Venerakennus tarvikkeita?
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04.06.2003 9:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Venerakennus tarvikkeita?
Mistä voi esim ostaa kylmälaminointiin tarvittavaa puu/mahonki viilua?
Mitä vaneria kannattaa käyttää vanerivenettä rakentaessa?
Mistä saa ostaa liimoja(ym. muuta tarvikkeita) ja mitä kannattaa käyttää edellä mainittuja tekniikkoja yhdistelemällä esim tämän tyylisen veneen rakentamiseen?
http://www.acbs.org/Public/Rudder/Rudde ... netbig.JPG
Mitä vaneria kannattaa käyttää vanerivenettä rakentaessa?
Mistä saa ostaa liimoja(ym. muuta tarvikkeita) ja mitä kannattaa käyttää edellä mainittuja tekniikkoja yhdistelemällä esim tämän tyylisen veneen rakentamiseen?
http://www.acbs.org/Public/Rudder/Rudde ... netbig.JPG
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Päheen näköinen laite :) Katsopa lisää samanlaisia vaikkapa osoitteesta http://www.svensons.com/boats/ ja muista Puuvene.netin piirustusosiosta löytyvistä "vanhojen kuvien arkistosta" http://www.puuvene.net/rakentaminen.html#Piirustukset
Rakentamisen materiaalivaihtoehtoja on paljon. Tekniikan Maailman vaneriveneitä - jotka olivat hyvin samalla rakenteella suunniteltuja kuin nämä - rakennettiin mäntykaarista ja koivuvanerista. Koivun lahonkesto on huono, mutta nykyisillä epoksikäsittelyillä siitäkin saa käyvän veneen.
Yleisin veneenrakennusvaneri on mahonkia. Sitäkin saa eri laatuja, runkoon suositellaan englantilaisen BS 1088-standardin täyttävää vaneria, jota saa mm. Puukeskuksista ja Seppälän Venetarvikkeesta.
Paras yleiskauppa tällaiseen prjektiin on Seppälä. Länsirannikolla on myös Classic Marine Service, joka myy puutavaraa, ei tosin ihan yhtä laajalla valikoimalla. Molemmat voivat myös tehdä valmiita osia piirustusten mukaan, yhteystiedot Puuvene.netin yrityshakemistosta http://www.puuvene.net/kaupalliset.html
Kaariksi tällaisiin yksinkertaisiin vaneriveneisiin on meillä useimmin käytetty ihan vain hyvälaatuista mäntyä. Se on passelin suoraa tavaraa, kun vaneriveneessä ei juuri kaarevia muotoja kaariin tarvitse.
Pekka
Rakentamisen materiaalivaihtoehtoja on paljon. Tekniikan Maailman vaneriveneitä - jotka olivat hyvin samalla rakenteella suunniteltuja kuin nämä - rakennettiin mäntykaarista ja koivuvanerista. Koivun lahonkesto on huono, mutta nykyisillä epoksikäsittelyillä siitäkin saa käyvän veneen.
Yleisin veneenrakennusvaneri on mahonkia. Sitäkin saa eri laatuja, runkoon suositellaan englantilaisen BS 1088-standardin täyttävää vaneria, jota saa mm. Puukeskuksista ja Seppälän Venetarvikkeesta.
Paras yleiskauppa tällaiseen prjektiin on Seppälä. Länsirannikolla on myös Classic Marine Service, joka myy puutavaraa, ei tosin ihan yhtä laajalla valikoimalla. Molemmat voivat myös tehdä valmiita osia piirustusten mukaan, yhteystiedot Puuvene.netin yrityshakemistosta http://www.puuvene.net/kaupalliset.html
Kaariksi tällaisiin yksinkertaisiin vaneriveneisiin on meillä useimmin käytetty ihan vain hyvälaatuista mäntyä. Se on passelin suoraa tavaraa, kun vaneriveneessä ei juuri kaarevia muotoja kaariin tarvitse.
Pekka
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04.06.2003 9:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Piirrustukset.
OK.
Mulla on jo useita J.L. Hacker:in piirrustuksia (14' ja 21' välillä, 20 -30 luvulta) plus joitain muitakin hieman tuoreempia Runabout tyyppisiä veneen piirrustuksia (n. 40 -luvulta) .
Omaan projektiin joudun käyttämään kylmälaminointia kun siinä on sisäänpäin kaarevia kohtia.
Mulla on jo useita J.L. Hacker:in piirrustuksia (14' ja 21' välillä, 20 -30 luvulta) plus joitain muitakin hieman tuoreempia Runabout tyyppisiä veneen piirrustuksia (n. 40 -luvulta) .
Omaan projektiin joudun käyttämään kylmälaminointia kun siinä on sisäänpäin kaarevia kohtia.
