Liukuvan kattoluukun rakenne?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja raimå » 19.01.2011 22:10

Noniin heitänpä pallon jälleen raadille ja kysäisen onko joku tehnyt onnistuneesti kattoluukkua jonka pystyy liu-uttamaan taaksepäin kun kurkkaa ulos paatista?

Miksi haluan liukuvan? Sen takia että se on paras vaihtoehto kun sataa kuin esterin perseestä tai aallot lyövät katolle pärskeitä. Tällöin luukun voi pitää kiinni, ja kun haluaa kattella suuntaa, voi luukun liu-uttaa pois edestä.

Lisäksi haluan ajaa leppoisalla kelillä katolta toinen jalka ruorilla ja en halua istua sen käännettävän luukun karmien päällä vaan tasaisen liukuvan kannen päällä.

Sitten kysymykseen. Onko joku tehnyt itse tällaisen luukun ja/tai hyviä rakenne-ehdotuksia? Olen yrittänyt mietiskellä rakennetta, eikä ole tullut yhtäkään simppeliä ratkaisua mieleen. Tehdäkö kiskot jostain metallilistasta ja vastakappaleeeseen muoviset liukulevyt? Puu vasten puuta on kuluva ja huono valinta.

Jos jollain tällainen toimiva liuku-luukku löytyy veneestä, olisin kiinnostunut näkemään muutaman kuvan:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja Northling » 19.01.2011 23:26

Moro

Nybergit on perinteisesti tehneet Scyllien liukuluukkujen kiskotkin puusta, yleensä irokosta ja kyllä ne ainakin ovat kestäneet kymmenien vuosien liuttamista. Kiskot ovat sellasen ylösalaisen L mallisia.
Mutta mites aattelit ehkäistä ilmeisesti katolle tulevan taasepäin liukuvan luukun kanssa edestä ajossa tulevan roiskeveden pääsyn sisään eturaosta?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja Ande » 19.01.2011 23:28

Eikös se L-mallinen toimi sielläkin? Tosin just silleen väärinpäin
E mare libertas

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.01.2011 1:53

Tää on kyllä perkuleen vaikea selittää ilman havainnekuvia.

Miksei tietysti puusta. Muovia saa tietysti helpommin pieniä eriä ettei tarttee koko irokolautaa ostaa:)

Etulaita on myös ollut mielessä. Jos luukku menee etupuolelta sanotaan nyt 5-10cm yli ja varsinaisen luukunreijän etulaita on madallettu sanotaan nyt 10 milliin (sivut ja takalaita n.30mm) ei luulis sieltä kauheasti lentelevän.

Edit: itseasiassa luukun etulaitaan kumilistaa nätisti pieni viipale niin ei varmasti tule pärskeet sisään!

En vaan jumalauta saa päähäni mitään järkevää yksinkertaista rakennetta kiskoille :P Ehkä luukunreijän sivulaitoihin voisi ajatella L-mallista jykevää alumiinilistaa ja sitten kannen sivusarjoihin 20mm paksua polyeteeniä rima johon ajettu sirkkelillä upotus sitä luukureijän sivulaidan L-listaa varten. Miltäs kuulostaa?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja Mile » 20.01.2011 8:44

Mun ensimmäisessä katossa oli hyvin matala kattoluukku. Tein puiset vähän C- tai paremminkin G-kirjaimen muotoiset listat jyrsimällä ja liimaamalla, niin että tuo C / G poikkileikkaus on luukkuun päin auki. Se tuossa kirjaimessa oleva lovi toimi urana jossa luukku liukui. Uran pohjaan tein sivulle avautuvia reikiä joista vesi pääsi valumaan pois urista. Uralista oli liukukiskokarmissa myös edessä, jolloin luukku meni tämän uran sisään tiiviisti.

Oli van vähän turhankin tiivis. kun vanerinen luukku turposi, niin sitten kanitti. Luukun aukossa oli sisäkarmit n. 1 cm katon tasoa korkeammalla estämässä vettä valumasta sisään. Koko homma oli ehkä reilun tuuman korkea.

Se luukun etureuna kannattaa miettiä hyvin, kovassa tuulessa ja reippaassa sateessa vesi änkee sisään pienestäkin raosta. Pelkkä kumilista ei välttämättä ole riittävän tiivis. Tee siihen eteen talli, jonka alle luukun etureuna menee, ja luukun etureunan alle pieni tippalista. Ja ne kohollaan olevat karmit luukun reiän ympärillä estämään ettei vesi valu sisään.
Mile

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja palonte » 20.01.2011 9:43

Juu, mulla on Kala-Kallessa (kuituvene) omatekemä liukuluukku, jonka päällä istuskellaan kun katolta ajellaan. Voin ottaa viikonloppuna pari sselventävää kuvaa kun kuitenkin käyn kohteessa. Perusidea on kuitenkin ollut että alumiini profiili mallia U on käännetty kyljelleen ja on kiinteässä osassa. Liikkuvassa luukussa puolestaan n. 5mm paksusta muovilevystä leikattu liukupinta, joka kulkee U:n urassa. Taidanpa piirtää kitsin, niin ei tarvi yrittää selittää niinpaljoo.
Varoituksen sana sitten isoista liukuluukuista, joiden liikkeet onnistutaan tekemään herkiksi, sattuu pirusti kun aalto heilauttaa luukun kiinni ja on oma polla välissä, eli tee lukitus myös auki asentoon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.01.2011 10:01

Kiitokset havainnekuvasta. Käytännössä kaikki lienee yhtämieltä että joku U-lista jostain materiaalista ja sen sisään kisko/luukun kansi.

Jotta saan luukun saman näköiseksi kuin etukajuutan käännettävä luukku, joudun laittamaan juoksun luukunreijän karmien ulkopintoihin. Eli juoksu jää täysin luukun alle kun luukku on suljettuna.

Tuo etulaita kannattaa kyllä miettiä hyvin. Talven/kevään remontin suuri asia on tiivistää hytti ja ikkunat mahdollisimman hyvin sateelta ja roiskeilta. Ja kyllä se ottaa päähän jos jostain ajon aikana, varsinkin kelillä, tiputtaa silmäkulmaan vettä. Yksikin tippa alkaa kummasti ....tuttamaan:)

Onko kellään ideoita mistäpäin pääkaupunkiseutua kannattaisi kysellä pieniä määriä alumiiniprofiilia? Mun tapauksessa L-tyyppistä listaa? Hinta ei siis ole määrittävä asia vaan valikoima. Itseasiassa happonen kelpaa myöskin, mutta niitä varmasti vielä harvemmassa. Yksi vaihtoehto on tilata metallipajalta omien mittojen mukaan happosesta taivutetut listat. PE-muovi löytyy Etrasta luonnollisesti. Vai pitäskö perhana vetää teflonista niin vois vastata rinta rottingilla laituriparlamentin tiukoille kysymyksille:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja Mile » 20.01.2011 10:58

No jollei sen muovilistan pidä kestää kaikkein ärjyimpiä kemikaaleja ja lähes 300C lämpötiloja , niin kyllä PE on tuossa aivan yhtä hyvää kuin PTFE. Mutta paree vois olla POM, mm. Delrin ,, täyttämätön laatu, siitä tehdään paljon mm. liukulaakereita, puslia, hammaspyöriä jne. ei läheskään niin kallista kuin PTFE, mutta vähän kalliimpaa kuin PE.

Siin. L. mallin hommassa on ideana se, että ulospäin sojottava L:m lipare menee luukun sisäpuolella olevaan uraan. Tää tekee rakenteesta korkean. Toi C-liuku mahdollistaa hyvin matalan rakenteen. Sen koko L:n ei tarvii olla metallia; pysty osa voi olla puutakin, sen päälle vaan kiinnitetään puuosaa leveämpi lista joka puuta tai muuta.
Eloksoitu alumiini tarttuu melko hyvin epksillakin, ei tarvii edes ruuvejä välttämättä. PU liimatkin hyviä tähän ( Sekä Sika-massat että lirummat kuten Bison Timber max). Kahden alulistan väliin sitten vaan epoksia tai muuta 2K-liimaa; kosteus kun ei oikein pääse sinne väliin kovettamaan 1-k kosteuskovettuvia massoja.
Mile

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.01.2011 11:45

Moro

PTFT eli teflonista pitää ottaa huomioon se että se myöskin turpoaa vedestä hieman eli pienet varat kannattaa jättää nin kuin puussakin.

Ooota hiukan että saan kuvia esille Ottilianan luukuista. Mulla on sulle idea sen veden tulon estoon...

No tässä kuvia Ottilianan luukuista, jos niistä syntyis ideoita...
Luukut tehty periteisellä yksinkertaisimmalla tavalla L listalla.

