Mahonkiveneen käsittely

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
jari
Viestit: 8
Liittynyt: 08.10.2003 17:57

Mahonkiveneen käsittely

Viesti Kirjoittaja jari » 29.11.2004 21:38

Moi!
Mahonkinen avoveneeni pituus noin 5 metriä vuosimallia -69 odottaa tallissa kyllästyksen jatkokäsittelyä. Vene on sisäpuolelta puhdistettu vanhasta lakasta,jonka jälkeen kyllästetty pellavaöljy asperkooli tärpätti seoksella.Mahonki on nyt kuin uusi,,,Mutta mitä viimeiseksi käsittelyksi Vaihtoehdot. 1 Ei mitään, lika imeytyy puuhun. 2 Öljylakka Le tonkinos,jolloin molemat sisä ja ulkopuoli olisi lakattu.3. Vernissa , pysyykö pinta puhtaana imeekö rasvaa ja muuta pa...kaa 4.Jotain muuta mitä. Antakaahan mielipiteitä. t. Jari

hannu
Viestit: 4
Liittynyt: 22.04.2003 16:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mahonkiveneen käsittely

Viesti Kirjoittaja hannu » 01.12.2004 12:15

jari kirjoitti:Moi!
Mahonkinen avoveneeni pituus noin 5 metriä vuosimallia -69 odottaa tallissa kyllästyksen jatkokäsittelyä. Vene on sisäpuolelta puhdistettu vanhasta lakasta,jonka jälkeen kyllästetty pellavaöljy asperkooli tärpätti seoksella.Mahonki on nyt kuin uusi,,,Mutta mitä viimeiseksi käsittelyksi Vaihtoehdot. 1 Ei mitään, lika imeytyy puuhun. 2 Öljylakka Le tonkinos,jolloin molemat sisä ja ulkopuoli olisi lakattu.3. Vernissa , pysyykö pinta puhtaana imeekö rasvaa ja muuta pa...kaa 4.Jotain muuta mitä. Antakaahan mielipiteitä. t. Jari


Moi,

olin vastaavasa tilanteessa pari vuvotta sitten kun uusimme purjeveneemme pohjalautoja. Minä vedin sisälle pohjaan Bravan "modernia lyijymönjää". Ohjeena veistäjältä oli hengittävä maali koska myrkkyväri prirmerin kera ei taida juuri hengitellä ja olisi ymmärtääkseni hyvä jos lauta hengittää jostain kuivuakseen paremmin syksyllä.

By the way..., itse olen lähes "Rylard" uskovainen nykyään (sama maahantuoja). Hyviä öljylakkoja on varmaan paljonkin mutta yhdistelmä Rylard Defender + Rylard lakka vaikeisiin paikkoihin mistä pelkkä öljylakka meinaa korkata, on defender ollut loistava apu "pohjalakkana" tai "lakkaprimerina", miten nyt halutaan kutsua. Minulla oli ruffin kulma jossa puun syitä eri suuntiin sekä näinollen luonnollisesti puun eläviä liitoskohtia, se korkkasi osin joka talvi. Laitoin siihen Rylard Defender pohjan + about 6 kerrosta lakkaa ja se ei enää korkkaa lainkaan.


Valmistajan sivut:
http://www.brava.it/default.htm

Firma pohjanmaalla joka ainakin myy Rylard ja Brava tuotteita.
http://www.classicmarineservice.fi/fin/produkter.html




t: hp

vester
Viestit: 127
Liittynyt: 06.12.2004 17:28
Paikkakunta: Helsinki

mahonkiveneen käsittely

Viesti Kirjoittaja vester » 06.12.2004 17:49

Hei,

Minulla on v. 1957 rakennettu mahonkivene, joka on sisäpuoilelta pilssin yläpuolelta käsitelty vernissalla. Vene on edelleenkin kuin uusi sisäpuolelta eikä vernissa ole irronnut mistään kohdasta. Kokeilin peräkannen alla vernissauksen uusimista. En tosin poistanut vanhoja vernissoja vaan puhdistin ja hioin kevyesti vanhat ja sivelin yhden kerroksen vernissaa ( sis keitettyä pellavaöljyä). Tein tämän marraskuussa, joten vernissalla oli lähes puoli vuotta aikaa kuivua ennen vesillelaskua. Toimii!

Mielestäni vernissa veneen sisälaitojen käsittelyaineena on turhaan unohdettu. Syy on tietenkin,sen vaatima erittäin pitkä kuivumisaika, mikä ei oikein sovellu vallitsevaan "heti nyt"-menttaliteettiin ja eksotiikan puute-siitä kun on markkinoijan vaikea rahastaa ylimääräistä salaperäisillä lisäaineilla. Kyseessä on kuitenkin etittäin hyvin tarttuva. hengittävä ja edullinen pintakäsittelyaine.

Jaska

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 07.12.2004 12:30

Mitä mahtaa sikkatiivi tehdä vernissalle (muuta kuin nopeuttaa kuivumista huomattavasti) eli onkohan sillä jotain ei-toivottuja ominaisuuksia venekäytössä?

jari
Viestit: 8
Liittynyt: 08.10.2003 17:57

mahonkiveneen käsittely

Viesti Kirjoittaja jari » 18.12.2004 14:23

moi. Valitsin viimeiseksi käsittelyksi sisäpinnalle lakkauksen, koska vene oli ollut aikaisemmin myös lakattu.Lakaksi valitsin Le tonkinoksen.ja siitähän tuli vaikeuksia . vene kyllästetty pellavaöljy tärpätti.aspergooli seoksella veti 10 litraa jonka jälkeen sai kuivua 4 viikkoa kuivassa tilassa lämpötila 15-20 astetta ,jonka jälkeen vedin ensimäisen kerroksen lakkaa pari päivän kuivumisen jälkeen uusi kerros ja hionta ja kolmas kerros päälle .MUTTA PINNASTA EI TULE TASAISTA Ja välihionta jonka jälkeen vedin parille laudalle lakkaa noin 15min Lakka alkoi vetämään appelsiinipintaa koitin myös lakan ohentamista Oulun puutärpätillä sama juttu. Onku muilla ollut samanlaisia ongelmia. Mistäköhän tämmöinen voisi johtua T. JARI

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 18.12.2004 19:49

"Suljithan" kyllästeen puun sisään parilla kerroksella vernissaa tai esim. Impreg ykköstä ennen lakkausta. Jos et, vika on melko varmasti siinä. Pellavaöljy pyrkii joskus tihkumaan ulos puusta kyllästyksen jälkeen.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

jari
Viestit: 8
Liittynyt: 08.10.2003 17:57

Mahonkiveneen käsittely

Viesti Kirjoittaja jari » 03.01.2005 21:11

Moi.Lakkauksen epäonnistumisen syy selvisi.Aloin epäilemään lakan käyttökelposuutta,ja siinähän se epäonnistumisen syy oli.Lakan myyjä toi mulle himaan uuden purkin lakkaa jo alko tulla suht kelvollista jälkeä. t.jari

jari
Viestit: 8
Liittynyt: 08.10.2003 17:57

Viesti Kirjoittaja jari » 03.01.2005 21:24

moi. Janne tossa aikasemmin puhu kyllästyksen jälkeen puun huokosten sulkemisesta.Oon kyllä vielä sitä mieltä ,et jos kyllästetään pellavaöljy tärpätti asperkooli sekotuksilla niin ei tarvita mitään sulkuaineita ennen lakkausta,kun käytetään öljylakkaa esim le tonkinosta.Oikaiskaa jos olen väärässä t. jari

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 03.01.2005 21:32

Suattaapi hyvinnii olla. Itsellä ei ole kokemusta muusta kuin alkydi- ja uretaanilakoista.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

alice
Viestit: 3
Liittynyt: 31.12.2004 0:28

uretaania, alkyydia, vernissaa yms yms

Viesti Kirjoittaja alice » 11.01.2005 20:40

mainitsemanne pintakäsittelyt kuullostavat kovasti hienoilta.
Puun hengitys on tietysti tärkeää.
Kokemukseni perustuvat siis 60-luvun alun mahonkiveneeseen.

sikäli kuin tiedän, venettä on aina käsitelty alkuperäisen hoito-ohjeen mukaisesti.

Ei mitään kyllästysainetta. Ensimmäinen käsittely 15/85, siis polyuretaanilakkaa/tärpättiä. Toisen kerran sama suhde. Sitten pari kertaa 25/75, pari kertaa 50/50, kerran 75/25. Joka välissä tietysti välihionnat. Pintalakkaus tämän jälkeen niin monesti kuin tarvis vaatii.

Puun hengittämistä olen itsekin ihmetellyt, tämä käsittelyhän pätee siis molempiin puoliin.

Summa summarum, veneemme on sellaisessa "iskussa" vielä tänäkin päivänä etten ihan vähillä perusteilla aio käsittelytapaa muuttaa.

Vastaa Viestiin