saarnikaarien uusiminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Mika Äijö
Viestit: 13
Liittynyt: 25.05.2003 20:38
Viesti:

saarnikaarien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Mika Äijö » 27.06.2003 15:13

Olen kunnostanut veneeni saarnikaaria hieman huonolla menestyksellä - rimat tuppaavat katkeilmaan taivutuksessa. Tuli tuossa ilmi että olin ostanut uunikuivattua saarnea... No nyt ennenkuin marssin hakemaan tuoreempaa saarnea mietityttää vielä että kumpaa kannattaisi suosia kaarien tekoon: tiheäsyistä sydänpuuta vaiko lähempänä kuorta sijaitsevaa harvasyistä? Sydänpuu varmaan on kestävämpää pidemmän päälle mutta mitenköhän taipuisuuden laita? Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon rima-ainesta valitessa?
Mahonkiveneen kunnostusta osoitteessa: http://www.sunpoint.net/~miaijo

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 30.06.2003 10:55

Malmin Puukeskuksessa on ollut ihan tarkoitusta varten varattua tuoretta saarnea. Tavara on läpisahattua, ja pinnassa oleva pintapuu pitää jättää käyttämättä. Saarni on huonosti lahoa kestävä puu joka tapauksessa ja saarnen pintapuu vielä kurjempaa.

Tärkeintä on, että puu on suorasyistä. Kaaret pitäisi sahata mahdollisimman hyvin syiden suuntaisesti, muuten ne katkeavat helposti. Huonoja ja 'viistosyisiä' rimoja ei kannata käyttää ollenkaan vaan säästää ne sitten johonkin muuhun käyttöön.

Pekka

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15.04.2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 01.07.2003 20:36

Tyhmä kysymys, mutta muistitko liottaa kaaria pari päivää ja höyryttää ne ennen taivutusta?

ses
Viestit: 91
Liittynyt: 19.04.2003 13:56

Viesti Kirjoittaja ses » 02.07.2003 10:47

Moi

itse korjasin katkenneita/lahonneita kaaria epoksilaminoimalla valkotammesta... on ne ainaski kaksi vuotta kestäneet vaikka myöhemmin kuulin että tammi ja epoksi ei sovi ihan hyvin yhteen

Seppo

Mika Äijö
Viestit: 13
Liittynyt: 25.05.2003 20:38
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika Äijö » 06.07.2003 20:07

Nyt ostin ilmakuivattua saarnea ja rimat taipuvat kuin keitetty spaghetti! 2vrk vedessä + 2h höyrytyksessä ensin tietysti.
Mahonkiveneen kunnostusta osoitteessa: http://www.sunpoint.net/~miaijo

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 03.02.2006 11:22

Nostan vanhan aiheen ylös, niin ei tarvitse avata uutta.

Malmin puukeskuksessa on (tällä hetkellä) vain parin metrin pituisia pätkiä ilmakuivattua saarnea. Myös Seppälän venetarvikeliikkeessä oli (ainakin joulukuussa) rimat loppu. Lisäksi Seppälästa saisi vain valmiita rimoja, ja nuukuuden vuoksi olisin halukas sahaamaan rimat ihan ite. Onko muita paikkoja mistä kaariin soveliasta saarnia voisi ostaa?

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 03.02.2006 12:32

nyt on seppälän venetarvikkeessa tuoretta saarnia. tuumaiseksi laudaksi läpisahattua, n. 60 senttiä leveätä lautaa. 5 metriä pitkää. Just kävin itelle hakemassa 6 kpl, ja siellä ulkona on aika iso kasa tukkeja.

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 03.02.2006 13:23

Moi,

Fiskarsin Laatupuu myy ilmakuivaa, suomalaista Saarnia. Tavaran saa rauhassa valita, ja hintakin kohtuullinen.

http://www.fiskarsvillage.net/laatupuu/index.htm

Terveisin
Markku

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 13.02.2006 15:58

Kiitos vinkeistä. Kävin äsken hakemassa kaariaineet Fiskarsista; kaunista seutua. Viikonloppuna alkanee kaaritalkoot.

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 23.02.2006 11:03

Eilen (esi)taivutettiin 8 kaarta paikalleen. Ette ehkä usko, mutta muutamat kaaret katkesivat oksan kohdalta :)

Kuvia:
http://www.saunalahti.fi/~retee/veneprojekti/45vene.jpg
http://www.saunalahti.fi/~retee/veneprojekti/46vene.jpg
http://www.saunalahti.fi/~retee/veneprojekti/47vene.jpg

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 23.02.2006 11:51

Jaha, tallistasi näyttää puuttuvan vain rakenteilla oleva lentokone ja höyryveturi ;-)))

Mikä on sen keulakannelle kiinnitetyn kuusenrangan merkitys? Ei kai se pelkkä ämpärinripustin ole?

Hannu

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 23.02.2006 12:19

hannuvartiala kirjoitti:Mikä on sen keulakannelle kiinnitetyn kuusenrangan merkitys? Ei kai se pelkkä ämpärinripustin ole?
Eikös toi ole se, jota pasuksi kutsutaan

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 23.02.2006 12:21

Pasulta se mustakin näyttää, tosin kaitasin mitä oon nähny. Siinä taitaa vaan olla kuusitapit poken päässä

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 23.02.2006 12:51

Kinde kirjoitti:Pasulta se mustakin näyttää, tosin kaitasin mitä oon nähny. Siinä taitaa vaan olla kuusitapit poken päässä
Niinhän se tosiaan onkin ruosteinen rautaputki, joka on päätypaloilla naamioitu kuuseksi. Menin halpaan :-O

Hannu

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 23.02.2006 13:17

Älkääs mollatko tuota insinöörityön taidonnäytettä. Jo niksipirkassakin neuvotaan että maaliämpäristä ja vanhasta rautaputkesta saa helposti kätevän pasun. Siihen mahtui 4kpl 20x30mm rimoja kerralla.

Höyryveturi olisikin ihan kiva projekti (prosessi). Emäntä on vaan antanut kiellon, ettei enää yhtään uutta projektia, ennen kuin vanhat on valmiina.

Ämpäri on pasussa keräämässä kondenssiveden talteen. Sitä tuli illan mittaan puoli ämpärillistä. Kaveri ehdotti tehdä järjestelmästä kätevän pontikkapannun kunhan kaaret saa pasutettua valmiiksi.

Vastaa Viestiin