Trailerin mitoittaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 31.08.2010 19:22

Taas tuli uusi tilanne vastaan, eli auttakaa noviisia.. :P

Minkä pituiseksi kannattaisi tehdä traileri? Saan trailerin joka on ollut 12 metrisen veneen alla, joten aisa pitäisi lyhentää. Fiinu on 8 metriä pitkä. Moottori loppuu 2,5 metriä perästä (eli 5,5m keulasta), oletanko oikein että sen pisteen jälkeen vene pystyy kannattamaan itsensä (kuljetuksessa) menettämättä muotonsa? Pönkitän perän kun Fiinu pääsee talvehtimispaikalleen. Tärkein kysymys on kai kuinka paljon pidemmäksi kuin 5,5m aisan kannattaa tehdä? ( Ettei traktorin pyörät ota kiinni kääntyessä ym..)
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 06.09.2010 10:42

tuleeko tuossa kuvan trailerissa veneen paino pistekuormana akselin keskelle, kestääkö?

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 06.09.2010 11:37

mikke1974 kirjoitti:Taas tuli uusi tilanne vastaan, eli auttakaa noviisia.. :P

Minkä pituiseksi kannattaisi tehdä traileri? Saan trailerin joka on ollut 12 metrisen veneen alla, joten aisa pitäisi lyhentää. Fiinu on 8 metriä pitkä. Moottori loppuu 2,5 metriä perästä (eli 5,5m keulasta), oletanko oikein että sen pisteen jälkeen vene pystyy kannattamaan itsensä (kuljetuksessa) menettämättä muotonsa? Pönkitän perän kun Fiinu pääsee talvehtimispaikalleen. Tärkein kysymys on kai kuinka paljon pidemmäksi kuin 5,5m aisan kannattaa tehdä? ( Ettei traktorin pyörät ota kiinni kääntyessä ym..)
Keskikokoisen traktorin (Valmet 900, vanha) takapyörän ulkokulma-vetokoukku väli on n. 1,2m=vähintään aisan pituus-että mahtuu kääntymään

Miksi ylipäätään olet lyhentämässä traileria???? eihän se ylimääräinen pituus mitään haittaa?? kunhan laitat sivu ja kölituet sopiviin paikkoihin veneellesi.(tai veneen sopivaan kohtaan kärrille=lyhemmällä takaylityksellä), onhan se 12m vene voinut olla jo suurella takaylityksellä?
Trailerin arvo -käyttö sekä jälleenmyynti- on huomattavasti suurempi kun se soveltuu (myös) suuremmille veneille.

Matti

Avatar
mikke1974
Viestit: 101
Liittynyt: 20.07.2006 12:43
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja mikke1974 » 06.09.2010 20:47

matti kirjoitti: Miksi ylipäätään olet lyhentämässä traileria???? eihän se ylimääräinen pituus mitään haittaa?? kunhan laitat sivu ja kölituet sopiviin paikkoihin veneellesi.(tai veneen sopivaan kohtaan kärrille=lyhemmällä takaylityksellä), onhan se 12m vene voinut olla jo suurella takaylityksellä?
Trailerin arvo -käyttö sekä jälleenmyynti- on huomattavasti suurempi kun se soveltuu (myös) suuremmille veneille.

Matti
Syitä on useampi: 1. Olen senverran nuuka etten halua maksaa ylimääräisiä neliöitä talvisäilytyksessä. :P 2. Olen tekemässä traileria vain ja ainoastaan tälle veneelle, ja se tulee seuraamaan veneen mukana jos joskus kaukaisessa tulevaisuudessa siitä luovun. 3. Lyhyempi traileri=ketterämpi liikenteessä, pienempi kääntösäde ym. 4. Saan tämän trailerin ilmaiseksi, joten jälleenmyyntiarvo on sivuseikka.
Aikainen lintu saa madon mutta vasta toinen hiiri juuston
kuvia

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.09.2010 21:09

Neljä todella pätevää syytä!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jpe
Viestit: 19
Liittynyt: 01.08.2006 8:53
Paikkakunta: Pori

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja jpe » 11.09.2010 12:57

Kun näytätte käyttävän akseleina noita vanhoja etuakseleita, niin varoituksena pari kuvaa eiliseltä päivältä. Oli melkoisen lähellä iso vanhinko ja syynä aivan loppussa ollut laakeri, jonka kiinnileikkaamisen seurauksena akseli poikki.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 11.09.2010 13:32

liekö tuossa vielä osasyynä ulospäinkäännetyt renkaat, jolloin veneen painon ja tienpinnan ja jumiutuneen pyörän välisen kitkan akseliin vaikuttaneen voiman vipuvarsi on ratkaisevasti suurentunut...

jpe
Viestit: 19
Liittynyt: 01.08.2006 8:53
Paikkakunta: Pori

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja jpe » 11.09.2010 14:33

Kyllä varmasti väärinpäin olevat renkaat olivat suurena osatekijänä sekä siinä, että laakeri petti ja myös tuossa akselin katkeamisessa.

Laitoin tämän tänne myös siksi, että ottakaa huomioon näitä trailereita suunnitellessanne mahdollisuus renkaan irtoamiseen. Sivutukien pitää olla vahvat, niitä pitää olla riittävästi, jotta veneen kylki kestää ja painopiste ei saa olla liian ylhäällä. Jotain tärskyn voimasta kertoo se, että takimmaisen sivutuen saksitunkki petti, ts. vääntyi mutkalle. Riittävän leveä akseli tai jopa jonkimoinen kaatumistuki olisi plussaa tällaisessa tilanteessa, itse kyllä harkitsen traileriin esim. perään leveää palkkia kaatumistueksi. Samoin noihin laakereihin ei voi vaan uskoa, että kestävät, vaan kyllä ne näköjään pitäisi tarkastaa joskus.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 11.09.2010 19:13

Vanteen kääntö etuakselissa siirtää kuorman painopisteen akselin pienemmän laakerin päälle tai jopa ulkopuolelle kun painon tulisi olla sen sisemmän suuremman laakerin päällä ja se ulompi ainoastaan ohjaa pyörää. Em johtuen laakereihin kohdistuu suurempi kuormitus kuin on suunniteltu, norm venekärreisä em ei johda ongelmiin koska ajonopeus ja matka ovat pienet.
On tärkeätä laittaa laakerikuppiin rasvanippa josta voi lisätä voitelua laakereihin vedestänoston jälkeen, joka työntää sine päässeen veden, koska vanhoissa normi akseleissa ei ole stefoja vaan huopa- tms pölytiiviste, joten laakereihin pääsee vesi lähes esteettä.
Monessa tapauksessa lienee myös se vanteitten kääntö tarpeeton, nähnyt että monen meriläisen tms alla mahtuisi myös "oikeinpäin" olevat pyörät pyörimään.

Itse laitan kaksi akselia ilman vanteitten kääntöä =vyö ja henkselit, em ja mahd. rengasvaurion vuoksi.
Lisäksi kaksiakselinen tasaa kulkua kuopissa.

Kaatumistueksi voisi laittaa yksiakseliseen, pyörän sisäpuolelle, akselin alapuolelle "jalaksen" pienellä maavaralla.


Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.09.2010 20:24

Juu niin tein ja vain siksi että tuli halvemmaksi ostaa kokonaan uudet hilut kuin akseli jossa on HYVÄKUNTOISET renkaat ja laakerit. Mulla tuota vetomatkaa on 8km syksyllä ja 2,5km tai 8km, riippuen veden korkeudesta, keväällä...
Kuorma-auton etuakselikin oli jo pihalla mutta sen rengastus ja napojen laakerointi laakerointi olisi tullut maksamaan vain muutaman kympin vähemmän kuin uudet osat ja niistä kun oli vielä helpompi tehdä kärry niin valinta oli todella helppo. Onneksi sain akselin kiertoon omakustannushintaan... 8}
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jpe
Viestit: 19
Liittynyt: 01.08.2006 8:53
Paikkakunta: Pori

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja jpe » 11.09.2010 20:36

Sopiiko kysyä mistä uuden akselin hankit ja millaisista summista oli kyse? Kyllä aion myös vaihtaa tuon hajonneen kokonaan pois ja uusi olisi kyllä hyvä vaihtoehto.

Kauhistuttaa ajatellakin, mitä tuossa olisi voinut tapahtua. Olimme nimittäin vetäneet pakettia tuossakohtaa jo viitisen kilometria ja pääosin vieläpä melkoilla keskellä kaupunkia sekä lisäksi vielä kilometrin verran pikatiellä. Tuossa kohtaa matkaa oli jäljellä noin 400m...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.09.2010 21:17

Akseli on 18tn kantavuuden omaava "ylijäämä" mutta kuitenkin käyttämätön ja navat ja renkaat IKH:n valikoimasta. Akseli oli ilmainen mutta renkaiden ja napojen ovh oli muistaakseni n. 650€.
IKH:lla on ihan siedettävän hintaisia napasydeemejä kantavuudeltaan johonkin 12t/rengas...

Tuossapa se akseli on näkyvissä:
Kuva

ja
Kuva

ja sitten hieman myös traileria:
Kuva

Akselin kasaamista helpotti se että napojen akselit sopivat aivan kuin vasiten tehtynä akselin kiertotappien holkkeihin - tarvitsi vain hitsata napojen akselit holkkien sisempään päähän.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jpe
Viestit: 19
Liittynyt: 01.08.2006 8:53
Paikkakunta: Pori

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja jpe » 11.09.2010 21:38

No IKH:n luettelossa tosiaan näyttää olevan kaikki muu tarvittava, paitsi itse akseli. Eipä taita uskaltaa akselia hitailla palkista itse, joten pitänee soittaa tuonne Lahtiselle.

Kiitoksia vinkistä, pukkaa ensikesäksi projektia, kunhan saa veneen ensin keväällä hiabin kanssa tuosta päältä pois.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.09.2010 20:59

Tuli hitsailtua Dejah Thoriksen traileria valmiiksi. Siitähän on tähän asti puuttunut etutuki jota vasten nostossa voi vaikka pitää keulaa koneella jolloin ei tarvitse olla sitomassa sitä kiinni ja vene asettuu aina oikeaan kohtaa trailerille. Tuo etutuki tuli tehtyä 90x90x6mm putkipalkista ja sen etureva sitten parhaasta mahdollisesta tavarasta eli käytöstä poistetusta pyykkitelineestä. Joka oli, se myönnettäköön, hiukan ylimitoitetun vahva kun oli tehty 54mm tuubiputkesta ;-)

Parisen tuntia meni aikaa ja sähköä 17snt edestä eli n. 2,5kWh - verstaalla on pistorasiaan tökättävä kWh mittari jonka ihan ajankulukseni nollasin ja vedin siitä roikan pihalle. Noin yhtäkkiä ajateltuna olisin odottanut huomattavasti isompaa sähkönkulutusta sillä rälläköitävää oli suht paljon ja hitsaustakin ehkä parinkymmenen 2,5 ja 3,25mm puikon verran...

...ja tuosta huuhkajasta on turha kysyä sillä se on siinä pojanpoika Eeron päähänpistosta. Yllättävän tehokas sillä pihapuut suorastaan pursuaa pihlajanmarjoja mutta yhtään rastasta ei uskalla tulla pihalle vaan ne pyörivät naapurustossa...

Kuva
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 19.09.2010 9:14


Vastaa Viestiin