Poika tuli juosten ovesta sisään huutaen että veneessä paljon vettä. 22sekuntia myöhemmin oli jo croksit jalassa, vara-akku kädessä, äyskäri toisessa kädessä ja suunta kohti katastrofialuetta. Kun saavuin paikalle en tiennyt mitä oikein tehdä. Vene oli niin syvällä etten ollut varma mitä tapahtuisi kun 100kg lihasta

No, kun vihdoin pääsin hyttiin totesin että työkalupakkini joka seisoi lattialla, oli aivan täynnä vettä. Eli vesi oli noussut ainakin 20 cm lattian yli. Moottori oli osittain veden alla. Ainakin tassuihin asti vesi nousi, tai siis vesi peitti tassut. Koska kohollatoimiva pilssipumppu ei toiminut kokeilin laittaa virrat päälle. Tällöin molemmat pilssipumput lähtivät käyntiin. Täten totesin että vika on pakko olla siinä sähkökytkennässä joka toimii kohopuolella. Tarkistin sulakkeen joka oli 10A ja se näytti hiukan oudolta, joten vaihdoin toiseen, isompaan 20A. Ja heti rupesi myös kohopuoli toi imaan kun kokeilin sulkemalla pääkatkaisijan hetkeksi. Eli 10A sulake oli palanut. Mutta miksi? Oliko se liian pieni sulake alkujaan?
Ilmeisesti sulake on jostai syystä mennyt. Sitten on satanut ja kun besi on noussut on vene joutunut syvemmälle jolloin ylemmät laudat jotka eivät tähän mennessä ole olleet vedenpitävät ovat joutuneet veden alle ja tätä kautta vedentulo on suuresti lisääntynyt jne. Tämä siis vain minun teoriani...
No nyt kun molemmat pumput oli täydessä touhussa, vene tyhjentyi mielestäni supervauhtia. 4-5 minuuttia ja homma oli hoidettu. Sitten vaan räsymatot, viltit ja muut tekstiilit ulos kuivumaan ja niinikään työkalupakki tyhjäkis jamtavarat kuivumaan.
Nyt minua huolestuttaa valtavasti mitä moottori tykkäsi tästä koko hommasta. Uskallanko käynnistää? Joku sanoi minulle joskus että vesi ei saa nousta yli moottorin alapuolta. Ja nyt se nousi aika paljonkin tämän yli. Otin öljytikun ulos ja tarkistin öljyt. En osaa oikein sanoa oliko öljy harmaa vai musta. Otin muutamia kuvia jotta joku täällä ehkä voisi auttaa analyysissä...
Onko siis vaara että vettä on tullut moottorin sisään tai öljyn sekaan tai jotain sellaista? Ja jos niin, niin mitä pitäisi tehdä asialle? Ei ole varaa ostaa toista konetta eikä tehdä paljon remppaakaan. En tiedä mitä oikein tehdä. Haluaisin nopsaa veneen taas ajokuntoon...