Lakan kiiltoa
-
- Viesti:
Re: Lakan kiiltoa
Voin myös liputtaa tuon Rylardin puolesta, ei voi mennä pieleen. Kävin hakemassa veistämöltä pari purkkia lakkaa ja petsiä. Olen testannut hieman tuota lakan päälle petsaamista. Otin yhden vaneerin, joka oli kellastunut Hioin ja levitin tälle pari kerrosta Rylardin petsiä. Annoin tämän kuivua niin että sormenjälki jäi painaessa ja tämän jälkeen levitin lakkaa päälle ja ainakin nyt näyttää että olisi ihan toimiva menetelmä ja lakka. En kuitenkaan lähtisi samalla tavalla tekemään veneen ulkopuolisille osille, mutta sisätiloissa saattaa kestääkin ihan hyvin. Olin lukenut eräältä norjalaiselta sivustolta että siellä tavataan lisätä Rylardin lakkaan 20% Rylardin petsiä ja tämä parantaisi hieman väriä tekemättä sellaista luonnotonta värikalvoa pintaan. Ajattelin Kokeilla tätä menetelmää moottorikopan sivuihin.
Eikö tuota Epifanes-lakkaa saa suomesta lainkaan? Yritin löytää googlettamalla jälleenmyyjää mutta en löytänyt. Mielummin ostaisin suomesta kuin tilaisin ulkomailta muutamaa purkkia.
M
M
- palonte
Kuten aiemmin tässä ketjussa kirjoitin, maahantuoja nimellisesti löytyy, mutta ei vastaa kyselyihin ja asiaan hieman perehtymällä, vaikutti "epämääräiseltä".
Miksi et tilaisi ulkomailta? Tulee halvemmalla, nopeammin ja vieläpä kotiin asti
Miksi et tilaisi ulkomailta? Tulee halvemmalla, nopeammin ja vieläpä kotiin asti

Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
- Viinamäenmiäs
- Viesti:
Yritystietojärjestelmä vahvistaa epäilyt.palonte kirjoitti:Kuten aiemmin tässä ketjussa kirjoitin, maahantuoja nimellisesti löytyy, mutta ei vastaa kyselyihin ja asiaan hieman perehtymällä, vaikutti "epämääräiseltä".
Vaikka en mitään mainosta niin ainakin yksi myyjä löytyy lakalle.
Viinamäenmiäs
-
Tuliko lasku mukana vai pitikö maksaa heti kun kortin numerot meni eteenpäin??vartijo2 kirjoitti:SVB:n kautta tilattuna Epifanes näyttää tulevan todella edulliseksi kun purkkikokoa kasvattaa. Tilasin 5 l, 119,90 pönttö + 6,50 rahti eli litrahinta 25,28 €.
Tähän kun vielä lisätään nopea toimitus niin eipä paikalliseen väripuotiin taida tulla asiaa lakan oston tiimoilta ihan just.
Kiitoksia vinkistä.
t. JV
- palonte
Kuten yleensäkin, maksu visalla tms. ja maksu lähtee samontein, tuote tulee parissa kolmessa päivässä DHL:llä kotiin asti.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata
- MitjaT
Kiinnostavimpia ketjuja tällä foorumilla. Lakkauskysymykset niin ikuisuuskysymyksiä. Vielä jäi alkydilakkojen ominaisuudet pikkasen puntaroimatta suhteessa öljylakkoihin. Jos jollain vielä kokemusta kaksikomponenttilakoista, olisi sekin mielenkiintoinen lisä tähän keskusteluun. Ja epoksikoemuksistakin olisi kiva kuulla, mutta nyt eikun Eppifanesia hankkimaan ja suti kouraan!
Hyvää kevättä kaikille! Mitja.
Hyvää kevättä kaikille! Mitja.
-
- Viesti:
Moro
No mulla on kokemusta myös 2-komp lakoista. Ne on tosi kestäviä ja kovia, kuivuvat (tai oikeammin kovettuvat) nopeasti.
Soveltuvat ainoastaan vanereille tai epoksoiduille puupinnoille. Umpipuun päällä eivät kestä liian kovina, tahtovat poreilla ja hilseillä pois. Todella vaikeita poistaa.
Öljylakat soveltuvat parhaiten männyn päälle, koska ovat pehmeämpiä, mutta eivat kovalle kulutukselle alttiisiin kohteisiin.
Öljy-alkydi tai öljy-uretaani-lakat kovempina sopivat paremmin mahongille ja enemmän kulutukselle alttiisiin kohteisiin.
Mitä enemmän lakassa on öljyä sitä pehmeämpi ja joustavampi. Toisaalta myös kuluu ja naarmuuntuu herkemmin.
UV-suojauksessakin on eroja, tosin ehkä enemmän valmistajien välisiä kuin lakka-tyyppien välisiä.
En oikein ole näitä eroja huomannut, kun olen koittanut pitää kiinni siitä, että joka kevät vetetään kerros uutta lakkaa päälle.
Tein taas joitain uusia nimikylttejä ja mahonkisia tauluja ja käytin lakkana Dura Glossia ja olen edelleen sitä mieltä että on hyvä lakka. Se on uretaani- alkydilakka, joka kuivuu nopeasti täyttää hyvin ja tasoittuu kauniisti. On todella helppo välihioa, koska kuivuu vajaassa vuorokaudessa. Ennen kun käytin Classicia ja muita öljypitoisia lakkkoja välihionta oli vaikeampaa, koska lakka tukki paperit ja töhnä rullaa paperin alla jättäen jälkiä pintaan. Kyllä se ainakin paatin mahonki osissa kannella on kestänyt todella hyvin yhden kesän kerrallaa. Mäntykylkiin on kyllä käytetty joustavampaa öljylakkaa Spinakkeria tai Classicia. Olen aiemmin koittanut hifistellä erilaisilla öljylakoilla kannen osissa, mutta kun niillä on vaikea saada nättiä pintaa ja kulutukselle alttiissa kohdissa ne on jo alkukesästä ihan sumeina naarmuista. Siksi olen päätynyt tähän "keino-aine-lakkaa, koska sillä on niin helppo saada kaunis ja kestävä pinta. Mikä parasta lakatessa pinta on pölykuiva jo muutamassa tunnissa niin pölyisessä hallissa sillä on lopputuloksen kannalta suuri merkitys!
Nortti
No mulla on kokemusta myös 2-komp lakoista. Ne on tosi kestäviä ja kovia, kuivuvat (tai oikeammin kovettuvat) nopeasti.
Soveltuvat ainoastaan vanereille tai epoksoiduille puupinnoille. Umpipuun päällä eivät kestä liian kovina, tahtovat poreilla ja hilseillä pois. Todella vaikeita poistaa.
Öljylakat soveltuvat parhaiten männyn päälle, koska ovat pehmeämpiä, mutta eivat kovalle kulutukselle alttiisiin kohteisiin.
Öljy-alkydi tai öljy-uretaani-lakat kovempina sopivat paremmin mahongille ja enemmän kulutukselle alttiisiin kohteisiin.
Mitä enemmän lakassa on öljyä sitä pehmeämpi ja joustavampi. Toisaalta myös kuluu ja naarmuuntuu herkemmin.
UV-suojauksessakin on eroja, tosin ehkä enemmän valmistajien välisiä kuin lakka-tyyppien välisiä.
En oikein ole näitä eroja huomannut, kun olen koittanut pitää kiinni siitä, että joka kevät vetetään kerros uutta lakkaa päälle.
Tein taas joitain uusia nimikylttejä ja mahonkisia tauluja ja käytin lakkana Dura Glossia ja olen edelleen sitä mieltä että on hyvä lakka. Se on uretaani- alkydilakka, joka kuivuu nopeasti täyttää hyvin ja tasoittuu kauniisti. On todella helppo välihioa, koska kuivuu vajaassa vuorokaudessa. Ennen kun käytin Classicia ja muita öljypitoisia lakkkoja välihionta oli vaikeampaa, koska lakka tukki paperit ja töhnä rullaa paperin alla jättäen jälkiä pintaan. Kyllä se ainakin paatin mahonki osissa kannella on kestänyt todella hyvin yhden kesän kerrallaa. Mäntykylkiin on kyllä käytetty joustavampaa öljylakkaa Spinakkeria tai Classicia. Olen aiemmin koittanut hifistellä erilaisilla öljylakoilla kannen osissa, mutta kun niillä on vaikea saada nättiä pintaa ja kulutukselle alttiissa kohdissa ne on jo alkukesästä ihan sumeina naarmuista. Siksi olen päätynyt tähän "keino-aine-lakkaa, koska sillä on niin helppo saada kaunis ja kestävä pinta. Mikä parasta lakatessa pinta on pölykuiva jo muutamassa tunnissa niin pölyisessä hallissa sillä on lopputuloksen kannalta suuri merkitys!
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- Oqu
Remoxin isäntä suositteli meikäläiselle että kyllästyksen jälkeen lakkaisin nuo kulutusalttiit kansi- ja kulkutasot 6-7 kertaa rylardin VG63:lla ja pari viimeistä kerrosta tuolla VG62-lakalla. Mitäs tästä käsittelystä olette mieltä, että ensin öljylakkaa ja sitten lopuksi uretaanilakkaa?
Kaikki paitsi hyvä kyllästys on turhaa.
- raimå
Varmasti on herr Remoxilla pointtinsa (tosin sitä en tiedä heh..) mutta itse olisi melko varovaisella asenteella liikenteessä. Oon käyttäny ed. veneessä pelkästään VG62 ja 63:a ja niiden tasoittuvuus on kuin yö ja päivä. Optimaalisissa (tuulettomissa ja oikeanlämpöisissä) olosuhteissa varmasti tuolla 62:llakin saa hienoa pintaa, mutta oma useamman purkin kokemus on että kerkeää jämähtämään jo niin nopeasti että siveltimen karvojen jäljet jäävät helposti näkyviin. Samaa fiilinkiä myös tuossa 63:ssa mutta ei jämähdä niin nopeasti ja sillä kyllä saa ihan hyvää pintaa aikaan. Et varmastikaan halua tehdä mahtavaa pohjaa 7 kerroksella ja sitten heittää kaikkea yhden kortin varaan yhden kerroksen takia.
Eli up to you, mutta kehoitan varovaisuuteen:)
Eli up to you, mutta kehoitan varovaisuuteen:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
-
Dura Glossiin siirrytty. Testataan miten se kestää kannessa. Aiemmin käytetty Favorite Varnishia mutta ei tunnu olevan kannessa tarpeaksi kestävää. Saa nyt nähdä miten Dura Gloss toimii. Ainakin tralleissa toimi tosi hyvin viime vuonna. Voi melkein kaataa kannelle ja tulee kohtuullisen hyvää jälkeä, mutta ensi kevät lopputuloksen näytää. Tein välihionnan ensimmäisen kerroksen jälkeen ja sen jälkeen lakkasin ylimaalausajan sisällä seuraavat. Näytti toimivan sen verran hyvin, että paikoittaan ihan täydellisen näköinen lopputulos ja yleisesti ainakin sen verran hyvä, että joka päivä ainakin pari tyyppiä on pysähtynyt ihastelemaan venettä 

-
Oletteko käyttäneet Epifanesia raakana, vai lantrattuna?
Lakkaahan usein on kuvailtu siirappimaisen paksuksi, ja TODELLA siirappimaista ainakin minun ostamani purkin sisältö on. Olen lueskellut että moni sitä käyttää raakana, ja saavat siten mielestään parhaimman lopputuloksen, mutta mielestäni se on kyllä melko hankalaa sellaisena työstää. Olen kokeillut Epifanesia ja muutamaa muutakin lakkaa kotona kellarissa, missä siis lämpötila on +21, mutta en millään meinaa päästä sinuiksi tuon lakan käsittelemisen kanssa. Onko siis joku jekku miten sitä kannattaisi levittää, vai alanko lantraamaan?
Sen verran olen hyvää sekä lukenut että kuullut Epifanesista, että mielelläni kuitenkin käyttäisin sitä?
Luin muuten Klassiska båtar lehdestä"lakkatestin", tai siinä jutussa pikemminkin arvioitiin eri lakkoja, ja jossa Epifanes oli muistaakseni ainoa lakoista jossa ei kehotettu sitä lantraamaan?
Lakkaahan usein on kuvailtu siirappimaisen paksuksi, ja TODELLA siirappimaista ainakin minun ostamani purkin sisältö on. Olen lueskellut että moni sitä käyttää raakana, ja saavat siten mielestään parhaimman lopputuloksen, mutta mielestäni se on kyllä melko hankalaa sellaisena työstää. Olen kokeillut Epifanesia ja muutamaa muutakin lakkaa kotona kellarissa, missä siis lämpötila on +21, mutta en millään meinaa päästä sinuiksi tuon lakan käsittelemisen kanssa. Onko siis joku jekku miten sitä kannattaisi levittää, vai alanko lantraamaan?
Sen verran olen hyvää sekä lukenut että kuullut Epifanesista, että mielelläni kuitenkin käyttäisin sitä?
Luin muuten Klassiska båtar lehdestä"lakkatestin", tai siinä jutussa pikemminkin arvioitiin eri lakkoja, ja jossa Epifanes oli muistaakseni ainoa lakoista jossa ei kehotettu sitä lantraamaan?
-
moi
Mun suosikiksi on tullut Tonkinois. Vuosia sitten avopaattini kyljet olivat sillä sudittu, joten sillä piti jatkaakin. Ainakin kevättöiden kannalta lakka on ollut kätevä, ei ole tarvinnut muuta kun hiukan himmeäksi hioa, ja sitten viilipurkillinen lakkaa kylkiin. Kyljissä kestää vuoden joskus kaksikin, tralleiissa pitää lakata joka kevät. Trallien suhteen on huomio, että tonkkarilla lakattuna on kyllä aavistuksen liukas jalan alla, riippuen tosin kengästä. Kestää kulutusta, kun on kunnon kerrolset, mutta esimerkisi ankkuria ei hirviä kolistella ihan miten vain. Kiilto on kohtuullinen, mutta ainakin mun kokeiluissa ei ole koskaan tullut oikein superkiiltävää pintaa. Esimerkiki jotain lipputankoja ka kompassilaatikoita olen lakkaillut oilein optimioloissa, mutta tulos on aina suunnilleen sama, siisti toki, mutta jää aavistuksen jälkeen esim Hempelin Classicista. Vaan enpä ole vaihtamassa, päinvastoin.
Tonkinosin käytössä ihan olennaista on hionta, jos pinta on muutamaa päivää vanhempi. Muuten menee kynnökseksi koko lakkaus.
Nyt on talviprojektina lakata perinnelaivan ruori, halkaisijaltaan noin 1.2 metriä. Hionta on oma lukunsa, sillä kaikissa koloissa ja pinnoissa riittää askartelua, Sitten itse lakkaus tapahtuu telineessä, jossa ratti on pystyssä, siten että kerrallaan lakkaan pystyssä olevat osat, ja kuivumisen jälkeen käännetään ja lakataan lisään. Ratissa lakkaus on kestänyt hyvin kolme kesää, joten nyt on korkea aika lisätä pari uutta kerrosta. Tämä telinehomma tulee siis siitä, että kun lakkaa vain suht suoria pystypintoja, niin on helpompi välttää valumat.
Mun suosikiksi on tullut Tonkinois. Vuosia sitten avopaattini kyljet olivat sillä sudittu, joten sillä piti jatkaakin. Ainakin kevättöiden kannalta lakka on ollut kätevä, ei ole tarvinnut muuta kun hiukan himmeäksi hioa, ja sitten viilipurkillinen lakkaa kylkiin. Kyljissä kestää vuoden joskus kaksikin, tralleiissa pitää lakata joka kevät. Trallien suhteen on huomio, että tonkkarilla lakattuna on kyllä aavistuksen liukas jalan alla, riippuen tosin kengästä. Kestää kulutusta, kun on kunnon kerrolset, mutta esimerkisi ankkuria ei hirviä kolistella ihan miten vain. Kiilto on kohtuullinen, mutta ainakin mun kokeiluissa ei ole koskaan tullut oikein superkiiltävää pintaa. Esimerkiki jotain lipputankoja ka kompassilaatikoita olen lakkaillut oilein optimioloissa, mutta tulos on aina suunnilleen sama, siisti toki, mutta jää aavistuksen jälkeen esim Hempelin Classicista. Vaan enpä ole vaihtamassa, päinvastoin.
Tonkinosin käytössä ihan olennaista on hionta, jos pinta on muutamaa päivää vanhempi. Muuten menee kynnökseksi koko lakkaus.
Nyt on talviprojektina lakata perinnelaivan ruori, halkaisijaltaan noin 1.2 metriä. Hionta on oma lukunsa, sillä kaikissa koloissa ja pinnoissa riittää askartelua, Sitten itse lakkaus tapahtuu telineessä, jossa ratti on pystyssä, siten että kerrallaan lakkaan pystyssä olevat osat, ja kuivumisen jälkeen käännetään ja lakataan lisään. Ratissa lakkaus on kestänyt hyvin kolme kesää, joten nyt on korkea aika lisätä pari uutta kerrosta. Tämä telinehomma tulee siis siitä, että kun lakkaa vain suht suoria pystypintoja, niin on helpompi välttää valumat.
-
Ohennettuna paljaalle puulle(ks.ohje) ja neljännestä lähtien raakana. Pelkällä siveltimellä levitettynä on ohentamattomana vähän jäykkää, mutta esim vaahtomuovitelalla ensin ohut kerros ja sitten lakkapensselillä perään pieni alue kerrallaan (n.1\8 m2). Lakka menee myös enemmän siirapiksi jos sitä ei säilytä kunnolla ts. saa ilmaa...Pettersson kirjoitti:Oletteko käyttäneet Epifanesia raakana, vai lantrattuna?