Nyt se alkaa!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
tvalto

Re: Nyt se alkaa!

Viesti Kirjoittaja tvalto » 05 Joulu 2009 11:31

Arvion kuvasta, että pöntössä sulanut lyijy todennäköisesti jäähtyy ja jämähtää tuohon putkeen, jolla olet ajatellut johtaa lyijyn muottiin. Kuvan putki on aika pitkä. Siinä on myös mutka, joten sitä on vaikea puhdistaa mahdollisista tukkeista.

Toinen haaste on saada valusta koostumukseltaan yhtenäinen (solid). Lyijyvaluun muodostuu helposti kerroksia.

Suojaa myös hengitystä.

TeddyDiver

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 05 Joulu 2009 12:04

Totanoin.. siis onko tossa juoksuputkessa joku sulku tuolla sulatussäiliön puolella? Ei oikeen selvii tosta kuvasta.. Yleensä (siis mun tiedossa) toi sydeemi toimii ilman sulkua niin, että juoksuputkessa on heti ulostulossa 90:n mutka josta putki kääntyy alas-ylös, eli auki-kiinni. Pystyssä (eli kiinni) se on liki säiliöö ja kuumassa, niin että saa osansa sulatus lämmöstä. Putken pitkäosa yltää reippaasti sulanlyijyn pintaa ylemmäs ja kun se käännetään muottiin niin lyijy pääsee virtaamaan ulos vasta muotin yläpuolella. Putken päässä on vielä yks 90:n mutka alaspäin ettei lyijy lennä paineella vasten muotin kylkee, ja roisku yli tms. Kannatta laittaa aika ohkanen putki ettei lyijy virtaa liian nopeesti, ja koska sen paino voi olla melkonen kun lyijy täyttää sen. Kannattaa laittaa laskuputken säätöön jokin asiallinen talja tms..

JussiK
Viesti:

Re: Nyt se alkaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 05 Joulu 2009 19:32

nuniin täältä näemmä alkaa tulla jos jonkinlaista komenttia näinhän se on että sieltä seasta sitten pitää poimia se oma linja jonka mukaan toimii.
Tuo juoksutus putki se saattaa kyllä pysyä sulana lyijy on erittäin tehokas lämmittäjä + jos jäähtyykin niin helposti sen nestekaasu tohottimella saa sulatettua auki,MUTTA epäilen että putkesta tuleva sula muodostaa muotin pohjalle kasoja ,vähän vaikea selittää mutta voi olla että muotissa ei lämpö riitä , ja pitää muistaa että jäähtyneen lyijyn päälle valunut uusi sula ,, ei tartu siihen edelliseen. + alkaa kasautua siihen juoksutus putken suulle , eikä leviä tasaisesti muottiin
Hankala tilanne koska muottia ei voi tässä tapauksessa kuumentaa.
Epäilisin että tuo juoksutus putki pitää olla vähintään 50 mm about halk. että valusta tulee yhtenäinen.

Päätit sitten miten tahansa toimia niin mielenkiinnolla täällä odotellaan miten homma eteni.

(Vaikka ei olekkaan tiedossa uusia valuprojekteja itsellä, mutta kun tuo tieto niin maikiasti lisää tuskaa ;-))
Jussi K

RistoA

Viesti Kirjoittaja RistoA » 05 Joulu 2009 21:59

Sun tarvii saada sula metalli muottiin mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman kuumana, muutoin saat niitä kerroksia ja pilavalun.
Kuten olet varmaan videoista nähnyt, "oikeissa valuissa" sula kama tuodaan helvetinkuumana kipolla ja kipataan muottiin/heti&nopeasti.
Toi putkisyöttö oan aivan liina pieni ja valuttaa metallin muottiin liian hitaasti. Jos lyijy ylipäätään tulee siitä läpi, tuloksen on jonkinlainen ruikulipaskaspagetti.

Ehkäpä kannattais siirtää sulatuspönttö lähemäs muottia ja valmistautua erittäin nopeaan kippaamiseen.

Toinen mahdollisuus on hoitaa muotin syöttökanava kuumaksi tohorivillä tai/ja eristeillä.

Risto

TeddyDiver

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 06 Joulu 2009 15:26

Jep jep.. Lyijyhän pitäs lämmittää 50-100 astetta yli sulamislämmön niin sillon ei mee putket tukkoon eikä tuu "läjiä" muottiin.. Ite oisin enempi huolissaan että toi vanerimuotti hiiltyy puhki varsin kun se on kuopattu, eikä jäähdy kunnolla. Kannattaa kans muistaa että kun se sula on noin 10 kertaa painavampaa kuin vesi, niin sillon 40cm korkeusero vastaa 4m vedenpainetta.. meinaan ettei tuu vahinkoja..

tkk

Viesti Kirjoittaja tkk » 06 Joulu 2009 21:44

Noniin, nyt on lyijyt valettu ja tulokset tiedossa! 8]

Sulatus meni tosi hyvin ja nopeasti. Kaksi isoa 86kW tohoa pistivät lyijyt sulaksi alle tunnin eikä liekit ja savutkaan olleet yhtään pahoja.

Kuva

Kuva

Lyijyn valutus ei lähtenyt ihan yhtä hyvin, mutta olin varautunutkin lämmittämään putkea muiden kokemusten perusteella. Lopulta lyijy alkoi valua ja sitä tuli juuri sopivalla voimalla ja vauhdilla
Kuva

Siis tuli niin kauan kuin tuli. Lyijy vaikutti liiankin kuumalta ja jonkinverran savua nousi muotista. Niinpä sammutin tohot ja seurasin katseella lyijyn valumista kuvia ottaen. Ja sitten alkoi virta hyytyä. Itse asiassa tuossa kuvassa jo näkyy, kuinka valunut lyijy alkaa hyytyä laskuputken alla.

Sitten alkoi hirveä tohottelu, mutta ei se mitään auttanut. Putki oli jumissa eikä sieltä tullut mitään enää. Tohoistakin alkoi puhti loppua kun paine aleni pakkasessa pullojen vajuessa. Loppujen lopuksi lapoin lyijyt kauhalla muottiin ja ajattelin, että otetaan homma myöhemmin uusiksi.

Kun myöhemmin kaivoin muotin ylös ja avasin sen (jo hämärissä) niin valu näytti yllättävän hyvältä ja ehjältä.

Tänään kävin katsomassa päivänvalossa ja totesin, että ensimmäinen kaksi kolmasosaa oli oikein hyvää, mutta kauhalla lusikoitu osa oli kauhallisen kokoisina, millin vahvoina siivuina. Ne sai irti toisistaan kun vähän vasaralla naputteli, eli ei kovinkaan luja kappale.

Kun kölipulteille poraa reiät niin varmaan se siellä pysyy, mutta pinta on aika röpelöinen ja kun katsoin ylijäämästä sinkkisankkoon valetun palikan sileää pintaa niin päätin tehdä pellistä muotin ja valaa siihen uusiksi :))

Mitä tästä opittiin?

1. Tohot on siisti ja ainoa oikea lämmönlähde ainakin minulle. Kaikki kuvat ja videot avotulella sulattamisesta ovat hirveän näköistä katsottavaa siihen verrattuna. Kaasua on vain oltava varattuna riittävästi.

2. Laskuputki on syytä olla mahdollisimman lyhyt ja ohutseinäinen. Omani oli sekä pitkä että paksuseinäinen. Se imi lyijystä paljon lämpöä heti aluksi ja sen sulattaminen uudelleen ei onnistunut. Jos en olisi sammuttanut tohoja (toinen tynnyrin alla ja toinen kädessä putkea lämmittämässä) niin valu olisi merko varmasti mennyt ihan OK. Nyt en edes tiennyt, mistä kohdasta olisi pitänyt lämmittää. 8}

Putken sisähalkaisija oli oikein hyvä, lyijyä ei tullut liikaa eikä se roiskunut, mutta lyijyä virtasi kuitenkin riittävän nopeasti ettei kerroksia päässyt syntymään. Jos tavaraa tulee jatkuvasti ja se on reilusti sulaa, niin en usko tästä tulevan helposti ongelmaa.

Astian reunan yli kaataminen olisi varminta, siinä ei voi tulla tukosta epämääräiseen paikkaan johonkin putken matkalle. Mutta kun pytty painaa yli 400kg ja joillakin jopa tonneja niin mitenkäs sen toteuttaa? Kyseessä on kuitenkin kertaluonteinen homma.

3. Puumuotti vesilasilla siveltynä kestää oikein hyvin, mutta valun pinta tulee karkea. En tiedä kiehuuko vesilasi vai puu sen takana, mutta pinta näytti vaahtoutuneelta ja se jätti muotonsa valun pintaan.

Itse ajattelin tehdä pellistä (tai teettää, kun olen enempi semmoinen puu-ukko :-) ) muotin ja sulatan lyijyn suoraan siinä. Minulla se onnistuu kun valussa on vain suoria sivuja, kaikilla ei ole yhtä helppo homma.

Tässä kuvia valmiista valusta ja yläosan "kerrostunut valu"
Kuva

Kuva

JussiK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JussiK » 07 Joulu 2009 13:28

Kappas meillähän on melko samanlaiset kölit, sulla vain vähän pienempi 8} http://kuvablogi.com/nayta/927040/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei tuo nyt niin pahalta näytä.

Ihan niinkuin arvelikin

"
Siis tuli niin kauan kuin tuli. Lyijy vaikutti liiankin kuumalta ja jonkinverran savua nousi muotista. Niinpä sammutin tohot ja seurasin katseella lyijyn valumista kuvia ottaen. Ja sitten alkoi virta hyytyä. Itse asiassa tuossa kuvassa jo näkyy, kuinka valunut lyijy alkaa hyytyä laskuputken alla."

tuohon mun köliin valettiin vasta seuraavana päivänä tuo ylempi 1/3 ja siinä on iso ero jos yrittää valaa jo kokonaan jäähtyneen päälle lisää ,se kylmä lyijy imee sulasta kaiken lämmön ja uusi lyijy jää paljon hurjemmin kasoiksi putken alle kuin tässä sun tapauksessa.

Onko sulla muuten kokemusta lyijyn poraamisesta ? itse laitoin nuo kölipultit juuri sen takia tuonne muottiin ennen valua ,koska minua peloteltiin kovasti siitä että lyijyn poraaminen on TODELLA vaikeaa . en ole itse kyllä edes kokeillut ,mutta jos aiot joka tapauksessa tehdä homman uusiksi kannattaa varmaan kokeilla poraamista ja jos se osoittautuu hankalaksi niin sitten kannattaa siihen uuteen valuun laittaa pultit valmiiksi.

Lämmön lähteenä tuossa kokoluokassa varmaan tosiaan riittää nestekaasu, mutta jos köli painaa 4T ja enemmän niin huh huh tehdäänköhän niin isoja suuttimia että sen määrän saisi sulaksi kerralla + kaasua menisi varmaan säiliöautollinen avotulessa oli minusta ainoastaan yksi huonopuoli ja se oli, että lämpöä oli niin paljon että lyijyn lisääminen muottiin oli vähän hankalaa ,meinasi kintut välillä kärähtää.

Tuo mun muotti muuten on ihan joutilaana ,siitä varmaan saisi helposti muuteltua sulle sopivan mallisen ,, se vaihtuu kossu pulloon ,,tule hakemaan pois |+|
Jussi K

tkk

Viesti Kirjoittaja tkk » 07 Joulu 2009 13:45

Tu o poraamisen testaaminen oli todella hyvä idea. Itsekin olen sen onnistumista miettinyt, mutta eipä tullut mieleen kokeilla nyt kun on harjoituskappale käytettävissä.

Juuri tuo lämmön "paikallisuus", eli se, että liekki on suunnattavissa ja kohdistettavissa on nestekaasussa hyvää. Minulla karkasi lämpöä ympäristöön niin vähän, että siinä meinasi tulla kylmä. Tietysti kelikin oli -3C.

Nestekaasua tietysti palaa, mutta veneily ja veneenrakentaminen nyt syövät rahaa aina :-)
"Vene on meressä tai järvessä oleva reikä, johon syydetään rahaa ettei se täyttyisi vedellä" vaimitenseoli

Mitkä tuon sinun muottisi mitat ovat? Saattasin olla kiinnostunut jos vaan kyyti järjestyisi.

manteli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 07 Joulu 2009 14:12

Jos sahaatte tai poraatte sitä lyijyä, ni laittakaa jotain öljyä liukasteeksi tai sanottaisko helpottamaan sen terän hommia.
Luin vaan kerran jostain venelehdestä, kun joku oli sahannut rautasahalla harkkoja sopivan kokoisiksi johonkin perinneveneeseen ja tietenkin kuivana, jälkeenpäin oli kuullut tosta öljyhommasta miten se olisi helpottanut sitä hommaa.
Kokeilla ainaskin kannattais.

t. Jaakko

tkk

Viesti Kirjoittaja tkk » 07 Joulu 2009 14:36

Onko kenelläkään tietoa mikä olisi parasta leikkausnestettä lyijylle? Aina sen ei tarvitse olla öljyä, alumiinia esimerkiksi porataan sinolin kanssa.

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Joulu 2009 17:49

Minusta jotenkin tuntuu että se voisi olla myös Sinolia tms alkkoholia...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

simo

Viesti Kirjoittaja simo » 07 Joulu 2009 18:28

Etanoli. Sitähän tuo tenukin sisältää...
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

petrooli

Viesti Kirjoittaja petrooli » 07 Joulu 2009 21:10

konjakki se on sisäisesti nautittuna.

Vastaa Viestiin