Vanerivene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Re: Hevoset pinentyneet

Viesti Kirjoittaja Jude » 01 Huhti 2010 17:53

Notreal kirjoitti:Mitenköhän tämän projektin kanssa nyt oikein mahtaa olla?
Olin alkuun siinä uskossa, että sen voisi toteuttaa ns. normimenetelmin,
kunhan pienentää mittasuhteita jne.
Nyt vaikuttaa kovasti siltä, että normimenetelmin kokonaisuuden
tehopainosuhde ei täsmää, joten vaihtoehdoiksi jää konetehon lisääminen
tai toteutuksen vaihtaminen "ultrakeveisiin".

Joskun 60-luvun alussa ajeltiin mäntyisellä pulpettiveneellä. Vene oli 5 m pitkä ja 1,8 m leveä. Kaksi poikaa oli veneessä ja yksi narun perässä vesisuksilla. Hyvin se vene liukuun nousi kaksikymppisellä Mercury-perämoottorilla. Onko nykymoottoreissa pienemmät hevoset, kun pitää epäillä 20 hv:n kykyä nostaa kevyttä vanerivettä liukuun? Ei kai sitä venettä kukaan niin väärin pysty suunnittelemaan.
Viimeksi muokannut Jude, 01 Huhti 2010 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Huhti 2010 18:00

Jos nelipaikkaisella 5,5m Ollercraftilla päästään 24hp:llä ja vesisuihkulla 14 solmuun niin tuskin sulla Notikka tulee painon kanssa kovin isoja ongelmia sillä muistelisin jostain lukeneeni että vesisuihkussa on jopa hieman huonompi hyötysuhde kuin akselivetoisessa - vai olikos se nyt toisinpäin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Huhti 2010 18:31

"Joskun 60-luvun alussa ajelteen mäntyisellä pulpettiveneellä. Vene oli 5 m pitkä ja 1,8 m leveä. Kaksi poikaa oli veneessä ja yksi narun perässä vesisuksilla. Hyvin se vene liukuun nousi kaksikymppisellä Mercury-perämoottorilla. Onko nykymoottoreissa pienemmät hevoset, kun pitää epäillä 20 hv:n kykyä nostaa kevyttä vanerivettä liukuun? Ei kai sitä venettä kukaan niin väärin pysty suunnittelemaan." - Jude

Kyllähän ne ovat heikentyneet juuri tuossa kokoluokassa koska määräysten mukaan yli 20hp:n koneilla varustetuissa veneissä pitää olla ruoriohjaus. Sen voimassaolon ensimmäisinä vuosina sitä yksinkertaisesti kierrettiin tarroittamalla koneet uudelleen tai joidenkin maahantuojien toimesta jopa ilmoittamalla tehot alakanttiin.
Minun Varjakka 415 kusilaitukippo menee moderneilla 2T 15 ja 25hp koneilla 17 ja 22,5s mutta vanhalla Kiekhaeffer Mercury 200:lla (20hp :-) ) hiukan yli 28solmua.
Eikä mikään kumma sillä kun selvittelin varaosien saantia tuohon Kiekhaeferiin niin sen sarjanumeron perusteella sanottiin koneen tehon olevan aivan jotakin muuta kuin viralliset 20hp...

Mutta tosiasiassa akselivetoa ja perämoottoria ei voi verrata suoraan keskenään - jos nyt edes hiukan koetetaan pysyä aiheessa ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08 Tammi 2008 20:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01 Huhti 2010 19:57

Mistä ne tehot mitataan, jos ne mitattaisiin potkurin päästä, niin eikö itse kone voisi olla enemmän kuin 20 pollea, mikä sen määrittää mistä moottorin tehot mitataan.
Donna 28 :)

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 01 Huhti 2010 19:59

Veli-Matti kirjoitti:Simon; mikähän olisi tuommoisen veneen maksimipaino kuljettajineen noin "mutulla" heittettynä?
205kg?
245kg?
295kg?
Ihan mielenkiintoista, että sullakin poikamaisuus (äijä) heräsi, onhan niitä turhempiakin härpättimia olemassa.

Samaisesta mielenkiinnosta lädin tätä Notikan ja (omaakin) visiota tuumailemaan ja mitä pidemmälle homma etenee, niin sitä mielenkiintoisempi se on.
Tuota luonnosta tehdessäni laskin uppoumaksi n. 300 kiloa, eli kaksi henkilöä,( notikka ja juniori) voimanlähde, n. 100 kiloa, sekä loppu rungon painoksi. Kun ollaan näin pienin toleranssein matkassa, asia on haasteellinen, siksi eilen kirjoittelin, josko löytyisi konevaihtoehdoksi keveämpää ratkaisua. Lähtökohtana tietenkin keskimoottori, mitä ei tässätapauksessa nopeuksien suhteen voi verrata perämoottoriin.
Oma arvioni projektin nopeudeksi 15 - 18 solmua, toki se on monesta seikasta kiinni.
Jos päädytään hieman pidempään toteutukseen, kuten aikaisemmin ilmaisin, niin sehän jo helpottaa kovasti tämän yhtälön ratkaisua, mutta funtsitaan vielä.

