Tietoja nopeasta Pellinkiläisestä kaivataan

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 21 Touko 2007 22:30

Ei todellakaan! Keihässalmi on muokattu ns. puuveneestä, mutta aitoa pellinkiläistä siitä ei löydy nimeksikään.
1970 luvulla Uudenkaupungin veneveistämö L.Grusberg kävi hakemassa Pellinkiläisen ja tekivät siitä"muotin", josta leipoivat "legendaarisen" Haivelin,
jota joskus pohjoismaiden nopeimmaksi kanootiksikin kutsuttiin.
Nopea venehän se olikin, mutta aito Pellikiläinen joitä näyttää vieläkin olevan vesillä, niissä on sitä omaa hohtoa, kuten myös kaikissa vanhoissa puuveneissä, joissa on oman alueen ja käyttötarkoitukseensa historian saatossa hyväksi havaittu muoto ja malli.

Vähän seuranneena ja takunnu ittekkin-)

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

pakokaasut. pohjan alle...

Viesti Kirjoittaja jukkan » 22 Touko 2007 15:59

Mile kirjoitti:Mitenkähän kävisi jos sinne perään johtaisi ilmaa letkulla . Perän painuminen johtuu siitä, että veden virtaus ei irtoa pohjasta kuten liukuvalla rungolla. Pitkin kuperaa runkoa virtaava vesi synnyttää nostetta alaspäin aivan kuin väärinpäin oleva lentokoneen siipi.

Eikös pellinkiläisessä rungon linjat kuljekin melko suorina suurelta matkalta, ja kaareudu vasta aivan perässä . Sopivalla nopeudella perän imu ei vielä haittaa menoa, ennen kuin nopeuden kasvaessa imee runkoa siinä määrin että meno hyytyy.
Mites jos sinne kaareutuvan perän alle johtaisi ilmaa siinä määrin että virtaus irtoaisi , lakkaisi samalla perää alaspainava imukin.

Samaa hyödynnetään vähän eri tarkoituksessa noissa pintapotkureissa ja tuuletetuissa potkureissa estämässä kavitaatiota. Siitä vaan kokeilemaan.
--------------kyllä voidsi olla paljonkin järkeä ohjata ilmaa. ja poistaa kitkaa.....
------------Erityisesti tulisi mieleen, että suurista moottoreista saadaan paljon pakokaasua, ja se olisi kätevä johtaa pohjan alle kitkanpoistoon.
Esin joku 10-L diesel tuottaa aika paljon pakokaasua... !!!!

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 23 Touko 2007 10:09

Se jutun juoni tuossa mun heitossa oli katkaista perää nouseva veden virtaus irti rungosta ja siten muuttaa tilanne otollisemmaksi plaanauksen suuntaan ; kuten terhohame tuossa sitten sanoikin.

mutta ei sitä ilmaa välttämättä tarvitse sinne millään P&W:n tai GE:n turbofanilla änkeä ! Hyvänen aika sentään kun pitää rautalangasta vääntää ... kun kerran se virtaus IMEE pyöreää perää alaspäin, se tarkoittaa että siellä kaartuvassa perässä vallitsee ALIPAINE ilmakehään ja ympäröivään veteen nähden ; eli se alipaine imee kyllä aivan niin paljon ilmaa kuin tarvitsee - siitä pitää tämän telluksemme massan aiheuttama 1 G gravitaatio kyllä huolen aivan ilmaiseksi. Kyse on lähinnä siitä miten sen ilman sinne johtaa menemättä naurettavuuksiin .... eli pelkkä rei'itys pohjassa voisi kyllä toimia ajettaessa kovaa, mutta lienee aiheuttavan jonkinlaisia äyskäröintitarpeita paikoillaan seisottaessa , ellei niihin sitten olisi asennettu takaiskuventtiilejä estämään veden virtausta sisään .. tai sitten yksinkertaisesti rungon ulkopuolisella letkulla jossa sopiva "jakotukki" päässä ...

Silti ihan sama, EVVK , ei mua oikeesti haittaa jos joku haluaa ajaa veneellä kovaa, mutta on pakko silti hankkia fiskari joka on tarkoitettu joko hitaaseen ajoon tai korkeintaan keskinopeuksiin ... noin niinku yleensä alunperin. Päivän sana on VSV.
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 23 Touko 2007 15:42

tota pohjan alle ilmaa kyllä käytetään paljonkin; esim. porraspohja on sen sovellus, sea sled samoin , joissa ilmaa jää voitelemaan pohjan ja veden väliä.

Noista isoilla koneilla ilman änkemistä käytetään sitäkin nim. Howercraft on tästä tunnetuin tapaus.

Sellaista vaan missä pyöreästä uppoumarungosta virtaus irtoaisi pohjan ja veden väliin johdetun ilman ( tai pakokaasujen avulla) en ole missään nähny....
karmeilla siivekkeillä näkyy kyllä pilatun kovin monta alunperin kaunista venettä... ja uskomattomilla rautavirityksillä potkurin ympärillä.
Mile

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 23 Touko 2007 21:19

Mile kirjoitti: karmeilla siivekkeillä näkyy kyllä pilatun kovin monta alunperin kaunista venettä...
Näin on, vaikka pellinkiläistä tuo ei oo nähänykkään,
mutta huiput 9x2.7m 80hv koneella 14 solmua. ;)
http://mira-julia.mundomain.com/kuvat/kuivilla1.jpg
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 23 Touko 2007 22:18

Masa kirjoitti:huiput 9x2.7m 80hv koneella 14 solmua. ;)
http://mira-julia.mundomain.com/kuvat/kuivilla1.jpg
Ja jos tuon raileri ilimakumipyöriin laittas lokasuojat, vois mennä yli 15 solomua.
Varsinki jos raktoriaki virittäis...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Touko 2007 23:02

Trailerissa on ihan selvästi camper-kulmat kovaan ajoon ;-)

Tuo Mira-Julian "kantosiipi" perässä on aivan kauhean näköinen kuivalla maalla mutta veneen paikkahan on vedessä jossa sitä ei näy joten miten se voi pilata ulkonäön?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 24 Touko 2007 08:41

Ei kai vaan ... on se , mä kun ajattelin tehdä tollasen siirreltävänä helpottamaan talon maalausurakkaa .. :-)) mikskäs niitä sanotaankaan, rakennustellingeiks tai joksku.

Edelleen, ihan näin keskustelun vuoksi, mitenkään kantaa ottamatt juuri kyseiseen veneeseen, että miksi ensin hommataan hidas putput, ja sitten se pitäisikin saada kulkemaan valla kauhiast?

Tai oli kai niitä päinvastaisiakin esimerkkejä .. joku oli laittanut isoon liukuvaan veneeseen pienen putput moottorin , jolla sitten ajeli uppoumanopeuksilla ... no jokainen tekee mitä tykkää.



Paljonko muuten toi Batmanin vene kuluttaa siinä 14 solmun nopeudella?
Mile

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 24 Touko 2007 09:52

Mile kirjoitti:Edelleen, ihan näin keskustelun vuoksi, mitenkään kantaa ottamatt juuri kyseiseen veneeseen, että miksi ensin hommataan hidas putput, ja sitten se pitäisikin saada kulkemaan valla kauhiast?

Paljonko muuten toi Batmanin vene kuluttaa siinä 14 solmun nopeudella?
Veneen eka omistaja on saanut idean, että kun kone on iso,
niin sitä pitää saada hyödyntää.
Kulutuksesta täysikaasulla en tiedä, muutaman kerran kesässä kokeileen täyttä vauhtia, ajeleen yleensä 7-8 solmua, joskus 10 solmua, en sen lujempaa, turhaa huudatusta.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 24 Touko 2007 10:51

Sitä tosta kulutuksesta, että vaikka siivillä saakin uppoumarunkoisen muutettua puoliplaanariksi, niin väitän ( syön vaikka hattuni ( en käytä)), että sellainen muutos ei ole järkevä siinä mielessä, että taloudellisuus ei ole samaa luokkaa kuin veneellä joka on alunperin suunniteltu sille halutulle nopeusalueelle.

Jos siivellä sitten saa muita etuja, kuten paremman ajoasennon, jne.. niin mikä ettei, mutta nopeuden lisäys aputasoilla ei välttämättä ole paras vaihtoehto.

Hyvin suunniteltu ja toteutettu kantosiipi perässä voisi sitten olla ihan toinen juttu. Siis sellainen kantosiipi joka ui kokonaan veden alla , siipiprofiililla ja muotoiltu niin ettei aiheuta pahaa vastusta myös tuentansa osalta .... sellaisen ei välttämättä tarvitse edes olla kovin suuren suurikaan.
Mile

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 24 Touko 2007 11:29

Eikös jokainen saa "siipeillä" miten tykkää ja miten lompsa kestää ;)
Mulla ei ole kantotasoja pellinkiläisessäni toki kulkuasentoa se parantaisi varmasti. Ja varmaankin sitten tulee ainakin tarpeelliseksi, jos sen 6-perkinssin siihen laitan. Ja jokainen saa olla erimieltä sen järkevyydestä ;))
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Touko 2007 11:59

Bertta-Lotassa on talvella -67-68 veistämöllä asennetut alkuperäiset kantotasot takana. Kokoa niillä ei ole yhtä julmetusti kuin Masa The Batmanin pikaliipparissa vaan ehkä yhteensä n. 0,4 neliötä. En usko niillä haetun lisänopeutta vaan parempaa kulkuasentoa. Ja siihen ne vaikuttaakin sillä tuonne 7 solmuun asti vene kulkee vielä kivassa asennossa mutta jos päästää kaikki 20 virkeään suomenhevosta irti niin perä uppoaa ja peräaalto nousee mutta vauhti kasvaa ehkä solmun puolitoista. Vaikutuksesta kulutuksen ei ole höykäsen pölähtänyttä tietoa mutta täydellä kaasulla tulee joka kevät se tunti ajettua ihan vaan sen takia että testaan miten tekniikka pelaa normaalia kovemmalla kuormituksella. Sitten ne kesän loput +200h mennäänkin 5,5-6,5 solmun vauhtia jolloin kulutus on melko tarkkaan 2,3-2,5 litran tietämillä.
Sitä en tiedä millainen Bertta-Lotta olisi ilman vesillä ilman noita tasoja ja en oikein viitsi alkaa kokeilemaankaan sitä. Pientä vaikutusta sillä voi olla rullaamiseen mutta pahempi haitta minusta on "majavanhäntäefekti" joka tulee ankkurissa oltaessa ja aalto lyö sopivasti tason alle ja läsäyttää vettä miehekkäästi. Mutta toisaalta mieleen tulee James O. Gurwoodin kirjojen turkismetsästäjien seikkailut Kanadan erämaissa yli 100 vuotta sitten ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja jukkan » 24 Touko 2007 17:21

Mile kirjootti;
---Edelleen, ihan näin keskustelun vuoksi, mitenkään kantaa ottamatt juuri kyseiseen veneeseen, että miksi ensin hommataan hidas putput, ja sitten se pitäisikin saada kulkemaan valla kauhiast? ----

Näin toimitaan, Koska;
Toi on jotenkin sellainen "kielletty hedelmä " toi nopea fiskari !!!
--monella sormi syyhyää laittaa voimaa ja tehdä suuria aaltoja
--metsien miehet kun lähtee merelle, niin pitää olla scania vabis 350 hv !!

Se kyllä ihmetyttää, että ei samalla vaivalla tehdä liukuvaa venettä !

Siitä pakokaasusta pohjan alla,vielä ( -yritin etsiä juttua...)
Luin nimittäin jostain, että asiaa hyödynnetään......
sillähän saa "lisäpontta" esim porraspohjaan....

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kuplat

Viesti Kirjoittaja Northling » 24 Touko 2007 17:43

Moro

Tää ei nyt mitenkään liity pellinkiläisiin, kantotasoihin tai ylipäätään nopeisiin moottoriveneisiin mutta... jonkilainen yhtymäkohta tälläkin on...

Jo muinaiset viikingit osasivat hyödyntää kuplien pyörteen irrottavaa vaikutusta (ehkä tietämättään). Limisaumainen kevyt laakeapohjainen viikinki alus nousi tavallaan kuplasurffiin (ei aivan ehkä plaaniin) kun vauhdin vaikutuksesta ilmaa puristuu keulasta klinkkerin uraa myöten pohjan alle.
On todistettavasti mitattu että viikinkialukset liukuvat selvästi yli runkonopeuden ja purjevarustus niissä ei ole tehokkain mahdollinen. Eli pienelläkin teholla päästään yli runkonopeuden.

Scylla ei ole kevyt rakenteinen, massaa n 6800 kg, mutta olen saanut scyllan n 10 kn nopeuteen (gps) kunnon sivumyötäleessä voisin kuvitella että se on osittain klinkkerin "kuplasurffin " ansiota. Koneella kahva pohjassa pääsee pikkasen alle 8 kn ja keula on sitten jo melko pystyssä. Runkonopeus lienee jossain hippasen alle 7

t:Aki

Sori menee vähän OT...
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24 Touko 2007 21:31

Joissakin museoissa kerrotaan 30m viikinkilaivoilla päästyn jopa huimaan 25 solmun nopeuteen hyvissä olosuhteissa. En ole sen vertaa asiantuntija keppiveneiden suhteen että voisin kumota tai vahvistaa tätä asiaa mutta mitäs parruparlamentti sanoo?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin