Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 31 Touko 2010 07:08

On tässä tullut etsiskeltyä,
mutta näillä tehoilla veneisiin tarkoitetut moottoritarjonta
on aika niukkaa, siis jos perämoottoreita ei lasketa... 8}
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mile » 31 Touko 2010 09:46

Mites joku kelkan Rotax , niistäkin varmaan jo ollut tässä ketjussa juttua, mutta ei jaksa kahlata kaikkea läpi.
Vakuutusyhtiöiden romuistakin voisi jotakin löytyä. Ennen muinoin joissakin pikkuautoissakin oli pieniä ja keveitä moottoreita esim. vanhassa Kusiaisessa ja muissa vastaavissa; ja Warressa ainakin oli pieni ja kevyehkö 2-T ; mahtaisko niitä vielä löytyä jostakin itä-blokin alueelta.
Moottoripyörissä taitaa monissa olla vaihdelaatikko ja koneen alaosa samaa rakennetta.

Ai niin, pitikö olla alle tuon 15kW ehdottomasti? Joku kevari-skootterin moottori, ja siitä variaattori pois...
Mile

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 31 Touko 2010 11:17

Notreal kirjoitti:On tässä tullut etsiskeltyä,
mutta näillä tehoilla veneisiin tarkoitetut moottoritarjonta
on aika niukkaa, siis jos perämoottoreita ei lasketa... 8}
Niukkaa se on. Paikallismoottoreitahan on ehdoteltu. Täällä ei varmaan ole tarkoitettu niitä ruohonleikkurimallisia (pystyakseli)koneita vaan muihin sovelluksiin tarkoitettuja vaaka-akselimoottoreita.

15 kW teholuokassa on laatumerkeiltä saatavissa vaaka-akselimalleina vain ammattitason koneita. Hintaa +2000 euroa.

Honda GX620 hinta 2226 euroa paino 42 kg
http://www.honda.brandt.fi/power/mallisto.php?m=91&l=12" onclick="window.open(this.href);return false;

VANGUARD OHV V-TWIN 20 hv 1975 euroa paino 35 kg
http://www.promotor.fi/hinnastomoottorit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 31 Touko 2010 20:14

Aloitin hieman etuajassa projektin...
Luin juuri lehdestä että Ford ( autopuoli ) kehittää
konetilaan ja ohjaamoon soveltuvaa nestemäistä puuta.
No, seuraava puuvene prototyyppi tehdäänkin ruiskuttamalla...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01 Kesä 2010 23:34

Notikalla on noita visioita ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Karimix
Viestit: 59
Liittynyt: 14 Joulu 2006 21:24

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Karimix » 08 Kesä 2010 12:11

Lisää rakennusvaiheen kuvia linkistä:

http://s4.photobucket.com/albums/y108/Karimix/Runabout/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Kesä 2010 20:14

Nyt olisi nettiveneessä kone projektiin myytävänä.
Tosin hevosvoimat ei ole vielä selvinnyt...?
Vene-Id: 370554 : http://www.nettivene.com/moottorivene/sleekcraft/370554" onclick="window.open(this.href);return false;

Video: http://www.youtube.com/watch?v=WhINxxK2WoQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Kesä 2010 20:28

Kai "nykyteknologian" avulla on saatavana koneisiin kaikenlaisia kuristimia, millä tehoa voidaan alentaa, jos koneessa on sitä liikaa. Ei luulisi koneen hankkimisen olevan paljoa kummempaa kuin kevarin ostonkaan - vai onko vaatimustaso sitä luokkaa, ettei mossen kone käy. ??? Niin kuin se Brigs Stratton. ainakin minun ruohonleikkurini on toiminut moitteettomasti pari vuosikymmentä lähtien käyntiin aina toisella nykäisyllä ja huolto on ollut lähinnä öljyn lisäämistä ja "viikatteen" terän teroittamista kerran parissa vuodessa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Kesä 2010 20:44

Donna 28 kirjoitti:Kai "nykyteknologian" avulla on saatavana koneisiin kaikenlaisia kuristimia, millä tehoa voidaan alentaa, jos koneessa on sitä liikaa. Ei luulisi koneen hankkimisen olevan paljoa kummempaa kuin kevarin ostonkaan - vai onko vaatimustaso sitä luokkaa, ettei mossen kone käy. ??? Niin kuin se Brigs Stratton. ainakin minun ruohonleikkurini on toiminut moitteettomasti pari vuosikymmentä lähtien käyntiin aina toisella nykäisyllä ja huolto on ollut lähinnä öljyn lisäämistä ja "viikatteen" terän teroittamista kerran parissa vuodessa.
Donna 28 :)
Kyse ei ole vaatimustasosta vaan siitä ettei 11v. kolli saa ajaa laillisesti "ylitehoista" venettä.
Ei auta venepoliisille selittelyt omatekemästä tehojen kuristamisesta jos kilvessä lukee 40 kW
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08 Kesä 2010 21:40

Ymmärrän sen, mutta eikö maahantuojilla ole valtuutukset muuttaa, "katsastaa" näitä koneita siten, että tehon alennus olisi todistettavissa. En minä tiedä, kysyinpähän vain. ;-) Aikanaan kun ostin pojalleni kevarin, oli se 31 hevosvoimainen ja siihen piti hankkia palat, pensselit ja pakoputket, joilla saatiin teho lain sallimiin puitteisiin, ja tällä maahantuojan, käytännössä jälleenmyyjän todistuksen kanssa mentiin katsastuskonttorille, jossa ne löivät leiman, osoittaakseen pyörän muutoskatsastetun kevariluokkaan jälleenmyyjän todistuksen perusteella. Luulisi tämän olevan mahdollista edelleen ja todistuksen näyttö vaikkapa poliisille, kun ei se seuran katsastajan kirjallinen todistus poliisien edessä ilmeisesti juurikaan paina ;-) Ja toisekseen, kannattaisi varmaan
kysellä tuomiokunnalta, onko ennakkotapauksia ja voihan niitä olla poliisinkin tiedossa |+|
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Kesä 2010 21:48

Tuollaisesta käytännöstä en ole aikaisemmin kuullutkaan.
Täytyy harkita kyseistä vaihtoehtoa.
Pitää vain ensin löytää myynnistä sopiva moottori,
selvittää ennen ostoa maahantuojalta löytyykö sopivia "kuristuspaloja"
ja antavatko siihen myös todistuksen....

Katsellaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja RistoA » 08 Kesä 2010 23:29

Tuossa kaasuturbiinissa on säälittävät 317 kaakkia 35000rpm kierroksilla. Akselille 5.83 alennus. Painoa 136 lb, eli suunnilleen samaa luokkaa, kun mun Wikströmissä.
Wikströmissä on alle 300 hepoa.

Risto

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Kesä 2010 23:32

RistoA kirjoitti:Tuossa kaasuturbiinissa on säälittävät 317 kaakkia 35000rpm kierroksilla. Akselille 5.83 alennus. Painoa 136 lb, eli suunnilleen samaa luokkaa, kun mun Wikströmissä.
Wikströmissä on alle 300 hepoa.

Risto
Jos vielä sais maahantuojan selville niin vois kysyä niitä tehokuristuspaloja. 8|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Qubik
Viestit: 1091
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Qubik » 24 Kesä 2014 20:02

Eipas mulla mennytkä, kun muutama tunti sen ketjun lukemiseen... Voi oli iso pettymyys, kun aihe loppui vuonna 2010. Mitäs tästä venerojektista sai?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ADAMAS
Viestit: 109
Liittynyt: 02 Kesä 2014 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja ADAMAS » 24 Kesä 2014 20:20

Karimix kirjoitti:Lisää rakennusvaiheen kuvia linkistä:

http://s4.photobucket.com/albums/y108/Karimix/Runabout/" onclick="window.open(this.href);return false;

moro!
hieno projekti!laita tälle oma topicci ni voi seuraa sitä aina ku tääl käy.
mun mielestä..

Vastaa Viestiin