Sivu 1/1

Epoksi primer+antifouling

Lähetetty: 09 Helmi 2011 16:20
Kirjoittaja Jampe9
Pohjalla oli Hempelin epoxy primer ja siihen vetelin suoraan päälle antifouling maalin, mutta se lohkeili kesän mittaan aika lahjakkaasti pois, leippoina niin että syksyllä oli enää n. 2/3 mustasta antifouling väristä säilynyt. Minua oudoksuttaa tuollainen leippoina irtoaminen. Kuivina lehtinä sitä sai vedellä irti ja trailerimatkalla tuuli vei osan. Onko se asiaan kuuluvaa vai olisiko alle pitänyt laittaa jokin tartuntamaali?

Kyse on uudesta primeripinnasta kuidun päällä.

Re: Epoksi primer+antifouling

Lähetetty: 09 Helmi 2011 17:24
Kirjoittaja jerkkuli
Ei pysy,paitsi ns:märkää märälle tai primeria kehiin...

Re: Epoksi primer+antifouling

Lähetetty: 12 Helmi 2011 22:27
Kirjoittaja Kuulapää Wiku
Jos sulla on puuvene, niin se epoksi primer ei minun tietääkseni toimi ollenkaan puuveneissä joustamattomuutensa vuoksi. Jotain lyijymönjää laittaisin itse myrkkymaalin alle.

Re: Epoksi primer+antifouling

Lähetetty: 12 Helmi 2011 22:49
Kirjoittaja ari nieminen
Kuulapää Wiku kirjoitti:Jos sulla on puuvene, niin se epoksi primer ei minun tietääkseni toimi ollenkaan puuveneissä joustamattomuutensa vuoksi. Jotain lyijymönjää laittaisin itse myrkkymaalin alle.
Näinö. Mulla oli windmill. johon laitettu eposi primeri puun päälle ja joku pinnoitus. Ei pysynyt oikein mikään siinä pinnassa. Kovan hiomisen jälkeen pinnan saatua kunnolla rikki alkoi pysyyn. Myöhemmin lähti lähes kaikki jopa kynnellä irroittaen pois.

Re: Epoksi primer+antifouling

Lähetetty: 14 Helmi 2011 11:18
Kirjoittaja Northling
MORO

Epoksiprimer sopii kyllä vanerille, mutta kovana maalina se ei käy umpipuulle.
Epoksi primerissä tosiaan ei tahdo pysyä kuin epoksimaalit. Tartunnaksi antifoulinginlle (eliönestomaali) sopii Light primer. Näissä kaikissa maaleissa on erittäin tärkeää noudattaa maalin valmistajan ylimaalausaikoja. Light primerinkin päälle jos vetää liian myöhään sen myrkyn, niin ei pysy. Se on syytä vetää siihen päälle vielä kun pinta on nahkea.

Umpipuupaateissa käytettävän lyijymönjän päällä ei muuten tahdo myrkyt oikein suoraan pysyä, kun ei pysy Yachtprimerkään oikein hyvin. Siinäkin kannattaa noudattaa märkää märälle taktiikkaa.

Nortti

Tähän vois taas liittää sen yhden venemaalivalmistajan linkin sinne tuoteoppaaseen, mutta en viitti :) KVG :-)

Re: Epoksi primer+antifouling

Lähetetty: 14 Helmi 2011 16:39
Kirjoittaja Jampe9
Mitäs luulet Northling; -kun siinä nyt on sitä viimevuotista myrkkumaalia joka ei juuriharjapesulla lähtenyt syksyllä irti (joissain paikoissa) niin jos maalaisi siihen päälle tuota Light primeria tartuntamaaliksi ja sitten nihkeänä se uusi antifouling? Eli tarttuukohan Light primer tämän vanahan antifoulingin päälle suoraan vai onko taas tiedossa viikon hiominen kylmässä vesilätäkössä veneen alla maaten? Maalaan kyllä mieluummin uuden light primerin vaikka nelj'n' vuonna jos vältyn tuolta hitonmoiselta hinkkaamiselta.

Re: Epoksi primer+antifouling

Lähetetty: 14 Helmi 2011 17:31
Kirjoittaja Northling
Moro

Voihan sitä paikkamaalata joka kevät jos viittii, mutta jos haluaa kerralla tehdä kunnollisen niin sitten skrapaisin sen myrkyn pois, kevyt karhennus epoksyprimeriin ja levittäisin primerin ja siihen tuoreeltaan myrkky päälle. (Eihän siihen muuta tarvita kuin pari saavillista "elbow greasea" :) )Todennäköistä on tosiaan että se loppu myrkky irtoaa sieltä ens kesänä. Mut älä vaan sitä virhettä tee että jättäisit ilman myrkkyä sillä silloin on pohja niiin täynnä rokkoa että... siis jos vene on vedessä koko kesän.
Voishan sitä kokeilla sillainkin että laittais jonkun pehmeen myrkyn suoraan siihen ens kesäksi ja sitten syksyllä pesis sen kokonaan pois ja hiois pohjan sitten ja sitten primeri ja myrkky???

Mitä myrkkyväriä se muuten oli?

Nortti

http://en.wikipedia.org/wiki/Elbow_grease" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Epoksi primer+antifouling

Lähetetty: 15 Helmi 2011 15:51
Kirjoittaja Jampe9
Northling kirjoitti:Moro
Mitä myrkkyväriä se muuten oli? Nortti
Hemppelin Hard racing

Re: Epoksi primer+antifouling

Lähetetty: 15 Helmi 2011 17:28
Kirjoittaja Northling
Moro

Hard Racing ainakin on mun kokemusten mukaan oikein maalattuna erittäin hyvin kiinni pysyvä maali.
Se on ns. kova myrkky ja se on tarkoitettu lähinnä liukuvarunkoisiin veneisiin, koska se kestää paremmin pohjassa kuin pehmeät myrkyt. Hardi on kova maali, jossa myrkkypartikkelit liukenee jättäen maalin perusaineen pohjaan ns. pesusienimäiseksi kerrokseksi. (huokoinen kerros olisi hiottava keväisin ennen uuden kerroksen maalaamista.)
Moni Hard racingia käyttänyt uppoumarunkoilija vetää sen päälle erivärisen pehmeän myrkyn, jotka tartuvat hyvin Hardiin. Sitten kun pehmeä väri on kulunut pinnasta pois paljastuu alta hardin väri, jolloin tietää listä pehmeää väriä pohjaan. (sillain mullakin on)

Nortti