Venerakennus tarvikkeita?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Restless 14'
Viestit: 47
Liittynyt: 04.06.2003 9:08
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Venerakennus tarvikkeita?

Viesti Kirjoittaja Restless 14' » 25.06.2003 12:34

Mistä voi esim ostaa kylmälaminointiin tarvittavaa puu/mahonki viilua?

Mitä vaneria kannattaa käyttää vanerivenettä rakentaessa?

Mistä saa ostaa liimoja(ym. muuta tarvikkeita) ja mitä kannattaa käyttää edellä mainittuja tekniikkoja yhdistelemällä esim tämän tyylisen veneen rakentamiseen?
http://www.acbs.org/Public/Rudder/Rudde ... netbig.JPG

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 26.06.2003 8:50

Päheen näköinen laite :) Katsopa lisää samanlaisia vaikkapa osoitteesta http://www.svensons.com/boats/ ja muista Puuvene.netin piirustusosiosta löytyvistä "vanhojen kuvien arkistosta" http://www.puuvene.net/rakentaminen.html#Piirustukset

Rakentamisen materiaalivaihtoehtoja on paljon. Tekniikan Maailman vaneriveneitä - jotka olivat hyvin samalla rakenteella suunniteltuja kuin nämä - rakennettiin mäntykaarista ja koivuvanerista. Koivun lahonkesto on huono, mutta nykyisillä epoksikäsittelyillä siitäkin saa käyvän veneen.

Yleisin veneenrakennusvaneri on mahonkia. Sitäkin saa eri laatuja, runkoon suositellaan englantilaisen BS 1088-standardin täyttävää vaneria, jota saa mm. Puukeskuksista ja Seppälän Venetarvikkeesta.

Paras yleiskauppa tällaiseen prjektiin on Seppälä. Länsirannikolla on myös Classic Marine Service, joka myy puutavaraa, ei tosin ihan yhtä laajalla valikoimalla. Molemmat voivat myös tehdä valmiita osia piirustusten mukaan, yhteystiedot Puuvene.netin yrityshakemistosta http://www.puuvene.net/kaupalliset.html

Kaariksi tällaisiin yksinkertaisiin vaneriveneisiin on meillä useimmin käytetty ihan vain hyvälaatuista mäntyä. Se on passelin suoraa tavaraa, kun vaneriveneessä ei juuri kaarevia muotoja kaariin tarvitse.

Pekka

Restless 14'
Viestit: 47
Liittynyt: 04.06.2003 9:08
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Piirrustukset.

Viesti Kirjoittaja Restless 14' » 26.06.2003 9:01

OK.

Mulla on jo useita J.L. Hacker:in piirrustuksia (14' ja 21' välillä, 20 -30 luvulta) plus joitain muitakin hieman tuoreempia Runabout tyyppisiä veneen piirrustuksia (n. 40 -luvulta) .

Omaan projektiin joudun käyttämään kylmälaminointia kun siinä on sisäänpäin kaarevia kohtia.

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15.04.2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 01.07.2003 20:29

Tiedoksi: Jos tavoitteenasi ei ole rakentaa täydellistä replikaa, älä tee veneen pohjaan sisäänpäin kaarevia kohtia. Korvaa ne muodot vanerin luonnollisen taipuman mukaiseksi. Kuperat pohjamuodot tekevät veneestä erittäin epämiellyttävän ja kovan aallokossa liukunopeuksilla.

spr
Viestit: 20
Liittynyt: 02.06.2003 23:00

Viesti Kirjoittaja spr » 05.07.2003 12:27

Nykypäivänä piirrettyjen runabout-veneiden piirustuksia myydään WoodenBoat-lehden piirustuspalvelussa.

http://www.woodenboat.com/store
http://www.woodenboatstore.com/store/pr ... sp?dept=54

Kotimainen vaneriversio "Kanjan" löytyy K. Osaran klassikkoteoksesta Vaneriveneitä rakentamaan (1955), joka löytynee vielä kaukohaulla jostain kirjastosta tai sitten divareista.

