä olevan näinkin vakavasta asiasta kysymys. 8\

Yritän muistaa pitää otsan tiukemmin kurtussa tästedes.

Äänestän tämän typerimmäksi aloitukseksi tällä palstalla, ja olen selannut koko foorumin läpi. Ensin haukut varmaankin maamme suosituimman venemallin, sen jälkeen ihmiset sen syntyalueella. Savolainen kierous ei ole mitään satua, jokaisen alueen ihmisillä on omat ominaispiirteensä. Kerroppa minulle minkälaisia ihmisiä rannikolla asuu?

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Savolaiset soutuveneet ym.

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 16.09.2015 14:24

Se tällä palstalla on mukavaa, että porukka malttaa yleensä olla provoilematta.

Nettikeskusteluissa yleensä jos huomaat kinastelevasi idiootin kanssa, on todennäköistä että vastapuoli ajattelee ihan samaa.

Cortina65
Viestit: 19
Liittynyt: 07.08.2014 14:54

Re: Savolaiset soutuveneet ym.

Viesti Kirjoittaja Cortina65 » 16.09.2015 15:50

Minua ei pienet provoilut tai kujeilut haittaa yhtään, piristävät vaan päivää kummasti, etenkin oikeen ammattitaidolla ja ajan kanssa tehdyt:) Mahtuu todellakin myös tälle palstalle. En myöskään ole savolainen, vaikkain Savossa asun. Jotenkin vaan tuo jutun taso oli vaan niin luokatonta, ehkäpä huonon itsetunnon pönkittämistä höystettynä typerällä tietämättömyydellä.

Itselläni on merisoutuvene ja savolainen, savolaista tulee käytettyä lähes päivittäin. Kotijärven selkä on päälle 10km pitkä, kun tuulee selän suuntaisesti vaikkapa 4-5 metriä/sek aalto nousee helposti lähelle metriä. Kaksi äyskärillistä on ennätykseni saada vettä sisään, vene niiaa nätisti aallokon mukana. Oma yksilöni on 4m/1.3m, eli todella pieni, siis lähes kanootti aloittajan mukaan. Enkä tuota ole kaadettua saanut, enkä uimaan joutunut, vaikka Parkinsonin tauti vaikeuttaa välillä liikkumista aika tavalla. Terveisin 100 kilsaa savolaisella soutanut viimeisen viikon aikana.

Vastaa Viestiin