Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Jude » 14 Maalis 2010 16:31

Notreal kirjoitti:Saattaisi olla sama naulain kuin minulla?
Mikäs siihen on ylipäänsä syynä ettei niitä hakasia voisi jättää paikoilleen?

Vaikuttaako poistamistarpeeseen jos ei käytä hakasia ollenkaan uloimmassa kerroksessa?

Jos ne hakaset jää esim. nousulistojen alle, niin miksi niitä poistaisi? Silloin ei sillä hakasten materiaalillakaan taida olla merkitystä. Minun veneessä on useimmat liimaukset puristettu ruuveilla. Sinne rakenteeseen ne ruuvit jäi.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 15 Maalis 2010 10:27

Tuossa pohjaannaulauksessa on kyse ns . cold molding tekniikasta googlettakaa toi "cold molding" . Siinä nuo soirot liimataan yleensä ristiin +/- 45 asteen kulmaan köliin nähden. Ristiinlaminoinnista puhutaan suomeksi.. sillä saadaan erittäin luja ja jäykkä rakenne. Myös sellaiset vaikeat muodot johon levymäinen vaneri ei suoraan taivu ovat mahdollisia. Vaneriakin voi käyttää, mutta paksut n. 4mm viilut ovat parempia, tai ohuet laudat. Syynä se että vaneri on jo valmiiksi kahteen suuntaan liimattua viilua, ja kun siitä sahataan kapeita soiroja niin n. puolet viiluista jäävät silloin vain soiron leveyksisiksi, jolloin kokonaislujuus ei ole yhtä hyvä kuin eheää isoa vaneria käytettäessä tai laudoista tai viiluista liimattuna.
Mile

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15 Maalis 2010 14:07

Jos 4mm viilu on parempi vaihtoehto, saako sitä "vanerikaupasta"?
Paljonkos seinämävahvuus pitäisi olla pohjassa/ kyljissä aiheen mukaisessa venheessä?
Eli laitetaankos kuinka monta kerrosta?
Jos vaneri asetetaan pannaan, pitääkö otsikko vaihtaa?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Maalis 2010 14:36

Ehdottomasti pitäisi mutta kyllä modet bannaa välittömästi sut kun rupeat kirjoittelemaan viiluveneestä vaneriveneotsikon alla - pitäähän se joku roti olla :-)

Ellen ole ihan väärässä niin vakiotoimituksena vahvin viilu taitaa olla 2,8mm - 3 kerrosta ristiinviilutettua 2,8 millistä on jo pirun jämäkkää tavaraa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 15 Maalis 2010 16:02

Venemessuilla takavuosina joku viilukauppias kertoi heiltä löytyvän mahonkiviilua 4mm paksuudellakin.

Tuo 3 x 2.8 millin viilu antaa jo melko lujan kuoren kunhan kaaria ja jäykisteitä tiuhassa.

Omassa paatissa pohja on 9 mm koivuvaneria mikä on tähän saakka kestänyt ryskeet kunnialla.
Keveämmät puulajit ovat hiukan heikompia, mutta niitä voi käyttää paksumpana jolloin jäykkyys ja lujuus rungossa kasvavat ilman että paino lisääntyy vastaavasti.

Sanoisin että tuo 9mm saisi liukuvan moottoriveneen pohjasta löytyä minimissään, niin kestääkin jotain.

Pintaan vielä 300g / neliölle lasikuitua epoksilla laminoituna niin kestää taatusti tuon kokoisella paatilla.

Ristiinlaminoinnissa on tärkeää että viilukerrokset tai vanerisuikaleet tai laudat ovat kauttaaltaan kunnolla liimattuina yhteen; heikko tai irti jäänyt liimaus välissä heikentää pahasti.
Mile

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja matti » 16 Maalis 2010 07:13

Jude kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Saattaisi olla sama naulain kuin minulla?
Mikäs siihen on ylipäänsä syynä ettei niitä hakasia voisi jättää paikoilleen?

Vaikuttaako poistamistarpeeseen jos ei käytä hakasia ollenkaan uloimmassa kerroksessa?

Jos ne hakaset jää esim. nousulistojen alle, niin miksi niitä poistaisi? Silloin ei sillä hakasten materiaalillakaan taida olla merkitystä. Minun veneessä on useimmat liimaukset puristettu ruuveilla. Sinne rakenteeseen ne ruuvit jäi.
Hakaset on patarautaa-ruostuu, haittaavat hiomista/höyläämistä
Ne voi poistaa vain ulommasta, varminta käyttää rosterihakasia jos jättää.
Kun se vanerivene muuttuikin viiluveneeksi, niin niiden kiinnittämiseen riittää hyvin sellainen "normaali" hakasnaulain (Robbarista paineilmakäyttöinen maksoi 13€) pitkähköillä 10-14mm hakasilla
Mitoitukseen; jos vene on n.3m 15hv koneella, niin mutu-menetelmällä se 3x2,8mm on tosi luja, vyö ja henkselit metodina laittaisin pohjaan 160g lasikankaan parantamaan pistekuormakestoa.

Matti

PS Notreal, lueppa uusimmasta amerikan Woodenboat-lehdestä artikkeli Hugh Saint*sta, mielenkiintoista.
Sama makasiini; Fame-vene 42" tehtiin suunnittelijalleen alle neljässä viikossa!
Minusta oiva keino parantaa puuveneenrakennuksen kannattavuutta, vrt säästö hallitilan lämmitys/vuokrauskulut vuosikausien rakentamisaikatauluun.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Maalis 2010 09:37

Jo vain, varmasti kestää sillä 160g lasillakin, itselläkään ei ole sen paksumpana kuin palteissa ja kölin linjalla ja hyvin on kestänyt.

Mutta parempi kehoittaa muita varman päälle, itse jokainen tekee omat päätöksensä - tulee parempi omatunto kun on kehoittanut tekemään turhankin tukevaa. :-)

Paksumpaa pohjaa voi puoltaa paremalla kestävyydellä kiville ajettaessa, ja paksumpi lasikerros antaa aina paremman suojan kivien aiheuttamaa raapimaa vastaan.
Toki kääntöpuolena on lisääntynyt paino.

Jos projekti pysyy loppuunsaakka alussa mainitussa tilanteessa jossa koneeksi tulee joku aivan pieni parikymmenheppainen pata, ja nopeudet sen mukaisina, riittää ohuempikin pohja. Vaneriveneitä rakentamaan - kirjassa tuon kokoisissa käytettiin vain 6 mm vaneria pohjassa ( suositeltiin koivua, vieläpä lentovanerina) . Mutta jos sitten nälkä kasvaakin syödessä ja pienen ruohonleikkurin koneen ( ootteko harkinneet noita Brigg & Strattoneita?? ) tilalle päättääkin laittaa isolohkokasin ;-) , niin silloin ehkä kannattaa harkita tuliko siitä pohjasta riittävän vahva.

Siitä rakenteesta vielä; rungon peräosassa jossa muoto yleensä on aika hillitty, taipuu vanerikin muotoon hyvin, keulassa taas monesti ristiinlaminointi helpottaa - ei sen rungon tarvitse olla koko matkalta samalla tavalla tehdyn; keula voi olla ristiinlaminoitu ja peräosa yksinkertaisesti vanerilapuista tehty. Aikaa ja vaivaa säästyy! Liitoskohta toki täytyy tehdä hyvin, ei mitään päittäisliitosta vaan viisteliitoksilla kuten vaneritkin jatketaan. Sisäpuolella voi vielä käyttää tukilappua liitoksen ylitse.

Rungon muodosta ; mikäli haluaa pienellä kulkevan niin peräosasta pohjan V-kulman tulisi olla loiva, ja rungon pysyä melko kapeana. Jos taas tykkää ajaa kovaa kelissä ( keli tietenkin veneen mukaan) , niin syvä V on pehmeämpi - mutta vaatii enemmän tehoa.

Syvästä V-stä löytyy netistäkin hyviä linjakuvia kun hakee ... Raymon Hunt ; se alkuperäinen Moppien runko oli sekin puuta, ja melko hyvän näköinenkin; siihen vain puolikansi ja tuulilasi niin nami nami.

Ja kovaan vauhtiin sitten 3-piste hydro, porraspohja, tai tasapohja runabout "cracker box" - jos noista klassikoista tykkää.

kattokaas vaikka sieltä Van Dam Woodcraftin sivuilta design proposals - alta, siellä lopussa Pretty Pattie ..
Mile

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Maalis 2010 11:38

Mile kirjoitti:Venemessuilla takavuosina joku viilukauppias kertoi heiltä löytyvän mahonkiviilua 4mm paksuudellakin.
Löytyisköhän tarkempaa infoa mistä voisi kysellä viilua? Esim. minkä vuoden messuista oli kyse... 8]
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

mikape
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Huhti 2005 18:39
Paikkakunta: Kello

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja mikape » 16 Maalis 2010 13:42

Joskus tollasta paksumpaa viilua on ollut Corebros nimisellä firmalla, googlaa.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Maalis 2010 14:33

Katselin noita viiluhintoja ja alkoi tuo koivuvaneri tuntumaan aika hyvältä vaihtoehdolta näin ensikertalaiselle...
Tietysti jos lottovoitto napsahtaisi kohille, tosin se kait edellyttäisi että pitäisi alkaa lottoamaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Maalis 2010 14:50

;-) niin siinä joskus käy...

Työkaveri teki -70-80 luvun vaihteessa siskonmiehensä kanssa kaksi 12m moottoriveneitä ristiinlaminoimalla 4 kerrosta 4mm koivuvanerista. Laminoinnissa käytettiin liimana Tammerin F3:sta ja viilun leveys oli muistaakseni 35mm. Ellen väärin muista erimittaisia leveitä hakasia meni kuulemma "joitakin kymmeniä tuhansia" kun viilut tikutettiin kiinni tosi tiheästi ja hakaset jäivät sinne sisälle. Pintaan tuli lasikuitu.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Maalis 2010 16:12

En minä höpöjä puhunut vaikka höperö olenkin! Katopa:
http://www.dlh-finland.fi/Tuotteet/Viil ... iilut.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

En muista tosin minä vuonna noita kyselin, ei kuitenkaan 3 viimeisen aikana mutta alle kymmenen vuotta siitä on :-) oiskohan ollut viilukeskus -niminen firma ? Kyselin tosin noin puolen kuution erää mahonkiviilua, mielessä kun oli 40 jalkaisen unelman kustannusarvion tekeminen.

http://www.novowood.fi/jalopuut_viilut.html" onclick="window.open(this.href);return false; Huom: muut puulajit ja paksuudet tilauksesta vai mitä ne tossa sanovatkaan ...

eli listalla ei välttämättä kovin paksuja viiluja ole, mutta tilaamalla saa . ja soittaakin aina saa, vaikka se tuntuu näin netin aikana kovin usein unohtuvan ihmisiltä, kun ajatellaan että kaikki mahdollinen myynnissä oleva löytyy nettisivuilta ( ja mitään muutahan ei enää ole olemassakaan kuin netistä löytyvä).
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Maalis 2010 16:22

Viiluja ja venevanereita löytyy DLH:n ja Novowoodin lisäksi mm. täältä:

http://www.skandinaviskatraimport.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mile

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja jukkan » 16 Maalis 2010 18:52

Millainen se on milen 40 jalan unelma ???
- olisiko mitään, esim. torpedobåt T56, 3 x 1800 hk ???

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16 Maalis 2010 22:11

Tuosta 4mm koivuvaneri vastaan 2,8mm mahonkiviilu.
Äkkiseltään, mitä nyt neliöhintoja sain kaivettua oli mahonki 70 € / m2 ja koivu alle 40€ / levy ( 2,9m2 ).
Hintaero siis 6-kertainen / m2.
Lisäksi koivuvaneri vaihtoehto olisi 2-kerroksinen ja viilu 3-kerroksinen joka lisää viilun tarpeen
kokonaisneliö määrän 33 % suuremmaksi, jolloin kustannusero on.... 10 kertainen 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin