Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21.07.2009 11:16

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja Viilari » 10.10.2010 11:42

Tuttu autoharrastaja tujauttaa maalipurkkiin hiilidioksidia mig-hitsauspistoolista vähentääkseen nahoittumista,eli jotain käyttöä vanhentuneiden sammuttimien co2 pulloille.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja CC » 10.10.2010 14:10

Itse suhtaudun epäilyksellä pakasterasioihin maalin säilytyksessä, muoveissa kun diffuusio on toisinaan aika reiluakin.
Näitä luonnonöljylakkoja en ole kyllä kokeillutkaan pitää muoviastiassa, mutta alkydi ei ainakaan säilynyt. Enemmän vielä on
kokemusta automaaliryhmästä, ne mitkä säilyy lasi tai peltiastiassa, menee muovipullossa tai purkissa nopeasti pilalle.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.10.2010 18:11

Sulla on sitten eri alkydit tai pakasterasiat kuin mulla... ;-)

Toki on niin että jatkuvassa käytössä pakasterasia pehmenee apauttiarallaa puolessa vuodessa koska siellä on usein paljon ilmatilaa ja kantta auotaan usein. Mutta jos rasia on täysi, ei auota ja säilytetään pimeässä niin rasia kestää vuosikausia. Muuten minulla ei olisi varaa käyttää niitä säilytykseen...
Sitten on erikseen ne muovipullot ja rasiat jotka on tehty äreimpien happojen ja liuottimien säilytykseen esim tyhjät asetonipullot olisivat varsin varmoja lakan säilyttämiseen.

Tuo hiilidioksidin tupsauttaminen pönttöön voi olla kokeilemisen arvoinen homma - onkos se muuten ilmaa painavampi kaasu vai joku yhdistekö se nyt sitten onkaan?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 10.10.2010 20:42

CC kirjoitti:Itse suhtaudun epäilyksellä pakasterasioihin maalin säilytyksessä, muoveissa kun diffuusio on toisinaan aika reiluakin.
Näitä luonnonöljylakkoja en ole kyllä kokeillutkaan pitää muoviastiassa, mutta alkydi ei ainakaan säilynyt. Enemmän vielä on
kokemusta automaaliryhmästä, ne mitkä säilyy lasi tai peltiastiassa, menee muovipullossa tai purkissa nopeasti pilalle.
Teollisuusalkydit (= esim. juuri autokäytössäkin käytettävät) ovat ksyleeniohenteisia, ja ksyleeni tosiaankin sulattaa muovin.

Nyt ymmärtääkseni kuitenkin puhutaan venelakoista, joissa yksikomponenttisissa kuluttajapuolen lakoissa on kovin ohennin tärppä. Tällaiset säilyy oikein hyvin ja jopa myydäänkin osissa Eurooppaa muovissa.

Kuten V-M sanoi, turha tehdä asiasta rakettitiedettä. Jos haluaa hankkia lakkaa kauheasti yli lasketun menekin nin kannattaa jakaa se samantien pienempiin purkkeihin periaatteella koko purkki / projekti ja vähän oharia joukkoon, sillä siitä nahoittumisesta pääsee.
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja CC » 10.10.2010 21:23

En epäillyt muovin kestävyyttä, vaan sitä, että muovin läpi kulkee happi ja muut kaasumaisena pikkuhiljaa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 10.10.2010 21:38

No juu, niinhän kirjoititkin. Mun olis pitänyt miettiä vähän kauemmin mitä tarkoitat.. :P

Pitää paikkansa että muovi päästää kaasuja läpi. Kalja muovipullossakin säilyy ainoastaan vuoden.. 8-| Onneksi sen ehtii juomaan vuodessa pois..
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.10.2010 21:50

No tämähän menee vallan omituiseksi... ;-)

Itse aloin nimittäin osittain jo komppaamaan CC:tä ettei muovi kestä takuuvarmasti alkydilakkoja mutta että lakka tulisi läpi... Semmoista en ole huomannut mutta alkydilakka tai -maalikyllä pehmentää sitä "pakasterasiamuovia" ajan kanssa tai ei se itse lakka sitä pehmitä vaan ilmatilassa olevat höyryt - ja saattaapa tämä taitaa olla sama asia mitä CC tarkoitti. Mutta siihen menee aikaa enemmän kuin lakkasatsin kiertoon purkista pintaan ja niin taitaa mennä siinä ainesosien haihtumisessakin muovin läpi...
Nahoittumisessa olen havainnut semmoista ongelmaa että siihen nousee ilmeisesti joitakin lakan ainesosia ja lakan laatu huononee selvästi kun ottaa sitä nahkakannen alla muhinutta lakkaa käyttöön. Olen ollut huomaavinani mm kuivumisajanpidentymistä ja valumisherkkyyttä mutta se on nyt vaan mutua.

Luonnonöljylakoista ei ole juurikaan kokemusta koska niiden laadun epätasaisuuden ja herkkyyden takia minulla ei ole yksinkertaisesti varaa käyttää niitä vaikka ne on isommissa erissä usein edullisempia kuin alkydi tai 2k lakat. Niitä käytän ainoastaan asiakkaan tiloissa tietyistä syistä ja sittenkin vasta pakosta eli kun asiakas nimenomaan haluaa esim. Tonkinoissia pintaan, en muuten.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

sakari
Viestit: 50
Liittynyt: 22.01.2004 9:39

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja sakari » 11.10.2010 7:35

tevisu kirjoitti
>Kyllä purkki avataan - reikä tehdään "nahkaan". Tuolla tavalla kokemuksen mukaan litran purkista
>kuivuu pilalle max. puoli desiä.

Ahaa. Voisi kuvitella tässä käyvän niin, että nahka toimii eräänlaisena liikkuvana kantena, joka painuu alaspäin sitä mukaa kuin lakka vähenee, ja sillä tavalla eristää jäljelläolevan lakan ilmasta. Nahkaan tehty reikä ilmeisesti sulkeutuu nopeasti.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 11.10.2010 15:42

Mä olen aina tehnyt niin että tuikkaan pienen reiän vanhaan nahkaan ja valutan siitä sitten lakkaa erilliseen lakkausastiaan. Joskus kun on ollut isoja lakkapurkkeja (3-5 l) niin olen kaatanut aina johonkin korkeaan ja suht kapeaan lasipurkkiin, Saarioisten suolakurkkupurkit on olleet suosikkeja. Niistä ei sitten muuta kuin tikula aina vanha nahka puhki ja annos lakkaa erilliseen lakkausastiaan. Siinä välissä ne nahanpohjat ehtii valua suht kuivaksi sinne purkin pohjalle, niin ettei siinä nyt mahtavasti hukkaa tule. Nahan nosteleminen pois purkista on ihan turhaa, sinne vaan joutuu niitä nahanpalasia lakan joukkoon, ja lakkaa menee muutenkin nahan pohjassa paljon hukkaan.

Suoraan lakkapurkista ei saisi koskaan lakata, koska pensselin mukana kulkeutuu aina ylimääräistä pölyä ja sotkua purkkiin. Lakanloppu on sitten törkyistä ja hyödytöntä kamaa. Lakkaamista varten pitää aina ottaa erillinen astia johon kaadetaan vaan just sen verran mitä tarvitaan ja haetaan säilytysastiasta sitten tarvittaessa lisää.

Pekka

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20.09.2006 19:44

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja caracal » 14.10.2010 20:50

sakari kirjoitti:Purkin kantta ei siis avata? Ilmeisesti sinne kuitenkin menee ilmaa, koska muutenhan purkin luulisi menevän kasaan. Tuli nimittäin taas mieleen Alko-viite, viini-hanapakkaukset. Niissähän foliopussi tosiaan menee kasaan viinin vähentyessä.

Viinipussi on kokeiltu ja toimii. Mieluummin kierrettävä hana kuin painettava. Se kestää paremmin pienen voimankäytön, jota tarvitaan hanaan kuivuneen lakan murtamiseen. Etelä-Afrikkalaisissa on usein tällainen hana, muunmaalaisissa suositaan painettavia hanoja. Pussi tietenkin puhkeaa, jos sitä tökkää terävällä esineellä, pientä varovaisuutta, tai pussi kannattaa pitää vaikka purkissa tai laatikossa. Mutta lakka säilyy hyvänä, ja hanasta on helppoa ja siistiä laskea sopiva määrä purkkiin.
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lakan säilytys - tyhjiöpumpulla?

Viesti Kirjoittaja Jommi » 16.10.2010 1:48

Lakka ei nahoitu, jos happea ei ole käytettävissä. Kaikki säilytyskonstit jotka perustuvat tähän yksinkertaiseen totuuteen, toimivat. Itse olen jo monen vuoden ajan käyttänyt viinipulloja ja tyhjiöpummppua. Pumppuja on erimallisia. Ne ovat kaikki yksinkertaisia vehkeitä, ja niiden mukana tulee kumisia tulppia, joissa on yksinkertaiset takaiskuventtiilit. En käsitä miksi kaikki eivät käytä niitä.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Vastaa Viestiin