Viilun kiinnittäminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Kuha
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Tammi 2009 15:11
Paikkakunta: Turku

Re: Viilun kiinnittäminen

Viesti Kirjoittaja Kuha » 02 Maalis 2010 15:50

Vaneriveneiden kylmälaminoinnissa (esim. PT-sarjan torpedoveneet) käytettiin pumpattavaa palloa naarasmuotissa tasaisen puristuksen aikaansaamiseksi.

Jääkaapin kompurasta voi tehdä vakuumipumpun, riittäisikö imu näihin töihin?
http://www.youtube.com/watch#v=_wyjYsSC ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Kokeilkaa omalla vastuullanne.... ...kompurana nuo riittävät räjäyttämään autonrenkaan (kaveri kokeili huvikseen) 8-|

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Viilun kiinnittäminen

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Maalis 2010 16:43

Onhan ne jotkut tehneet noista jääkaappikompuroista melko jytkyjäkin kamppeita. 100l säiliö ja puolenkymmentä kompuraa romikselta niin ilmaa riittää puhdistella vaikkapa moottorinosia. "Latautuminen" tosin vie aikansa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Viilun kiinnittäminen

Viesti Kirjoittaja Notreal » 02 Maalis 2010 19:25

Kylmäkompr. saa kyllä paineilmaa mutta niillä on pari huonoa piirrettä.
Ovat pääsääntöisesti "imukaasujäähdytteisiä" joka tarkoittaa että
imevät ilman sylinteriin kampikammiosta.
Tästä seuraa että ilman mukana kulkeutuu myös öljyä.

Siten tuotetulla paineilmalla ei siis kannata ruiskumaalata, koska
ilma sisältää öljyhuuruja mukanaan.
Tästä syystä kompressorin öljy myös hupenee.
Alunperin suunniteltu toimimaan suljetussa kierrossa jossa
kiertoon lähtenyt öljy palaa aina myös takaisin, paineilmakäytössä näin ei käy.

Öljyä voi tosin lisätä kompr. kaatamalla sitä "imuputkeen" mutta koska mittatikkua
ei ole, on mahdotonta tietää paljonko tulisi lisätä.

Paineilmakäyttöön otetun kylmäkompr. öljyt tulisi myös vaihtaa ensin.
Varsinainen kylmäkompr.öljy reagoi hapen kanssa ja muodostaa silloin
happoa joka syövyttää sähkömoottorin käämistä lakan = oikosulku ajanmittaan.

Uutta öljyä valitessa tulisi huomioida että sähkömoottori on siellä samaisessa öljytilassa mukana...

Parhaiten paineilmakäyttöön soveltuu vanhemmat kiilahihnavetoiset kompressorit.
Niissä on myös pääsääntöisesti öljyn korkeuden tarkkailuun "ikkuna" kompr. kyljesä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Kuha
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Tammi 2009 15:11
Paikkakunta: Turku

Re: Viilun kiinnittäminen

Viesti Kirjoittaja Kuha » 03 Maalis 2010 09:27

Mutta mitenkäs tuo imupuoli? Luulisi että se toimisi satunnaisessa viilutuksessa. Kompuraksi en sitä ajatellutkaan tuon öljyasian takia.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Viilun kiinnittäminen

Viesti Kirjoittaja Notreal » 03 Maalis 2010 09:40

Kuha kirjoitti:Mutta mitenkäs tuo imupuoli? Luulisi että se toimisi satunnaisessa viilutuksessa. Kompuraksi en sitä ajatellutkaan tuon öljyasian takia.
Tarkoittanet alipaineliimaukseen.
Jääkaapin kompura saa kyllä alipaineen aikaiseksi, mutta imetty virtausmäärä on suhteellisen pieni,
joten kovin mittavaan kohteeseen se ei tahdo hitauden takia kyetä....
Syy kykenemättömyyteen ei ole pumppauksen hitaus, sillä voisihan ajtuksena kompr. jättää vaikka
yöksi päälle pumppaamaan, vaan syy on se edellämainittu imukaasujäähdytteisyys.
Jos kompr. käy tuntitolkulla imien alipainetta, se ei saa riittävää virtausta aikaiseksi joka
vaadittaisiin kompr. jäähdytykseen. Silloin kompr. kuumenee liikaa ja jossain vaiheessa kilahtaa. :-(
Satunnaisiin ja pienehköihin kohteisiin sanoisin kyllä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin