Jo vain, varmasti kestää sillä 160g lasillakin, itselläkään ei ole sen paksumpana kuin palteissa ja kölin linjalla ja hyvin on kestänyt.
Mutta parempi kehoittaa muita varman päälle, itse jokainen tekee omat päätöksensä - tulee parempi omatunto kun on kehoittanut tekemään turhankin tukevaa.
Paksumpaa pohjaa voi puoltaa paremalla kestävyydellä kiville ajettaessa, ja paksumpi lasikerros antaa aina paremman suojan kivien aiheuttamaa raapimaa vastaan.
Toki kääntöpuolena on lisääntynyt paino.
Jos projekti pysyy loppuunsaakka alussa mainitussa tilanteessa jossa koneeksi tulee joku aivan pieni parikymmenheppainen pata, ja nopeudet sen mukaisina, riittää ohuempikin pohja. Vaneriveneitä rakentamaan - kirjassa tuon kokoisissa käytettiin vain 6 mm vaneria pohjassa ( suositeltiin koivua, vieläpä lentovanerina) . Mutta jos sitten nälkä kasvaakin syödessä ja pienen ruohonleikkurin koneen ( ootteko harkinneet noita Brigg & Strattoneita?? ) tilalle päättääkin laittaa isolohkokasin

, niin silloin ehkä kannattaa harkita tuliko siitä pohjasta riittävän vahva.
Siitä rakenteesta vielä; rungon peräosassa jossa muoto yleensä on aika hillitty, taipuu vanerikin muotoon hyvin, keulassa taas monesti ristiinlaminointi helpottaa - ei sen rungon tarvitse olla koko matkalta samalla tavalla tehdyn; keula voi olla ristiinlaminoitu ja peräosa yksinkertaisesti vanerilapuista tehty. Aikaa ja vaivaa säästyy! Liitoskohta toki täytyy tehdä hyvin, ei mitään päittäisliitosta vaan viisteliitoksilla kuten vaneritkin jatketaan. Sisäpuolella voi vielä käyttää tukilappua liitoksen ylitse.
Rungon muodosta ; mikäli haluaa pienellä kulkevan niin peräosasta pohjan V-kulman tulisi olla loiva, ja rungon pysyä melko kapeana. Jos taas tykkää ajaa kovaa kelissä ( keli tietenkin veneen mukaan) , niin syvä V on pehmeämpi - mutta vaatii enemmän tehoa.
Syvästä V-stä löytyy netistäkin hyviä linjakuvia kun hakee ... Raymon Hunt ; se alkuperäinen Moppien runko oli sekin puuta, ja melko hyvän näköinenkin; siihen vain puolikansi ja tuulilasi niin nami nami.
Ja kovaan vauhtiin sitten 3-piste hydro, porraspohja, tai tasapohja runabout "cracker box" - jos noista klassikoista tykkää.
kattokaas vaikka sieltä Van Dam Woodcraftin sivuilta design proposals - alta, siellä lopussa Pretty Pattie ..