Trailerin mitoittaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja CC » 26.11.2010 18:35

Ei se b-kortti lopu vissiin kun vetoauton 3500kg kokonaismassaan. Be-kortilla saa vetää ei-kuorma-autolla niin paljon, kun
kärrylle sallitaan painoa. Muuten minä en saisi vetää omallani mitään kärryä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26.11.2010 20:25

Milloin sitä on kortilla vedetty? Minä ainakin olen tähän mennessä vetänyt joko henkilö-, paketti- tai kuorma-autolla. Ja muutaman kerran jopa traktorilla veneestä nyt puhumattakaan mutta en koskaan kortilla... Pitäisi vissiinkin joskus kokeilla niin olisi yhtä kokemusta rikkaampi ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Notreal » 26.11.2010 22:12

CC kirjoitti:Ei se b-kortti lopu vissiin kun vetoauton 3500kg kokonaismassaan. Be-kortilla saa vetää ei-kuorma-autolla niin paljon, kun
kärrylle sallitaan painoa. Muuten minä en saisi vetää omallani mitään kärryä.
Be-kortilla saa yhdistelmän kokonaispaino ylittää 3500kg
mutta luonnollisesti vetoauton sallittua kärryn max.kuormaa ei saa ylittää.

Helposti "joutuu" tilanteeseen jossa kärryyn saisi laittaa kuormaa enemmän kuin
mitä vetoautolla on lupa hinata.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Keimo
Viestit: 40
Liittynyt: 27.11.2010 11:28
Paikkakunta: Heinola

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Keimo » 27.11.2010 12:14

Pitkään sivusta keskusteluja seurannu, mutta piti nyt sitten rekisteröityä, kun kerrankin tuli jotain asiallista sanottavaa :)
Donna 28 kirjoitti: Jos veneen paino on 2500 kg ja sen pitäisi kestää ajossa tarilerilla, siis maantiellä. Onko olemassa mitään sellaista kuljetusvälinettä, joka olisi lain kirjaimen mukaan hallittavissa pikku e kortilla, siis mikä auto ja minkälainen traileri tuohon veneeseen vai onko tämä mahdoton ajatus. ???
Donna 28 :)
Kyllä tuollaiselle veneelle yhdistelmä löytyy, jota saa ihan lain kirjaimen mukaan maantiellä kiskoa. Eli riittävän suuri traileri, kokonaismassaltaan "maksimin" eli 3500kg:n trailerin kantavuus pitäisi olla reilusti yli 2500kg. (otetaan nyt vaikka esimerkiksi Farmi PRO V35). Vetoautoksi tarttee sitten joko iso pakettiauto (kokonaismassa 3500kg ja rekisterissä sallittu perävaunun massa riittävä) tai iso maasturi. Maastuireissa ei tartte ihan tuota maksimi kokonaismassaa, mutta rekisterissä pitää olla riittävä perävaunun massa.
Valitettavasti näistä autoista ei ole niin tuntumaa, että missä tuo sallittu massa on riittävä, mutta kuulemma täysikokoisissa maastureissa näitä ainakin on (mm. Defender).

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Jape » 27.11.2010 17:27

Melkein kaikilla normaaliliikenteessä olevilla nelivetomaastureilla ja pakettiautoilla saa vetää sen 3500, Eli sellasen perään vaan iso traileri, niin kulkee ihan laillisesti.

Meikäläisen autolla saa vetää 1500 ja esim nikolai painoi aika tarkkaan tonnin ja traileri 410, niin sekin oli ihan laillinen kuljetus, ja vielä ilman pikku e:tä

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27.11.2010 20:31

Niin, minulla on pikku e:n lisäksi c-kortti, siis saan ajaa kuorma-autolla, mutta sehän toi c ei taas anna vetää oikeastaan minkäänlaista kärriä perässä, muuta kuin tyhjänä, lieneekö vielä voimassa se, että täysperävaunuakin saa ajaa tyhjänä, niin kuin silloin kauan sitten sanottiin. Nyt tietysti voisi suorittaa sen keskiraskaan kuorma-auton perävaunukortin, mutta
autokouluilla täällä päin ei tunnu olevan oikein tietoa siitä ja haluja yleensäkään ajattaa tällaista korttia. ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 27.11.2010 23:43

Jape kirjoitti:Melkein kaikilla normaaliliikenteessä olevilla nelivetomaastureilla ja pakettiautoilla saa vetää sen 3500, Eli sellasen perään vaan iso traileri, niin kulkee ihan laillisesti.

Meikäläisen autolla saa vetää 1500 ja esim nikolai painoi aika tarkkaan tonnin ja traileri 410, niin sekin oli ihan laillinen kuljetus, ja vielä ilman pikku e:tä
Ajokorttivaatimuksissa tosin painot katsotaan rekisteröintitodistuksen massoista. Sen suhteen on sama onko kärri tyhjä vai täysi. Trailerin kokonaismassa taisi olla 2000 kg. Sitä ei millään autolla voi vetää pelkällä B-kortilla. Kun auton omamassan tulee B-kortilla olla enemmän kuin perävaunun suurin sallittu kokonaismassa ja yhdistelmän rekisteriin merkitty suurin sallittu kokonaismassa max 3500 kg (jos kärryn sallittu kokonaismassa yli 750 kg).

Vetoauton sallitulla kytkentämassallakaan ei valitettavasti ole merkitystä ajokortttivaatimustulkinnassa. Kärrin massa katsotaan silti kärrin rekisteröintitodistuksessa, vaikka sitä massaa ei autolla saisi vetää.

Auton vaatimusten kohdalla merkitystä taasen on perävaunun todellisella lastatulla massalla.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja Simon » 28.11.2010 0:25

Kärrien painoista, tai muista määräyksistä, ole harmainta aavistusta, mutta mun kortissa on merkinnät A BE CE, joten tuolla kortilla kait voisi vedellä mitä vain, toki tälläikää laittaisin sen ison kolmion yhdistelmän perään aivan suosiosta ;-)

On toki hyvä täällä keskustella asiasta, sillä nämä eivät ole kovin yksiselitteisiä, niinkuin on keskustelussa tullut ilmi. Tietoa on tullut paljon, kiitos uudeltakin kirjautujalta. 8]

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja matti » 13.06.2011 19:19

Tuli tänään työnnettyä kärri veneen alle ja vedettyä vene pihalle.
Mitoitus tuntuu olevan kohdallaan; vaikka joku kertoikin tässä topikissa kärrin olevan tolkuttomasti ylimitoitettu, niin noin puolentoista sentin taipuma rungossa kertonee sen, ettei se kuitenkaan niin kauhea ole?
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=99325999" onclick="window.open(this.href);return false;

Vahvistettavaksi joutuu uusi IKH:n reikäpuomi, joka reilun metrin jatkoaisan päässä vääntyi n. kolme senttiä luokalle!(Foortiin piti laittaa jääketjut keulalle painoks, että kesti keula maassa. Vetokoukussa tuntuu jämerältä! Sen verran aisapainoa, että koukusta ei Foortin papu riitä nostaa reikäpuomilla.
Itse tapahtuma kävi kun kaupungin miehiltä! Aamulla laitoin ensin deadwoodin alle köliraidan ja kahdeltatiosta söin eväät veneen ollessa jo kärrin päällä valmiina ulosvientiä varten.
Oven korkeus oli melko tarkka, peräsimen pään väliin jäi n.5cm(vene reilusti nokillaan, joten perä viippaa ylös) (tosin senhän olisi voinut ottaa pois)
Kamera unohtui, ei kuvia!
Kaiteitten tekoon!!

Matti

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Re: Trailerin mitoittaminen

Viesti Kirjoittaja simo » 13.06.2011 22:28

Muutama kuva Petran trailerista. Akselit LT-volkkarista (kuorma-auto)

https://picasaweb.google.com/simopuuven ... /Traileri#

Hyvin on toiminu. Seuraava muutos on sovittaa sama traileri saaristoristeilijän (22m2;Sirkka) kuljetukseen.

Toi teliakseliratkaisu rauhoittaa kummasti mieltä maantiellä. Eikä kaikki kuopatkaan tunnu niin pahalta.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Vastaa Viestiin