Veneiden telakoinnista ennen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.10.2010 6:56

Mikä alus menee tuossa toisessa kuvassa keskellä?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

santtu
Viestit: 95
Liittynyt: 26.07.2005 18:32

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja santtu » 08.10.2010 7:54

Veli-Matti kirjoitti:Mikä alus menee tuossa toisessa kuvassa keskellä?
J.L runeberg

http://www.msjlruneberg.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
meriläinen
Viestit: 212
Liittynyt: 09.05.2010 21:46
Paikkakunta: Kotka

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja meriläinen » 08.10.2010 23:18

Tuli mieleen pirtuveneistä yks tarina.
Näillä kulmin yksi maineikas veneveistämön johtohahmo kuuleman mukkaan harrasteli noita trokaus juttuja aikanaan. Tämän pohjalta tämä kehitti nykyäänkin arvostetun merikelpoisen ja nopean venemallin. Sittenkun kun huviveneilijöille avautui mahdollisuus viron reissuihin tiesi yksi mies reitit ihmeen tarkkaan, ihan kuin ulkomuistista... :-)
Ennen oli miehet rautaa, laivat oli puuta hiiohoi. Puuta ovat miehet nyt ja laivat ovat rautaa hiiohoi, hiiohoi....

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Simon » 09.10.2010 0:27

Tarinoita onneksi on vielä olemassa, vaikka tuosta ajasta on kulunut pitkä tovi, siis n. 80 vuotta.
Sen ajan tienistit, kenelle niitä viimekädessä tuli, onkin sitten kimurantimpi juttu?
Huhupuheiden mukaan on isoja taloja rakennettu, mutta ehkä tärkein asia! Suomen orastava pienteollisuus sai pääomaa ns. käänteisesti lainsäätäjien taholta.

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 11.10.2010 16:20

Veli-Matti kirjoitti:
Uskoisin Antin kuitenkin tarkoittaneen semmoista jutskaa että olisi yksityisiä kiskoja pitkin rantoja ja ne olisivat vain yhden venekunnan käytössä eikä mitään "kolhoosikamppeita".
Ne on tänäpäivänä todella harvinaisia.
Kaupallisia valmisteita metallista.

http://www.ranturi.fi/index.php?187" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rantatelakka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.alutrack.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pari puista joissa ei kuitenkaan kelkkaa veneelle vaan pyörät kiinni kiinteässä pukissa.

http://www.laiturit.fi/html/venetelakka.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.a-laiturit.fi/veneennostotelakat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 13.10.2010 19:06

Mikko Lehtikanto kirjoitti:
Kaupallisia valmisteita metallista.

http://www.ranturi.fi/index.php?187" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.rantatelakka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.alutrack.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pari puista joissa ei kuitenkaan kelkkaa veneelle vaan pyörät kiinni kiinteässä pukissa.

http://www.laiturit.fi/html/venetelakka.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.a-laiturit.fi/veneennostotelakat.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.vu-tek.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 30.07.2011 21:43

Hieno keskustelu ja hienot linkit, kiitos! Tuossa lehtikuvassa minua tosiaan kiehtoi se, että tuollaisia kölillisiä purjeveneitä voisi ehkä sittenkin kiskoa sivu suunnassa ylös. Ajatus tuli kirjakaupassa taas mieleen, kun jossain Wooden Boats-lehdessä taisi olla kuva karibian? nurkilta, missä pojat maalaavat rantaveteen kumoon kaadetun purjeveneen köliä ennen regattaa! No se tuntuu hullulta, mutta kun purjeveneen painopiste on kölissä, niin ehkä puukehikkoon suojatun veneen voisikin telakoida ainakin kesäaikaan rannalle kyljelleen? Tämä nyt on vain sellaista pohdintaa! Upea historiallinen kuva kuitenkin!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja Elwood » 09.08.2011 16:54

meriläinen kirjoitti:Tuli mieleen pirtuveneistä yks tarina.
Näillä kulmin yksi maineikas veneveistämön johtohahmo kuuleman mukkaan harrasteli noita trokaus juttuja aikanaan. Tämän pohjalta tämä kehitti nykyäänkin arvostetun merikelpoisen ja nopean venemallin. Sittenkun kun huviveneilijöille avautui mahdollisuus viron reissuihin tiesi yksi mies reitit ihmeen tarkkaan, ihan kuin ulkomuistista... :-)
Pieni oikaisu tähän väliin 8| Tällä venellä http://www.holviala.com/~kimmy/archives ... uvene.html" onclick="window.open(this.href);return false; ei ole juurikaan tekemistä nykyisten tuotanto veneiden kanssa, joiden juuret taas johtavat Norjaan..

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Veneiden telakoinnista ennen

Viesti Kirjoittaja matti » 09.08.2011 19:01

Antti Korhonen kirjoitti:Hieno keskustelu ja hienot linkit, kiitos! Tuossa lehtikuvassa minua tosiaan kiehtoi se, että tuollaisia kölillisiä purjeveneitä voisi ehkä sittenkin kiskoa sivu suunnassa ylös. Ajatus tuli kirjakaupassa taas mieleen, kun jossain Wooden Boats-lehdessä taisi olla kuva karibian? nurkilta, missä pojat maalaavat rantaveteen kumoon kaadetun purjeveneen köliä ennen regattaa! No se tuntuu hullulta, mutta kun purjeveneen painopiste on kölissä, niin ehkä puukehikkoon suojatun veneen voisikin telakoida ainakin kesäaikaan rannalle kyljelleen?
Edellisessä on virhe; karibian poikien veneessä ei ole painoköliä, joten heidän veneen painopiste ei ole kölissä. Veneestä on varmaankin ensin tyhjennetty sisäinen painolasti pois ja sit kumottu mastosta kammeten paatti kyljelleen, kuvan rajaus on vaan niin tiukka, ettei näy mitä roikkuu mastossa painona-pienempi venekö???

Matti

Vastaa Viestiin