Trailerin mitoittaminen
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Trailerin mitoittaminen
Ei se b-kortti lopu vissiin kun vetoauton 3500kg kokonaismassaan. Be-kortilla saa vetää ei-kuorma-autolla niin paljon, kun
kärrylle sallitaan painoa. Muuten minä en saisi vetää omallani mitään kärryä.
kärrylle sallitaan painoa. Muuten minä en saisi vetää omallani mitään kärryä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Re: Trailerin mitoittaminen
Milloin sitä on kortilla vedetty? Minä ainakin olen tähän mennessä vetänyt joko henkilö-, paketti- tai kuorma-autolla. Ja muutaman kerran jopa traktorilla veneestä nyt puhumattakaan mutta en koskaan kortilla... Pitäisi vissiinkin joskus kokeilla niin olisi yhtä kokemusta rikkaampi
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: Trailerin mitoittaminen
Be-kortilla saa yhdistelmän kokonaispaino ylittää 3500kgCC kirjoitti:Ei se b-kortti lopu vissiin kun vetoauton 3500kg kokonaismassaan. Be-kortilla saa vetää ei-kuorma-autolla niin paljon, kun
kärrylle sallitaan painoa. Muuten minä en saisi vetää omallani mitään kärryä.
mutta luonnollisesti vetoauton sallittua kärryn max.kuormaa ei saa ylittää.
Helposti "joutuu" tilanteeseen jossa kärryyn saisi laittaa kuormaa enemmän kuin
mitä vetoautolla on lupa hinata.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 27.11.2010 11:28
- Paikkakunta: Heinola
Re: Trailerin mitoittaminen
Pitkään sivusta keskusteluja seurannu, mutta piti nyt sitten rekisteröityä, kun kerrankin tuli jotain asiallista sanottavaa
Valitettavasti näistä autoista ei ole niin tuntumaa, että missä tuo sallittu massa on riittävä, mutta kuulemma täysikokoisissa maastureissa näitä ainakin on (mm. Defender).
Kyllä tuollaiselle veneelle yhdistelmä löytyy, jota saa ihan lain kirjaimen mukaan maantiellä kiskoa. Eli riittävän suuri traileri, kokonaismassaltaan "maksimin" eli 3500kg:n trailerin kantavuus pitäisi olla reilusti yli 2500kg. (otetaan nyt vaikka esimerkiksi Farmi PRO V35). Vetoautoksi tarttee sitten joko iso pakettiauto (kokonaismassa 3500kg ja rekisterissä sallittu perävaunun massa riittävä) tai iso maasturi. Maastuireissa ei tartte ihan tuota maksimi kokonaismassaa, mutta rekisterissä pitää olla riittävä perävaunun massa.Donna 28 kirjoitti: Jos veneen paino on 2500 kg ja sen pitäisi kestää ajossa tarilerilla, siis maantiellä. Onko olemassa mitään sellaista kuljetusvälinettä, joka olisi lain kirjaimen mukaan hallittavissa pikku e kortilla, siis mikä auto ja minkälainen traileri tuohon veneeseen vai onko tämä mahdoton ajatus.
Donna 28
Valitettavasti näistä autoista ei ole niin tuntumaa, että missä tuo sallittu massa on riittävä, mutta kuulemma täysikokoisissa maastureissa näitä ainakin on (mm. Defender).
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Trailerin mitoittaminen
Melkein kaikilla normaaliliikenteessä olevilla nelivetomaastureilla ja pakettiautoilla saa vetää sen 3500, Eli sellasen perään vaan iso traileri, niin kulkee ihan laillisesti.
Meikäläisen autolla saa vetää 1500 ja esim nikolai painoi aika tarkkaan tonnin ja traileri 410, niin sekin oli ihan laillinen kuljetus, ja vielä ilman pikku e:tä
Meikäläisen autolla saa vetää 1500 ja esim nikolai painoi aika tarkkaan tonnin ja traileri 410, niin sekin oli ihan laillinen kuljetus, ja vielä ilman pikku e:tä
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Re: Trailerin mitoittaminen
Niin, minulla on pikku e:n lisäksi c-kortti, siis saan ajaa kuorma-autolla, mutta sehän toi c ei taas anna vetää oikeastaan minkäänlaista kärriä perässä, muuta kuin tyhjänä, lieneekö vielä voimassa se, että täysperävaunuakin saa ajaa tyhjänä, niin kuin silloin kauan sitten sanottiin. Nyt tietysti voisi suorittaa sen keskiraskaan kuorma-auton perävaunukortin, mutta
autokouluilla täällä päin ei tunnu olevan oikein tietoa siitä ja haluja yleensäkään ajattaa tällaista korttia.
Donna 28
autokouluilla täällä päin ei tunnu olevan oikein tietoa siitä ja haluja yleensäkään ajattaa tällaista korttia.
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua
- Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24.07.2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Trailerin mitoittaminen
Ajokorttivaatimuksissa tosin painot katsotaan rekisteröintitodistuksen massoista. Sen suhteen on sama onko kärri tyhjä vai täysi. Trailerin kokonaismassa taisi olla 2000 kg. Sitä ei millään autolla voi vetää pelkällä B-kortilla. Kun auton omamassan tulee B-kortilla olla enemmän kuin perävaunun suurin sallittu kokonaismassa ja yhdistelmän rekisteriin merkitty suurin sallittu kokonaismassa max 3500 kg (jos kärryn sallittu kokonaismassa yli 750 kg).Jape kirjoitti:Melkein kaikilla normaaliliikenteessä olevilla nelivetomaastureilla ja pakettiautoilla saa vetää sen 3500, Eli sellasen perään vaan iso traileri, niin kulkee ihan laillisesti.
Meikäläisen autolla saa vetää 1500 ja esim nikolai painoi aika tarkkaan tonnin ja traileri 410, niin sekin oli ihan laillinen kuljetus, ja vielä ilman pikku e:tä
Vetoauton sallitulla kytkentämassallakaan ei valitettavasti ole merkitystä ajokortttivaatimustulkinnassa. Kärrin massa katsotaan silti kärrin rekisteröintitodistuksessa, vaikka sitä massaa ei autolla saisi vetää.
Auton vaatimusten kohdalla merkitystä taasen on perävaunun todellisella lastatulla massalla.
- Simon
- Viestit: 958
- Liittynyt: 23.03.2007 0:27
- Paikkakunta: Kaskinen
Re: Trailerin mitoittaminen
Kärrien painoista, tai muista määräyksistä, ole harmainta aavistusta, mutta mun kortissa on merkinnät A BE CE, joten tuolla kortilla kait voisi vedellä mitä vain, toki tälläikää laittaisin sen ison kolmion yhdistelmän perään aivan suosiosta
On toki hyvä täällä keskustella asiasta, sillä nämä eivät ole kovin yksiselitteisiä, niinkuin on keskustelussa tullut ilmi. Tietoa on tullut paljon, kiitos uudeltakin kirjautujalta.
On toki hyvä täällä keskustella asiasta, sillä nämä eivät ole kovin yksiselitteisiä, niinkuin on keskustelussa tullut ilmi. Tietoa on tullut paljon, kiitos uudeltakin kirjautujalta.
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Re: Trailerin mitoittaminen
Tuli tänään työnnettyä kärri veneen alle ja vedettyä vene pihalle.
Mitoitus tuntuu olevan kohdallaan; vaikka joku kertoikin tässä topikissa kärrin olevan tolkuttomasti ylimitoitettu, niin noin puolentoista sentin taipuma rungossa kertonee sen, ettei se kuitenkaan niin kauhea ole?
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=99325999" onclick="window.open(this.href);return false;
Vahvistettavaksi joutuu uusi IKH:n reikäpuomi, joka reilun metrin jatkoaisan päässä vääntyi n. kolme senttiä luokalle!(Foortiin piti laittaa jääketjut keulalle painoks, että kesti keula maassa. Vetokoukussa tuntuu jämerältä! Sen verran aisapainoa, että koukusta ei Foortin papu riitä nostaa reikäpuomilla.
Itse tapahtuma kävi kun kaupungin miehiltä! Aamulla laitoin ensin deadwoodin alle köliraidan ja kahdeltatiosta söin eväät veneen ollessa jo kärrin päällä valmiina ulosvientiä varten.
Oven korkeus oli melko tarkka, peräsimen pään väliin jäi n.5cm(vene reilusti nokillaan, joten perä viippaa ylös) (tosin senhän olisi voinut ottaa pois)
Kamera unohtui, ei kuvia!
Kaiteitten tekoon!!
Matti
Mitoitus tuntuu olevan kohdallaan; vaikka joku kertoikin tässä topikissa kärrin olevan tolkuttomasti ylimitoitettu, niin noin puolentoista sentin taipuma rungossa kertonee sen, ettei se kuitenkaan niin kauhea ole?
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=99325999" onclick="window.open(this.href);return false;
Vahvistettavaksi joutuu uusi IKH:n reikäpuomi, joka reilun metrin jatkoaisan päässä vääntyi n. kolme senttiä luokalle!(Foortiin piti laittaa jääketjut keulalle painoks, että kesti keula maassa. Vetokoukussa tuntuu jämerältä! Sen verran aisapainoa, että koukusta ei Foortin papu riitä nostaa reikäpuomilla.
Itse tapahtuma kävi kun kaupungin miehiltä! Aamulla laitoin ensin deadwoodin alle köliraidan ja kahdeltatiosta söin eväät veneen ollessa jo kärrin päällä valmiina ulosvientiä varten.
Oven korkeus oli melko tarkka, peräsimen pään väliin jäi n.5cm(vene reilusti nokillaan, joten perä viippaa ylös) (tosin senhän olisi voinut ottaa pois)
Kamera unohtui, ei kuvia!
Kaiteitten tekoon!!
Matti
- simo
- Viestit: 561
- Liittynyt: 16.08.2005 16:41
- Paikkakunta: Turku
Re: Trailerin mitoittaminen
Muutama kuva Petran trailerista. Akselit LT-volkkarista (kuorma-auto)
https://picasaweb.google.com/simopuuven ... /Traileri#
Hyvin on toiminu. Seuraava muutos on sovittaa sama traileri saaristoristeilijän (22m2;Sirkka) kuljetukseen.
Toi teliakseliratkaisu rauhoittaa kummasti mieltä maantiellä. Eikä kaikki kuopatkaan tunnu niin pahalta.
https://picasaweb.google.com/simopuuven ... /Traileri#
Hyvin on toiminu. Seuraava muutos on sovittaa sama traileri saaristoristeilijän (22m2;Sirkka) kuljetukseen.
Toi teliakseliratkaisu rauhoittaa kummasti mieltä maantiellä. Eikä kaikki kuopatkaan tunnu niin pahalta.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal
puuveneenomistaja
Åborginal