Köliraudasta ja vannasputkesta.
Lähetetty: 01 Elo 2010 23:55
Pieni ongelma kalaraudan kanssa, haulla koitin mutten löytänyt mitään omaan tapaukseeni sopivaa.
Kuidutin puuveneen ympäri joka oli k.o veneelle ainoa ratkaisu ja kyse ei ollut lahosta mutta kuitenkin olisin kysynyt että mikä olisi paras kiinnitys kalaraudalle n. 6m keskimoottori fiskariin jotta se ei rupeisi ajanmyötä kölipuuhun uittamaan vettä ja lahoa heti ?
Helpoin tietenkin olisi vain raakasti ruuveilla köliin kun köliraudassakin on valmiina reiät mutta mitäs sitten tiivistykseksi, jotkut ovat kuulemman vain laittaneet hartsia tai sikaa mutta kuinka kauan tuollainen kestää ja jos tällä tavalla tekee niin mikä on se ns. ainoa ja oikea tapa, mitää läpi reikiä en mielelläni tekisi veneeseen mitä jossain on nähnyt ratkaisuna ?
Kölirauta on kohtuu leveää ja kölinpinta ei ole mitään mailman tasaisinta niin raudan liimaaminen esim. pelkällä sikalla ole kauhean helppoa kun ei sitä saa painettua niin pitkältä matkalta tasaisesti jotta liimaus onnistuu.
Itselle tuli yksi kuidutettu puuvene moottorin mukana kaupanpäälle ja se oli juurikin kölipuusta lahonnut kun ajettu varmaankin kiville ja ruuvi rikkonut kuidun kölistä siksi tästä asiasta hieman huolestunut kun olen uusi tämän tyyppisten veneiden kanssa.
Sitten toinen mitä olen miettinyt kun laitan k.o veneeseen vanhan "rautalangan" tilalle wikströmin potkuri-akselin/vannasputken kun kone vaihtui myös ilmajäähystä vesikoneeseen että miten läpiviennin tiivistys puuhun kannattaa tehdä ja vedänkö kuidun sen viimisen osan päälle joka tulee ulkopuolelle josta sitten potkuri akseli tulee pihalle ja miten sen kiinnitys (läpipulteilla vai puuhun itseporautuvilla) ja kannattaako potkuri-akseli laittaa ensin ja sitten kohdistaa kone siihen vai toisinpäin ?
Kiitoksia jo etukäteen avusta jos vanhat konkarit viitsivät auttaa keltanokkaa mäessä
Kuidutin puuveneen ympäri joka oli k.o veneelle ainoa ratkaisu ja kyse ei ollut lahosta mutta kuitenkin olisin kysynyt että mikä olisi paras kiinnitys kalaraudalle n. 6m keskimoottori fiskariin jotta se ei rupeisi ajanmyötä kölipuuhun uittamaan vettä ja lahoa heti ?
Helpoin tietenkin olisi vain raakasti ruuveilla köliin kun köliraudassakin on valmiina reiät mutta mitäs sitten tiivistykseksi, jotkut ovat kuulemman vain laittaneet hartsia tai sikaa mutta kuinka kauan tuollainen kestää ja jos tällä tavalla tekee niin mikä on se ns. ainoa ja oikea tapa, mitää läpi reikiä en mielelläni tekisi veneeseen mitä jossain on nähnyt ratkaisuna ?
Kölirauta on kohtuu leveää ja kölinpinta ei ole mitään mailman tasaisinta niin raudan liimaaminen esim. pelkällä sikalla ole kauhean helppoa kun ei sitä saa painettua niin pitkältä matkalta tasaisesti jotta liimaus onnistuu.
Itselle tuli yksi kuidutettu puuvene moottorin mukana kaupanpäälle ja se oli juurikin kölipuusta lahonnut kun ajettu varmaankin kiville ja ruuvi rikkonut kuidun kölistä siksi tästä asiasta hieman huolestunut kun olen uusi tämän tyyppisten veneiden kanssa.
Sitten toinen mitä olen miettinyt kun laitan k.o veneeseen vanhan "rautalangan" tilalle wikströmin potkuri-akselin/vannasputken kun kone vaihtui myös ilmajäähystä vesikoneeseen että miten läpiviennin tiivistys puuhun kannattaa tehdä ja vedänkö kuidun sen viimisen osan päälle joka tulee ulkopuolelle josta sitten potkuri akseli tulee pihalle ja miten sen kiinnitys (läpipulteilla vai puuhun itseporautuvilla) ja kannattaako potkuri-akseli laittaa ensin ja sitten kohdistaa kone siihen vai toisinpäin ?
Kiitoksia jo etukäteen avusta jos vanhat konkarit viitsivät auttaa keltanokkaa mäessä
