Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
jänis
Viestit: 94
Liittynyt: 15.02.2011 20:44

Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja jänis » 15.02.2011 22:02

Kirjauduimpa sitten tännekkin! Välissä tullut ettittyä jotain tietoa täältä kun ollut noita aienpia projekteja päällä ;-)

Eli tämä on nyt 4 "vene" mitä alan tekemään. Ihan ensinmäinen oli perus laatikko ruuhi joka väsättiin vanhasta paneelista!
Kuva
Seuraava olikin jo hivenen hienonpi
Kuva
ja ohjeet otin tuolta tosin pikkasen suhteessa kutistin mittoja! http://koti.kapsi.fi/hvartial/index_fi.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolmas jonka rakentelin viimekesänä oli kokonan omaa suunnittelua.
Kuva

Tämä työn alla oleva on nyt oikeastaan paranneltu malli tuosta keltaisesta ruuhesta! Siinä olevat viat pyrin poistamaan: Perä uppoa liikaa koneella ajaessa, nokka puskee vettä kyljillään koska nokka alkaa kaveta liian aikaisin pohjan nousuun nähden. Mallia tähän uuteen on aikalailla (kokonaan :-) ) otettu tommosista Ameriikkalaisten Jon Boateista,
Kuva
mutta perus ruuhiahan nuo on. Alumiinista vaan tehtyjä!

Elikkä paatti tulee olemaan aivan tasapohjainen ja pohja on saman levyinen perästä keulaan! Tuo eteen kapeneva muoto saadaan aikaan laidan kulman muutoksella. Laita on aivan edestä pystysuorassa ja kallistuu siis perää kohden mentäessä. Laidoille tulee korkeutta 450mm pohja on 1180mm leveä ja pituutta tulee suurinpiirtein nelisen metriä.. Hieman vielä aiki tuo pituus, mutta eiköhän se lähiaikoina selvinne.

Takaa
Kuva

sivulta
Kuva
--= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=

Avatar
jänis
Viestit: 94
Liittynyt: 15.02.2011 20:44

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja jänis » 15.02.2011 22:40

Pohjalevyt liitän tuohon tapaan kiinni toisiinsa
Kuva

Huullokset on jo tehty, liimat vaan puuttuu koska pajassani on sama lämpö kuin ulkona 8\
Joten kaikki liimaukset yms tehdään "hieman" keväämmällä!

Huullos
Kuva

Aika hyvä tuli. Pientä viilaamista vielä.
Kuva

Tuommosen Superhitekkivenejigin päällä sitä rakentelen ;-)
Kuva

Tässä vielä jokin kuva edestäpäin!
Kuva

Sen verran vielä notta kaikkiin levysaumoihin tulee lasikuitu ja lopuksi koko loota maalataan Bilteman "Topgoatilla" Penkit tulee lämpökäsitellystä laudasta!
--= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja Jape » 16.02.2011 7:45

Vanerit vaan olohuoneeseen niin on hyvä liimailla ;)

Avatar
jänis
Viestit: 94
Liittynyt: 15.02.2011 20:44

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja jänis » 16.02.2011 19:36

Jape kirjoitti:Vanerit vaan olohuoneeseen niin on hyvä liimailla ;)
Juu olishan se komeeta, mutta luulen notta tulis kiirus ku emnäntä tulis kotio kesken liimauksen :))

Mitäpä luulet riittääkö vanerille tuo pelkkä toppari vai tarviiko se alle jotain homeen suojaa tai vastaavaa? Keltaiseen ruuheeni vetäsin alle jotain homesuoja litkua ja maalasin yli teho öljymaalilla! Suht hyvänä se on vielä näin 4-vuoden jälkeen vaikka koko kesän lilluu vedessä. Reilusti se kyllä painaa enenmän syksyllä mitä vesille laskiessa 8-|
--= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=

Avatar
jänis
Viestit: 94
Liittynyt: 15.02.2011 20:44

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja jänis » 22.02.2011 12:06

Eilen olin pitkästä aikaa veneellä ku pakkanen laski lähelle -10! Pajassa tosin taisi olla -15 astetta.
Höyläsin pohjalevyn reunat vinoon ja heittelin nuo laidat heppiin jotta näkee jo vähän muotoa ja voi kokeilla mistä kohtaa sitä pitää pullauttaa laitoja ulospän. Pelkkä ulkonäkö homma oikeestaan tuo.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
--= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=

Avatar
jänis
Viestit: 94
Liittynyt: 15.02.2011 20:44

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja jänis » 27.02.2011 18:00

Tänään purkasin paatin ja passailin pukkeja paremmin linjaan. Linjalanka löytyi mökin pyykkinarusta sopivasti! Pientä viilausta suoritin myös pohjalevyn jatkokseen ja nyt voi sitten koota venhon ku alusta olis suora.
Eipä tuolle oikeen enää paljoa voi tehdä ennen kunnon plussa kelejä. Seuraavaksi pitäisi jo laidat/pohja päästä kuidulla jatkamaan ja liimaamaan laidat pohjaaan kiinni!
Takapäähän kyllä parit levynpalat saa vielä sahailtua niitä ponttooneja varten, mutta eipä oikeen muuta.
--= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja Jape » 27.02.2011 21:31

Kyllähän sinne aina kannattaa jotain kyllästyslitkua työntää. Onpahan puu suojattu jos maalipintaan tulee vaikka naarmu. Ja kun oottaa että kyllästeet kuivaa puun pinnasta niin maali tarttuu siihen jopa paremmin kun kuivaan puuhun.

