Olen kuullut todella paljon hyvää Puuvene.fi:n keskustelupalstasta ja asiantuntevista keskustelijoista!
Ostin purjeveneen, en lasikuituisen kuten olin suunnitellut vaan ristiinlaminoidun mahonkiviilusen. Vene vain käski ostaa ja minähän tottelin. Ja ajatus puuveneestä ei tunnu näin jälkikäteen ollenkaan huonolta..

Koitin etsiä palstalta tietoa ristiinlaminoidun mahonkiviiluveneen hoidosta mutta tästä ei juurikaan löytynyt etsimiäni tietoja.
Kolme kysymystä koskien mahonkiviilua (näin ensalkuun):
1) Rungon sisäpuolen hoito?
2) Rungon ulkopuolen hoito?
3) Voiko veneen laipioita purkaa huoletta sitä remontoidessa?
1) Veneen sisustus on todella huonossa kunnossa ja tulen sen 'räjäyttämään', eli purkamaan pois ja rakentamaan uudelleen. Tällä hetkellä rungon sisäpinta on epoksoitu ja pilssi maalattu sekä jollain matskulla mönjätty. Sisäpuolen kyljet eivät näytä kovin hyvältä niimpä ne haluaisin hioa. Mutta mitä sen jälkeen?
Olen ymmärtänyt että on kaksi koulukuntaa. Toisen mielestä epoksointi on ainut oikea että vesi ei pääse runkoon. Toisen mielestä taas veden pitäisi päästä haihtumaan rungosta sisäkautta. (Mites pilssissä oleva vesi jos sinne joskus sattuu vähän jäämään..??) Eli, mitä kuuluisi rungon sisäpuolelle tehdä, miten ja millä aineilla että tulisi paras ratkaisu?

2) Vene on tällä hetkellä maalattu täysvernissaisella pellavaöljymaalilla (tjs). Mutta kiinnostaisi poistaa maalit ja tehdä veneestä maaliton. Vanhat maalit ovat jo vähän lohkeilleet. Niin että puuvene näyttäisi puuveneeltä. Kun runko on tehty mahonkiviilusta, miten se kuuluisi käsitellä? Vaatiiko veneen 'puuveneenä' pitäminen kuinka paljon enemmän kevätkunnostukselta kuin vaikkapa epoksi-maalattu?
3) Voinko huoletta purkaa ja rakentaa laipioita kun remontoin veneen sisätiloja uusiksi?
Kiitos!