laitinenp kirjoitti:
Jos venettä aletaan kyllästämään tässä vaiheessa kesää, veneilemään pääsee vasta ensi keväänä.
Varmaan helpoimmalla pääsisit, jos joku vähän enemmän puuveneitä harrastanut
tuttu tai tutuntuttu kävisi vaikka konjakkipalkalla kassomassa veneen rungon
yleiskunnon. Jos laudat menee polkaisemalla läpi tai kaaria on paljon/jonkun
verran poikki, emäpuu/köli esmes vannasputken tuntumasta pehmeänä, niin
kannattaa sitten pohtia, onko vene kunnostamisen arvoinen. Lahovikaista
ei paljon kannata kyllästellä, kun ei se kyllästämällä parane.
Anna se konjakkipullo vasta tuomion jälkeen.
Itse varmaan tuuppaisin veneen veteen... vaikka silleen, että ekana
imuroit paatin ja varsinkin lautojen saumoista kaikki irtoroskat pois, sitten
heittelet vanhoja räsymattoja
veneen sisäpuolen peitoksi ja ämpärikaupalla vettä perään. Pari päivää huolehtii, että
matot ovat koko ajan likomärkiä ja sitten kunnollisen pilssipumpun kanssa paatti
vain veteen turpoamaan. Jos löytyy sopiva matalapaikka niin siihen vaikka pohjaan
makaamaan. Parin päivän päästä pitäis jo aika hyvin pitää vettä ja jos jostain ihan
holvaamalla tulee, niin käyttää sen verran kuivilla, että voi vaikka pyhää pietaria
tai ettania tuupata tilkkeeksi ulkopuolen saumaan vuodon kohdalle. Kämmenien
välissä hieroo notkeaksi ohueksi makkaraksi ja makkaran sovittaa painelemalla tiukasti
vuotokohtaan. Tommonen mehiläisvahapohjainen kitti ottaa aika hyvin märkäänkin
puuhun kiinni ja saattaa pysyä vaikka veden alla kitattuna.
Jos veneen saa kohtuudella myös ajossa vettä pitäväksi, se ei
todennäköisesti ole kamalan laho tai kaarivikainenkaan ja silloin siihen
kannattaa käyttää se vaiva, että ensi keväänä putsaa kunnolla, kyllästää ja
pintakäsittelee. Jos se vuotaa turvottamisenkin jälkeen kuin seula ja vuoto
yltyy varsinkin merenkäynnissä, niin on hyvin todennäköisesti vailla isompaa
ja työläämpää korjausta ja se on sitten up joors että kannattaako siihen ryhtyä
eli onko veneellä niin paljon käyttö- tai tunnearvoa.
Sillä ei kamalan paljon ole merkitystä kuinka pitkään vene on ollut kuivilla... kyllä se
vuodessa parissa kuivaa sen mitä kuivaa ja sen jälkeen puu elää ilman kosteuden
mukaan. Enemmän merkitystä on sillä, onko se talli lämmitetty vai kylmä.