Avatar
jänis
Viestit: 94
Liittynyt: 15.02.2011 20:44

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja jänis » 27.02.2011 23:58

Jape kirjoitti:Kyllähän sinne aina kannattaa jotain kyllästyslitkua työntää. Onpahan puu suojattu jos maalipintaan tulee vaikka naarmu. Ja kun oottaa että kyllästeet kuivaa puun pinnasta niin maali tarttuu siihen jopa paremmin kun kuivaan puuhun.
On vaan hämärän peitossa mulle se, notta mitä tuommosen 2K maalin alle vois panna?
Ei ainakan mitään öljy pohjasta mut mitäs muita niitä sitten on?
--= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=

Avatar
jänis
Viestit: 94
Liittynyt: 15.02.2011 20:44

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja jänis » 01.03.2011 23:27

jänis kirjoitti:
Jape kirjoitti:Kyllähän sinne aina kannattaa jotain kyllästyslitkua työntää. Onpahan puu suojattu jos maalipintaan tulee vaikka naarmu. Ja kun oottaa että kyllästeet kuivaa puun pinnasta niin maali tarttuu siihen jopa paremmin kun kuivaan puuhun.
On vaan hämärän peitossa mulle se, notta mitä tuommosen 2K maalin alle vois panna?
Ei ainakan mitään öljy pohjasta mut mitäs muita niitä sitten on?
Tuohon pohjustus ongelmaan ajattelin tehdä seuraavan operaation: Ohennan pohjaprimerin kusen ohkaaseksi ja vetelen silä ekan kerran! Toinen kerros ohentamatonta ja päälle 2 kerrosta "Topparia".
Eiköhän se sitten imeydy sinne ekaan liimasaumaan asti!
--= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja Mile » 02.03.2011 16:50

samanlaista samanlaisen päälle.

eli öljyä ( pellavaa + homesuojaa, tai vastaavaa tavaraa) alle jos päälle tulee oikea öljymaali tai lakka.

puhut toppareista, eli käytät polyesterihartsia, et siis epoksia vai? Polyesterin alle voi puun pintaan ensin sivellä pelkkää styreeniä jossa kovettajaa mukana, sen perään vielä märkänä styreenillä hyvin ohennettua perushartsia , lopuksi perään sitä perushartsia kunhan alle tulevat on ehtineet vähän imeytyä ja pinta tullut kuivan tuntuiseksi. se styreeni kovettuu sillä kovettajalla polystyreeniksi ja perään tullut hartsi tarttuu siihen kuin tauti - kunhan tää tapahtuu märkänä ennen kuin kovettuminen on menny loppuun saakka .

topparia en laittais siihen vanerin päälle puuta vasten ollenkaan ... siinä kun on mukana parafiinivahaa joka ei ainakaan paranna tartuntaa puuhun.

topparia jos sitä haluaa käyttää niin vasta "pintamaaliksi" , tai sitten ei käytä ollenkaan, vaan panee lorauksen styreeniä enemmän hartsin joukkoon ettei kaikki haihdu pinnasta pois ennen kovettumista ... ei siin sen kummempaa taikaa ole kuin et sitä styreeniä tarvitaan sen polyesterin kovettumiseen, ja jos se haihtuu pois, jää pinta nahkeaksi. sen haihtumisen voi estää PE-kalvolla ( tai hidastaa riittävästi) jota saa Etrasta ja maatalousliikkeistä ja varmaan K-raudastakin rullatavarana, leveää ja paksuhkoa kalvoletkua josta reunan auki leikkaamalla tulee parisen metriä leveä.

joskus kuulee sanottavan ettei polyesterihartsi kovettuisi ilman suojakalvoa tai topparia päällä, mutta en ole itse sellaiseen törmännyt että ei olisi kovettunut .. jos pinta ollut vähän nahkea niin pyyhkäisy styreenillä rätillä ja sitten hiontaa perään

yksi tuolla tavalla tehty saippualaatikko paloi viime kesänä kokossa iloisesti .. hyvin oli säilynyt liiterin takana viimeiset 15 vuotta taivasalla pohja taivasta vasten, mitä nyt vähän sammalta kasvoi .. mutta puu ja vaneri sisällä olivat ihan kovia vielä , vaneri tosin oli kaukoidästä tulleista pakkauslaatikoista, sellaista sikarilaatikon hajuista , tai mitä jossakin marmelaadiaskeissakin joskus muinoin käytettiin, mahongin tapaista. Lahoa ei tosiaan löytynyt, että kyllä polyesterikin puuta säilöö.

Mutta jollei ruuhesta ole tarkoitus Leninille mauseleumiin kaveria tarkoitusta tehdä, niin siinä menee valtti-miranoli-linjakin
Mile

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja pellamo » 02.03.2011 21:51

Täältä(keskustelun nokkaani tuoman) styreenin ynnä muun puuveneilyyn liittyvän "katkun" seasta mietin vaan että......
kestäähän se varjossa liiterin takana venäläinen sinkkiämpärikin 15v 8o
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja Mile » 03.03.2011 11:17

No eihän sinkitty mitään huonoa ole, ellei kaverina satu olemaan jalompaa vieressä kiinni.
Varjossa kyllä, mutta sateessa taivasalla, pohjaa on joskus yritetty särkeä jotta tuon olisi saanut pienemmiksi paloiksi, sitä mm. sahattu ... mutta ei silti lahonnut.

Peräpäässä muurahaiskeko moottorikaukalon sisäpuolella.. matoja , multaa jne. Ja olipa tuo kukkapurkki ureallakin reippaasti lannoitettu ..

eipä silti laho. Oli vähän niin kuin kestotesti menossa.

Sitä vaan yritin sanoa, että ellei aivan ikuista halua ruuhestaan tehdä, niin vähän halvemmillakin aineilla pärjää hyvin, ei aina ole tarvetta epoksille tai kalleille venekaupan tuotteille. Se sinkkiämpäri on siitä hyvä esimerkki. Moni monen mielestä laadukas muoviämpärihän olisi samassa ajassa halkeillut käyttökelvottomaksi. No niistä saa kuumalla hiilihangolla saunaa lämmitellessä vielä hitsattua käyttökelpoisia ( siis niistä muoviämpäreistä) ... sen ruosteeksi muuttuneen peltiämpärin palauttaminen ämpäriksi edellyttää jo vähän kiuasta tuhdimpaa masuunia.
Mile

Avatar
jänis
Viestit: 94
Liittynyt: 15.02.2011 20:44

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja jänis » 06.03.2011 19:43

Käväsin kikkailemassa vanerin kimpussa! Piti teherä uus levy nokkaan pienen mittavirhepaholaisen takia ja sitte värkkäsin tuonne taakse tota kotelohommaa.
Noitten tarkootus olis kompensoida (onpa hieno sivistys sana) moottorin paino jolloin paatti ei keuli kö ejettaan plaanissa 4hv suitsalla :D
Tuossa pohjalevyssä näkyy nuo viivat jokka olis mun piirrustusten mukaan vedetty, mutta iskin tuon levynpalan niin näytti liian isolta.. Tarttee vähän mittailla moottorista pari mittaa niin tietää paljonko se tulee ulos takalaidasta! Jos hieman pidemmälle tois noi lootat..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
--= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja Jape » 06.03.2011 21:08

jänis kirjoitti:
jänis kirjoitti:
Jape kirjoitti:Kyllähän sinne aina kannattaa jotain kyllästyslitkua työntää. Onpahan puu suojattu jos maalipintaan tulee vaikka naarmu. Ja kun oottaa että kyllästeet kuivaa puun pinnasta niin maali tarttuu siihen jopa paremmin kun kuivaan puuhun.
On vaan hämärän peitossa mulle se, notta mitä tuommosen 2K maalin alle vois panna?
Ei ainakan mitään öljy pohjasta mut mitäs muita niitä sitten on?
Tuohon pohjustus ongelmaan ajattelin tehdä seuraavan operaation: Ohennan pohjaprimerin kusen ohkaaseksi ja vetelen silä ekan kerran! Toinen kerros ohentamatonta ja päälle 2 kerrosta "Topparia".
Eiköhän se sitten imeydy sinne ekaan liimasaumaan asti!
Hempelillä on se kakskomponenttinen epoksilitku, joka on kustakin ohkasempaa, olikohan se Sealer 599, tai joku semmonen. mutta varmaan toimii tuokin ohennettu pohjaprimerikin samalla tavalla. Tärkeintähän se on työntää niihin vanerin päätyihin niin paljon kun ne imee, ja ne imee yllättävän paljon kun joka toisessa kerroksessa syyn päät on näkyvissä.

Avatar
jänis
Viestit: 94
Liittynyt: 15.02.2011 20:44

Re: Tee-Se-Itse JonBoat (ruuhi)

Viesti Kirjoittaja jänis » 09.03.2011 1:30

Tuli vielä sammonen kysymys mieleen, että kun vedän nuo vanerien saumat lasikuidulla niin kannattaisko mun vetästä tuota ohennettua primeriä noihin saumoihin ennen kuidutusta? Siis, että eka liimais levysaumat sitten ohennettu primeri, kuidutus, primeri ja pintamaali?
--= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --= --=

Vastaa Viestiin