Sivu 1/1

Köliraudasta ja vannasputkesta.

Lähetetty: 01 Elo 2010 23:55
Kirjoittaja fastboat
Pieni ongelma kalaraudan kanssa, haulla koitin mutten löytänyt mitään omaan tapaukseeni sopivaa.

Kuidutin puuveneen ympäri joka oli k.o veneelle ainoa ratkaisu ja kyse ei ollut lahosta mutta kuitenkin olisin kysynyt että mikä olisi paras kiinnitys kalaraudalle n. 6m keskimoottori fiskariin jotta se ei rupeisi ajanmyötä kölipuuhun uittamaan vettä ja lahoa heti ?

Helpoin tietenkin olisi vain raakasti ruuveilla köliin kun köliraudassakin on valmiina reiät mutta mitäs sitten tiivistykseksi, jotkut ovat kuulemman vain laittaneet hartsia tai sikaa mutta kuinka kauan tuollainen kestää ja jos tällä tavalla tekee niin mikä on se ns. ainoa ja oikea tapa, mitää läpi reikiä en mielelläni tekisi veneeseen mitä jossain on nähnyt ratkaisuna ?

Kölirauta on kohtuu leveää ja kölinpinta ei ole mitään mailman tasaisinta niin raudan liimaaminen esim. pelkällä sikalla ole kauhean helppoa kun ei sitä saa painettua niin pitkältä matkalta tasaisesti jotta liimaus onnistuu.

Itselle tuli yksi kuidutettu puuvene moottorin mukana kaupanpäälle ja se oli juurikin kölipuusta lahonnut kun ajettu varmaankin kiville ja ruuvi rikkonut kuidun kölistä siksi tästä asiasta hieman huolestunut kun olen uusi tämän tyyppisten veneiden kanssa.

Sitten toinen mitä olen miettinyt kun laitan k.o veneeseen vanhan "rautalangan" tilalle wikströmin potkuri-akselin/vannasputken kun kone vaihtui myös ilmajäähystä vesikoneeseen että miten läpiviennin tiivistys puuhun kannattaa tehdä ja vedänkö kuidun sen viimisen osan päälle joka tulee ulkopuolelle josta sitten potkuri akseli tulee pihalle ja miten sen kiinnitys (läpipulteilla vai puuhun itseporautuvilla) ja kannattaako potkuri-akseli laittaa ensin ja sitten kohdistaa kone siihen vai toisinpäin ?

Kiitoksia jo etukäteen avusta jos vanhat konkarit viitsivät auttaa keltanokkaa mäessä :)

Re: Köliraudasta ja vannasputkesta.

Lähetetty: 02 Elo 2010 13:07
Kirjoittaja cc_
Jos se köli on ulkopuolelta kuidutettu, se kastuu ajan myötä joka tapauksessa. En uskalla uskoa, että saisit
pidettyä veneen sisältä niin kuivana, ettei köliin pääsisi vähän vettä. Ja kuidutettu ei ehdi talven aikana
kuivua pelkän yläpinnan ollessa auki(ja kölin päällä vielä emäpuu).

Mutta kysymykseen, joku sika-tyyppinen ratkaisu ruuveineen toimii varmaan pisimpään. Kovat hartsit ei saata
kestää kuin hetken tiiviinä.

Re: Köliraudasta ja vannasputkesta.

Lähetetty: 02 Elo 2010 18:04
Kirjoittaja fastboat
Joops näinhän se vähän pakkaa olemaan mutta parempi vähemmän kuin enemmän märkä, vene on kuidutettu myös kannen ja reunojen osalta ja päällä tulee olemaan aina pressu mutta kyllähän sitä vettä sinne aina vähän pääsee, isommassa kelissä jne. mutta tarkotus olis myös kyllästää jollain sinne sopivalla tötinällä vene sisäpuoleltä kunnolla ja moottorin alle aattelin väsätä erillisen "kaivon/pilssin" kuidusta tai alumiinistä jotta siitä ei pääse öljyä/bensaa taikka vettä yleiseen pilssiin.
Nyt vene seissyt pitkän tovin väärinpuolin suojattuna katoksen alla ja on niin kuiva kun vain voi olla.

Tämä on lähtökohta ja tästä tarttis tehä nyt niin hyvä kun vaan järkevästi voi ja ajetaan sitten sen mitä se kestää ennekuin lopullisesti mätänee.

Yhdestä suvussa kulkeneesta n. 5,5m pitkästä todella vanhasta kalastajamallisesta "verkko soutupaatista" on kokemusta, se varmaan alkujaan jostain 30-40 luvun taitteesta, sitten joskus 60/70 luvulla kuidutettu todella rankasti ja ollut lähes tulkoon ympärivuotisessa käytössä tähän asti mistä viimiset 10 vuotta ollut koko ajan taivasalla sateen ja sään armoilla paitsi tietty talveksi pihalle ympärikäännettynä, vielä se ajaa asiaansa ja tuntuu kohtuu jämäkältä merellä pienessä kelissäkin vaikka vähän rupeaa laho jo olemaan jos tämä nykynen projekti kestäisi edes 1/3 osa tosta mitä tuo niin olisin tyytyväinen.

Ja kun en itse ole näitä ikinä tehnyt/kunnostanut kaipaisin hiukan opastusta että ideoita vain kiitos kehiin :)

Re: Köliraudasta ja vannasputkesta.

Lähetetty: 02 Elo 2010 22:55
Kirjoittaja Simon
No nythän on näin, laitat vain sitä sikaa raudan ja kölin väliin ja hyvillä ruuveilla kiinni, tällä tavalla on Suomenmaassa ja vähän muuallakin toimittu, sitten lasikuiduttamisinnon jälkeen.
Tuo pelkäämäsi vuoto kölin ruuveista on äärettömän marginaalinen, sillä olethan jo periaatteessa tuhonnut veneesi tuolla kuidutuksella, mutta mitä pelastettavissa on, niin hyvällä sisäpuolen kyllästämisellä saat veneellesi useitakin elinvuosia.
Mitä tulee kyllästys-aineisiin, löytyypi hakusanalla, mitä runsain tarjonta mistä valita, itse olisin tervan ja muutenkin perinteisten kannalla, mutta.. mutta :)

Re: Köliraudasta ja vannasputkesta.

Lähetetty: 03 Elo 2010 23:54
Kirjoittaja fastboat
Heh, tiedän kyllä mutta veneellä on oma tarinansa ja olisi sellaisessa kunnossaan vaatinut liikaa tekemistä mihin ei aikani, taitoni ja rahani olisi riittänyt puhumattakaan jokavuotisesta puuveneen savotasta ja veneen arvo sen verran pieni niin kun noi lasikuitutarvikkeet sattu löytymään sopivasti, päätin vetää kuidun veneen yli.

Vene kun tuli minulle se oli jo kuidutettu vesirajaan asti ja kannnen osalta, poistin alkuperäisen lasikuidun tarkoituksena entisöidä mutta järkeilyjen jälkeen löimme uudet kuidut siihen :P

Joskus kun aika ja rahat riittää, hommaan kyllä vielä täysin aidon puupintaisen puksuttajan.

Eli lyön vaan raakasti haponkestävillä järeillä ruuvveilla suoraan kuidunläpi sikaliiman saattelemana.
Ja tuo terva sopisi kyllä minunkin makuun sisä kyllästeeksi jo pelkän hajunpuolesta jos se vain sopii kun ulkopinta kuidutettu ?
Perinteisestä vanhasta paatista kun on kyse (Vaikka kuidulla pilattu :-) ) konepuoleksikin tulee wikström jo ihan paatin iän puolesta.