Tämä paino/uppoama perustuu tietenkin Kvl, eli suunnitteluvesilinjaan.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Huhti 2010 21:23

Ihan vaan kateuttani hämmennän täältä "ylhäältä" ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja RistoA » 01 Huhti 2010 21:32

Koneen painosta tulee siis onkelma..
Kannattais varman katsella noitten mopoautojen koneita, niistä pitäis irrota ihan sopivat tehot ihan itsestään ja vähän rukkaamalla mitä vaan. Mopoautoja taas teinit ajaa lunarikuntoon sellaista vauhtia, että koneitten saatavuus pitäis olla kondiksessa.
Kyseessä on siis tyypillisesti vesijäähdytteiset alumiinilohoiset 1-2 sylinteriset 4 tahtikoneet, tai jotain siinepäin. Samoten moottorikelkkojen 4 tahtiset saatta olla ok. Löytyis sopivat vaihteet ja muuta, tehoakin sopivasti, paino sopiva. ;-)
Kun pannaan ropeli hattuun, niin pidetään se siellä!

Risto

Avatar
Pukatti
Viestit: 142
Liittynyt: 07 Joulu 2008 20:52
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Pukatti » 01 Huhti 2010 21:37

Iloista Pääsiäistä vaan... :))
Tulin katsomaan että joko tää rojekti on valmis 8]
Mulla olis tossa pihassa mätä P2 vuodelta jotain 1982 jkr. Siitä sais mitat vielä, nurkkia sen verran jäljellä. Alunperin tehty 20 hv:lle. 2 kuvaa tuolla: http://www.pukatti.jossain.com/historiaa.htm

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01 Huhti 2010 22:14

Donna 28 kirjoitti:Mistä ne tehot mitataan, jos ne mitattaisiin potkurin päästä, niin eikö itse kone voisi olla enemmän kuin 20 pollea, mikä sen määrittää mistä moottorin tehot mitataan.
Donna 28 :)
Uuden lain kriteerinä tehosta on moottorivalmistajan ilmoitus joka ilmenee ainakin uudempien moottoreiden valmistekilvestä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01 Huhti 2010 22:30

No, en siis heitäkkään kirvestä kaivoon...
Peljästysin vain tuota "ylipaino" ongelmaa... 8}
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Huhti 2010 22:36

Kannen rakennetta voi keventää ns. koreapaneelilla ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01 Huhti 2010 22:58

Voisiko kannessa käyttää ( puukeskuksessa myytävää ) valmiiksi pinta viilutettua vaneria.
Pintaviilu on niissä kovin ohut, mutta jos päälle laittaisi rovinkimaton epoksilla, luulisi toimivan?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Simon » 02 Huhti 2010 00:04

Älä nyt helekutissa vielä vedä noita mattoja mukaan , sehän olisi sama kuin heittäisi pyyhkeen kehään ;-)

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10 Syys 2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Pellis » 02 Huhti 2010 00:13

Hei vaan. Pienen veneen tekeminen on hyvin vaikeaa. Siis niin että en saa toimimaan, kun marginaalit on aika pienet. Tiedätte miten kaljakorin sijainti vaikuttaa esin soutuveneen ominaisuuksiin. Sikäli on perusteltua käyttää mahdollisimman kevyttä rakennetta, joka on yllätys - komposiittia. Sanoisin että koneineen ei voi mennä yli 250 kilon ilman "ongelmia". 8 mm kuusi tai haapa rima ja päälle kuitua. Ulos kolme kiekkaa 300 grammasta ja sisään kaksi. Tämä ihan perstuntumalta, mutta voinen tarkentaa jos selviän. Yksi laipio peräpilin lisäksi kevennysrei'in. siihen mihin ohjausvermilät....
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Vanerivene projekti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02 Huhti 2010 07:46

Hienoin ja "ajanmukaisin" olisi tietenkin täysin puusta siis vanerista ja massiivipuusta tehty vene mutta....
-paljonko Notikka ostanut juniorilleen pizzoja ja cokista jolloin jo pelkkä 2 hengen miehistö voi painaa "jotain" +160kg
-tekniikka +-100kg - kone, vaikkapa se Honda, asennettuna 50kg, vaihde 15kg, akseli ja potkuri 15kg, ohjauslaitteet ja muut sekalaiset tekniikkahärpäkkeet 15kg
-polttoaine 20l tankkeineen 21kg, penkit ?, katsastusvarustus ?

Jo noilla ollaan menossa jossain +280 kilossa eikä ole vielä edes venettä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin