projektia pukkaa monen vuoden etsiskely jälkeen!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

viiko vierähtänyt

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 26 Kesä 2008 07:52

moi!

Nyt on viikko vierähtänyt ja vene "Vuotaa" vieläkin! pilssi puolillaan 12 tunnissa!

mäntysuovan avulla ( värjäytyy maitomaiseksi) vuotokohta paikallistettu 2&3 lankun alkupäähän. vesi tulee sisään lankkujen välistä, ei paljoa mutta tulee kuiteski! (liian vähän "sahapuru korjaukseen, luulisin)
Vuotoa on vain vasemmalla puolella oikea ihan jees!

mites pitkään tuo mahonki tarvii turvotakseen?

--Janne--

puupiä
Viestit: 77
Liittynyt: 22 Kesä 2006 08:54

Re: viiko vierähtänyt

Viesti Kirjoittaja puupiä » 26 Kesä 2008 08:02

lacrits68 kirjoitti:mites pitkään tuo mahonki tarvii turvotakseen?

--Janne--
Eihän siellä rakosessa ole mitään välissä, joka estäisi turpoamisen? Pilssin sisäpuolelta voit kokeilla laittaa sitä Ettania tai sitten rivettä. Ainakaan TÄT-massa ei tartu märkään pintaan (kokeiltu).

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 26 Kesä 2008 09:59

Moi,

en ole ekspertti, mutta silloin kun minä ostin oman veneeni ja se oli ollut kuivalla maalla kuuman kesän alun ja vesille lasku oli juurikin kesä kuun lopussa vai oliko se jo heinäkuun puolella.

Tällöin veneeni joka siis on mahonkia turposi 4 viikkoa.

Seuraavana kesä ei ongelmia.

Viime talvenena sitten pohjaa kyllästellessä ajatettelin että mitä h*lv*tt** minä noita pitumikittejä tuolla limisaumassa pidän kun ne silloin pari vuotta sitten vuosi. No, kaavein kaikkipois ja en laittanut mitään tilalle ja mitään eroa ei tapahtunut.

En tiedä muiden pilsseistä, mutta kyllä minulle tulee jostakin aina muutama desi vettä pilssiin kun painan kunnon kelillä menemään. Uskaltaisin sanoa että pilssi voi pyörähtää 1/2 kerran viikkoa kohden.

Onko kaikilla muuten tosiaan pillssi 100 % kuiva puuveneessä ? Eli tirsat voi ottaa emäpuun päällä ilman että selkä kastuu.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 26 Kesä 2008 10:18

suoraa_huutoa kirjoitti:Moi,

Tällöin veneeni joka siis on mahonkia turposi 4 viikkoa.

-Matti
heip!

No sanotaan että karsivällisyys on hyve puuvenehommissa?

Palataan 3 viikon kuluttua asiaa! =))

saa kattoo sitten syksyllä kun nostetaan vene ja kaavitaan vähä että mitä tartee tehdä!

vene oli kyllä kesäkuun alkuun isossa PRESSU hallissa +35C...! =((....nå saa kattoo.....! On vain jotenki "ontto-olo" kun vene uusi ja ei tiedä oikein kuinka sen PITÄIS käyttäytyä!

--janne--

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 26 Kesä 2008 12:39

Moi,

juu. Maltti on valttia.

Elikkä suosittelen nyt ottamaan tämän kesän rauhallisesti. Tutustut veneeseen ja nautit kesästä.

Jos sinne pillssiin hiukan vettä kertyy niin ei se siitä heti hajoa. Suurimmalla todennäköisyydellä sinne on kertynyt sitä jo useampia vuosia ennenkin ja onhan niitä avotila veneitä joissa on aina vesi pesässä.

Kyllä näiden veneiden kanssa saa aina sehlata jos haluaa, mutta mielestäni kesällä pitää nautiskella.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Kesä 2008 07:32

Mites se olikaan; missäs se puu kestää lahoamatta parhaiten - vesirajassa vai upotettuna? ;-)

Miten sitten suhtautua vesitilkkaan pilssissä on jokaisen henkilökohtainen asia. Meidän vanha luotolaisemme oli toista vuosikymmentä aina turpoamisen jälkeen täysin vedenpitävä ja kun se sitten vihdoinkin rupesi hiukan päästäämän vettä pilssiinsä isäukko oli enempi helpottunut siitä. Vene kuivui pidemmillä hellejaksoilla ihan kuivaksi sisältä ja pojanmullina olikin päivittäinen tehtävä pitää huolta siitä että pilssissä oli aina muutama ämpärillinen vettä.
Tasasaumaveneissä taitaa olla enemmänkin täysin vedenpitäviä yksilöitä kuin täälläpäin yleisemmissä limilaudoitetuissa joten ei kait se pitävä tasasaumainen (ainakin liimattuna) ole mikään harvinaisuus.

"Kyllä näiden veneiden kanssa saa aina sehlata jos haluaa, mutta mielestäni kesällä pitää nautiskella.

-Matti"

Ugh! Matti on puhunut asiaa!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 27 Kesä 2008 14:47

Veli-Matti kirjoitti:Mites se olikaan; missäs se puu kestää lahoamatta parhaiten - vesirajassa vai upotettuna? ;-)
Kysymys oli varmaan retorinen, mutta kyllä vesirajassa paremmin saa
happea ja lämpöä. Mulla on nimittäin nyt teoria, miks Aleksissa oli
hyvin kestänyt pohjan laudoitus vaikka sisällä oli kuitua ollutkin. Paitsi
vasemman puolen vesirajan tuntumasta muutama lauta alaspäin:
paatti on ollut edellisen omistajan kotilaiturissa melko viileässä
Kiiminkijoen vedessä ja vasen puoli suoraan etelään päin eli sille
puolen aurinko paahtanut paremmin lämmintä ja pehmittänyt lautoja.
jukka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Kesä 2008 19:33

Retorinen kysymyshän se... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22 Tammi 2004 02:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 27 Kesä 2008 21:13

suoraa_huutoa kirjoitti: Onko kaikilla muuten tosiaan pillssi 100 % kuiva puuveneessä ? Eli tirsat voi ottaa emäpuun päällä ilman että selkä kastuu.

-Matti
No kyllä Mira-Julia vähän vuotaa läpi kauden,
muutaman kerran vuorokaudessa automaattipilssi hörähtää,
5cm vettä lilluu takaosassa jatkuvasti,
nuin se on aina ollu ja kuudes kesä lähtee kun se mulla on.
Jostain vähän tihkuu, ehkä lautojen päistä takaa,
ehkä muutama tippa potkuriakselilta, en tiedä,
ei oo niin haitannu.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

lisää ongelmia!

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 28 Kesä 2008 19:12

moi!

käytiin veneen kanssa puolessa välissä pohjan lahtea....35 pilkkua ajeltiin! käytiin kattopmassa postisoutua ( startti) Holmösta suomepuolelle Björköbyyhyn (maali)!

ku tultiin takas niin KAUHISTUKSN KANANHÄKKI!!! pilssi täynnä MUSTAA ÖLJYÄ, tai täynnä ja täynnä...musta kalvo pilssiveden pinnassa!

silmäilin konetta ( perkinsin 4.107) ja mitään näkyvää vuotoa ja koneen öljytasokin ihan OK!

nyt on ihan loppu kattellaan huomenna mistä kummasta se tulee!

Mites muuten pilssiin joutunut öljy sanerataan? tuntuu vähän ronskilta vaan heittää hilut mereen!

arvauksia otetaan vastaan!

--janne--

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

taskulamppu....

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 28 Kesä 2008 21:25

...työkaluna kävin veneellä ja ei sitä vaan vuotoa löydy! "huhohotin" paikallaa, kone siisti ja kuiva.....! eli mistä se öljyn p***kele sinne pilssiin joutuu?


--janne--

Huvipurtelo
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Kesä 2008 17:17
Paikkakunta: Kotka

Re: taskulamppu....

Viesti Kirjoittaja Huvipurtelo » 28 Kesä 2008 22:34

lacrits68 kirjoitti:...työkaluna kävin veneellä ja ei sitä vaan vuotoa löydy! "huhohotin" paikallaa, kone siisti ja kuiva.....! eli mistä se öljyn p***kele sinne pilssiin joutuu?


--janne--
Itse ainaskin katselen ensin kampuran päät (stefa vuoto?) jos moottori on muuten kuiva. Mites öljypohja, olisko voinut ottaa joskus moottoripetiin kiinni ja hangannut/halkaissut ittensä puhki/rikki. Vai voisikos olla alunperin moottori jostakin muusta vehkeestä, ja siellä olisi öljypohjassa tyhjennysproppu joka hiljakseen vuotaa?

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 28 Kesä 2008 22:39

moi!

kone on alkuperäinen perkins marine kone, (kuitit on ja sama koneen numero kun kuitissa).

täytynee kattoa jos proppu löytyy, miyes ne stefat pystyy tarkistamaan?

öljyä ei ole kadoksissa koneesta, ja se joka venpäällä killuu ei ole paljoa, mutta ongelma kun venettä täytyy tyhjätä!


--janne--

Huvipurtelo
Viestit: 12
Liittynyt: 26 Kesä 2008 17:17
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Huvipurtelo » 28 Kesä 2008 23:00

Ainakin kampuran etustefan vuodon yleensä näkee siitä että kiilahihnapyörän alla on märkää/kosteaa, mutta viimeistään kun stefa alkaa vuotaa reippaammin ja hihnapyörä heittää öljyä ympärilleen. Takapään stefa saattaakin olla hankalampi, riippuen kytkimestä ja sen kiinnityksestä, mutta sen(vuodon siis) saattaa nähdä kun ottaa startin pois ja katsoo vauhtipyörän ja moottorin väliin. Jos näkyy öljyroiskeita tai vauhtipyörä on öljyinen, niin sitten siellä on mitä luultavimmin stefa sökö.

Tai.. millainen kytkin systeemi sulla on? Minkäslaista öljyä siellä on?

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31 Heinä 2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 28 Kesä 2008 23:41

Huvipurtelo kirjoitti:Ainakin kampuran etustefan vuodon yleensä näkee siitä että kiilahihnapyörän alla on märkää/kosteaa, mutta viimeistään kun stefa alkaa vuotaa reippaammin ja hihnapyörä heittää öljyä ympärilleen. Takapään stefa saattaakin olla hankalampi, riippuen kytkimestä ja sen kiinnityksestä, mutta sen(vuodon siis) saattaa nähdä kun ottaa startin pois ja katsoo vauhtipyörän ja moottorin väliin. Jos näkyy öljyroiskeita tai vauhtipyörä on öljyinen, niin sitten siellä on mitä luultavimmin stefa sökö.

Tai.. millainen kytkin systeemi sulla on? Minkäslaista öljyä siellä on?
vierailu veneellä: ei ole etustefa, kuivaa ja siistiä.

vaihde velvetdrive 71c jos en muista väärin. öljy "kirkasta" ATF_ää!

starttia en viittimyt iltatuimaan ruveta repimään!

MUTTA märältä nyttää kupariputki asennus, se joka menee öljynpaine mittarille! mutta ei NIIN märältä...! no saa kattoo mikä remppa tästa aiheutuu!

no tulihan sitä ainaski 1 reissu tehtyä tänäkesänä! =(

jotenkin nyrpii nuo vastoinkäymiset taas!

mukavaa illanjotkoa

--Janne--

Vastaa Viestiin