Peräluukku
Kuva
Kuva
Pääluukku
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Keulaluukku
Kuva

Eli sellanen idea, että jos sen luukun toteuttas niin että siinä olisi roiskekaulus ympäri kuten tossa mun keulaluukussa. Sitten kun luukku avataan nostetaan keulan puolta ylös, jolloin luukun etureuna nousee kisko hahloon. Sitten luukku liukuu pitkin kiskoa taaksepäin kaltevassa asennossa etureuna ylempänä. Tässä ratkaisussa tuuletuksen säätökin luukusta on kätevää. Luukku suljetaan liuttamalla se etuasentoon jolloin sen etulauta putoaa liukukiskolta alas roiskereunan eteen. Luukku lukitaan sisäpuolelta salvalla ja roiskereuna estää kaiken sadeveden pääsyn sisään.

Meillä noista luukuista, varsinkin peräkajuutan, tippuu kovalla kelillä hieman vettä huolimatta siitä että niissä on vinot tippareunat.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21.07.2009 11:16

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja Viilari » 20.01.2011 13:32

Joskus olen ostanut al-profiileita täältä:
http://www.timgrei.fi/profiilit.php?k=9552" onclick="window.open(this.href);return false;
Myös Vantaan Bauhausin myymälässä on.

mikape
Viestit: 40
Liittynyt: 26.04.2005 18:39
Paikkakunta: Kello

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja mikape » 20.01.2011 16:30

No niin ja kun ottaa silmän käteen niin huomaa kirjoittavansa ihan huuhaata, anteeksi.
Mutta tuo Ottilianassa oleva ratkaisu kuitenkin on hyvä/yksinkertainen.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja Northling » 20.01.2011 19:20

Moro

Piirtelin ajankuluksi tollasen ehdotuksen.

Liukulistat voisi olla vaikka hst lattaa tai PTFT:tä jos puusta ei kehtaa...

Kuva

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 20.01.2011 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Ana
Viestit: 245
Liittynyt: 05.10.2009 13:56
Viesti:

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja Ana » 20.01.2011 19:38

Marsundin luukut oli tehty juurikin tuolla nortin mainitsemalla tavalla ja toimivat hyvin. Oikein kovassa merenkäynnissä tuo edessä oleva "roiskeläppä" päästää jonkinverran vettä luukusta, mutta tämäkin on olosuhteista kiinni. Tein kaksi luukkua täysin uusiksi ja niistä oli jotain kuvia tuolla blogissakin. Kiskot tuossa on alumiinista. Pienenä muutosehdoituksena jättäisin runkoon pienet raot tuon neliön ja noiden kahden kiskon väliin, niin vesi pääsee ehkä helpommin pois.
______________________________
http://marsund880.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.01.2011 22:33

Nortin luukuissa siis luukkua nostetaan hieman toisesta reunasta, että se liukuu kynnyksen yli, jos osaisin tämän kuvatekniikka -lähetyksen niin kuin te muut, laittaisin omassa veneessä olleen kattoluukun kuvan, jossa koko veneen levyinen luukku liukui kiinniasentoon edessä olevaan puun sisällä olevaan syvennykseen, joka oli periaatteessa U -kyljellään ja uun alareunassa oli vielä veden poistoura, joka sylki niin roiskevedet kuin kaatosateenkin sivuille. U oli hiemana kaarella niin kuin luukkukin. Kun olen nähnyt tuollaisia pikkuisia luukkuja, olen todennut, että aurinkoa ottaakseen täytyy todella nousta katolle varpailla ruoria pyörittämään. Minun veneessäni ei tarvinnut nousta minnekään, niin kansihenkilö kuin minäkin saimme riittävästi aurinkoa koko katon levyisestä luukusta tuulen suojassa. Jos sitten ei tuullut pahemmin, ajettiin ulko-ohjaamosta . Luukussani on alla teräslistat liukupintana, jotka toimvat mastovalojen maadoituksena mm.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liukuvan kattoluukun rakenne?

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.01.2011 23:38

Perkeles Nortti sinä sen kekkasit!

Juuri tuollaista simppeliä ratkaisua etsin tähän ongelmaan. Mielestäni tuo on juuri sellainen ratkaisu joka on ns. pomminvarma toiminnaltaan sekä kestävyydeltään. Ja ei mikään superpuusepän taitoja vaativa tehtävä:)

Täytyypä piirrellä tuosta varsinaisine mittoineen piirros ensi viikolla. Harmillista että se googlen 3D ohjelma ei oikein taivu meikäläisen käsissä (liian "helppo" vissiin) mutta paperille vaan.

Kiitokset kaikille jälleen kerran!

PS: pitäiskö mun huomioida Nortti jouluna... :)

Edit: ja mitoitanpa tuon sillätavalla että luukun voi pudottaa hyvällä kelillä sinne takapuolelle, niin on mukavampi istuskella tasaisella alustalla ja eipä tule isommassakaan vasta-aallossa takaraivoon:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin