Tärpätti ja homeenestoainetta....
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Kuvassa näkyy myös, ttä laturin kiinitys on mutterin verran vajaa. Jäahdytysveden otto, ainakin hana pitäis vaihta ja minä vaihtaisin myös läpiviennin samalla. Uskaltaisin lyötä 20€ veton, että ilmasuodatimen sisältä puuttuu vaahtomuovi tai on puoleksi imeytynyt moottoriin. Ja ne johtosarjan töpselit näkyy sulla vasemman takatassun yläpuolella, kaksi valkoista pökälettä. Ne menee vetämällä keskelta irti, niikun mittarin puolella.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Kiitos avusta! Täydellinen vastaus=)
Tuo mainitsemasi puutarhaletku onkin jännä. Se menee moottorista moottorin taakse ja alle ja pilssissä keulaan mittä polttoainetankki ja siihen kiinni. Hämmästyttävintä on mielestäni se että yhdessä kohtaa letku muuttuu kupariputkeksi ja sitten 1,5 m myöhemmin taas puutarhaletkuksi!
Dieseltankki on jo poistettu, joten dieseletkut ovat etupäässä irti ja vain moottorissa kiinni. Jos poistan nämä letkut moottoripäästä, lentääkö siis liemet naamaan? Pitäiskö valuttaa dieselit pois johonkin astiaan, vai onko se ikuinen lähde josta aina tulee tulemaan dieseliä ulos kun liikuttelee ja heiluttelee moottoria?
Jos otan menoputken irti moottorista, tuleeko sieltä soppaa ulos? Siis jos tulppaan letkun niin sieltä ei tule mutta se ulostulo mistä tämän letkun otin irti,, niin tuleeko sieltä soppaa ulos?
Ovatko tuollaiset kaasuja vaihdevaijerit tyyriitä? Onko niillä taipumus mennä huonoon kuntoon? Budjetti räjähti jo kauan sitten ja jos suinkaan voin jossa säästäää... Muitta jos pakko niin pakko?
Mikä on muuten näiden vaijereiden kuparijuttu ja lukitusmutteri joita ei pitäisi poistaa? En oikein ymmärtänyt...
Tuo mainitsemasi puutarhaletku onkin jännä. Se menee moottorista moottorin taakse ja alle ja pilssissä keulaan mittä polttoainetankki ja siihen kiinni. Hämmästyttävintä on mielestäni se että yhdessä kohtaa letku muuttuu kupariputkeksi ja sitten 1,5 m myöhemmin taas puutarhaletkuksi!
Dieseltankki on jo poistettu, joten dieseletkut ovat etupäässä irti ja vain moottorissa kiinni. Jos poistan nämä letkut moottoripäästä, lentääkö siis liemet naamaan? Pitäiskö valuttaa dieselit pois johonkin astiaan, vai onko se ikuinen lähde josta aina tulee tulemaan dieseliä ulos kun liikuttelee ja heiluttelee moottoria?
Jos otan menoputken irti moottorista, tuleeko sieltä soppaa ulos? Siis jos tulppaan letkun niin sieltä ei tule mutta se ulostulo mistä tämän letkun otin irti,, niin tuleeko sieltä soppaa ulos?
Ovatko tuollaiset kaasuja vaihdevaijerit tyyriitä? Onko niillä taipumus mennä huonoon kuntoon? Budjetti räjähti jo kauan sitten ja jos suinkaan voin jossa säästäää... Muitta jos pakko niin pakko?
Mikä on muuten näiden vaijereiden kuparijuttu ja lukitusmutteri joita ei pitäisi poistaa? En oikein ymmärtänyt...
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
kuparijuttu on kuvassa olevista se #3. silla on usein lukitusmutteri vieressa. sieltä poista vaan sokka. katso tarkemmin moottorin puolista kaasuvaijerin päätä, niin ymmärtät.

Polttoaineletkuista tippuu varmaasti jonkinverran. Tulppa päädyt ja rätit alle, mikä kerää tipat. ja äkki venesta pois. moottorin puolelle yleensa menee sinne letkun nippaan saman paksu letkunpätkä mikä on tulpattu. niin on kaikkiin suuntiin polttoaine meno suljettu.
Vaijerit ei oo kalliita. Kaasuvaijeri näyttää olevans uudempaa jo nyt, vaihde taas on melko pahannäköinen.
Missäpäin sä sitä operaatiota oot tekemassa? Nyt on sellainen piste, ettei siinä moottoripuuhissa oikein säästöä saa, kun muutaman kympin. tai se sitten kostautuu myöhemmin. Se moottori pitäis heti irroituksen jälkeen tarkista jotta ei tulis tehtyä turhia juttuja. esimerkiksi, jos siellä on pakoventiilit ruosteessa, niin on kysessa kunnon kansiremppa ja saat reilusti lisäaikaa oma kaapeleiden ym osien hankintaan.

Polttoaineletkuista tippuu varmaasti jonkinverran. Tulppa päädyt ja rätit alle, mikä kerää tipat. ja äkki venesta pois. moottorin puolelle yleensa menee sinne letkun nippaan saman paksu letkunpätkä mikä on tulpattu. niin on kaikkiin suuntiin polttoaine meno suljettu.
Vaijerit ei oo kalliita. Kaasuvaijeri näyttää olevans uudempaa jo nyt, vaihde taas on melko pahannäköinen.
Missäpäin sä sitä operaatiota oot tekemassa? Nyt on sellainen piste, ettei siinä moottoripuuhissa oikein säästöä saa, kun muutaman kympin. tai se sitten kostautuu myöhemmin. Se moottori pitäis heti irroituksen jälkeen tarkista jotta ei tulis tehtyä turhia juttuja. esimerkiksi, jos siellä on pakoventiilit ruosteessa, niin on kysessa kunnon kansiremppa ja saat reilusti lisäaikaa oma kaapeleiden ym osien hankintaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Moi taas!
Kaikki kumiletkut täytyy vaihtaa. Olen Turun suunnalla, joten en tiedä kuka tällaisia huoltaa, mutta kaipa sekin selviää vähitellen =)
Tuo moottori on näköjään 2GM20C mikä jossain lapussa kuulemma on "Direct Se Water Colling Type (Sail-Drive)" Eli onko minulla siis purjeveneen moottori?? Sepä hienoa =) Eli tarvii etsiä purjeita jostain ja sitten toivoa parempia tuulia...
Tämä vedeneroitin, pitääkö sekin ottaa irti kun moottori poistetaan? Mitä sen kanssa kuuluisi tehdä?
Miksi haluaisit vaihtaa jähhdytydveden hanan ja läpiviennin? Onko niissä jokin vika tai kuluma vai onko ne vaan liian vanhoja?
Ja vielä noista dieselletkuista, jos irroitan ne nipoista, niin valuuko sieltä tavaraa? Vai pitäiskö katkaista letku vähän ennen nippaa ja siihen sitten laittaa se ruuvi tulpaksi?
Ensi kertaa liikkeellä, kuten koko Suomi jo varmaan on huomannut =)
Kaikki kumiletkut täytyy vaihtaa. Olen Turun suunnalla, joten en tiedä kuka tällaisia huoltaa, mutta kaipa sekin selviää vähitellen =)
Tuo moottori on näköjään 2GM20C mikä jossain lapussa kuulemma on "Direct Se Water Colling Type (Sail-Drive)" Eli onko minulla siis purjeveneen moottori?? Sepä hienoa =) Eli tarvii etsiä purjeita jostain ja sitten toivoa parempia tuulia...
Tämä vedeneroitin, pitääkö sekin ottaa irti kun moottori poistetaan? Mitä sen kanssa kuuluisi tehdä?
Miksi haluaisit vaihtaa jähhdytydveden hanan ja läpiviennin? Onko niissä jokin vika tai kuluma vai onko ne vaan liian vanhoja?
Ja vielä noista dieselletkuista, jos irroitan ne nipoista, niin valuuko sieltä tavaraa? Vai pitäiskö katkaista letku vähän ennen nippaa ja siihen sitten laittaa se ruuvi tulpaksi?
Ensi kertaa liikkeellä, kuten koko Suomi jo varmaan on huomannut =)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Se harmaa mötikka on CAV ssuodatin, siis vedenerotin ja suodatin diiselille. Ja kyllä, sieltä tulee diiselia, kun alat avamaan sitä. Joten letkut veitsella poikki ja tulpat päähän on hyvä ajatus.
Merivesisuodatinta en näe kuvissa. Mutta etualalla oleva pikkuhana on merivesiotto. Joten se suksikuusihelvettiin sieltä. Ekaks on hana merikäyttöön sopimaton ja letkukara on liian pieni. Miksi koko hoito pitää uusia selviä heti, kun yrität sitä irroittaa- todennäköisesti hemmettiin jumissa ja kun läpivienti pyörähtä, niin se myös vuotaa. Ja pronssi/rosteri sekakäyttö ei ole turvallista. Elikkä sanoisin, että vaikka tämä http://maritimshops.fi/en/product/91424 ... 45608143/1 tilalle, sinne asiallinen hana ja oikeakokoinen letkukara jatkoksi ja tulee hyvä. Mutkalliset letkuliitännät on myös saatavilla, jos lattia ei suora sietää. Unohda se vesisuodatin ja vaihda impelleri joka kevät. Vaikka se on siinä konessa hieman epämukava, on mielestäni helvetin hyvä tiedää että siinä on kaikki uutta ja hyvä, eikä vuotava stefa tai jumittunutblaakerimpääsee yllättämään keskellä valtamerta. Tohon aallokkossa ja pimeässä ei ihan jokapoika impelleria vaihdetuksi saa.
Se CAV ( myös Lucas merkilla myyty) suodatin on purettavissa. Joten se pöydälle osiksi, kaikki nätisti puhtaksi ja uusilla O-renkailla ja suodattimella huolellisesti kasaan. Sen Cav suodatimen oikee paikka on polttoainetankin välittömassa läheisyydessa.
2gm olit melko yleisesti purjeeveneissa käytössa ja on edelleen. Nykytrendi tahtoo olla, että asennettaan uudena 1GM tai sit heti 3GM. Sinun veneseenkin 3GM olis sopivampi. Hetkella käytettyjen/huollettujen 3GM hinnat alkaa noin 2500€. Jos lasket oma moottorin kaikki huolto-osat, uudet tassut ja huoltotyöt, niin meneekin jännäksi
Mutta, mä vaan kerron, miten ne asiat saisi sellaiseksi, ettei tarvii murehtia ja on turvallista. Jos nyt laituriparlamentti sitä lukee, niin aivan taatusti löytyy niitä, kuka sanoo, että ihan paskapuhetta ja näillä sulla olemassa olevilla osilla on kuitenkiin veneilty...
Ja jotta tää keskustelu menis takaisin aiheeseen, niin mist hemmettista mä sitä sinkkinaftenaati ostan?
Merivesisuodatinta en näe kuvissa. Mutta etualalla oleva pikkuhana on merivesiotto. Joten se suksikuusihelvettiin sieltä. Ekaks on hana merikäyttöön sopimaton ja letkukara on liian pieni. Miksi koko hoito pitää uusia selviä heti, kun yrität sitä irroittaa- todennäköisesti hemmettiin jumissa ja kun läpivienti pyörähtä, niin se myös vuotaa. Ja pronssi/rosteri sekakäyttö ei ole turvallista. Elikkä sanoisin, että vaikka tämä http://maritimshops.fi/en/product/91424 ... 45608143/1 tilalle, sinne asiallinen hana ja oikeakokoinen letkukara jatkoksi ja tulee hyvä. Mutkalliset letkuliitännät on myös saatavilla, jos lattia ei suora sietää. Unohda se vesisuodatin ja vaihda impelleri joka kevät. Vaikka se on siinä konessa hieman epämukava, on mielestäni helvetin hyvä tiedää että siinä on kaikki uutta ja hyvä, eikä vuotava stefa tai jumittunutblaakerimpääsee yllättämään keskellä valtamerta. Tohon aallokkossa ja pimeässä ei ihan jokapoika impelleria vaihdetuksi saa.
Se CAV ( myös Lucas merkilla myyty) suodatin on purettavissa. Joten se pöydälle osiksi, kaikki nätisti puhtaksi ja uusilla O-renkailla ja suodattimella huolellisesti kasaan. Sen Cav suodatimen oikee paikka on polttoainetankin välittömassa läheisyydessa.
2gm olit melko yleisesti purjeeveneissa käytössa ja on edelleen. Nykytrendi tahtoo olla, että asennettaan uudena 1GM tai sit heti 3GM. Sinun veneseenkin 3GM olis sopivampi. Hetkella käytettyjen/huollettujen 3GM hinnat alkaa noin 2500€. Jos lasket oma moottorin kaikki huolto-osat, uudet tassut ja huoltotyöt, niin meneekin jännäksi

Mutta, mä vaan kerron, miten ne asiat saisi sellaiseksi, ettei tarvii murehtia ja on turvallista. Jos nyt laituriparlamentti sitä lukee, niin aivan taatusti löytyy niitä, kuka sanoo, että ihan paskapuhetta ja näillä sulla olemassa olevilla osilla on kuitenkiin veneilty...
Ja jotta tää keskustelu menis takaisin aiheeseen, niin mist hemmettista mä sitä sinkkinaftenaati ostan?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
- Qubik
- Viestit: 1091
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Turussa on Mepratuote.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Minä ostin juuri Hangon väristä. Tilasin vähän enne 12 päivällä,ja samana iltana kello 20.37 tuli viesti matkahuollosta että tavara perillä! Olin maikin puolin tyytyväinen kauppaan! Saattaa toki olla että Hangosta Turkuun on hyvät kulkuyhteydet ja että muualle olisi kestänyt hieman kauemmin...
Tarkoitatko että tuossa 2gm20 ei ole tarpeeksi tehoa? Mahtaisko se isompi mahtua tuohon paikkaan? Alkuperäinen moottori oli ymmärtäkseni 1-syl Yanmar.
Tarkoitatko että tuossa 2gm20 ei ole tarpeeksi tehoa? Mahtaisko se isompi mahtua tuohon paikkaan? Alkuperäinen moottori oli ymmärtäkseni 1-syl Yanmar.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Sain muuten ruorin irti, mutta nyt ihmettelen että miten saisin kiristettyä noita puolia tai pinnoja. Kuvissa näkyy miten paljon osat liikkuvat kun valkoinen osa puusta on näkyvissä. Eli koko ruori nitisee ja natisee ja osat liikkuvat...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Moro
Se ruori on kuivunut ja ravistunut. Siinä on useampi lähestymistapa
1. antaa olla ja toivoa että se vesillä turpoaa tiiviiksi
2. purkaa se osiin ja liimaa epoksilla tai PU-liimalla kasaan
3. koittaa injektoida ruiskulla epoksia tai PU-liimaa rakoihin ja toivoa että se sillä kiristyy.
4. liottaa sitä pellavaöljyssä ja toivoo että se turpoaa siitä.
Mikä on paras ja oikein: 2
3. hankaloittaa 2:sta jos se 3. ei autakkaan
Nortti
Se ruori on kuivunut ja ravistunut. Siinä on useampi lähestymistapa
1. antaa olla ja toivoa että se vesillä turpoaa tiiviiksi
2. purkaa se osiin ja liimaa epoksilla tai PU-liimalla kasaan
3. koittaa injektoida ruiskulla epoksia tai PU-liimaa rakoihin ja toivoa että se sillä kiristyy.
4. liottaa sitä pellavaöljyssä ja toivoo että se turpoaa siitä.
Mikä on paras ja oikein: 2
3. hankaloittaa 2:sta jos se 3. ei autakkaan
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: 01 Heinä 2014 16:08
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Sinkkinaftenaattia saa esim. http://www.perinnetaito.fi/tuotteet.html?id=7/, talven aikana olen ostanut sitä Rauman Värisilmästä sekä Espoon Väristä (Värisilmä), Porin Värisilmässä ei sitä ollut.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Miten tuo ruori otetaan palasiksi? Irroitetaanko kaikki tapit ja niiden allaolevat ruuvit vai onko jokin parempi konsti?
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Moottori on irti ja nostettu maahan!
Aikamoinen show, mutta onneksi on nytten ohi!
Muutamia uusia kysymyksiä olisi taas tässä tulossa =)
Viimeisessä kuvassa näkyy miten tuo letku menee tuohon harmaaseen mötikkään. Mikä tässä kuvassa ei niin hyvin vielä näy on se, että moottorin nostosilmukka on aivan tämän letkun vieressä.
Ensimmäisessä kuvassa näkyy mityen tuo välikappale on moottorin päällä. Aukon reunus mihin tämä kappale kuuluu on ilmeisesti haljennut tai jotain. Toisessa kuvassa näkyy myös nostosilmukka.
Mitä tälle vois tehdä? onko vakkavaa?
Aikamoinen show, mutta onneksi on nytten ohi!
Muutamia uusia kysymyksiä olisi taas tässä tulossa =)
Viimeisessä kuvassa näkyy miten tuo letku menee tuohon harmaaseen mötikkään. Mikä tässä kuvassa ei niin hyvin vielä näy on se, että moottorin nostosilmukka on aivan tämän letkun vieressä.
Ensimmäisessä kuvassa näkyy mityen tuo välikappale on moottorin päällä. Aukon reunus mihin tämä kappale kuuluu on ilmeisesti haljennut tai jotain. Toisessa kuvassa näkyy myös nostosilmukka.
Mitä tälle vois tehdä? onko vakkavaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Seuraava kysymys koskee yhtä puutikkua jota on survottu yhteen moottorin reijistä. Mikä ja miksi? Ja mitä nyt?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Ja sitten vielä tällainen,
Ensimmäisessä kuvassa näkyy yksi kohta joka näyttää ihan siltä että siihen on joskus kiinnitetty jotain, miksi muuten se näyttäisi niin uudelta se pinta?
Ja sitten näkyy moottori saanut siivet =)
Ensimmäisessä kuvassa näkyy yksi kohta joka näyttää ihan siltä että siihen on joskus kiinnitetty jotain, miksi muuten se näyttäisi niin uudelta se pinta?
Ja sitten näkyy moottori saanut siivet =)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: 25 Kesä 2015 22:10
Re: Tärpätti ja homeenestoainetta....
Ja siitä ilmafiltteristä voin kuvin kertoa miltä se näytti =)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.