- terhohalme
- Viestit: 212
- Liittynyt: 15.04.2003 20:59
- Paikkakunta: Kotka
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: 02.06.2003 23:00
Nykypäivänä piirrettyjen runabout-veneiden piirustuksia myydään WoodenBoat-lehden piirustuspalvelussa.
http://www.woodenboat.com/store
http://www.woodenboatstore.com/store/pr ... sp?dept=54
Kotimainen vaneriversio "Kanjan" löytyy K. Osaran klassikkoteoksesta Vaneriveneitä rakentamaan (1955), joka löytynee vielä kaukohaulla jostain kirjastosta tai sitten divareista.
Kylmälaminointi on minun mielestäni menneisyyden metodi yksi kappalein tehtävien veneiden rakentamisessa: vaatii hyvän ja työlään muotin ja vie pirusti aikaa + rahaa. Rimaepoksimenetelmä (strip-planked) sopii harrastajalle paljon paremmin, siinä syntyy koko veneen runko melkein samalla vaivalla kuin kunnon muotti kylmälaminointiin.
Miltäs kuulostaisi ajatus yhdistelmätekniikoista: esim mäntyinen rimarunko jonka päälle pari kerrosta kylmälaminoitua ohutta mahonkiviilua + ohut lasikangas epoksilla? Tai suorissa pinnoissa vaneria, koverissa rimoitus ja koko roskan päälle ohut mahonkiviilu+ lasikangas?
http://www.woodenboat.com/store
http://www.woodenboatstore.com/store/pr ... sp?dept=54
Kotimainen vaneriversio "Kanjan" löytyy K. Osaran klassikkoteoksesta Vaneriveneitä rakentamaan (1955), joka löytynee vielä kaukohaulla jostain kirjastosta tai sitten divareista.
Kylmälaminointi on minun mielestäni menneisyyden metodi yksi kappalein tehtävien veneiden rakentamisessa: vaatii hyvän ja työlään muotin ja vie pirusti aikaa + rahaa. Rimaepoksimenetelmä (strip-planked) sopii harrastajalle paljon paremmin, siinä syntyy koko veneen runko melkein samalla vaivalla kuin kunnon muotti kylmälaminointiin.
Miltäs kuulostaisi ajatus yhdistelmätekniikoista: esim mäntyinen rimarunko jonka päälle pari kerrosta kylmälaminoitua ohutta mahonkiviilua + ohut lasikangas epoksilla? Tai suorissa pinnoissa vaneria, koverissa rimoitus ja koko roskan päälle ohut mahonkiviilu+ lasikangas?
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 25.07.2003 13:26
- Paikkakunta: Savonlinna
Kanjan on muuten hyvä, mutta on aika pieni 4,9x1,7m. Olen piirämässä itselleni vähän suurempaa, 6,5x2.15m, mutta muuten Kanjanin mallilla. Hyvät rakennus menetelmät on vielä hakusessa.
Van Dammin sivuilla on projektikuvia joissa alle laitetaan vaneri ja päälle mahonkilauta, mutta kuvissa oli muovia välissä. Kuulukohan asiaan?
Miten olis kaari materiaalina kertopuu, vähän niinkun vaneri mutta viilut on kaikki samaan suuntaan? Kestääkö liimaukset vettä ja onko riittävän lujaa?. Sitä olis helppo muotoilla ja saatavuukin oon aika hyvä.
Van Dammin sivuilla on projektikuvia joissa alle laitetaan vaneri ja päälle mahonkilauta, mutta kuvissa oli muovia välissä. Kuulukohan asiaan?
Miten olis kaari materiaalina kertopuu, vähän niinkun vaneri mutta viilut on kaikki samaan suuntaan? Kestääkö liimaukset vettä ja onko riittävän lujaa?. Sitä olis helppo muotoilla ja saatavuukin oon aika hyvä.
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 16.05.2003 17:04
- Paikkakunta: Oulu
Kuggomissa on tehty saman tyyppinen vene(Kuggom Craft TESORINA). Se oli viime kesänä Kotkan puuvene näyttelyssä. Kannattais kysellä Kuggomistakin neuvoja, mikäli aloitat projektin. Esittely Puuvene lehdessä 1/2003. Onkohan siitä Kanjanista tarkempia piirustuksia missään. Kirjassa olevasta piirustuksesta puuttuu mittataulukko ja tarkemmat rakennusohjeet.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 25.07.2003 13:26
- Paikkakunta: Savonlinna
Minulla on se Osaran kirja ja otin Kanjanista kopiokoneelle suurrennoksen ja piirsin sittä Autocadi kuvan. Tarkkoja mittoja siitä todellakaan saanut, mutta pientä sävellystä, niin eiköhän se onnistu. Tesorinasta oli myös juttu joskus Kipparissa. Siinä olis hyvä malli, vähän vois pyöristää muotoja, jotain Rivan tyylistä.
- terhohalme
- Viestit: 212
- Liittynyt: 15.04.2003 20:59
- Paikkakunta: Kotka
Mitähän paskaa tuli kirjoitettua, pitää tietysti olla:terhohalme kirjoitti:Tiedoksi: Jos tavoitteenasi ei ole rakentaa täydellistä replikaa, älä tee veneen pohjaan sisäänpäin kaarevia kohtia. Korvaa ne muodot vanerin luonnollisen taipuman mukaiseksi. Kuperat pohjamuodot tekevät veneestä erittäin epämiellyttävän ja kovan aallokossa liukunopeuksilla.
KOVERAT pohjamuodot tekevät veneestä erittäin epämiellyttävän ja kovan aallokossa liukunopeuksilla
sorry,
Terho
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04.06.2003 9:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Tarkoitus on rakentaa just niin että ensin rakennan rungon, ja siihen vaneria suoriin pintoihin ja kylmälaminointia kaareviin pintoihin kuten esim. www.glen-l.com :issa neuvotaan:spr kirjoitti: Kylmälaminointi on minun mielestäni menneisyyden metodi yksi kappalein tehtävien veneiden rakentamisessa: vaatii hyvän ja työlään muotin ja vie pirusti aikaa + rahaa. Rimaepoksimenetelmä (strip-planked) sopii harrastajalle paljon paremmin, siinä syntyy koko veneen runko melkein samalla vaivalla kuin kunnon muotti kylmälaminointiin.
Miltäs kuulostaisi ajatus yhdistelmätekniikoista: esim mäntyinen rimarunko jonka päälle pari kerrosta kylmälaminoitua ohutta mahonkiviilua + ohut lasikangas epoksilla? Tai suorissa pinnoissa vaneria, koverissa rimoitus ja koko roskan päälle ohut mahonkiviilu+ lasikangas?
http://www.glen-l.com/methods/mthdpw33.html
Mallia kun ei edes saisi irti muotista muotojensa takia... ;^)
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 25.07.2003 13:26
- Paikkakunta: Savonlinna
Laskin 6,5x1,7m mahonkiselle tuulilasi veneelle karkean kustannusarvion ilman moottoria ja vetolaitteita n. 10000€, hinnat oli suoraan luetteloista ja enkä etsinyt sen enempää vaihtoehtoja. Arvio sisältää: puutavaran(n.5000€), liimat,epoksit,lakat ,maalit,ruuvi yms.,helat , kaikki sähkötarvikkeet, ohjauslaitteet, penkit 2kpl,rosteria säiliöhin yms.,.. jäiköhän mitään pois? Mottorin ja vetolaitteen hinnaksi laskin 5000€(käytetty kohtuu kuntoinen).
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17.04.2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Moi.
Aikasemmin tässä keskustelussa on viitattu Tekniikan maailman piirustuksiin.
Mulla on se TM17 paatti joka on ilmeisesti tekniikan maailman piirustusten mukaan tehty.
Olisko jollakulla noita piirustuksia Tekniikan maailman tekemästä purjeveneestä ja mahdollisuus ottaa niistä kuva jotta voisin verifioida onko paattini tuo ?
Tai vielä parempi. Olisko jollakulla nuo piirustukset ja olisi halukas luopumaan niistä ?
Aleksi
Aikasemmin tässä keskustelussa on viitattu Tekniikan maailman piirustuksiin.
Mulla on se TM17 paatti joka on ilmeisesti tekniikan maailman piirustusten mukaan tehty.
Olisko jollakulla noita piirustuksia Tekniikan maailman tekemästä purjeveneestä ja mahdollisuus ottaa niistä kuva jotta voisin verifioida onko paattini tuo ?
Tai vielä parempi. Olisko jollakulla nuo piirustukset ja olisi halukas luopumaan niistä ?
Aleksi
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04.06.2003 9:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Jep, tuon verran olen minäkin arvioinut projektin hinnaksi. Halvaksi tulee jos ajattelis että ostais käytetty vastaava....mocci kirjoitti:Laskin 6,5x1,7m mahonkiselle tuulilasi veneelle karkean kustannusarvion ilman moottoria ja vetolaitteita n. 10000?, hinnat oli suoraan luetteloista ja enkä etsinyt sen enempää vaihtoehtoja. Arvio sisältää: puutavaran(n.5000?), liimat,epoksit,lakat ,maalit,ruuvi yms.,helat , kaikki sähkötarvikkeet, ohjauslaitteet, penkit 2kpl,rosteria säiliöhin yms.,.. jäiköhän mitään pois? Mottorin ja vetolaitteen hinnaksi laskin 5000?(käytetty kohtuu kuntoinen).