Moi,
Hyvä idea että keskitytään nyt ensin tuohon koneeseen. Eli mulle koko vene-kone -paketti on uusi. Itselläni on ollut purkkareita ja kaikki ne sisäkoneella. Nyt on ensimmäinen tällainen heräteostos käsissä, ja koko tämä perämoottori, liuku, pulpettivene -homma on mulle uutta. Vene itse on laitettu ja on mielestäni sangen oivassa käyttökunnossa. Moottorille en kaupantekohetkellä antanut penninkään arvoa, mutta katsotaan nyt jos siitä saisi ainakin täksi kesäksi toimivan paketin.
Tässä koneen tarina:
-Kyseessä on 1976 narulla käynnistettävä 35 heppanin Johnson. Vaihdoin tulpat ja säädin kaasarin. Nyt kone lähtee viimeistään toisella nykäsyllä käyntiin, idlaa mukavasti, kierrokset ei vaihtele, ja tottelee kaasuun mielestäni hienosti.
-Olin aikaisemmassa viestissäni epäselvä, ja itse asiassa vene kiihtyy ja vauhti nousee tonne 4200 kierroksen hujakoille ja n. 30 km/h. Sen jälkeen saan sullottua kierroksia viiteen tonniin ja ylikin. Mutta vauhti ei kasva --- melu vaan lisääntyy.
-Ohessa kuvia potkurista. Mitään numeroita en siitä löydä.
p1.jpg
p3.jpg
-Ohessa kuva koneen sivusta.
Sivu.jpg
Mun perälaudan korkeus on 42 cm. Kun lyhytrikinen on 38cm ja pitkä 51cm, niin tämä on pahasti siinä välissä. Nythän mun kone on pitkärikinen, ja kuten kuvasta näkyy menee aika alas. Olisiko sillä jotain tekemistä?
Nostin veneen eilen ylös kun oli kylmä ja huono keli, ja vaihdoin peräöljyt. Vaihdoin ne kuukausi sitten viimeksi kun öljyn seassa oli vettä. Samalla käytin runsaskätisesti tiivestemassa ja koitin tiivistää kaiken. (sen taikia näyttää vähän suttuselta). Nyt sitten otin eilen koneen ylös ja taas on vettä öljyn seassa. Tein pienen ponnistuskokeen: rakensin öljynvaihtopropusta ja pyöränpumpusta systeemin, upotin moottorin puoliväliin vetee, ja pumppasin painetta. Mistään ei tullut ilmakupliakuplia ja perään sai aikaiseksi pumpulla aikamoisen paineen noi käsituntumalla. En tiedä mistä vesi sinne nyt sitten menee? Epäilen sitä kohtaa mistä perän saa irti: siitä oli kolmesta mutterista jengat vedetty paskaksi ja se kiristyy nyt ainoastaan 3 pienellä mutterilla ja yhdellä isolla mutterilla.
Niin että olen aloitellut perämoottorin metsästystä. Kommentteja ja suosituksia siitäkin otetaan vastaa.
Eli ne kysymykset joita mulla on:
-potkurin kunto ja maalin irtoilu -- sanooko mitään?
-olisiko lyhytrikinen parempi?
-mikähän tähän olisi hyvä kone jos en saa tota perää kuntoon?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.