Mitä muusia rimojen välissä?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kähmy
Viestit: 39
Liittynyt: 15.06.2009 19:42

Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja Kähmy » 26.05.2010 11:23

Moro, kyseessä -56 tehty mahonkivene, jonka keulaa rappaan lakasta, koska oli halkeillut sen verran pahasti. Eli lastalla lakat veks ja hionta päälle. Kysymyksiä:

1. Mitä on tuo tummempi muusi tuolla rimojen välissä (vanhaa lakkaa näkyy vielä vas.alareunassa)?

http://www.kahmy.com/rimat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

2. Liekö tuota mitenkään kyllästetty, kannattaisko nyt ennen lakkausta? Käsittääkseni pellavaöljyä kehiin ja sen jälkeen lakkaus?

3. Montako kertaa kannattaa lakata?

Kuutin kansi näkyy aika hyvin tästä:

http://www.kahmy.com/kuutti3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos jo etukäteen,

Kähmy

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja raimå » 28.05.2010 21:14

Vaikea sanoa ilman hipelöintiä mutta eiköhän tuo "muussi" ole jotain Tät tai Proof massaa. Jos tuntuu pehmeältä toffeelta kun kokeilee kynnellä niin silloin varmaan ym. kamaa tai vastaavaa.

Kyllästä nyt ihmeessä kun kerran ison työn oot tekemässä! Perusperiaatehan uusissa ja puupuhtaaksi vedetyissä korjauksissa on että kyllästys (millä sitten sen päätätkään tehdä) ja sen jälkee lakkaa niin monta kerrosta kun vain suinkin jaksaa.

Kyllästyksestä löydät miljoona keskustelua haulla, siitä vain valitsemaan:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 28.05.2010 21:36

Mulla oli kannen saumoissa jotain punaista liitukittiä, se oli jo niin kovettunu ei pitäny vettä. :))

JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja JussiA » 28.05.2010 22:13

Kansimassaa se on, vaihtoehtoja on paljon. Olen sitä mieltä että kypsää se on jokatapauksessa. Jos haluat että kansi pitää, poista vanhat massat ja laita tilalle valitsemasi tavara.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja Pellis » 28.05.2010 22:34

Vanhaa muussia on. Eli pois vaan kyseiset, mutta siinähän se hauskuus juuri onkin. Itse poistin kapoiseksi viilatulla taltalla varoen ja lopuksi kapealla 4 mm viilalla vetäisin urat suoraksi. Hyvä tuli ja muutamia rakkoja kätösiin. On myös mahdollista ostaa jokin modernimpi tekninen viritelmä, kuten Fein multimaster/vastaava, jossa on kyseiseen operaatioon soveltuva elin...Ehdottomasti kyllästystä kehiin ennen lakkausta ja kunnollista öljylakkaa riittävän monta kerrosta, ettei tarvi heti seuraavana vuonna korjailla.
Oksa on puun kukkanen.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja Jommi » 28.05.2010 23:02

Minusta se näyttää 20 vuotta täyttäneeltä polysulfidimassalta. Miksi muuten kansi pitäisi mielestänne kyllästää - ja millä?
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Kähmy
Viestit: 39
Liittynyt: 15.06.2009 19:42

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja Kähmy » 29.05.2010 8:49

Kiitoksia vastauksista. Mielestäni massa on kohtuu pehmeää (eli ei liimaa tai kovettunutta lakkaa). Jos ne rappais pois, niin mitä tilalle?

Jommi kysyi hyvin, miksi pitää kyllästää ja millä? :)

-Kähmy

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja raimå » 29.05.2010 10:04

Jaah en tajunnut että oli kansi kyseessä... no massa kuin massa. Eipä sillä kauheita ole väliä. Ja kyllä kait se niin on että pois ne pitäis vetää samalla kun puupuhtaaksi ottaa. Jos ajatuksena on saada koko kannesta täysin vesitiivis.

No jos tohon kanteen tulee lakka päälle niin itse ainakin kyllästäisin. Ja oma preferaatti on owa. Mutta on miljoona muutakin hyvää.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja Jommi » 29.05.2010 21:32

Olen raimån kanssa hieman eri mieltä massojen yhdentekevyydestä. Niiden keskinäiset erot liittyvät joustavuuteen/pehmeyteen, ultravioletin sietokykyyn, liimaavuuteen ja puristuksesta palautumiseen. Lisäksi liikuntasaumamassoja on kolmea perustyyppiä: polyuretaani, polysulfidi ja silikoni. Kaikki nämä sopivat periaatteessa kansisaumoihin.

Toinen aihe oli kyllästys. Yleensä puu tykkää siitä, eikä siitä mitään haittaakaan ole, paitsi että tässä tapauksessa pitää ottaa huomioon, että saumamassan pitää tarttua siihen kyllästettyyn pintaan. Lisäksi, kun etukansi on rimoitettu ja kaikki muu on sileää mahonkilautaa, niin joutuu olemaan tarkkana, ettei kyllästettä tule mahongille, joka muuttaa siitä väriään. Paitsi jos aikomuksena on kaapia ja kyllästää ihan koko kansi.

Päästäänköhän me nyt olemaan samaa mieltä raimån kanssa mistään :), kun käsitykseni owastakin kyllästeenä on aivan erilainen. Mielestäni se sopii pohjusteeksi aivan hyvin, mutta kun siinä on öljyjä ja hartseja vain noin 30% ja loput on lakkabensiiniä, niin millä siinä kyllästetään? Owatrol 1 ei ole alun perin lainkaan tehty kyllästeeksi, mutta pohjoismaissa siitä tuli jonkinlainen muoti-ilmiö 90-luvulla. Pelkkä hitaasti kuivuva öljy tai rasva on paras kylläste, mutta tässä tapauksessa meillä on se saumamassan tarttumiskysymys.
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja raimå » 29.05.2010 22:22

No faktahan on se että kaikilla on täällä ja missä tahansa venehommissa omat toimintamallit ja mielipiteet. Niitä kyllä kuulee ihan omassa seurassakin riittämiin:)

Tarkoitin "ihan sama" heitolla sitä että ei kait tolla massalla ole mitään väliä, varsinkaan jos tarkoitus on vetää se sieltä pois ja ottaa kaikki puulle (itse tosin saattaisin jättää massan sinne jos olen varmistunut siitä että ei ole menettänyt kimmoisuuttaan ja pitää veden poissa...) mutta tämä ei ole luonnollisesti mikään ohje:)

No, kukin taaplaa tyylillään. Hommiin voi kuluttaa aivan pirusti aikaa halutessaan. Oma näkemys on se että hommien on edistyttävä ja toimittava. Oma PÖ kokemus on se että sitä en kovin näkyviin (kokemus mahongista) paikkoihin tule tässä elämässä laittamaan, vaikkakin kyllästeenä varmasti ylivertainen. Aiheutti minulla sen verran pahoja ja näkyviä ongelmia ed. veneen hytin pinnoissa kun paikka paikoin imeytyi ja paikka paikoin ei imeytynyt. Mutta tämäkin on jo kertaalleen käyty läpi ja ei siitä sen enempää.

Olen kuunnellut sen verta kokeneen kaverin kehuja owasta sekä oma kokemus on positiivinen että uskon sen toimivan hyvin "pohjusteena" lakalle. Sovitaan nyt niin että ei kutsuta sitä sitten "kyllästeeksi":)

Heh, ja taas päästiin tuttuun kyllästekeskusteluun ! :)) :)) :))
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

vanaja
Viestit: 26
Liittynyt: 20.11.2009 23:54

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja vanaja » 29.05.2010 23:17

Wurthin massa on hyvää olen käyttänyt sitä owan kanssa ja toiminut ihan hyvin.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja Jommi » 30.05.2010 11:49

OK, raimå. En heti tajunnut, että tarkoitit juuri sitä Kähmyn 'muusia'. :))
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.05.2010 19:40

Tästä aiheesta on täällä ennekin taitettu peistä.
Ei kannata vääntää samoja juttuja uudestaan kun ne voi linkata ja lukea tuolta:
viewtopic.php?f=2&t=196&p=842&hilit=rim ... umaus#p842" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tuolta:
viewtopic.php?f=2&t=9635&p=60920&hilit= ... aus#p60920" onclick="window.open(this.href);return false;

Toistaisin vielä enempää tähän kanteen perehtyneenä, että olisiko ne vanhat urat olleet V-uria jotka ovat kuluneet nollille.
Urat pitää jyrsiä tai jyystää uudelleen auki ja sitten vasta tiivistää massalla. Henkilökohtaisesti omiin kokemuksiini perustaen luotan Sika DC massaan ja pidän ensiluokkaisen tärkeänä primerointia!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja Jommi » 31.05.2010 21:08

tevisu kirjoitti:Mihin noista kolmesta perustyypistä kannen saumaukseen tarkoitetut MS-polymeerimassat kuuluvat?
Periaatteessa ne muodostavat oman ryhmänsä. Jo 1980 -luvulla joku japanilainen firma kehitti saumamassan nimikkeellä silyyliterminoitu polyeetteri. En tiedä mistä tulevat kirjaimet MS. Ehkä 'Modified Silicone'? 'Silyyli' viittaa ainakin silikoniin. 1990 -luvulla markkinoitiin 'hybridimassoja', joissa perustana ei ollut polyeetteri, vaan vanha tuttu polyuretaani, jota muunneltiin silikonilla tai sen johdannaisilla. Suomessa ainakin Soudal ja Tremco kauppasivat näitä sillä argumentilla, että niissä ei ollut liuottimia eikä isosyanaattia joihin kumpaankin liitetään terveysriskejä.

Luulen, että Suomessa tällä hetkellä markkinoitavat MS-polymeerimassat ovat nimenomaan tällaisia hybridimassoja. Niiden ideana on ensinnäkin myrkyttömyys, ja toiseksi säänkestävyys. Ensimmäiseen kansalaiset uskonevat helposti. Säänkestävyydestä on vaikeampi vakuuttua. Esimerkiksi ultravioletin sieto perustunee juuri silikoniosaan, mutta siitä pitäisi nähdä luotettavia tutkimuksia. Muiden ominaisuuksien väitetään olevan vähintään polyuretaanimassojen luokkaa.

Bostik markkinoi Suomessa Simson -tuotemerkillä SMP-liimoja ja massoja. SMP = Silyl Modified Polymer. Yksi niistä on nimenomaan kansisaumamassa, jonka sanotaan olevan säänkestävyydessä polyuretaaneja selvästi parempi, ja muilta ominaisuuksiltaan vähintään samantasoinen, sekä lisäksi ylimaalattavissa kaikentyyppisillä maaleilla. Lisäksi ainakin Tremcolla ja Soudalilla on MS-polymeerimassoja. Ihan prs-tuntumalla kuvittelisin, että Suomessa tällaisten silyylimodifioitujen saumamassojen markkinaosuus on tällä hetkellä 10 %:n luokkaa.

Nyt rupesi sitten pistämään sytämestä, kun en nimittäin ole kokeillut enkä tehnyt mitään testejä näillä aineilla. On ollunna muita kiireitä. Mutta ehkä tässä vielä ehditään. Varsinkin se Simsonin kansimassa pitäisi kokeilla. Säänkestävyydestä voidaankin sitten raportoida jo heti 10 vuoden kuluttua. Sen verran ovat nyt nimittäin Sika 290 DC:llä tekemäni 300 metriä saumaa kestäneet UV:ta ihan hyvin. 8]
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mitä muusia rimojen välissä?

Viesti Kirjoittaja Northling » 01.06.2010 0:15

Moro

Herää kysymys, että jos silikooni on myrkkyä puulle (aiheuttaa pitkässä juoksussa lahoa ja ainakin estää kaiken muun tarttumisen), niin mites sitten se Modifoitu silikooni eli MS jos se nyt niin on?

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin