Laxmarin purjevene
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Laxmarin purjevene
Vaikeita päätöksiä tehtäväksi.
...kuvassa pentteriä pienen päivityksen jälkeen. Valot muutin ledinauhaksi ja jemmasin ne näkymättömiin. Mielestäni epäsuora valaistus on ihan kiva.
...kuvassa pentteriä pienen päivityksen jälkeen. Valot muutin ledinauhaksi ja jemmasin ne näkymättömiin. Mielestäni epäsuora valaistus on ihan kiva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Laxmarin purjevene
Hieman offtopic mutta mielenkiintoinen artikkeli paperilehdessä. Aika harvinaista luettavaa ja oikein värikuvilla. Päijäthämäläisessä lehdessä tosin olisi toivonut lukevan paikallisen harrastajan ajatuksia.
Jarno
http://www.ess.fi/teemat/liikenne/art2355220
Jarno
http://www.ess.fi/teemat/liikenne/art2355220
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Laxmarin purjevene
Kevät on varmasti veneilijän parasta aikaa. Hetkeä jolloin köli tapaa veteen ei voi sanoin kuvailla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Laxmarin purjevene
Jos kesän aikana innostuisi kokeilemaan jotain leikkimielistä kisaa niin millä LYS luvulla Laxit on varustettu. Fransiinan luvuksi on joskus määritelty 1.06. Onko muita arvauksia?
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Laxmarin purjevene
...muutamassa pikku kisailussa on nyt käyty. Taitaa olla vika miehistössä kun homma ei toimi. Hai veneet ajaa ympyrää meidän ympärillä ja folkkaritkin ovat liukkaita pirulaisia. Elokuisessa makkararadalla käydyssä kisailussa 10 veneen fleetissä olimme mukavasti ~6 sijalla ennen haveria jossa kapteenilta katkesi kykiluita. Perämiehen syy :D. Kilpakumppaneina oli juuri mainitsemiani folkkareita ja hai veneitä. Taisi yksi pikku scyllakin olla mukana.
Tää tarvii paljon harjotusta. Heikolla alle 5m/s tuulella Suvituuli on auttamattoman hidas tai ainakin meille hankala saada vauhtiin. Hieman reippaammassa tuulessa hauskuus vasta alkaa. Lokin näyttäessä 5 solmua tai enemmän tuntuu että tämä on purjehtimista!
Tää tarvii paljon harjotusta. Heikolla alle 5m/s tuulella Suvituuli on auttamattoman hidas tai ainakin meille hankala saada vauhtiin. Hieman reippaammassa tuulessa hauskuus vasta alkaa. Lokin näyttäessä 5 solmua tai enemmän tuntuu että tämä on purjehtimista!
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Laxmarin purjevene
Veneilykausi on nyt päättynyt ja talvikausi alkaa. Taas on pitkä lista ajatuksia ja toiveita mitä pitäisi ennen ensi kevättä ja veteen laskua saatua tehtyä. Ajattelin irrottaa peräsimen ja viedä sen autotalliin jospa sille saisi talven aikana tehtyä hieman kunnostusta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Laxmarin purjevene
...oliskos foorumilla kokemuksia peräsimen remontoinnista. Tökkäsin puukolla peräsimen alareunaan reijän ja sieltä liritteli noin puoli ämpärillistä selvää järvivettä. Tuo kyllä selittää miksi lakkauskaan ei tahdo pysyä vesirajan yläpuolella kunnossa. Peräsimen rakenteena on ilmeisesti jotain seuraavaa.
- Vaneri runko
- Vanerin molemmille puolille laminoitu mahonki "rima"
- Jotain nöyhtää tai vastaavaa uretaanivaahdon tyyppistä täyteainetta (läpeensä märkää)
- Pintana lasikuitu ja maalikerrokset.
Puu työt eivät tässä niinkään askarruta vaan mitä tuon märän nöyhdän tilalle laitetaan. Entä minkä muotoinen peräsin pitäisi olla ehkä NACA-0013?
Miten tuon siiven muodon helpoiten valmistaa? Liitteessä havainnekuvana NACA-0013 siiven profiili ja potilas.
Tällaisia kun miettii kaiket päivät niin yölläkään ei nukuta
T: Jarno
- Vaneri runko
- Vanerin molemmille puolille laminoitu mahonki "rima"
- Jotain nöyhtää tai vastaavaa uretaanivaahdon tyyppistä täyteainetta (läpeensä märkää)
- Pintana lasikuitu ja maalikerrokset.
Puu työt eivät tässä niinkään askarruta vaan mitä tuon märän nöyhdän tilalle laitetaan. Entä minkä muotoinen peräsin pitäisi olla ehkä NACA-0013?
Miten tuon siiven muodon helpoiten valmistaa? Liitteessä havainnekuvana NACA-0013 siiven profiili ja potilas.
Tällaisia kun miettii kaiket päivät niin yölläkään ei nukuta
T: Jarno
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Laxmarin purjevene
Joskus tehnyt hyvin samankaltaisen peräsimen lasikuituveneeseen.
Entinen oli pinnat lasikuitulaminaattia , sisus uretaanivaahtoa, ottanut vettä sisäänsä ja ilmeisesti pakkasella haljennut, yritetty korjata, oli aivan vetelä, voi yhdellä kädellä vetää sivusuunnassa parikymmentä senttiä.
Tein uuden samoilla mitoilla liimaamalla ylös ulottuvan keskiosan tammirimoista, etu sekä takaosan kuusesta, pintaan lasikangas epoksilla.
(siitä mitä oli hyllyssä)
Luulin, että tuli painava, mutta kun punnitsin, niin oli monta kiloa kevyempi kuin alkup.
Muodon tein höyläilemällä sähkökutterilla ja lopuksi tasoittelin hiomalla. Avuksi voi tehdä mallineen jolla mallailee, että tulee samanmuotoinen molpuol.
Jos vanhaa runkoa ei voi enää käyttää, niin runko-osa mahonkia tai tammea tai saarnia? jotain lujaa puuta.
Täytteksi kävisi mielestäni hyvin haapa.(rautakaupasta laudelautaa)
Matti
Entinen oli pinnat lasikuitulaminaattia , sisus uretaanivaahtoa, ottanut vettä sisäänsä ja ilmeisesti pakkasella haljennut, yritetty korjata, oli aivan vetelä, voi yhdellä kädellä vetää sivusuunnassa parikymmentä senttiä.
Tein uuden samoilla mitoilla liimaamalla ylös ulottuvan keskiosan tammirimoista, etu sekä takaosan kuusesta, pintaan lasikangas epoksilla.
(siitä mitä oli hyllyssä)
Luulin, että tuli painava, mutta kun punnitsin, niin oli monta kiloa kevyempi kuin alkup.
Muodon tein höyläilemällä sähkökutterilla ja lopuksi tasoittelin hiomalla. Avuksi voi tehdä mallineen jolla mallailee, että tulee samanmuotoinen molpuol.
Jos vanhaa runkoa ei voi enää käyttää, niin runko-osa mahonkia tai tammea tai saarnia? jotain lujaa puuta.
Täytteksi kävisi mielestäni hyvin haapa.(rautakaupasta laudelautaa)
Matti
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Laxmarin purjevene
Taidan edetä Matin kuvailemalla tavalla. Tosin voisiko täytemateriaalina käyttää suulakepuristettua polystyreeniä. Materiaalia olisi helppo muovata ja rakenteesta tulisi kevyt.
Evän muodon tarkastamiseksi tuo malline taitaa olla tarpeen tehdä. No problem.
T: Jarno
Evän muodon tarkastamiseksi tuo malline taitaa olla tarpeen tehdä. No problem.
T: Jarno
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Re: Laxmarin purjevene
Moro
Täyteaineen tulisi olla ns umpisoluista foamia esim jotkut valettavat 2-komp PU-vaahdot ovat umpisoluista.
https://www.youtube.com/watch?v=MRXNnFx7DBQ
Veneen sandwitch kansimateriaalina käytetään divinycell PU-vaahtomattoa.
Nortti
Täyteaineen tulisi olla ns umpisoluista foamia esim jotkut valettavat 2-komp PU-vaahdot ovat umpisoluista.
https://www.youtube.com/watch?v=MRXNnFx7DBQ
Veneen sandwitch kansimateriaalina käytetään divinycell PU-vaahtomattoa.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Laxmarin purjevene
Onko kokemuksia on XPS tyyppisistä materiaaleista. Ymmärtääkseni ne ovat umpisoluisia ns. "eriste" materiaaleja.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Laxmarin purjevene
Käsittääkseni eristelevyt missä on pinnoite (paperi, alumiini tms)(pinnoite toimii irroitusaineena muotissa) ovat umpisoluista uretaania, ilman olevat esim Finnfoam ei sovellu.
- jtyyska
- Viestit: 52
- Liittynyt: 27 Kesä 2013 13:45
Re: Laxmarin purjevene
...ajattelin vaan tuota polystyreeniä sen vuoksi kun sitä on ihan joka rautakaupassa saatavilla. Ja jostain olin lukevinani että jotain surffilautoja ameriikoissa siitä laminoivat.
T: Jarno
T: Jarno
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Laxmarin purjevene
https://www.kingspan.com/fi/fi-fi/tuott ... sauna-satu
Käsittääkseni noita on lähes joka kaupassa, tuotemerkillä ei liene välia, tuosta pinnoite pois ja epoksilla kiinni.
Käsittääkseni noita on lähes joka kaupassa, tuotemerkillä ei liene välia, tuosta pinnoite pois ja epoksilla kiinni.
- Qubik
- Viestit: 1090
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Laxmarin purjevene
Jokasyksyista puuha on venekorjaamolla vettyneiden peräsimien korjaus. Kaikissa näissä käytettään ns umpisoluista materjaalia. Mutta imee ne vettä silti, kun suojaava ulkokuori pettää. Ja pettähän se yleensä siitä, missä metalli ja laminaatti kohtaavat. Talvella ahtassa oleva vesi kylmyy, paisuu ja rikkoo ne umpisolut ei niin umpinaisiksi. Ensikesällä menee sitten sinne taas hiukka enemmän vettä ja niin eteenpäin, eksponentiaalisesti ( oli vissi sellainen sanaa). Testiksi yrittimme kuivaa sellaista peräsinta, mistä oli jo puolet pintalaminaatistakin irronnut, tippunut merenpohjaa ja vaahto kauniisti esillä. Viikko kahden UV lämppärin välissä, pintalämpö noin 50 astetta ja tulos oli melko ujo. Pinta kuivui, mutta umpisolu PUvaahto ihan märkää. Erittäin hyvin piti vettä juuri happosesta tehtyn tukirakenteen lähiympäristö. Se ei kuivunut käytännössä ollenkkaa. Kairatti lopulta vaan koloja vaahtoon ja rautarakennet auki ja kuivaus jatkuu. Vois jo poistaa koko vaahton, mutta silloin pitäis alkaa arpoamaan oikeeta muotoa ja symmetriaa uudestaan.
Siitä uskaltaan hirveesti epäillä, että joku saa irtolevystä tehtyä tiukemmin rautaosia vasteen istuuvan, kun kaatamalla vaahtoepoksilla tulisi. Ja mitä isompi rako jää sitä varmempi on, että enemmän vettä mahtuu rakennetta halkaisemaan sinne. Useasti perus foamilevyt ei kestää hartseja ja sulavat liottimissa. Helpoiten pääsee, kun leikkaa nätisti vanhan peräsimen auki, kairaa vaahdot pois, kiinnittaa kuoret yhteen ja kasaa puristimilla, kaataa vaahdot ja laminoi vaahtojen jälkeen, kun puolet ei enää pääsee liikkuu hiomisen aikana.
Surffilaudat kärsii huomattavasti vähemmän kuormaa, valmistettaan epoksihartsilla ja ei sisältä rautarunkoa, mikä törröttää myös pintalaminaatista läpi.
Siitä uskaltaan hirveesti epäillä, että joku saa irtolevystä tehtyä tiukemmin rautaosia vasteen istuuvan, kun kaatamalla vaahtoepoksilla tulisi. Ja mitä isompi rako jää sitä varmempi on, että enemmän vettä mahtuu rakennetta halkaisemaan sinne. Useasti perus foamilevyt ei kestää hartseja ja sulavat liottimissa. Helpoiten pääsee, kun leikkaa nätisti vanhan peräsimen auki, kairaa vaahdot pois, kiinnittaa kuoret yhteen ja kasaa puristimilla, kaataa vaahdot ja laminoi vaahtojen jälkeen, kun puolet ei enää pääsee liikkuu hiomisen aikana.
Surffilaudat kärsii huomattavasti vähemmän kuormaa, valmistettaan epoksihartsilla ja ei sisältä rautarunkoa, mikä törröttää myös pintalaminaatista läpi.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!