Hai-veneiden kunnostus
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Kannen korjaus ja maalien teosta itse? Hain kunnostusketju!
Ai kuinka lämmittää sydäntä tämä viestiketju ja sen kuvat ja kirjoittajat! Viikonloppuna pääsee toivottavasti rapsuttelemaan viimeisiä näkkejä pois Myrskylinnun pohjasta ja pohdiskelemaan kevään työjärjestyksiä.
Hyvää kevättä kaikille
-Jarmo-
Hyvää kevättä kaikille
-Jarmo-
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Kannen korjaus ja maalien teosta itse? Hain kunnostusketju!
Kiitos lisäkuvista! Kun vain nyt saisin tuotua omat veneet kotiseudulle niin voisi suunnitella suurempia kunnostustöitä, hienolta näyttää! Tämän ketjun otsikon voisikin ehkä nimetä uudelleen yleiseksi hai-ketjuksi? Toisaalta kun Chris.fi -sivuilla on jo niin hienot kunnostusosiot, ehdotan, että siirrytään sinne?
En nyt tästä näköradiopuhelimesta osaa ladata kuvaa, mutta piipahdin maalla ja Seagullista todella löytyi vielä holkki tulpan rei'ästä, jossa on sitten se perinteinen tulpan kärki. Englantilaista sähkötekniikkaa! No, jahka saan haettua Castrolin ep140 peräöljyt haettua niin pääsen vetämään käyntiin.
Kysymys: Sopiiko Seagulliin sellainen Bilteman perämoottorin letkusuulake vai pitääkö kaivaa tynnyri jostain koekäyttöä varten?
En nyt tästä näköradiopuhelimesta osaa ladata kuvaa, mutta piipahdin maalla ja Seagullista todella löytyi vielä holkki tulpan rei'ästä, jossa on sitten se perinteinen tulpan kärki. Englantilaista sähkötekniikkaa! No, jahka saan haettua Castrolin ep140 peräöljyt haettua niin pääsen vetämään käyntiin.
Kysymys: Sopiiko Seagulliin sellainen Bilteman perämoottorin letkusuulake vai pitääkö kaivaa tynnyri jostain koekäyttöä varten?
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Seagullin tulpat näyttävät siis tältä (lopultakin!): Vaihdoin myös aiemman kuvan perämoottoristani kolmeen parempaan, siitä selviää myös kaasarin tyyppi, liittyen tähän käynnistyskeskusteluun. "Ryyppy" on kyllä ihmeen yksinkertainen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Tuli piipahdettua uudelleen Vanhassa Eliaksessa Turun Eerikinkadulla, siellähän on valtavasti vanhaa laivamessinkiä, jopa jotain purkuheloja. Tämmöinen sitten tuli hain peräkanteen ostettua tuuletusventtiilin kadonneen ritilän tilalle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 30 Elo 2009 23:42
Re: Hai-veneiden kunnostus
Hei
Tarkoitukseni on kyllästää hai-veneeni täkki alapuolelta, jonka jälkeen on tarkoitus lakata täkki alapuolelta kahdesti ohennetulla lakalla. Aineena olisi tarkoitus käyttää pellavaöljyä ja ilmeisesti naftaliinia homeenestoaineena. Nyt aloin miettimään paljonkohan tuota pellavaöljyä pitäisi tilata ja kuinka kauan sen pitäisi antaa kuivua. Kantta ei ole ollenkaan käsitelty alapuolelta. Kannessa ei ole hometta(koska kansi on vain muutaman vuotta sitten rakennettu), joten kyllästysaineet voi ilmeisesti suoraan sutia kannen alapuolelle? Mikäli jollain olisi mielessään edullinen lakka niin ehdotuksia voin mielellään ottaa vastaan.
Toinen ongelma on ruffin katto joka on lakattu. Lakka on osittain päässyt halkeilemaan. Mietinkin että pitääkö tuo ruffin katto putsata puupuhtaaksi ja saumata uudelleen vai olisiko ehdotuksia miten tämän kanssa kannattaisi tehdä. Ohessa kuvat katon pinnoituksesta.
http://img121.imageshack.us/img121/1994 ... noitus.jpg
http://img203.imageshack.us/img203/245/kuvaruffista.jpg
Jussi
Tarkoitukseni on kyllästää hai-veneeni täkki alapuolelta, jonka jälkeen on tarkoitus lakata täkki alapuolelta kahdesti ohennetulla lakalla. Aineena olisi tarkoitus käyttää pellavaöljyä ja ilmeisesti naftaliinia homeenestoaineena. Nyt aloin miettimään paljonkohan tuota pellavaöljyä pitäisi tilata ja kuinka kauan sen pitäisi antaa kuivua. Kantta ei ole ollenkaan käsitelty alapuolelta. Kannessa ei ole hometta(koska kansi on vain muutaman vuotta sitten rakennettu), joten kyllästysaineet voi ilmeisesti suoraan sutia kannen alapuolelle? Mikäli jollain olisi mielessään edullinen lakka niin ehdotuksia voin mielellään ottaa vastaan.
Toinen ongelma on ruffin katto joka on lakattu. Lakka on osittain päässyt halkeilemaan. Mietinkin että pitääkö tuo ruffin katto putsata puupuhtaaksi ja saumata uudelleen vai olisiko ehdotuksia miten tämän kanssa kannattaisi tehdä. Ohessa kuvat katon pinnoituksesta.
http://img121.imageshack.us/img121/1994 ... noitus.jpg
http://img203.imageshack.us/img203/245/kuvaruffista.jpg
Jussi
Hai L-113 Helena
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Katsoin kuvia pieneltä puhelimeni näytöltä mutta ihan kuin ruffin rimoitys olisi halki molemmilta puolilta kokonaan? Äkkiähän sen hioisi puulle puhtaaksi, vaidat halkemien tiivistyksen ja uutta lakkaa päälle! Pinta pitää kuitenkin hioa auki ennen käsittelyä, vaikka maalaisit yli. Lakkaa menee tietysti hukkaan eli saat maalata monta kerrosta, mikä voi olla ulkona aika hankalaa. Mutta jos ruffi elää taas vuoden kuluessa, voi kismittää!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Pikaisesti laskien hain kannessa on pinta-alaa noin kymmenen neliötä jolloin yhteen kerrokseen öljymaalia, lakkaa tai öljyä kuluu noin litra. Öljyä kuluu juuri niin paljon kuin puu imee, levitä öljyä reippaasti rätillä, hio kevyesti syyt auki 15-30 minuutin välein ja lisää öljyä pintaan. Lopuksi otat puhtaan kankaan ja kiillotat imeytymättömää öljyä pois. Muista, että pellavaöljy on itsesyttyvää! Kuivata varoen kaikki öljyrätit aukinaisina ulkona/paloturvallisessa paikassa. Taitetettu rätti leimahtaa omasta paineesta lämmetessään jo 60 asteessa eli alle kymmenessä minuutissa huoneenlämmössä kunnon liekkiin!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Windex hommattu käytettynä tältä palstalta, kiitos siitä! Yöpakkaset estävät lakkauspuuhia, joten keskityin vetämään Seagullin käyntiin ja ihmettelemään siitä valuvan öljyn määrää. Joko peräöljyt ovat modernit Ep90 litkut tai jokin Stefa vuotaa. Äh! Kylmyyden takia puuhailen välissä harrasteauton parissa, Fiat 128:iini pitäisi äkkiä löytää 1500/1600 moottori Ritmosta rakentelun lähtökohdaksi 8) kun ei oikein talonkaan kunnostukseen voi vielä ryhtyä (tekosyy!).
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Terve taas!
"Kevätkunnostus" on vihdoin nytkähtänyt liikkeelle ja korjauslistaan tuli jatkoksi peräsin, tai ilmeisesti pinnan holkki on kulunut, kun klappia on noin 10-15 cm sivusuunnassa. Tutut hai-purjehtijat valittelivat samaa vikaa. Voisiko sitä korjata vain holkkeja ja prikkoja vaihtamalla peräsinakselin yläpäästä, kuten toivon? Peräsin itsessään vaikuttaa ehjältä.
Jos kelit sallivat, hion ensi viikonloppuna kannen ja aloitan kyllästyksen pellavaöljy-havutärpätti-lyijysikkatiivi seoksella. Sateenkaariväreissä suosittelivat lyijysikkatiivia sinkkinaftenaatin sijaan tehokkaampana ja vähän halvempana. Sitä nyt sitten. Pintaan tulee vasta vesillelaskun jälkeen useampi kerros Le Tonkinoisia, tavoitteena on saada vene vesille pian juhannuksen jälkeen. Myrkkymaalina olen käyttänyt Hempelin Basicciä ja hyvin näyttää kestäneen viime kesän seisotuksen (veneellä ajettiin 8 km perämoottorilla siirtoajoa syksyllä, huoh...)
Keulakannen knaapin vahvikkeen korjauspala on paraikaa tekeillä Suomen Joutsenen kannesta poistetusta irokolankusta, jos mitat riittävät. Tulee hieno ja taatusti kestävä!
"Kevätkunnostus" on vihdoin nytkähtänyt liikkeelle ja korjauslistaan tuli jatkoksi peräsin, tai ilmeisesti pinnan holkki on kulunut, kun klappia on noin 10-15 cm sivusuunnassa. Tutut hai-purjehtijat valittelivat samaa vikaa. Voisiko sitä korjata vain holkkeja ja prikkoja vaihtamalla peräsinakselin yläpäästä, kuten toivon? Peräsin itsessään vaikuttaa ehjältä.
Jos kelit sallivat, hion ensi viikonloppuna kannen ja aloitan kyllästyksen pellavaöljy-havutärpätti-lyijysikkatiivi seoksella. Sateenkaariväreissä suosittelivat lyijysikkatiivia sinkkinaftenaatin sijaan tehokkaampana ja vähän halvempana. Sitä nyt sitten. Pintaan tulee vasta vesillelaskun jälkeen useampi kerros Le Tonkinoisia, tavoitteena on saada vene vesille pian juhannuksen jälkeen. Myrkkymaalina olen käyttänyt Hempelin Basicciä ja hyvin näyttää kestäneen viime kesän seisotuksen (veneellä ajettiin 8 km perämoottorilla siirtoajoa syksyllä, huoh...)
Keulakannen knaapin vahvikkeen korjauspala on paraikaa tekeillä Suomen Joutsenen kannesta poistetusta irokolankusta, jos mitat riittävät. Tulee hieno ja taatusti kestävä!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Hai-veneiden kunnostus
En missään nimessä ryhdy epäilemään Hansin neuvoja, mutta kerron vain käsittäneeni, että lyijysikkatiivi toimii ensisijaisesti homeenestona ja sinkkinaftenaatti taas lahonsuojana. Nähtävästi olen ollut väärässä käsityksessä. Sikkatiivia käytettäessä kuvittelisin (en siis tätäkään tiedä), että on hieman varottava öljyn kuivumista ennen puun perusteellista kyllästymistä, sillä sehän toiminee aika tehokkaana kuivikkeena. Itse olen ainakin lisäillyt sitä vasta viimeisillä levityskerroilla.Antti Korhonen kirjoitti: Sateenkaariväreissä suosittelivat lyijysikkatiivia sinkkinaftenaatin sijaan tehokkaampana ja vähän halvempana.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
No niin minäkin olin tältä foorumilta lukenut, ehkä pitäisi hankkia sinkkinaftenaattia myös? Aspergolia vastaavasti kehuvat kaikki, mutta kun Teknos on vaihtanut tuotenimen (asiakaspalvelun mukaan) Peruskyllästeeksi, niin sitä täällä haukkuvat kaikki!?! Yritä nyt siinä valita fiksusti!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 12 Maalis 2009 15:55
Re: Hai-veneiden kunnostus
Mulle myi talvella Remoxin äijä kyllästeet reseptillä puolet pellavaöljyä, toinen puoli peruskyllästettä ja siihen vielä 3% sinkkinaftenaattia.
- Jarmo Niinimäki
- Viestit: 701
- Liittynyt: 28 Syys 2005 12:55
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Hai-veneiden kunnostus
En tiedä vaihtuiko Aspergolin valmistusresepti juuri samaan aikaan kuin nimeksi tuli Peruskylläste, mutta joka tapauksessa nykyinen tuote on jotakin aivan muuta kuin se Aspergol, joka tuotteen maineen aikoinaan rakensi. En toki väitä, että Peruskylläste olisi jotenkin huonompaa kuin muiden valmistajien vastaavat tuotteet, vaan luullakseni nykyiset säädökset ovat johtaneet siihen, että ne kaikki ovat suunnilleen samaa kamaa. Toinen kysymys sitten on se, mistä täällä on kymmenet kerrat keskusteltu, että haluaako käyttää näitä valmiita kyllästeitä, sillä lähinnähän ne kuitenkin ovat pienellä myrkkyerällä terästettyä mineraalitärpättiä. Ja jotkuthan uskovat, ettei mineraalitärpätti ole hyväksi puulle vaan rikkoon ajan myötä sen makrorakenteita (uskoo ken haluaa).
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka
m/s Summanmutikka
- Antti Korhonen
- Viestit: 116
- Liittynyt: 09 Syys 2008 12:04
- Paikkakunta: Perniö/Turku
Re: Hai-veneiden kunnostus
Niin, no. Töissä on älyvapaasti pidetty veneiden polttoainevarastossa noin 40 vuotta Bilnäsin 100 vuotta vanhaa hienoa tuolia askelmana tynnyreiden vieressä. Samassa paikassa on vanhat talot purettu 70-luvulla melkoisten betonikolossien tieltä ja kaikki muutkin antiikkikalusteet jätetty muutenkin ihan heitteille kellareihin, pannuhuoneeseen, ulos ja ties minne, kun ei ole kukaan osannut arvostaa. No, onpahan jakkara kyllästynyt. Haju penkissä on kova ja tuskin lähtee enää millään, mutta enpä näe siinä mitään rakennemuutosta. En kyllä raaski sahata halki.
Perinnemaaleista tietävät kuitenkin hokevat, että aina samoja aineita yhteen ja tykkään muutenkin pellavaöljypohjaisista litkuista.
Toistan kysymyksen: Pitääkö sitä sinkkinaftenaattia nyt ostaa äkkiä viikonlopuksi vai ei? Kai se lyijysikkatiivin kanssa jatkettu puuöljy nyt suojaa pari vuotta kantta ihan nätisti, ennen kuin ryhdyn varsinaiseen kannen kunnostusurakkaan. Nyt on kuitenkin kiire saada ensimmäinen lakka pintaan ja vene veteen turpoamaan!
Mitenkäs olet Myrskylinnun ohjausta huoltanut? Kaverit laittoivat Siruunsa uudet pinnan kiinnikkeet, mutta klappi pysyi. Hölskyvä ohjaus on kuitenkin laituriin tullessa aika ärsyttävä.
Poikien kanssa keksittiin myös asentaa hai-venhoihimme kaksi pienempää pilsiipumppua omine uimureineen vasemmalle ja oikealle puolelle kölilinjasta, niin on meno vähän kuivempaa kallistuskulmasta riippumatta. Laipioiden välissä kun on sen verran ahdasta, että tehokkaammat eli paksummat pikkupumput eivät oikein pääse imemään vettä kunnolla.
Ai niin, tarvitsisin myös mitat puomin tuelle (saksille?) niin pääsen sellaista tekemään kanssa!
Perinnemaaleista tietävät kuitenkin hokevat, että aina samoja aineita yhteen ja tykkään muutenkin pellavaöljypohjaisista litkuista.
Toistan kysymyksen: Pitääkö sitä sinkkinaftenaattia nyt ostaa äkkiä viikonlopuksi vai ei? Kai se lyijysikkatiivin kanssa jatkettu puuöljy nyt suojaa pari vuotta kantta ihan nätisti, ennen kuin ryhdyn varsinaiseen kannen kunnostusurakkaan. Nyt on kuitenkin kiire saada ensimmäinen lakka pintaan ja vene veteen turpoamaan!
Mitenkäs olet Myrskylinnun ohjausta huoltanut? Kaverit laittoivat Siruunsa uudet pinnan kiinnikkeet, mutta klappi pysyi. Hölskyvä ohjaus on kuitenkin laituriin tullessa aika ärsyttävä.
Poikien kanssa keksittiin myös asentaa hai-venhoihimme kaksi pienempää pilsiipumppua omine uimureineen vasemmalle ja oikealle puolelle kölilinjasta, niin on meno vähän kuivempaa kallistuskulmasta riippumatta. Laipioiden välissä kun on sen verran ahdasta, että tehokkaammat eli paksummat pikkupumput eivät oikein pääse imemään vettä kunnolla.
Ai niin, tarvitsisin myös mitat puomin tuelle (saksille?) niin pääsen sellaista tekemään kanssa!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin