Kyllästämisestä jälleen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12 Loka 2009 16:01

Tuuman mahongista (khaya&honduras) saa pöön läpi nopeammin kuin tuuman tiukkasyisestä männystä eli mahonki imee tosiaankin jopa paremmin pöötä kuin mänty kuten Jape jo sanoikin edellä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 13 Loka 2009 08:07

ainur kirjoitti: Mulle sano venepuuseppä et 4 porsenttia....Ja eikös aftenaatti oo lahonsuoja....? Tuota ruiskuakin kokeilin, mut minulla ainakin suurin osa tippui pisaroina pois, eli tavaraa tuli kerralla liikaa. Muuten ois ollu hyvä konsti. :)
Siellä missä kasvaa home, on olosuhteet suotuisat myös lahottajille. Jos ei kasva home, niin ei kasva lahottajatkaan.

Ja se mistä päättelin, että sinkkinaftenaatti toimii kuivikkeena on se, että olen kyllästänyt rovia PÖn ja tervan seoksella pitkälti toista vuotta ja ei ole muodostunut mitään kalvoa. Penkkejä ja konepetiä kyllästäessä PÖn ja sinkkinaftenaatin seoksella muodostui näiden pinnalla kirkas kalvo melko piankin.

Ruiskua olen käyttänyt sisäpuolen kyllästämiseen ja ulkopuolella voi käyttää mutta vaatii tuon pensselisivelyn lisäksi tai menee kaivo piloille;)
Ei vesi ol hyvä kom baati all!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Loka 2009 20:38

Minä en ole kyllä hoksannut sinkkinaftenaatin tekevän mitään kalvoa mutta tervan olen huomannut kuivattavan pinta ajo melko vähäsinäkin määrinä pellavaöljyn seassa, tosin siihen menee aikaa päiviä tai viikon verran mutta kyllä terva tekee ihan selvän pinnan toisin kuin käyttämäni pööseos jossa on sitä sinkkinaftenaattia apauttiarallaa 2-4%.
Tuleeko se kuivikeilmiö sitten isommilla pitoisuuksilla kun olen kuullut että jotkut laittavat jopa 10% sinkkinaftenaattia pööseoksiinsa
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

niiloantero
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Loka 2009 12:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja niiloantero » 13 Loka 2009 21:54

Moro!

Meinasin siis kyllästää oman veneeni(ollut kuivilla vajaa4v.) pellavaöljyllä 50l. ja lurauttaa siihen pari litraa sinkkinaftenaatia ja pikkusen tervaa. Miltäs tommonen sotku kuulostais?

Niin ja onko kellään tietoo paljonko mahtaa toi sinkkinaftenaatti 2l. maksaa noin?
Kiitti.

ps. on muuten hyvä asiakas palvelu+edulliset hinnat Sini-pellavassa!

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja ainur » 13 Loka 2009 23:14

http://www.wanhawiljami.fi/shop/product ... cts_id=143" onclick="window.open(this.href);return false; ja tuolta
http://www.sateenkaarivarit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Loka 2009 20:15

Kuulin että jossain päin Etelä-Suomea on maalikauppias joka myy owaa ja kertoo täytenä totuutena pellavaöljystä että sillä ei voi kyllästää puuveneitä koska se kuplii ulos puusta...

:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14 Loka 2009 21:26

Ei sillä tervalla todellakaan tee mitään kyllästyksessä jos aikoo lakata tai maalata pinnan kyllästyksen jälkeen ja se vo todellakin aiheuttaa ongelmia siinä tilanteessa.

Mutta jos haluaa fiilistellä tervan hajulla niin bilikasta saa tervaspraytä jota on helppo sumutella vaikka skötnien pohjaan tms paikkoihin. Hoksasin tuon vahingossa kun ruostesuojasin sillä webaston polttoaineputken sinkityt klemmarit ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

niiloantero
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Loka 2009 12:09
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja niiloantero » 16 Loka 2009 08:50

Joo no pitänee unohtaa se terva, tais vaan Vanhalan Mika sivuillaan mainita et oli pikkusen tervaa lurauttanu juurikin tuoksun vuoksi. No kai sen tervan voi sisäpuolelle imeyttää?? Rupeis ainaskii vene tuoksuu :))

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja Jommi » 23 Loka 2009 23:46

No nyt on pensseliä heilutettu 6 kierrosta. Kierros kestää tunnin ja ainetta kuluu noin 2 litraa. Tahtoo sanoa 0,5 desiä neliömetrille. Puu imee aika hitaasti; jos aamulla tekee yhden, niin ennen pimeän tuloa juuri ja juuri kannattaa vetää seuraava kierros. Kuulostaako tutulta?

Liemi on 80% pellavaöljyä, 16% puutärpättiä ja 4% sinkkinaftenaattia (joka on pääosin mineraalitärpättiä).

Onhan tämä yksi tapa viettää talvensa 8-| .
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja RistoA » 23 Loka 2009 23:54

kyllästys on tasapainoilua puun ja mielen väillä. Jossain vaiheessa fiksumpi kyllästyy.

8]

Risto

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja ainur » 24 Loka 2009 13:21

Miekii aattelin et eihän tossa kun paripäivää ja muutama litra....Mut imu vaan jatku ja jatku ja jatku....Veneenlasku aikataulut meni kerralla uusiks, eli siirty seuraavaan kesään. Omaa hölmöyttä, kun jätin kyllästyshommelit toukokuulle....Tsemppiä vaan Jommille :)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 24 Loka 2009 14:28

Jommi kirjoitti:
Liemi on 80% pellavaöljyä, 16% puutärpättiä ja 4% sinkkinaftenaattia (joka on pääosin mineraalitärpättiä).
Käyttöturvallisuustiedotteen mukaan teollisuusbensaa on 30-60% ja sinkkinaftenaattia 30-60%.
http://www.sateenkaarivarit.fi/fi/turva ... naatti.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Todellinen suhde on varmaan se, joka tuo kauppiaalle parhaan tuloksen.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja ijp » 24 Loka 2009 20:35

Eipä ole kokemusta em. liemestä.

Käyttöturvallisuustiedotteen mukaan se sisältää yli 50 % kerosiinia... Tuntuu vaan, että kerosiinin imeyttäminen litratolkulla puuveneeseen on vielä arveluttavampaa kuin mineraalitärpätin.
Ilkka

Sauli Särkkä
Viestit: 55
Liittynyt: 16 Elo 2009 19:06
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja Sauli Särkkä » 25 Loka 2009 09:24

Kerosiini on käsittääkseni 99%:sti samaa tavaraa kuin diesel. Suurin ero lienee pakkaskestävyydessä, kun kerosiinista ei löydy jotain voitelukomponenttia mitä dieselistä löytyy..olisikohan ollut parafiini. Jäänestoaineita ja muuta huttuakin saattaa seassa olla, mutta muuten samaa peruslöpöähän se.

MUOKS: http://www.nesteoil.fi/default.asp?path ... ,7849,9397" onclick="window.open(this.href);return false;
Kerosiinia koneeseen

Hävittäjien käyttämä lentopetroli eli kerosiini on diesel-öljyä muistuttava keskitisle, jonka voiteluominaisuudet ovat dieseliä vähäisemmät. Samaa polttoainetta käytetään myös siviili-ilmailussa. Ainoa ero on se, että ilmavoimat lisää kerosiiniin jäänesto- ja voitelevuusainetta. Lisäaineistamisen jälkeen koneen polttoainejärjestelmä toimii luotettavasti alle 50 asteen pakkasessa.
Huipputarkka kuljetusketju

Ilmavoimien käyttämä kerosiini valmistetaan Neste Oilin Porvoon jalostamolla. Polttoaine syntyy tavallisen dieselprosessin yhteydessä. Neste Oilin Aviation Sales -yksikön myyntijohtaja Petteri Yli-Ilkka sanoo, että kuljetustapa eroaa merkittävästi tavallisesta polttoainetoimituksesta.

"Polttonesteen matka hävittäjän tankkiin on poikkeuksellisen hygieeninen. Moottorin luotettavan toiminnan varmistamiseksi polttoaineessa ei sallita epäpuhtauksia tai vapaata vettä. Polttoaine suodatetaan joka kerta, kun se siirtyy säilytys- tai kuljetusastiasta toiseen.Viimeinen suodatus ja vedenerotus tehdään vielä koneen omassa suodattimessa", Yli-Ilkka sanoo.
-Sale

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Kyllästämisestä jälleen

Viesti Kirjoittaja RistoA » 25 Loka 2009 20:27

Antaa uuden vivahteen pö-kyllästykselle..
Diisseliä ja naftenaattia.
Mitenkös kone pyöris naftenaattipiristeellä?
Laitais paluuletkun suoraan pilssiin, niin sais automaatikyllästimen?

Tää on ihan laituriparlamenttikamaa..

Risto

Vastaa Viestiin