Kylmälaminointi on minun mielestäni menneisyyden metodi yksi kappalein tehtävien veneiden rakentamisessa: vaatii hyvän ja työlään muotin ja vie pirusti aikaa + rahaa. Rimaepoksimenetelmä (strip-planked) sopii harrastajalle paljon paremmin, siinä syntyy koko veneen runko melkein samalla vaivalla kuin kunnon muotti kylmälaminointiin.

Miltäs kuulostaisi ajatus yhdistelmätekniikoista: esim mäntyinen rimarunko jonka päälle pari kerrosta kylmälaminoitua ohutta mahonkiviilua + ohut lasikangas epoksilla? Tai suorissa pinnoissa vaneria, koverissa rimoitus ja koko roskan päälle ohut mahonkiviilu+ lasikangas?

mocci
Viestit: 13
Liittynyt: 25.07.2003 13:26
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja mocci » 25.07.2003 13:48

Kanjan on muuten hyvä, mutta on aika pieni 4,9x1,7m. Olen piirämässä itselleni vähän suurempaa, 6,5x2.15m, mutta muuten Kanjanin mallilla. Hyvät rakennus menetelmät on vielä hakusessa.
Van Dammin sivuilla on projektikuvia joissa alle laitetaan vaneri ja päälle mahonkilauta, mutta kuvissa oli muovia välissä. Kuulukohan asiaan?
Miten olis kaari materiaalina kertopuu, vähän niinkun vaneri mutta viilut on kaikki samaan suuntaan? Kestääkö liimaukset vettä ja onko riittävän lujaa?. Sitä olis helppo muotoilla ja saatavuukin oon aika hyvä.

Heizel
Viestit: 29
Liittynyt: 16.05.2003 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Heizel » 25.07.2003 15:11

Kuggomissa on tehty saman tyyppinen vene(Kuggom Craft TESORINA). Se oli viime kesänä Kotkan puuvene näyttelyssä. Kannattais kysellä Kuggomistakin neuvoja, mikäli aloitat projektin. Esittely Puuvene lehdessä 1/2003. Onkohan siitä Kanjanista tarkempia piirustuksia missään. Kirjassa olevasta piirustuksesta puuttuu mittataulukko ja tarkemmat rakennusohjeet.

mocci
Viestit: 13
Liittynyt: 25.07.2003 13:26
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja mocci » 25.07.2003 15:46

Minulla on se Osaran kirja ja otin Kanjanista kopiokoneelle suurrennoksen ja piirsin sittä Autocadi kuvan. Tarkkoja mittoja siitä todellakaan saanut, mutta pientä sävellystä, niin eiköhän se onnistu. Tesorinasta oli myös juttu joskus Kipparissa. Siinä olis hyvä malli, vähän vois pyöristää muotoja, jotain Rivan tyylistä.

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15.04.2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 27.07.2003 21:05

terhohalme kirjoitti:Tiedoksi: Jos tavoitteenasi ei ole rakentaa täydellistä replikaa, älä tee veneen pohjaan sisäänpäin kaarevia kohtia. Korvaa ne muodot vanerin luonnollisen taipuman mukaiseksi. Kuperat pohjamuodot tekevät veneestä erittäin epämiellyttävän ja kovan aallokossa liukunopeuksilla.
Mitähän paskaa tuli kirjoitettua, pitää tietysti olla:

KOVERAT pohjamuodot tekevät veneestä erittäin epämiellyttävän ja kovan aallokossa liukunopeuksilla

sorry,

Terho

Heizel
Viestit: 29
Liittynyt: 16.05.2003 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Heizel » 28.07.2003 10:32

Onko kukaan tehnyt rakennusaineiden(mahonkiviilut, epoksit...) osalta kustannusarviota ko. veneille, veneen pituus n.18 jalkaa?

Restless 14'
Viestit: 47
Liittynyt: 04.06.2003 9:08
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Restless 14' » 28.07.2003 12:21

spr kirjoitti: Kylmälaminointi on minun mielestäni menneisyyden metodi yksi kappalein tehtävien veneiden rakentamisessa: vaatii hyvän ja työlään muotin ja vie pirusti aikaa + rahaa. Rimaepoksimenetelmä (strip-planked) sopii harrastajalle paljon paremmin, siinä syntyy koko veneen runko melkein samalla vaivalla kuin kunnon muotti kylmälaminointiin.

Miltäs kuulostaisi ajatus yhdistelmätekniikoista: esim mäntyinen rimarunko jonka päälle pari kerrosta kylmälaminoitua ohutta mahonkiviilua + ohut lasikangas epoksilla? Tai suorissa pinnoissa vaneria, koverissa rimoitus ja koko roskan päälle ohut mahonkiviilu+ lasikangas?
Tarkoitus on rakentaa just niin että ensin rakennan rungon, ja siihen vaneria suoriin pintoihin ja kylmälaminointia kaareviin pintoihin kuten esim. www.glen-l.com :issa neuvotaan:
http://www.glen-l.com/methods/mthdpw33.html

Mallia kun ei edes saisi irti muotista muotojensa takia... ;^)

mocci
Viestit: 13
Liittynyt: 25.07.2003 13:26
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja mocci » 30.07.2003 12:23

Laskin 6,5x1,7m mahonkiselle tuulilasi veneelle karkean kustannusarvion ilman moottoria ja vetolaitteita n. 10000€, hinnat oli suoraan luetteloista ja enkä etsinyt sen enempää vaihtoehtoja. Arvio sisältää: puutavaran(n.5000€), liimat,epoksit,lakat ,maalit,ruuvi yms.,helat , kaikki sähkötarvikkeet, ohjauslaitteet, penkit 2kpl,rosteria säiliöhin yms.,.. jäiköhän mitään pois? Mottorin ja vetolaitteen hinnaksi laskin 5000€(käytetty kohtuu kuntoinen).

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 30.07.2003 14:07

Moi.

Aikasemmin tässä keskustelussa on viitattu Tekniikan maailman piirustuksiin.
Mulla on se TM17 paatti joka on ilmeisesti tekniikan maailman piirustusten mukaan tehty.
Olisko jollakulla noita piirustuksia Tekniikan maailman tekemästä purjeveneestä ja mahdollisuus ottaa niistä kuva jotta voisin verifioida onko paattini tuo ?

Tai vielä parempi. Olisko jollakulla nuo piirustukset ja olisi halukas luopumaan niistä ?

Aleksi

Heizel
Viestit: 29
Liittynyt: 16.05.2003 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Heizel » 30.07.2003 19:42

Huomenna torstaina 31.7 MTV3:lla Huomenta Suomessa, tulee klo.8.50
Riva-veneiden aatelia ohjelma.

Restless 14'
Viestit: 47
Liittynyt: 04.06.2003 9:08
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Restless 14' » 31.07.2003 8:17

mocci kirjoitti:Laskin 6,5x1,7m mahonkiselle tuulilasi veneelle karkean kustannusarvion ilman moottoria ja vetolaitteita n. 10000?, hinnat oli suoraan luetteloista ja enkä etsinyt sen enempää vaihtoehtoja. Arvio sisältää: puutavaran(n.5000?), liimat,epoksit,lakat ,maalit,ruuvi yms.,helat , kaikki sähkötarvikkeet, ohjauslaitteet, penkit 2kpl,rosteria säiliöhin yms.,.. jäiköhän mitään pois? Mottorin ja vetolaitteen hinnaksi laskin 5000?(käytetty kohtuu kuntoinen).
Jep, tuon verran olen minäkin arvioinut projektin hinnaksi. Halvaksi tulee jos ajattelis että ostais käytetty vastaava....

Vastaa Viestiin