Trailerille ajo-opastus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 05.06.2010 22:00

Iltaa,

Minua on alkanut nostoissa ja laskuissa xituttxx noi ainaiset anelut traktorimiehille.

Jos sanoo että maksan rahalla sen mitä pyydät niin onnisttuuko niin eikös se ole niin vaikeaa. On se sitten tuttu tai vieras.

Seuraavkasi kun hommaan ison veneen niin ostan oman traktorin. (Tai ehkä se on vaan sisästä uhoa)

Nostot on mulla aina menny hyvin, mutta useesti sen nosto ja laskupäivän sopiminen on aina ollut huippu hankalaa. Kun vene on 100 km päässä kotoa niin siihen pyrähdä hetkessä.

Suosittelen lämpimästi veneiden yhteisnostoja ja veneen säilytystä vesistön lähellä, jolloin nosturiauto nostelee veneet jonosta veteen. Tosin jos on kokotalveksi projektia niin kotiin se pitää saada.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
nomakee
Viestit: 101
Liittynyt: 29.08.2009 10:22
Paikkakunta: Joensuu

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja nomakee » 06.06.2010 0:05

Veli-Matti kirjoitti:Minä kuskailin 5-6 x vesiltänoston/laskun Dejah Thorisia kotipihalle/satamaan isolla autonosturilla eikä se todellakaan ollut halpaa - tutun autoilijan tuumailuista ja kiireistä riippuen 150-200€/reissu joten trailerinhinta on helposti kuoletettu kahdessa kaudessa. Pelkkä nosto lokamarraskuulla trailerille maksaisi ajotunteineen 100-150€. Jos nykertyisin lyhentämään veneilykautta niin yhteisnoston aikaan kulut olisi vain kolmisenkymppiä.

Minä en kyllä näe trailerille nostamisessa oikein mitään järkeä ainakaan puuveneen osalta - lasikuitu on niin herkkä materiaali pienillekin kolhuille että se on viisasta nostaa ennemmin kuin alkaa opettelemaan sen korjaamista. Mutta sen trailerin pitää olla todellakin kunnollinen koska joka syksyinen ns. veitsikurkulla trailerille ajo ei (ehkä) ole miellyttävää.
Kukin taaplatkoon tyylillään - eduskunnan säätämään lakipakkoa kumpaankaan vaihtoehtoon ei ole ;-)
Olipa savolainen vastaus :-) Piti lukea toinen kerta ennen kuin sisältö aukesi ??? oikein. No vastuuhan siirtyy kuulijalle näissä savolais tyyppisissä vastauksissa 8]

pssssss. tulkintaa voi sitten harjoitella eikä tämä ole "xittuilua" vaan arvokasta armaan suomenkielen vivahde-ero tulkintaa :-)
Olen sen verran seuraillut palstaa, että tiedän savon sijaitsevan sisämaassa kallaveden tuntumassa, sekä että Deja Thoris seikkaillee suolaisemilla vesillä 8|
-Äkkinäisyys on onnemme, ilomme ja autuutemme-

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06.06.2010 10:09

Vais niin, vai että savolaistyyppinen vastaus...hmmm...minusta tuo oli kyllä selvää pässinlihaa selvällä suomenkielellä...
Mutta voihan siinä olla vähän jotakin sen suuntaista sillä minä olen aina pitänyt naama virnessä ja silimät sikkaralla elävistä ja olevista savolaisista ja se on ehdottomasti ollut miellyttävin seutu asua ja tehdä töitä kun olin reissuhommissa viitisentoista vuotta. Samoten Pohjois-Karjala...

Minä olen tuuskannut apumiehenä ja kipparina noiden fiskarien trailerinostojen ja - laskujen kanssa yli 40 vuotta. Tärkein, jopa trailerinkin ominaisuuksiakin tärkeämpi, on se rattorimies ja hänen maltti ja kokemus. Homma toimii ensikertalaisellakin hyvin jos sellaisen kuskin onnistuu saamaan.
Kerran oli semmoinen asiakas jolla oli kiire saada 5 t vene vesille ja kun oma luottokuski ei ollut saatavilla ja muilla isoilla koneilla menossa maatyöt niin asiakas lainasi suhteillaan ison traktorin jostakin liikkeestä. Olisi itse toimnut kuskina kun se ajokokemus työkoneilla oli sitä luokkaa ettei suoraan ajaminen sähkötrukilla tahtonut onnistua edes avoimella betonilattialla. Alkuun oli sovittu että olen mukana laskussa mutta tässä tilanteessa ilmoitin suoraan että olen silloin mahdollisimman kaukana ja puhelin on kiinni. Mulle se tiesi muutaman päivä laudoitusrempan...
Nostossa rattorimiehen kokemus on vieläkin tärkeämpää.

Oliko tarpeeksi savolainen kommentti ;-)

Hoksasin että koskaan ei ole tullut nostettua venettä vedestä tehdastekoiselle trailerille - liekkö etu vai haitta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
mark
Viestit: 54
Liittynyt: 26.04.2005 11:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja mark » 07.06.2010 10:34

Jos on jyrkkää nousua vedestä ja pelkää veneen luisua trailerilta, niin kiinnitä vene liinalla kölin kautta traileriin. Näin vedin fiskaria rullia pitkin rannalle menneinä vuosina, eikä vaurioita tullut. Nyt on fiskarille kelkka kiskoilla ja loiva nousu, että voi vain ajaa fiskarin kelkalle ja vetää kelkan paatteineen sähkövinssillä rantaan.
Tulikohan ymmärrettävä neuvo ;-)
Kauas on pitkä matka

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja Northling » 07.06.2010 11:31

Moro

Mulla oli joskus se Teemin, jonka nostin ja laskin trailerilla. Oli kyllä aika tuskallista sen saaminen kohdalleen siihen trailerilla, huolimatta siitä että kölille oli kehto, jossa oli vinot ohjurit, joita myöten kölin olisi pitänyt liukua oikeaan koloonsa. Kyljillä oli myös ohjurit joihin laitettiin fendarit suojiksi ettei metalliputki naarmuta kylkiä. Keulassa oli myös ohjuri/tukiputki, jota vasten vene ajettiin. Yleensä sitä piti nostaa/laskea muutaman kerran edestakaisin ennenkuin se oli kohdallaan huolimatta näistä ohjureista. Pohjaa tukevat lätkät olivat sen muotoisia ettei ne aiheuttaneet mitään riskiä vaikkei vene ollutkaan aivan kohdallaan. Suurimpia ongelma aina aiheutti se ettei maapohjaisten nostoluiskien pohja suinkaan ole suora, vaan aina jonnekin päin vino, siis myös sivusuunnassa.

Kaverilla on Scyllassa kölin etureunassa reikä, josta syksyllä vedetään vaijeri, joka määrämittaansa kiristettynä ohjaa veneen oikeaan kohtaan trailerilla. Ainoa huono puoli tuossa on se että joutuu syksyisin uimasilleen viemään vetosiiman reiästä, jolla vedetään köysi, jolla vedetään vaijeri.
Jokatapauksessa nerokas systeemi, missä keulasteevi tai trailerin keulatuki ei joudu rasitteelle.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07.06.2010 17:58

Noita veto/kiinnitysreikiä kölissä näkee vanhemmissa fiskareissa ja salonkiveneissä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

g.perkka
Viestit: 80
Liittynyt: 26.04.2006 18:17

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja g.perkka » 08.06.2010 13:34

Aiheeseen liittyen: mikä on kokemustenne perusteella paras tai ainakin hyvä materiaali suojaamaan veneen kylkiä nostoliinan puristavalta ja hankaavalta vaikutukselta?
Tuumin, jotta harmaa SA-huopa tai vast. voisi olla hyvä, koska se ei muutu kosteanakaan nihkeäksi, mutta kun sellaista ei satu olemaan varastossa...
Otan vinkkejä kiitollisena vastaan!
Mittoja: veneen paino 3,5 tn, nostoliinojen leveys n. 10 cm.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 09.06.2010 8:28

Moi,

minulla oli trailerissa kiinteät sivutuet ja veneessä kiinteät rst metallilaput sivutukien kohdalla. Eli paatti vaan traileriin kiinni ja laput oli sivutukien kanssa kohdillaan.

Liinoilla kun laitoin veneen trailerriin kiinni niin käytin mitä milloinkin oli käden ulottuvilla. Solumuovia ja joskus pahvilaatikosta pahvia. Ei ongelmia ainakaan niillä.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja Northling » 09.06.2010 9:36

g.perkka kirjoitti:Aiheeseen liittyen: mikä on kokemustenne perusteella paras tai ainakin hyvä materiaali suojaamaan veneen kylkiä nostoliinan puristavalta ja hankaavalta vaikutukselta?
Tuumin, jotta harmaa SA-huopa tai vast. voisi olla hyvä, koska se ei muutu kosteanakaan nihkeäksi, mutta kun sellaista ei satu olemaan varastossa...
Otan vinkkejä kiitollisena vastaan!
Mittoja: veneen paino 3,5 tn, nostoliinojen leveys n. 10 cm.
Moro

Nostoliinojen puristukselta suojaa vain riittävän pitkät levittäjäpuomit ja pitkät nostoliinat!
Mä olen pyytänyt nosturikuskilta aina puhtaat liinat keväällä ja jos ei ole, niin ei kait sen niin väliä, mitä rättiä sinne väliin laittaa.
Vanhaa lakanaa tai pyyhkeitä

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vilreu
Viestit: 83
Liittynyt: 19.05.2010 1:31
Paikkakunta: Raisio

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja vilreu » 11.06.2010 1:37

Moi.
Tätä viestiketjua lukiessani tunnen itseni todella onnekkaaksi asuessani Turun seudulla :)

Meillä on täällä ainakin kaksi veneen nostoihin erikoistunutta firmaa, joilla on sellaiset trailerit joilla saa veneen pukkien päälle. Kölin alla on rullilla oleva kelkka ja neljä sivutukea toimii hydraulisesti. Veneen ajo trailerille ei aiheuta ongelmia, kun ajaa vaan liuskaan ja pojat peruuttaa trailerin alle. Sitten ne säätää sivutuilla veneen keskelle ja ajaa ylös.
Nosto tai lasku kestää parin sadan metrin siirtymä mukaan lukien noin 10 minuuttia.

Että ei kyllä meilläpäin tarvitse näistä hommista stressata. En edes tajunnut kuinka vaikeaa se voi olla :D
Kuva

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Trailerille ajo-opastus

Viesti Kirjoittaja eklu » 11.06.2010 14:41

Kait ne on samat ongelmat vaikka vene onkin plastiikkiä, ilman mitään rullia eli puulankun päälle kaikki 3 tonnia ni rupes sujumaan kun laitoin 2*2 tuumasesta ohjurit jotka pitää kölin kohdillaan. Trailerin alaosa on kaksi vierekkäin 6 tuumasta parrua, nostossa niin et keulan saa kohdilleen ja kuski peruuttaa ja meikä ajaan vastaan. Helppo kääntää venettä sivutuulessa kun keula on jo kiinni.

Vastaa Viestiin