Laxmarin purjevene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Re: Laxmarin purjevene

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 12 Loka 2017 09:43

Hyviä ajatuksia näyttäisi löytyvän. Tosiaan vaahto ytimen kuivaaminen taitaa olla oikeasti todella hankalaa. Omassa projektissa se ei edes tullut mieleenikää. Ymmärtääkseni Suvituulen peräsin ei sisällä metalli runkoa laisinkaan vaan perusrakenteena on vaneri ja siihen liimatut mahonkirimat jolloin on saatu aikaiseksi noin 50mm vahva "laminaatti" rakenne. Peräsimen saranat ovat kiinni peräsimen puurungossa. Mielessäni on kyllä käynyt hyödyntää valettavaa uretaania mutta se ei poista sitä asiaa, että valamalla saadut lohkot olisi jollain menetelmällä kiinnitettävä puurunkoon.

En tiedä olenko ymmärtänyt oikein, että epoksi hartsit eivät sisällä juurikaan liuottimia jotka sulattaisivat esim polystyreeniä, eri juttu on jos käytetään jotain liuottimia sisältävää hartsia.

Pitää laittaa foorumille kuvia kun saan peräsimen irti paatista ja avattua potilaan.

Jarno

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Laxmarin purjevene

Viesti Kirjoittaja matti » 12 Loka 2017 21:46


Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Re: Laxmarin purjevene

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 13 Loka 2017 07:52

Hei, loistava linkki Matti. Juuri tuota olin itsekkin etsinyt.

jussi
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Kesä 2003 14:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Laxmarin purjevene

Viesti Kirjoittaja jussi » 22 Joulu 2017 20:28

jtyyska kirjoitti:...muutamassa pikku kisailussa on nyt käyty. Taitaa olla vika miehistössä kun homma ei toimi. Hai veneet ajaa ympyrää meidän ympärillä ja folkkaritkin ovat liukkaita pirulaisia. Elokuisessa makkararadalla käydyssä kisailussa 10 veneen fleetissä olimme mukavasti ~6 sijalla ennen haveria jossa kapteenilta katkesi kykiluita. Perämiehen syy :D. Kilpakumppaneina oli juuri mainitsemiani folkkareita ja hai veneitä. Taisi yksi pikku scyllakin olla mukana.

Tää tarvii paljon harjotusta. Heikolla alle 5m/s tuulella Suvituuli on auttamattoman hidas tai ainakin meille hankala saada vauhtiin. Hieman reippaammassa tuulessa hauskuus vasta alkaa. Lokin näyttäessä 5 solmua tai enemmän tuntuu että tämä on purjehtimista!
Onko sinulla vielä tallella se light genua, jonka annoin mukaan? Sillä tuo kulkee kevyessä tuulessa kryssiä ihan hyvin. Myötäisellä sitten spinnua ylös... Periaatteessa Laxmarinilla pitäisi pystyä ajamaan kahdeksikkoa folkkarin ja hain ympärillä.

Sillä light genualla nousukulma kryssillä on noin 5 astetta parempi kuin rullagenualla.

-jussi-

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Re: Laxmarin purjevene

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 27 Joulu 2017 08:11

Moikka, joo on kaikki purjeet tallella. Viime kesänä kyllä huomasin että tuo rullagenoa on aika painava. Ensi kesänä on tarkoitus opetella tuon spinaakkerin käyttö. Kuten sanoin niin on vika miehistössä tai ainakin perämiehessä :D

T: Jarno

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Re: Laxmarin purjevene

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 23 Helmi 2018 08:38

Historian tutkiminen on jännittävää ainakin omassa sairaassa mielessäni. Pitkällisen metsästyksen jälkeen käteeni osui antikvariaatissa Purjehtijan Kalenteri vuodelta 1978. Ja mitäs ihmettä, siellähän ne kaikki Laxmarinit oli luetteloitu silloisin omistajin ja seuroin joihin ne oli rekisteröity. Aikaisemmin tässä keskustelussa on arvailtu tai muisteltu kuinka monta yksilöä Laxeja valmistui joten alla lista aluksista.

L-544 Fransiina, alkuperäiseltä nimeltään Filistiina III TPS 1975
L-562 NoName TPS 1974
L-588 Fabiola TPS 1974
L-635 Eva, alkuperäinen nimi Eva III 1975
L-744 Suvituuli, RTM 1975
L-770 Maltti, ASS 1976
L-863 Valkea Kuulas, Laxmarin 30 ver 2, ASS 1976
L-1388 Tiare, Laxmarin 30 ver 2 on ilmeisesti uudempi kuin 1978. Purjehtijan Kalenterin OR/KR alusten lista loppuu noin 1200 numeron kohdille.

Tällaista jos jotain sattuu kiinnostamaan
Kalenteri1978.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
jtyyska
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45

Re: Laxmarin purjevene

Viesti Kirjoittaja jtyyska » 01 Huhti 2018 18:03

Peräsimen remontointi on edennyt ja taisin luvata joitain kuvia kun kuvattavaa ilmenee. Syksyllä raaputin märät täytteet lavasta irti ja nyt kevätauringon lämmössä loput lakat peräsimen yläosasta.

Mitähän sille sitten pitäisi tehdä. Itse ajattelin seuraavaa. Vedenalaiset osat maalataan epoksilla ja kolot kitataan ja taas maalataan epoksilla kunnes kalvonpaksuus on riittävä. Viimeiseksi sitten antifouling. Vedenpäälinen osa taitaa saada tällaisen käsittelyn, sprii petsi tumman mahongin värisenä, kyllästysöljy Impreg ja ~7 kerrosta Tonkinoissia.

Kuvassa olevat peräsimen helat ovat sen verran naarmuiset etten taida mitään peilipintaa niihin havitella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin