Wikström 3

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
stjärndykare
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Touko 2003 18:16

Viesti Kirjoittaja stjärndykare » 22 Kesä 2004 09:35

Muistaako kukaan mitä mallia on 3-wiken virranjakaja? joku Boschin vempele se kai on. Pitäisi ostaa uudet katkojan kärjet. Kun yritin säätää kärkivälin ohjekirjan mukaiseen 0,5 mm:iin. Pysyi käynti muutaman minuutin hyvänä ja sitten alkoi paukutus ja kone sammahti kokonaan. Kun tarkemmin katsoi niin toisessa kärjen ajapuolella oleva pieni "rajoitinnuppi" oli niin kulunut että kärkivälin säätövara ei enää riittänyt. Muutenkin tärinä tuntuu vaikuttavan lukitusmutterin pitävyyteen ja ajan kanssa kärkiväli tuppaa muutumaan.

Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23 Maalis 2004 17:39
Paikkakunta: Kuopio

jep

Viesti Kirjoittaja Tommi » 22 Kesä 2004 15:09

no nyt sitten tuolla keskusteluissa esiintyy että vikessä olisi lämpiömittari jota ei omassa moottorissani ole laisinkaan. ja termostaatteja löytyy siis jokaisesta sylinteristä.

eilen keittelin vanhoja termostaatteja ja mittailin niiden aukeamis lämpöjä joten kohta voisi käydä laittamassa termostaatteja paikalleen. lämpömittarinkin voisi asentaa jonnekkin sopivaan paikkaan.

kiitos vastauksista!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Kesä 2004 18:37

Mutta mihinkäs pyttyyn sen pistät ;) Parilla kympillä saa sähköisen ja kolmellaviidellä ekulla mekaanisen mittarin joten kannattava ostos...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23 Maalis 2004 17:39
Paikkakunta: Kuopio

nonni

Viesti Kirjoittaja Tommi » 26 Kesä 2004 14:20

Omassa mallissani ei ole kuin yhdessä pytyssä termostaatti ja nyt lopulta saimme veden kiertämään jokaisessa pytyssä tasaisesti mittaamalla pakosarjalle menevää vettä säätävien holkkien reiät.

10 mm jäähdytys letkun pinta-ala ja reikien yhteenlasketun pinta-alan tuli olla sama kuin jäähdytysletkun. holkkien reiät olivat 4.6 mm, 6.8 mm ja 6.8 mm joten jouduimme pienentämään toista isoa reikää 5.6 mm. 1 pyttyyn laitoimme 6.8mm , keskimmäiseen 5.6 mm ja vesipumppua lähimänä olevaan pyttyyn pienin 4.6 mm. Tällä toimenpiteellä saimme veden kiertämään tasaisesti moottorista ja kaikki pytyt pysyivät yhtä viileinä.

Paljonkohan maksaa termostaatti vm. -66 kolmipyttyiseen.

Termostaattia ajattelin asentaa 1 pytyn termostaattikoteloon.

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 26 Kesä 2004 15:08

Veli-Matti kirjoitti:Joo kyllä minä jättäisin kaikenmaailman polttoöljy- ja lamppuöljykokeilut tekemättä kun kerran saatavilla (pienen vaivannäön jälkeen) kerosiiniakin.

...

Ja sitäpaitsi polttoöljyhän haisee tiisseliltä ja se ei ole oikean MOOTTORIN polttoainetta - hyi h******i... ;)
Hymmps... Mitenhän tuo kerosiini sitten haisee? Sitä on myyty myös dieselinä, tässä joku vuosihan sitten jäi Lapin lennostossa kiinni tällainen vuosia kestänyt myyntitapaus.

Nimenomaan ne traktoriharrastajat sekoittavat itse lämmityspetroolista aineensa sen oikean tuoksun takia ja tolueenia ei tarvitse paljoakaan nostamaan oktaania - toisin kuin bensiiniä. Vai oliko se nyt tolueenia, mutta kuitenkin! Googlella katsomaan vain. Niillä on oma keskustelupalstansa.

Vaikka tietenkin nämä käsitykset asioista sain jo pari vuotta sitten, enkä tiedä mitä uusia tapoja siellä on esitelty.
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Kesä 2004 19:29

Moottoripetrooli ja kerosiini ovat ns. kuivia polttiaineita. Kun taas tiisselit ja muut klöpöt ns. rasvaisia. Rovaniemen öljysheikit möivät tosiaan muutaman satatuhatta litraa valtion kerosiinia autoilijoille jotka sitten pörräsivät ympäri Suomea... Kerosiini kyllä toimii ihan tiisselin tavoin mutta siihen on sekoitettava kaksitahtiöljyä joukkoon mm. ruiskupumpun voitelun takia. Eräs puolituttu autoilija ei uskonut tuota sekoitusta ja tuumasi "ettei tässä millään kakstahti Warrella ajella" ja ajoipa sitten loppujen lopuksi Volvollaan kokonaista 2000 kilometriä kun pumppu sanoi että poks... Olisi loppujen lopuksi tullut halvemmaksi ajella koko vuosi verollisella :)
Se se vasta kallista veneilyä olisi jos polttoainekkin olisi lämmityspetrooli - tarkoittanet siis vissiinkin valopetroolia lämmityspetroolilla? Löpö mahtanee maksaa tänäpäivänä jonkun 80 senttiä ja kerosiini 67 senttiä (viimeisin tieto alkukesästä). Halvin oktaaniluvun nostoaine mahtaa olla risiiniöljy mutta haju on hirvittävä verrattuna jopa tolueeniin. Bensiinistä ei tule ylimääräisiä "epäaitoja" lisähajuja.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 27 Kesä 2004 20:41

http://www.masinistit.com/keskustelu/295.html
http://www.masinistit.com/keskustelu/1738.html

Täälläpä sitä on monenmoista informaatiota myös, mm. tuon petrolin kuivuudesta ja ruiskutuspumpun vaatimasta öljystä sitä käytettäessä.

Tärpätilläkin on näemmä Wikua ja Olympiaa ajettu! :)

Ne keskustelut, joissa oikeasta hajusta puhuttiin, eivät nyt tarttuneet Googlen hakuuni. Liekö kadonneet avaruuteen.
Manner

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Kesä 2004 12:23

Tärpätti on jo muinoin petroolin korvikeena käytetty aine mutta sillä tehtiin paljon vahinkoakin moottoreille. Ne onnellliset jotka olivat töissä "tärpättitehtaalla" (isäukko oli korjausmiehenä ja äitimuori laboranttina tärpättitehtaalla) saivat hankittua edullisesti "märkää" tärpättiä. Tärpätin "kuivaushan" tapahtuu suolalla jota sitten jää aina jonkin verran sekaan. Aikoinaan sitä jäi huomattavasti enemmän johtuen silloisista valmistusmenetelmistä. Ne reppanat jotka hankkivat tärpättinsä muuta kautta (kuivattuna) kärsivät muutaman ajokauden jälkeen polttoainejärjestelmän ja moottorin syöpymisongelmista.
Tämän päivän tärpätit sisältävät jo kuivattunakin suolaa niin vähän ettei syöpymisestä ole vaaraa. Onhan tiisselissäkin rikkiä ja joku pirun suola se sekin taitaa olla...
Petroolin korvikeeksi käy kaikki aineet joiden oktaaniluku on siellä 35 päälle. Joukkoon mahtuu puhdistusaineita, puutisleitä, polttonesteitä, alkoholeja, ja vielä ehkä jotakin muutakin. Mutta silti noista taitaa olla helpointa, turvallisinta ja ehdottomasti edullisinta käyttää kerosiinia...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 28 Kesä 2004 12:52

-vielä kerosiinista Saimalle-

Kyllä se TUOKSUU ihan aidolle petroolille... Valkeakosken polliisikin pysäytteli viimekesänä, olivat puhalluttelemassa porukkaa ja oikein jäivät ihmettelemään että kylläpä tuoksuu hyvälle! heh! Olivat busterillaan just pakoputken kohdalla.....

En minäkään kyllä menisi sekoittelemaan kovin paljon itse polttoaineita, siinä kun saattaa käydä koneelle huonosti. Onhan noita kaikenlaisia puutisleitä, tärppejä ja paloöljyjä ja nyt uusimpana on tulleet ilmeisesti liimojen tilalle nämä PUU-HAPETTEET.....(!)
Olettehan tekin kuulleet jo lapsillekin tutun mainosslouganin että : KAIKEN KORJAA PUUHAPETE!

heh heh.

Tommi
Viestit: 45
Liittynyt: 23 Maalis 2004 17:39
Paikkakunta: Kuopio

Pitäisi nyt se laturi sitten asentaa.

Viesti Kirjoittaja Tommi » 15 Tammi 2005 13:54

Elikkäs nyt olen siinä tilanteessa, että veneellä tuli viimekesänä huristeltua ja pitäisi saada nyt sitten sitä sähköä. Tarkoitus olisi saada akku, ettei valot palaisi pelkästään ajaessa ja hyttien valotkin kun tulee niin pattereita kuluisi valtavasti.

Vaihtoehto 1. Rakennan pienen generaattorin jolla lataan akkua aina välillä.

Vaihtoehto 2. Laitan potkuriakselin laipan ja moottorin väliin sorvatun laipan jossa olisi kiilahihnalle ura. Täten aina kun vaihde olisi päällä, laturi lataisi.

Vaihtoehto 3. Asennan laturin vauhtipyörään samalla tavalla kuin dynastartti on koneissa mistä sellainen löytyy. ( joutuisi sorvaamaan vauhtipyörään uran, koska sitä ei ole. ) ja muutenkin sahailemaan niitä alumiinisiä suojakoteloita hihnan tieltä.

Vaihtoehto 4. Jostain kokeilen löytää dynastartin ja asennan sen paikalleen. ( joutuisin vaihtamaan myös vauhtipyörän. )

Sitten kysymykseen.

Eli paljonko auton laturit tarvitsevat kierroksia toimiakseen ja ladatakseen akkua? wiken kierroksethan on aika alhaisia.
Olen kokeillut löytää netistä tietoa tästä nyt 3 tuntia eikä ole tullut mitään hyödillistä vastaan. Isältä tuli kuitenkin kommenttia että mikäli tyhjää akkua alettaisiin lataamaan laturilla joka pyörii hitaasti on vaarana laturin palaminen. On tämä kuin tälläisiä pohtii yöt ja päivät :D yöllä tulee aina joku idea kun pitäisi nukkua.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 15 Tammi 2005 14:31

vois noista hihnapyöristä päätellä että autossa jossa tyhjäkäyntikerrokset on noin 700 rpm laturi pyörii 500rpm. Laturi kyllä lataa noilla kierroksilla ihan hyvin mutta jäähtyy huonosti koska hitaasti pyörivä tuuletin ei jäähdytä tarpeeksi.

En tiedä kuinka suuri viken vauhtipyörä on halkaisijaltaan mutta jos meinaat sille ulkokehälle hihnauraa laittaa niin mittaa se ja laturin hihnapyörä niin saat kierrokset. Uskon että ne kyllä riittää helposti

kehä =2?r.

vauhtipyörä2?r/laturi2?r=välityssuhde[/img]

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Tammi 2005 18:29

Autojen laturit kiertävät jotain 1-1,3 x moottorin kierrokset. Käsittääkseni huippulatausteho latureilla on kun kone kiertää kolmen tonnin kahta puolta.
Marine-laturit ovat rakennettu siten että latausteho saadaan alemmilla kierroksilla. Joku Wikke kiertää marssinopeudella 1500rpm niin kyllä autolaturin kierrokset pitäisi saada vähintäänkin tuplattua.
Dynan virrantuotto on parhaimmillaankin muistaakseni jotain 10A luokkaa joten tämän päivän sähkölaitteille ja kulutukselle aika onneton joten kannattaa jättää dyna vain starttailua varten ja asentaa joku vaikka joku pikkunätti japsilaturi ja siitä 2x isompi hihnapyörä vauhtipyörälle niin latausvirtaa saa myös pienillä kierroksilla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 15 Tammi 2005 19:12

tulipa ajatusvirhe eli kyllä laturi kiertää kovempaa kun moottori. Mutta kyllä ne viken kierrokset riittää. Tyhjäkäynnillä ei akkuja kuitenkaan kannata muutenkaan latailla.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 15 Tammi 2005 19:24

Laturin pitää pyöriä jotain 2000 r/min että latauksen kynnysjännite ylittyy, sen jälkeen lataa myös pienemmillä kierroksilla. Hihnapyörien suhde vois olla 1:4. Silloin alkais ladata kun koneen kierrokset on 500.

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 15 Tammi 2005 19:43

en kyllä tiedä mutta tuntuu jotenkin korkeelta toi kynnysjännitteen ylitykseen vaadittava 2oo0 rpm. Tasavirtalatureissahan rele kyl vaatii sen mut onks vaihtovirtalaturissakin joku tommonen? Olis vissii pitäny kuunnella tunnilla mut minkäs teki oli p..u aina mielessä ;))

Vastaa Viestiin