Sivu 1/2
Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 01 Loka 2010 17:52
Kirjoittaja Antti Korhonen
Helsingin Sanomissa oli taannoin mielenkiintoinen 1926 otettu valokuva tullin Pirttisaareen takavarikoimista pirtuveneistä. Huomioni kiinnittyi kuitenkin heti etualalla oleviin pursiin, jotka on vinssattu kiskoja pitkin kyljelleen rannalle.
Eikö vastaava talvisäilytys olisi mahdollisuuksien mukaan fiksua myös nykyisinkin, jos on sopiva luiskainen ja suojainen veneranta käytössä, niin raijaisi venhon riittävän ylös kiskoilla kuvan malliin ilman mitään turhia nostureita? Miten muutenkin 10-30-luvulla veneitä on nostettu rannalle, höyrykäyttöisillä hullujusseilla vai?
Nykyisin on muutenkin niin hullu meiniki, kun perinteisiä venevalkamiakaan ei saa enää tehdä!
Kuva on sen verran vanha että uskallan lainata siitä leikkaamani osan tänne, jos se jotain tahoa haittaa, niin ottakaa pois.
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 01 Loka 2010 19:36
Kirjoittaja Simon
Ihan vapaasti vain laitat tuon kuvan tänne, kuvan oikeudet on ajat sitten karisseet, mutta jos kuvaajan nimi on tiedossa, niin korrektia on mainita.
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 04 Loka 2010 12:30
Kirjoittaja Antti Korhonen
Ohessa se kuva...
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 04 Loka 2010 12:32
Kirjoittaja Antti Korhonen
Nuo tietysti toki ovat takavarikoituja veneitä, mutta nehän huutokaupattiin takaisin käyttöön eikä tuhottu. Useimmiten pirtuveneet osti entisille omistajilleen joku asiamies ja sama vene takavarikoitiin monta kertaa. Hienoin Suomeen rahdannut pirtuvene muuten oli saksan laivaston entinen sukellusvene, jonka painolastitankkeihin meni melkoisesti spriitä kerralla.
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 05 Loka 2010 18:42
Kirjoittaja Odessa
Pirtun trokaamisesta ja tuosta sukelluspaatistakin löytyy Kari Filpuksen tutkimus Oulun yliopiston sivulta
http://herkules.oulu.fi/isbn9514259734/html/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 05 Loka 2010 19:16
Kirjoittaja Simon
Nythän sinä mielenkiintoiset sivut löysit! Toki ystäväni Joni Skiftesvik kirjoissaan kertoo paljon juuri perämeren salakuljetus jutuista ja tuo sukellusvenekin on niisä mainittu.
Aihe on todella mielenkiintoinen ja hyvä kun Antti, ehkä vähän arkaillen julkaisi tuon kuvan.
Ja pääasiassa puuveneitä olivat nuo pirtuveneet,"lentävät", niinkuin Joni kirjoittaa.
Taitaapa tulla siirto tuonne parlamentin puolelle, mutta jatketaan siellä

Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 06 Loka 2010 09:41
Kirjoittaja Antti Korhonen
Niin no en vain saanut tuota liitettä ensin läpi. Minulla on kyllä kivat monen sadan euron uhkauksien kokemukset, kun julkaisin Rautatiemuseolta ostamani taloni valokuvan vaunut.orgin sivuille ja joku meni siitä kateuksissaan käräyttämään. On se vaan kumma kun tällaisilla kansallisarkisto-omaisuuksillakin pitää aina rahastaa, no, enpä silloin sitten maksanut lisälaskuja vaan tein jutusta julkisen metelin ja museon toiminta sai ansaitsemaansa huomiota...
Mutta hei asiaan. Eikö olisi oikeasti hyvä ajatus rakentaa rannalle tuollaisia kiskoja tai vaikka vaunua, jolla isompikin vene vain luiskautettaisiin vesille. Pellepelottomat esille!
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 06 Loka 2010 20:54
Kirjoittaja Odessa
Kemin Hahtisaaressa oli ennen kiskot ja jokin iso moottori sinkillä kiskomassa. Olin niin pikkunen poika, etten muista masiinaa, mutta epäilen sen olleen säkömasiina (saattoihan se olla veivattavakin.). Kiskot menivät pitkälle mereen ja paatti ajettiin kelkan päälle. Sitten vain vinssattiin ylös ja jollain tavoin siirrettiin syrjemmälle seuraavan tieltä. Varmaan noita kiskosysteemejä oli muillakin möljillä.
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 06 Loka 2010 21:33
Kirjoittaja raimå
Tuollainen Korhosen mainitsema slippitelakka löytyy tietääkseni oman seuramme (Htps ry) lisäksi muutamasta muustakin paikasta. Eli vaunu kulkee kiskoilla, johon pukki kiinni liinoilla, vaunu veteen, vene pukin kohdalle, vaunu ylös, pukki varastorullien päälle ja tuupitaan paikoilleen yhteisvoimin. Raskasta mutta ilmaista laskut ja nostot.
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 07 Loka 2010 11:46
Kirjoittaja rickenbacker
raimå kirjoitti:Tuollainen Korhosen mainitsema slippitelakka löytyy tietääkseni oman seuramme (Htps ry) lisäksi muutamasta muustakin paikasta. Eli vaunu kulkee kiskoilla, johon pukki kiinni liinoilla, vaunu veteen, vene pukin kohdalle, vaunu ylös, pukki varastorullien päälle ja tuupitaan paikoilleen yhteisvoimin. Raskasta mutta ilmaista laskut ja nostot.
tällainen oli käytössä myös E.Haapalaisen veneasemalla Ahlaisissa johonkin 80-90-luvun taitteeseen.
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 07 Loka 2010 11:57
Kirjoittaja Veli-Matti
Kyllä noita nostokiskoja, siis semmoisia "slippitelakoita" on vähän jokapuolella, jopa Riutunkarin kalasatamassa Oulunsalossa. Oulun Seelarissa OTPS:n puuvenehallissakin on nostokiskot joista sitten veneet levitellään ympäri hallia kunkin omilla siirtoalustoilla.
Itse käytän Riutunkarin nostoluiskan kiskoja ja alustaa huoltohommiin tarpeen mukaan. Sitä muuten isännöi semmoinen muinaisjäänne kuin kalastajainseura jossa olen jäsenenä vaikken kalanhajusta pidäkkään...
Uskoisin Antin kuitenkin tarkoittaneen semmoista jutskaa että olisi yksityisiä kiskoja pitkin rantoja ja ne olisivat vain yhden venekunnan käytössä eikä mitään "kolhoosikamppeita".
Ne on tänäpäivänä todella harvinaisia.
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 07 Loka 2010 14:10
Kirjoittaja raimå
Noo Veli-Matti... muunmuassa sellaiselta köyhältä kaverilta kuin Wihuri, löytyy kotinsa rannasta Helsingin Kulosaaresta ihan oma lavetti - tosin nostaa sillä vesitason ylös kuiville kun ei ole lennolla:)
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 07 Loka 2010 20:39
Kirjoittaja Simon
Jos tarkemmin Antin kuvaa katsele, niin minusta nuo veneet on viranomais toimenpitein vain vedetty rannalle, mikä mitenkin ja tuskin säälien onko mahonkia vaiko kotimaista puuta.
Mielenkiintoista myös purjeveneiden osuus takavarikoinneissa, toki aikakaudella purjevene oli yleisin kulkuväline, mutta köliveneitäkin? niinkuin kuvan etualalla näyttää olevan.
Niin näitä "slipejä" on toki melkeimpä joka kunnassa, lähinnä venekerhoilla ja yksityisilläkin. Tuossa huomasin mun vanhan telakan kiskotuksen korjatuksi ja uusi vaunukin oli tehty, mikä mahdollistaa kaverin Big Busterin ja parin muun veneen ylösnoston aivan oman aikataulun mukan.
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 07 Loka 2010 20:51
Kirjoittaja Veli-Matti
Se "nopea salakuljettajien pirtuvene " on enempi legenda jolla ei ole mitään historiallista pohjaa jos otetaan perusteeksi sen aikainen venekalusto. Valtaosa käytetyistä veneistä oli kölittömiä seilipaateja ja normi kalastajaveneitä muutaman hevosvoiman koneella.
Joskus kuulee kun turistaan pirtuajoista että "niisä kaikisa oli lentokonneen moottorit" kun tosia asia on että niitä oli tiettävästi vain yksi mutta sitäkin legendaarisempi Kiisken veljesten vene. Ja siksi kait se tulikin legendaksi ja samalla tavallaan moottoroi kaikki muutkin salakuljetukseen käytetyt veneet

WWI aikaisia torpedoveneitä oli ilmeisesti muutamia käytössä mutta niidenkin nopeus oli 20s paikkeilla
Noina vuosina "nopea vene" on ollut +10 solmua kulkeva vauhtihirmu...
Eikä merivartoijoiden ja poliisien kalusto ollut juuri sen kummempaa sekä sitten oli tietenkin merivoimien muutamat torpedoveneet mutta vanhat venäläiset ja englantilaiset rohjot eivät olleet kovin kummoisia.
Uusimmassa Mobilistissa on ehkä asiallisin juttu pirtuajan venekalustosta - tosin siinä keskitytään aika paljon Kiisken veljeksiin mutta on siinä muutakin asiaa, kannattaa ehdottomasti lukea jos kiinnostaa.
Kiisket oli aikalaisikseen moderneja sällejä.
Re: Veneiden telakoinnista ennen
Lähetetty: 07 Loka 2010 21:22
Kirjoittaja santtu