Vaneriveneen maaliongelma
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: 20 Marras 2009 20:04
- Paikkakunta: Lpr
Re: Vaneriveneen maaliongelma
Nyt en kyllä ymmärrä, kuten aina yleensä.
Minä kun katson tuota laittaamaasi kuvaa, niin kylläste on pysähtynyt ensimmäiseen liimakerrokseen. Eli ensimmäisen liimakerroksen alapuoleinen viilu on ihan vitivalkoinen ilman kyllästettä?
Mitä en nyt ymmärtänyt???
Minä kun katson tuota laittaamaasi kuvaa, niin kylläste on pysähtynyt ensimmäiseen liimakerrokseen. Eli ensimmäisen liimakerroksen alapuoleinen viilu on ihan vitivalkoinen ilman kyllästettä?
Mitä en nyt ymmärtänyt???
Raudassa ei ole raha hukassa...
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Vaneriveneen maaliongelma
No niillä on mentävä mitä on saanut.



-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 22 Elo 2013 13:00
Re: Vaneriveneen maaliongelma
Perskule, en saa hevin selville, minkä sortin vaneria minulla on, sillä Ivalon Rautiassa 140 km päässä ei kesäaikaan ehditä vastata puhelimeen. Ei se sittenkään ole Tenon veneissä käytettyä, sillä ne tehdään paksusta ja täyspitkästä 5-metrisestä vanerista. Mulla on 300 x 240 vaneria, 6,5 ja 9 -millistä. Tulin tilanneeksi Hempelit valmiiksi, mutta voihan avaamattomat paketit palauttaakin. Tilasin myös sisävesikäyttöön tarkoitettua antifoulia, koska se on kovaa pintamaalia halvempaa ja Hempelin neuvoja väitti sen kestävän paremmin vesilinjan alapuolella. Mun toistakymmentä vuotta vanhan Tenoveneen vanerin pinta on halkeillut tiheästi, mutta pysyy terveenä Pinotexilla. Jatkoin ed. omistajan Pinotex -käsittelyä, sehän imeytyy sopivasti pintaan, mutta ei tee hyvää puuosille. Ylin kolmas laita on lautaa ja joudun vaihtamaan lahonneeseen kohtaan tervettä puuta ja ilmeisesti siirtymään tervaamiseen.matti kirjoitti:Luin uudelleen alusta asti.Maasai51 kirjoitti:En tosiaan kyllästänyt vaneria. Laadusta en tiedä, mutta se on venevaneria, josta meillä Tenon varrella tehdään jokiveneitä.
Minulla on mielikuva, että jokiveneet tehdään havuvanerista???????
Mikään havuvaneri EI OLE LUOKITELTUA VENEVANERIA
Jos veneesi on tehty havuvanerista sen maalattu pinta tulee aina halkeilemaan. 8\ Mistäkö tiedän, kokemuksesta.![]()
Ainoa tapa jolla voit saada halkeilemattoman maalauskelpoisen pinnan havuvaneriin on pinnoittaa se lasikankaalla epoksia käyttäen.
Jos tilanne on em, älä tuhlaa aikaasi ja maaleja uudelleen maalaukseen, vaan anna olla tämä kesä ja tuo ensi talvena kelkalla vene lämpöiseen tilaan jossa poistat maalit ja pinnoitat vanerin.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Re: Vaneriveneen maaliongelma
jep jep. Fanerin filmiliima on todellakin veden ja öljyn kestävää, mutta pitävyydestä eli tiiveydestä ei mainita missään luokituksissa.
Vaikka vanerin reunat sulkee täysin pitävästi niin takuuvarmasti kosteus pääsee sisään suoraan viilujen keskeltä. Mutta se ei olekaan syy reunojen erityisen hyvän sulkemiselle. Syy on siinä että puun imupillistö on tehokkaimmillaan juuri siinä reunassa missä syyt katkaistu nätisty poikkisuunnassaan ; eli imupillien päät on auki. tässä suunnassa puu imee mitä tahansa nestettä ja kaasua sisäänsä moninverroin nopeammin kuin poikkisuunnassa. Jos on joskus maalannut tai lakannut tai epoksoinut puuta niin sokeakin pian huomaa miten lautakin imee päästään sisään muttei lähellekään yhtä hyvin pinnastaan.... imu on niin hyvä että helposti pinta jää kuivaksi kertasivelyllä kun aine humahtaa puun sisään. Tällöin osa pilleistä voi jääda auki imemään vettä . Siksi on tärkeää joko kyllästää tai kapseloida pintaa niin kauan kuin yhtään imee, jotta katkaisupintaan saa varmasti eheän suojan. Pätee yhtä hyvin vanerille kuin umpipuullekin silloin kun kyllästää tai kapseloi.
Se että halkeileeko viilut riippuu pitkälti siitä miten paksuja ne on ja miten paljon imevät vettä. Esim. lentovaneri jossa viilut on 0.5mm paksuja tai ohuempia, ne ei paljon elä eikä halkeile. Peruskoivuvaneri ei sekään paljon halkeile 1.2 mm viiluineen, mutta persuhavuvaneri lähemmäs 3 mm viiluineen turpoaa kuin pesusieni ja viilut halkeilee kun saa tipan vettä päällensä - ilman suojaa.
Kyllästys
Öljy kyllästää puun täyttämällä sen pillimäisen solukon - öljy hylkii vettä eikä mene enää samaan reikään koska reikä täynnä öljyä. Toimii hyvin ja estää pahimmat kosteusvaihtelut. Pellavaöljy kuivuu tai hapettuu ja samalla muuttuu kiinteämpään muotoon, eli ei haihdu puusta pois eikä valu pois. Öljypoohjaiset maalit ja lakat, ja jopa Miranol ja vastaavat alkydimaalit ja lakat tarttuvat hyvin tähän kovettuneeseen hapettuneeseen pellavaöljyyn. Reunojen ja puun päiden kautta saa imeytymään hyvin . Pelkällä reunojen suojauksella ei vanerin kastumista estetä...
Kapselointi
Epoksi toimii kuten edellä on kuvattu, eli tekee muovipussin puun pintaan; toimii niin kauan kuin pysyy ehjänä. Ohuellakin kerroksella lasikuitukangasta tai kudosta saadaan epoksi kestämään halkeilua ja pieniä kolhuja vastaan.
Reunojen tai puun katkaisupintojen suojaus tehtävä erityisen hyvin koska näihin helposti jää "neulanreikä muovipussiin" .
Eli käytännössä nuo kaksi eri vaihtoehtoa. Jompi kumpi .
Vaikka vanerin reunat sulkee täysin pitävästi niin takuuvarmasti kosteus pääsee sisään suoraan viilujen keskeltä. Mutta se ei olekaan syy reunojen erityisen hyvän sulkemiselle. Syy on siinä että puun imupillistö on tehokkaimmillaan juuri siinä reunassa missä syyt katkaistu nätisty poikkisuunnassaan ; eli imupillien päät on auki. tässä suunnassa puu imee mitä tahansa nestettä ja kaasua sisäänsä moninverroin nopeammin kuin poikkisuunnassa. Jos on joskus maalannut tai lakannut tai epoksoinut puuta niin sokeakin pian huomaa miten lautakin imee päästään sisään muttei lähellekään yhtä hyvin pinnastaan.... imu on niin hyvä että helposti pinta jää kuivaksi kertasivelyllä kun aine humahtaa puun sisään. Tällöin osa pilleistä voi jääda auki imemään vettä . Siksi on tärkeää joko kyllästää tai kapseloida pintaa niin kauan kuin yhtään imee, jotta katkaisupintaan saa varmasti eheän suojan. Pätee yhtä hyvin vanerille kuin umpipuullekin silloin kun kyllästää tai kapseloi.
Se että halkeileeko viilut riippuu pitkälti siitä miten paksuja ne on ja miten paljon imevät vettä. Esim. lentovaneri jossa viilut on 0.5mm paksuja tai ohuempia, ne ei paljon elä eikä halkeile. Peruskoivuvaneri ei sekään paljon halkeile 1.2 mm viiluineen, mutta persuhavuvaneri lähemmäs 3 mm viiluineen turpoaa kuin pesusieni ja viilut halkeilee kun saa tipan vettä päällensä - ilman suojaa.
Kyllästys
Öljy kyllästää puun täyttämällä sen pillimäisen solukon - öljy hylkii vettä eikä mene enää samaan reikään koska reikä täynnä öljyä. Toimii hyvin ja estää pahimmat kosteusvaihtelut. Pellavaöljy kuivuu tai hapettuu ja samalla muuttuu kiinteämpään muotoon, eli ei haihdu puusta pois eikä valu pois. Öljypoohjaiset maalit ja lakat, ja jopa Miranol ja vastaavat alkydimaalit ja lakat tarttuvat hyvin tähän kovettuneeseen hapettuneeseen pellavaöljyyn. Reunojen ja puun päiden kautta saa imeytymään hyvin . Pelkällä reunojen suojauksella ei vanerin kastumista estetä...
Kapselointi
Epoksi toimii kuten edellä on kuvattu, eli tekee muovipussin puun pintaan; toimii niin kauan kuin pysyy ehjänä. Ohuellakin kerroksella lasikuitukangasta tai kudosta saadaan epoksi kestämään halkeilua ja pieniä kolhuja vastaan.
Reunojen tai puun katkaisupintojen suojaus tehtävä erityisen hyvin koska näihin helposti jää "neulanreikä muovipussiin" .
Eli käytännössä nuo kaksi eri vaihtoehtoa. Jompi kumpi .
Mile
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: 22 Elo 2013 13:00
Re: Vaneriveneen maaliongelma
En saa Hemppeleitä palautettua, sillä ensimmäisestä lähetyksestä oli mennyt yli 2 viikkoa.
Sain kiinni rautakaupan myyjän: vanerini on vene/koivuvaneria, siinä on 1 mm viilut ja 9-millisessä pintaviilu vielä ohuempaa. Myyjä ei pitänyt Hempeliä huonona ratkaisuna nyt kun siitä ei pääse eroon, kalliina ja isotöisenä tietysti.
Hempelin Sealer 599:sta sanotaan:
"2-komp., alhaisen viskositeetin ja erittäin hyvän imeytymiskyvyn omaava epoksiliuos.
Käytetään puu- ja muilla huokoisilla pinnoilla 1. kerroksena ennen maalausta. Ei saa muodostaa kalvoa."
Tulin vahingossa tilanneeksi yhden purkin liikaa tuota siileria. Minulla on työn alla myös vanerinen soutuvene, hiukan isompi Dory vanhan tilalle. Voisin käyttää ylim. siilerin siihen, mutta mitähän kannattaisi käyttää pintamaalina? Miraniolit varmaan siinä pysyy, mutta pelkään niitä enkä raski ostaa lisää Hemppeliä. Kävisikö öljymaali tai alkydipohjainen puunsuoja, esim. Pinotex?
Sain kiinni rautakaupan myyjän: vanerini on vene/koivuvaneria, siinä on 1 mm viilut ja 9-millisessä pintaviilu vielä ohuempaa. Myyjä ei pitänyt Hempeliä huonona ratkaisuna nyt kun siitä ei pääse eroon, kalliina ja isotöisenä tietysti.
Hempelin Sealer 599:sta sanotaan:
"2-komp., alhaisen viskositeetin ja erittäin hyvän imeytymiskyvyn omaava epoksiliuos.
Käytetään puu- ja muilla huokoisilla pinnoilla 1. kerroksena ennen maalausta. Ei saa muodostaa kalvoa."
Tulin vahingossa tilanneeksi yhden purkin liikaa tuota siileria. Minulla on työn alla myös vanerinen soutuvene, hiukan isompi Dory vanhan tilalle. Voisin käyttää ylim. siilerin siihen, mutta mitähän kannattaisi käyttää pintamaalina? Miraniolit varmaan siinä pysyy, mutta pelkään niitä enkä raski ostaa lisää Hemppeliä. Kävisikö öljymaali tai alkydipohjainen puunsuoja, esim. Pinotex?
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17 Touko 2008 01:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Re: Vaneriveneen maaliongelma
Kyllä sitä sealeria voi vetää reilustikin, pinnoittaa vanerin hyvin. Kalvonmuodostusta lienee pyritään ohjeessa välttämään, koska se hioutuu seuraavaa kerrosta varten heikosti, ja harva jaksaa ainakaan käsin hinkata riittävästi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.