Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 29 Touko 2010 06:22

"Vai kamera rikki ja filmi loppu". Kuka meistä keskeneräistä työtä viitsisisi arvostella ;-) . Eihän se kuluu ollenkaan tämän palstan tarkoitusperiin - ainoastaan voimme antaa hyviä
neuvoja niin kuin hyvin tiedät 8}, jos niitäkään :-) :-) :-)
Mutta tietynlaista mielenkiintoa on !!!
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Touko 2010 10:59

Projekti on kyllä käynnnistynyt mutta tahti näin kesällä ei päätä huimaa.
Kölipuu ja steevi on sovitusmuodossaan ja 3 kaarta samoin.
Pihalle on tehty ( verstaan tilan ahtaudesta johtuen ) mallauspukki,
jossa linjoja voi tarkastella / suunnitella...

Ajatus on otta kuva kun kaaria on valmistettu ainakin sen verran,
että jonkunnäköistä muotoa on "apulistojen" kanssa hahmoteltavissa.
Yhden kaaren tekemiseen menee näköjään n. 3h ja sen verran vapaa-aikaa
saa projektille luovutettua ehkä kerran viikossa.
Menee siis vielä viikkoja ennenkuin kuvia on tiedossa ( kaaria 7 kpl + perälauta ).

Tuon sisämoottori version toteutuksen kanssa meinaa välillä usko loppua kesken.
Sopivan löytyminen yleensä ja sen paino arveluttaa. Lisäksi juuri tässä vaiheessa kaipaisin
akselin läpimenoineen ja kannatuksineen jotta olisi edes pieni mahdollisuus
saada rakenteet soveltumaan niiden asentamiseksi.
Toisinsanoen, harkinnassa on, olisiko perämoottori versio kuitenkin
oikea ( parempi ) vaihtoehto tämän projektin onnistumisen kannalta. 8-|
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Touko 2010 11:09

P.askat semmosessa on minkäänlaista haastetta tekevälle miehelle.
Ei muuta kuin hondan tai riksin ostoon...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Touko 2010 12:01

Veli-Matti kirjoitti:P.askat semmosessa on minkäänlaista haastetta tekevälle miehelle.
Ei muuta kuin hondan tai riksin ostoon...
Niin, riksiä en tunne mutta honda ilmeisesti viittaa paikallismoottoriin.
Ja siinä on yksi ETP-propleema ( enempi tunne pohjainen ).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Touko 2010 15:33

Brigss&Stratton yleismoottorit työkoneisiin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Touko 2010 16:33

Veli-Matti kirjoitti:Brigss&Stratton yleismoottorit työkoneisiin...
Ruohonleikkuri siis, arvasin.
Ajattelin kyllä saranoida kaksi haravaa perälautaan ja yhdistää polkimiin jotka
mukailisivat kalan pyrstön liikettä.
Olisi paino-ongelma poissa.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Touko 2010 20:37

Kyllä ne isot riksit on ihan oikeita moottoreita ja taatusti yhtä hyviä kuin Hondatkin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Jude » 30 Touko 2010 21:05

Notreal kirjoitti:Projekti on kyllä käynnnistynyt mutta tahti näin kesällä ei päätä huimaa.
Toisinsanoen, harkinnassa on, olisiko perämoottori versio kuitenkin
oikea ( parempi ) vaihtoehto tämän projektin onnistumisen kannalta. 8-|

Mitä vikaa perämoottorissa olisi? On sillä ainakin hyvä teho/paino-hyötysuhde ja potkurin työntökulman saa aivan oikeaksi. Perämoottoriveneen pohjan voi muotoilla kantavaksi ja plaanaavaksi. Keskimoottorin potkuriakseli vaatii oman omituisen nousevan ja vähemmän kantavan perän. Samalla moottoriteholla keskimoottoriveneellä ei pääse samoihin huippunopeuksiin kuin perämottoriveneellä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30 Touko 2010 21:19

Totta turiset Jude mutta perämoottorit on mielestäni retroveneessä ihan oikeasti sieltä...perästä - sille on rumempikin kuvaus mutta olkoot ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 30 Touko 2010 22:16

Notikka, olet jo iso mies, ei sinun tule mennä sieltä mistä aita on matalin, vaan näyttää meille muille, että pystyt siihen mihinkä mekin, puuvenemiehet. Olen samaa mieltä kuin V-M,
(en varmaankan ensimmäistä kertaa), retroveneeseen ei sovi perämoottori. Jos perämoottorillisen veneen haluat, petät sekä itseäsi että meitä. 8o
Vakavasti puhuen, Notikka, älä tee siitä perämoottoriversiota, please !!!, vaikka vähemmällä fundeerauksella ja lyhyemmällä projektin kestolla pääsetkin, mutta siinä ei ole sitä jotain, vaan se olisi rutkasti vesitety versio. 8\ 8\ Kärsisit siitä myöhemmin itsekin. ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 30 Touko 2010 22:57

no no ukkot. muistakaa että perämoottori on melkein yhtä vanha keksintö kun keskimoottori. mutta pää asia on että näkis veneen edes jollain moottorilla. tai tuleko vaan airot ja purjeet.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30 Touko 2010 23:29

Ei tässä olla aitaa mataloitamassa, ennemminkin todettu realiteetit tiedon suhteen
sekä mahdollinen teho/paino suhteen mahdottomuus.
Lisäksi otettava huomioon lopullinen tarkoitus joka ei saisi hämärtyä
"iskän" mieltymykseen sisämoottoriversiosta.
Vene on loppujen lopuksi tulossa ja luvattu juniorille jonka itkua
joudun kuuntelemaan jos projekti ei ensi kesänä ole ajokunnossa... 8}

No, tässä on arviolta 3-4 viikkoa aikaa tehdä päätös moottorin sijoituksen suhteen.
Sen jälkeen muoto on "lukittu" ja matka jatkuu...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Ande » 31 Touko 2010 02:30

Mites ois jos ostaisit vesijetin raadon ja ottaisit siitä moottorin ja vesisuihkuvermeet?
Vai onko liian uutta tekniikkaa?
E mare libertas

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 31 Touko 2010 05:32

Ande kirjoitti:Mites ois jos ostaisit vesijetin raadon ja ottaisit siitä moottorin ja vesisuihkuvermeet?
Vai onko liian uutta tekniikkaa?
15kW vesijetti, tekniikka kävisi kyllä mutta saattaa olla löytymisen kanssa vaikeuksia?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 31 Touko 2010 06:27

No perskele, siinähän se 15 kW jetti olikin. 8-|
Vai oliko. 8o
41 hp = 30,6 kW
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin