Paras puvenekorjausopas

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

Paras puvenekorjausopas

Viesti Kirjoittaja vester » 06.12.2004 19:33

Moi,

Hyvä keskustelupalsta tämä ja antaa varmasti apua moniin akuutteihin ongelmiin. Jos haluaa vähän kokonaisvaltaisempaa esitystä ja tietoa kaikesta mikä liittyy puuveneen kunnossapitoon ja korjaamiseen ( ja jos lukee ruåtsia), on ylivoimainen alan teos vuosi sitten ilmestynyt Thomas Larssonin "Träbåtsrenovering - att underhålla och bevara ett kulturarv". Kustantaja Nautiska Förlaget, saatavissa ainakin Akateemisesta Kirjakaupasta Helsingistä.

Olen itse harrastanut puuveneitä kolmekymmentä vuotta (kolmas menossa) ja tilannut amerikkalaista Wooden Boat-lehteä 80-luvulta ja englantilaista Classic boat lehteä 90-luvun alusta. Em. kirja sisältää ehkä 80 % kaikesta siitä oleellisesta tiedosta. jota olen noista lehdistä ja vähän muistakin kirjoista ajan myötä hankkinut. Suosittelen!

Vester

vppouttu
Viestit: 23
Liittynyt: 13.12.2004 16:14
Paikkakunta: Tukholma

Totta joka sana!

Viesti Kirjoittaja vppouttu » 17.12.2004 11:49

Vaikka ikäni on vasta hieman yli kolmekymmentä ja olen täysi noviisi puuvenealalla (veneen ostin viikko sitten, syntymäpäivälahjaksi itselleni) voin suositella kyseistä teosta. Toinen hyvä ruåtsinkielinen vinkkisivusto löytyy osoitteesta;

http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm

Tilapäinen työskentelyni Tukholmassa mahdollisti myös veneen ostamisen täältä. Näilläkin sivuilla on ollut paljon puhetta Ruotsin venetarjonnasta. Minulla on kokemusta noin kahdenkymmenen puuveneen "katsastuksesta" ja valtaosa niistä löytyi www.blocket.se sivujen avulla. Sieltä löysin myös ostamani veneen, uskomattoman hyvässä kunnossa oleva täysin varusteltu "helmi" vuodelta 1966.

Hyvää Joulua kaikille puuveneisiin hurahtaneille.

Ps. Joululahjaksi ostin itselleni teoksen nimeltä "Träbåtar", se on lähinnä kuvateos, jossa kerrotaan eri venetyypeistä, ei niinkään korjaus- huolto-opas, mutta sitä on kiva lueskella kevättä odotellessa.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 17.12.2004 13:13

Moro,

Onneksi olkoon uuden veneen hankinnasta. Minkälaisen paatin toit?

t:k

vppouttu
Viestit: 23
Liittynyt: 13.12.2004 16:14
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja vppouttu » 17.12.2004 13:37

Terve ja kiitos,

Vene on mallia "snipa", eli kotona varmaankin tunnetaan mallina meriläinen. Veneessä on mäntyrunko ja ylärakenne on tehy mahongista. Pituutta sillä on 8.5 metriä ja leveyttä 2.5 metriä. Moottorina on VP MD2. Veneen omisti ennen minua noin 10 vuotta todellinen puuveneammattilainen ja hän on vuosien aikana käynyt veneen perusteellisesti läpi. Vene on myöskin erittäin hyvin varusteltu; mm. lämmitys, vesi tulee ja menee, kaikuluotain, jääkaappi, kaasuhella, porta-potti, ym. normaalisti "jälkikäteen" hankittavaa. Toivon vain, että oma ammattitaitoni kehittyy sille tasolle, että vene myöskin säilyy hyvässä kunnossa.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 17.12.2004 13:57

Träbåtsrenovering on ehdottomasti se puuveneenkorjauskirja. Hauskana sivujuonteena, meitä oli jo jonkinlainen jengi täysin tosissaan tekemässä puuveneen kunnostuskirjaa, kun osapuilleen toiseen järjestäytymiskokoukseen tultiin naama mörkkinä ja sama kirja kädessä jokahittella. Turha kirjoittaa uutta, tuon kun vaan saisi käännettyä niin siinä olisi paras kirja joka tarvitaan.

Joitain pieniä eroja on meikäläisen ja naapurin veneenkunnostusmenetelmissä mm. kyllästyksen shteen, mutta ei mitään sellaista josta voisi olla täysin eri mieltä. Hyvin kannatettava ostos kaiken kaikkiaan.

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17.12.2004 14:05

Semmoistahan se Pekka on että mitäs sitä valmiissa maailmassa menee hötkyilemään... Meinaan että minä kyllä olisi kaivannut nimenomaan suomenkielistä opusta - mutta etkös voisi kääntää tuo ruåttinkielisen opuksen. Tietääkseni käännöskirjallisuutta on ollut jo maailman sivu ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 17.12.2004 16:38

Mää jo oon kokeeksi pari lukua kääntänyt, mutta pitäisi olla toisen sortin ammattilainen siinä. Niin kauan kun se selittää veneenrakennuksesta niin pysyn kärryillä mennen tullen mutta anskattoo kun se sotkeentuu johonin yleisempään tekstiin niin jo on vaikeeta.

Yllättävintä on, että hyvin monessa kohtaa kirjoittajan teksti on melkein sanasta sanaan samaa kuin itse olen johonkin puuvenevastaukseen kirjoittanut huonoja puujalkavitsejä myöten. Sikälikin oli helppo hyväksyä tuo kirja :)

Pekka

Vastaa Viestiin